Маркетинг в России и за рубежом №5,  2012

ТЕОРИЯ И МЕТОДОЛОГИЯ МАРКЕТИНГА
MARKETING THEORY AND METHODOLOGY

Теоретические подходы к определению понятия и показателей конъюнктуры
Романова И.М., д. э. н., профессор кафедры маркетинга, коммерции и логистики Дальневосточного федерального университета, г Владивосток,
e-mail: rim.6767@mail.ru
Троценко А.Н., специалист кафедры маркетинга, коммерции и логистики Дальневосточного федерального университета, г Владивосток,
e-mail: anastasiya_troce@mail.ru

В статье рассмотрены подходы к определению понятия «конъюнктура». Определена сущность понятия «конъюнктура». Приведены классификации показателей конъюнктуры и даны их характеристики.
Ключевые слова: общехозяйственная конъюнктура, конъюнктура рынка, торговая конъюнктура, показатели конъюнктуры.

Используемые источники
1. Беляевский И.К. Маркетинговые исследования : учебное пособие. – М., 2002.
2. Беляевский, И.К. Статистика рынка товаров и услуг : учебник / под ред. И.К. Беляевского. – М. : Финансы и статистика, 1995.
3. Большой экономический словарь / под ред. А.Н. Азрилияна. – М. : Фонд «Правовая культура», 1994.
4. Борисов А.Б. Большой экономический словарь. – М. : Книжный мир, 1999.
5. Буров А.С. Международный маркетинг : учебное пособие. – М. : Издательско-торговая корпорация «Дашков и К°», 2004.
6. Голубков Е.П. Маркетинговые исследования: теория, методология и практика. – М. : Финпресс, 2003.
7. Грачёв Ю.Н. Внешнеэкономическая деятельность. Организация и техника внешнеторговых операций. – М. : ЗАО «Бизнес-школа «Интел-Синтез», 2000.
8. Костюхин Д.И. Конъюнктура мирового капиталистического хозяйства. – М. : Международные отношения, 1973.
9. Лебедева О.А., Лыгина Н.И. Маркетинговые исследования рынка : учебник. – М. : ИД «ФОРУМ»: ИНФРА-М, 2009.
10. Левшин Ф.М., Мухин С.Б., Соловьёв В.Н. Мировые рынки: конъюнктура и цены. – М. : Международные отношения, 1987.
11. Ноздрёва Р.Б. Международный маркетинг : учебник. – М. : Экономистъ, 2005.
12. Петрищев Ю.В. Развитие методологии конъюнктурного анализа товарных рынков в системе предпринимательства : дис. … канд. экон. наук. – М., 2004.
13. Поляков В.В. Мировой рынок: вопросы прогнозирования : учебное пособие. – М. : КНОРУС, 2011.
14. Райзберг Б.А. Современный экономический словарь / Б.А. Райзберг, Л.Ш. Лозовский, Е.Б. Стародубцева. – М. : ИНФРА-М, 2006.
15. Сапрыкина Е.В. Конъюнктура мирового рынка рыбных товаров как фактор развития рыбной промышленности Приморского края : дис. … канд. экон. наук. – Владивосток, 2003.
16. Светуньков С.Г. Методы маркетинговых исследований: учебное пособие. – СПб. : Изд-во «ДНК», 2003.
17. Семёнов Е.Ю. Товарная конъюнктура рынка энергоресурсов: оценка и прогнозирование: дис. … канд. экон. наук. – Иркутск, 2001.
18. Смитиенко Б.М. Международные экономические отношения : учебник для вузов. – М. : ИНФРА-М, 2007.

Theoretical aspects of the concepts and indicators of market conditions
Romanova I.M., professor of chair of marketing, commerce and logistics Far Eastern Federal University, е-mail: rim.6767@mail.ru
Trotsenko A.N., specialist of chair of marketing, commerce and logistics Far Eastern Federal University, е-mail:  anastasiya_troce@mail.ru

Approaches to the definition of «market conditions» are discussed in the article. The essence of the concept of «market conditions» is defined. Classification of market conditions performance are presented and their characteristics are given.
Keywords: general economic market conditions, market conditions, trade conditions, indicators of market conditions.

Sources
1. Belyaevsky, I. K. Marketing research: a manual / I. K. Belyaevsky. - M., 2002. - 175 p.
2. Belyaevsky, I. K. Statistics of the market: a textbook / ed. I. K. Belyaevsky. – М.: Finance and Statistics,1995. – 432 р.
3. Great Dictionary of Economics / Ed. A.N. Azriliyan. – M.: Foundation «Legal Culture», 1994. – 528 р.
4. Borisov, A.B. Great Dictionary of Economics / A.B. Borisov. – M.: Book World, 1999. – 895 р.
5. Burov, A. S. International marketing: a manual / A. S. Burov. - M.: Publishing and Trading Corporation «Dashkov K °», 2004. – 284 р.
6. Golubkov, E.P. Marketing Research: theory, methodology and practice / E.P. Golubkov. – М.: Finpress, 2003. – 339 p.
7. Grachev, Y.N. Foreign economic activity. The organization and equipment of foreign trade / Y. N. Grachev. - M.: CJSC «Business School" Intel-Synthesis», 2000. – 544 р.
8.  Kostyukhin, D. I. The conjuncture of world capitalist economy / D.I. Kostyukhin. – М.: international relations, 1973. – 312 p
9. Lebedev, OA, Lygina, N. I. Marketing research: a tutorial. – M.: Publishing House «FORUM»: INFRA-M, 2009. – 192 p.
10. Levshin, F.M., Mukhin, B. S., Soloviev, V.N. World markets: market conditions and prices. - M.: Int. relations, 1987. – 120 p.
11. Nozdryov, R.B. International marketing: a textbook / R.B. Nozdryov. - M.: Ekonomist, 2005. – 990 p.
12. Petrishchev, Y.V. Development of methodology for conjunctural analysis of commodity markets in the enterprise: the diss. ... cand. econ. sciences: 08.00.05 / Petrishchev Y/ V. - Moscow, 2004. – 185 p.
13. Polyakov, V.V. World Market: Forecasting issues: a manual / V. V. Polyakov. - M.: KnoRus, 2011. – 264 p.
14. Raizberg, B.A., Modern Dictionary of Economics / B.A. Raizberg, L.S. Lozovsky, E.B. Starodubtsev. – M.: INFRA-M, 2006. — 495 p.
15. Saprykin, E.V. Conjuncture of world market of fishery products as a factor in the development of the fishing industry of Primorsky Territory: diss. ... cand. econ. sciences: 08.00.05 / E. V. Saprykin. - Vladivostok, 2003. – 159 p.
16.  Svetunkov, S.G. Methods of marketing research: a tutorial / S.G. Svetunkov. - St. Petersburg.: Publisher «DNK», 2003. – 352 p.
17. Semenov, E.Y. Commodity market in energy: assessment and prediction: diss. ... cand. econ. sciences: 08.00.05 / Semyonov E.Y. - Irkutsk, 2001. – 154 p.
18. Smitienko, B.M. International Economic Relations: a textbook for high schools / B.M. Smitienko. – M.: INFRA-M, 2007. – 512 p.

Становление понятия «экономическая конъюнктура»
Моисеенко И.В., ассистент кафедры маркетинга, коммерции и логистики Дальневосточного федерального университета, г Владивосток,
e-mail: gold4232@mail.ru
Носкова Е.В., к. э. н., доцент кафедры маркетинга, коммерции и логистики Дальневосточного федерального университета, г Владивосток,
e-mail: noskova05@mail.ru

В статье выделены идейные предпосылки формирования понятия «экономическая конъюнктура», рассмотрен опыт применения термина «экономическая конъюнктура» за рубежом и в отечественной экономической науке, приведены российские и зарубежные организации, специализирующиеся на конъюнктурных исследованиях.
Ключевые слова: экономическая конъюнктура, рынок, конъюнктурные институты, научное направление, идейные предпосылки.

Используемые источники
1. Большая советская энциклопедия [Электронный ресурс]. URL: http://www. bse.info-spravka.ru/bse/id_39892, URL: http://www.bse.info-spravka.ru/bse/id_37428
2. Жигун Л.А. Конъюнктура и конкуренция на рынке Дальнего Востока в 90-х годах. – Владивосток : Изд-во ДВГАЭУ, 1999.
3. Козырев В.М. Основы современной экономики. – М. : Финансы и статистика, 1998.
4. Кудина М.В. Основы экономики. – М. : ФОРУМ: ИНФРА-М, 2008.
5. Курс экономической теории / под ред. М.И. Плотницкого. – Мн. : Интерпрессервис, Мисанта, 2003.
6. Макконелл К.Р., Брю С.Л. Экономикс : принципы, проблемы и политика. – М. : ИНФРА-М, 2003.
7. Ноздрёва Р.Б. Международный маркетинг. – М. : Экономист, 2005.
8. Светуньков С.Г. Методы маркетинговых исследований [Электронный ресурс]. URL: http://sergey.svetunkov.ru/study/marketing/files/8.pdf
9. Ожегов С.И. Словарь русского языка [Электронный ресурс]. URL: http://www.ozhegov.org/words/13116.shtml
10. Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка [Электронный ресурс]. URL: http://slovardalja.net/letter. php?charkod=202
11. Ушаков Д.Н. Толковый словарь русского языка [Электронный ресурс]. URL: http://www.dict.t-mm.ru/all/kon1yunktura.htm
12. Фишер С., Дорнбуш Р., Шмалензи Р. Экономика. – М. : Дело ЛТД, 1995.
13. Экономическая теория : учебник для вузов / под ред. В.И. Видяпина, А.И. Добрынина, Г.П. Журавлёвой и др. – М. : ИНФРА-М, 2003.
14. Энциклопедический словарь Ф.А. Брокгауза и И.А. Ефрона [Электронный ресурс]. URL: http://www.vehi.net/brokgauz/

Formation of the concept of «Economic situation (conjuncture)»
Moissyeenko I. V., assistant of the chair of marketing, commerce and logistics Far Eastern Federal University, Vladivostok, e-mail: gold4232 @mail.ru
Noskova E. V., Cand.Econ.Sci., associate professor of the chair of marketing, commerce and logistics Far Eastern Federal University, Vladivostok, e-mail: noskova05@mail.ru

The article reveals the ideological preconditions of the concept of "economic situation," deals with the experience of using the term "economic situation" abroad and national economic science, described the Russian and foreign organizations that specialize in the research of the market situation
Keywords: economic conditions, market, market institutions, scientific direction, the ideological preconditions

Sources
1. Great Soviet Encyclopedia [Еlectronic resource]. - Mode of access: URL: http://www.bse. info-spravka.ru/bse/ id_39892, URL: http://www.bse.info-spravka.ru/ bse/id_37428
2. Zhigun L. A. Сonditions and competition in the Far East in the 90s. - Vladivostok: Izd FESUE, 1999.
3. Kozyrev V. M. Principles of the modern economy. - Moscow: Finance and statistics, 1998.
4. Kudina M.V. Basic economics. - M.: FORUM: INFRA - M, 2008.
5. The course of economic theory. / еdited by M. Carpenter. - Mn.: Interpresservis, Misanta, 2003.
6. McConnell C. R., Brue S. L. Economics: рrinciples, рroblems and рolicies. - Moscow: INFRA-M, 2003.
7. Nozdryovа R. B. International мarketing. - Moscow: The еconomist, 2005.
8. Svetunkov S. G. Methods of marketing research [Еlectronic resource] - Mode of access: http://sergey.svetunkov.ru/ study/marketing/files/8.pdf
9. Dictionary of russian language S. Ozhegov [Еlectronic resource]. - Mode of access: URL: http://www.ozhegov.org/words/ 13116.shtml
10. Explanatory dictionary of great russian language (V.I. Dal) [Еlectronic resource]. - Mode of access:  URL: http://slovardalja.net/ letter. php?charkod=202
11. Explanatory dictionary of russian language D. N. Ushakov [Еlectronic resource]. - Mode of access:  URL:  http://www.dict.t-mm.ru/ all/kon1yunktura.htm
12. Fisher S., Dornbusch R., Schmalensee R. Economics. - Moscow: "Case Ltd", 1995.
13. Economic Theory: a textbook for universities / еdited by V. I. Vidyapin, A. Dobrynin, G. P. Zhuravleva, etc. - Moscow: INFRA. - M, 2003.
14. Dictionary of F. A. Brockhaus and I. A. Efron [Еlectronic resource]. - Mode of access: URL: http://www.vehi.net/brokgauz/

Теоретические основы управления инновационной деятельностью вуза: понятие и виды инноваций и инновационной деятельности вуза
Романова И.М., д. э. н., профессор кафедры маркетинга, коммерции и логистики Дальневосточного федерального университета, г.Владивосток, e-mail: rim.6767@mail.ru
Ефремова П.В., аспирант кафедры маркетинга, коммерции и логистики Дальневосточного федерального университета, г.Владивосток,
e-mail: batareyathebest@mail.ru

В статье рассмотрены подходы к определению понятий «инновация» и «инновационная деятельность», выявлены основные недостатки существующих определений. Выделены основные черты понятий «инновация» и «инновационная деятельность». Сформулированы авторские определения терминов «инновация» и «инновационная деятельность». Раскрыта структура и дана характеристика инновационной деятельности вуза.
Ключевые слова: инновация; инновационные процесс; инновационная деятельность; понятие, сущность инноваций; инновационная деятельность вуза.

Используемые источники
1. Азгальдов Г.Г. К вопросу о термине «инновация» /Г.Г. Азгальдов, А.В. Костин. [Электронный ресурс]. URL: http://www.labrate.ru/articles/azgaldov-kostin_doklad_2009–2_about-innovation.htm
2. Баранчеев В.П. Маркетинг инноваций (радикальные и «подрывные» инновации – хайтек-маркетинг) : учебник – М. : ООО «Фирма «Благовест-В»», 2007.
3. Бездудный Ф.Ф. Сущность понятия «инновация» и его классификация / Ф.Ф. Бездудный, Г.А. Смирнова, О.Д. Нечаева // Инновации. – 1998. – № 2–3.
4. Блауг М. Экономическая мысль в ретроспективе / пер. с англ. – М. : Дело Лтд, 1994.
5. Гамидов Г.С. Основы инноватики и инновационной деятельности / Г.С. Гамидов, В.Г. Колосов, Н.О. Османов. – СПб. : Политехника, 2000.
6. Завлин П.Н. Инновационный менеджмент : справочное пособие / П.Н. Завлин, А.К. Казанцев, Л.Э. Миндели. – СПб. : Наука, 1997.
7. Концепция инновационной политики Российской Федерации на 1998– 2000 годы: одобрена постановлением Правительства РФ от 24 июля 1998 г. № 832 // Российская газета. – 1998. – 19 августа.
8. Маховикова Г.А. Инновационный менеджмент : учебное пособие / Г.А. Маховикова, Н.Ф. Ефимова. – 2011.
9. Медынский В.Г. Инновационный менеджмент : учебник. – М. : ИНФРА-М, 2004.
10. Молчанова О.П. Инновационный менеджмент. – М. : Вита пресс, 2001.
11. Непомнящий А.В. Инновационное образование: достижения и перспективы /А.В. Непомнящий, В.И. Писаренко // Высшее образование сегодня. – 2007. – № 7. – С. 14–19.
12. Никсон Ф. Инновационный менеджмент. – М. : Экономика, 1997.
13. Носкова Е.В. Инновационная деятельность классического университета: основные элементы и современный опыт / Е.В. Носкова, Е.А. Тюрина, М.М. Третьяков // Вестник ТОГУ. – 2009. – № 4. – С. 103–111.
14. Основы инновационного менеджмента. Теория и практика : учебник / Л.С. Барютин и др.; под ред. А.К. Казанцева, Л.Э. Миндели. -е изд., перераб. и доп. – М. : ЗАО «Издательство «Экономика», 2004.
15. Пригожин А.И. Нововведения: стимулы и препятствия (Социальные проблемы инноватики). – М. : Политиздат, 1989.
16. Проект федерального закона «Об инновационной деятельности и государственной инновационной политике».
17. Фатхудинов Р.А. Инновационный менеджмент : учебник для вузов. – М. :ЗАО «Бизнес-школа «Интел-Синтез», 1998.
18. Харин А.А. Управление развитием ресурсного обеспечения научно-инновационной деятельности вуза : дис. … канд. экон. наук. – М., 2006.
19. Хотяшева О.М. Инновационный менеджмент: учебное пособие. – СПб. :Питер, 2005.
20. Шумпетер Й.А. Теория экономического развития. – М. : Прогресс, 1982.
21. Янч Э. Прогнозирование научно-технического прогресса. – М. : Прогресс, 1974.
22. Догсон М. Управление технологическими инновациями: международный и стратегический подход. – Оксфорд Юниверсити Пресс, 2000.
23. Менш Г. Технологический тупик: инновации преодолевают депрессию / Герхард Менш. – Кембридж, Массачусетс : Издательство «Балингер», 1979.
24. ОЭСР «Руководство Фраскати 1993 года». Измерение научнотехнической деятельности. – 5-е изд. – Париж, 1993.
25. Руководство Осло ОЭСР. – 2-е изд. – 1997. [Электронный ресурс]. URL:http://www.oecd.org
26. РотвеллР. The changing nature the innovation process // Техновация. – 1993.

Theoretical foundations of innovation governance of the university: concept and types of innovation and innovation activities of high school
Romanova I.M., professor of chair of marketing, commerce and logistics Far Eastern Federal University, е-mail: rim.6767@mail.ru
Efremova P.V.graduate student of chair of marketing, commerce and logistics Far Eastern Federal University, е-mail: batareyathebest@mail.ru

Approaches to definition of concepts of "innovation" and "innovation activity" are considered and identified the major deficiencies of the existing definitions in this article. The basic features of the concepts of "innovation" and "innovation activity" are identified. Author’s definitions of "innovation" and "innovation activity" are formulated. The structure and characteristics of innovation activities of the university are revealed.
Keywords: innovation; innovation process; innovation activity; concept and essence of innovation; innovation activity of the university.

Sources
1.Azgaldov, G.G. To a question about the term 'innovation' / G.G. Azgaldov, A. Costin, - [electronic resource]. - Mode of access: URL: http://www.labrate.ru/articles/azgaldov-kostin_doklad_2009-2_about-innovation.htm
2.Barancheev, V.P. Marketing innovation (radical and "disruptive" innovations - high-tech marketing): Textbook - M.: LLC "Blagovest-In" in 2007 - 232.
3.Bezdudny, F.F. The essence of the concept of innovation and its classification / F.F. Bezdudny, G.A. Smirnov, O. Nechayev / / Innovations. - 1998. - № 2-3
4.Blaug, M. Economic thought in retrospect / M. Blaug, trans. from English. - M.: Case Co., Ltd., 1994. - 720.
5.Hamidov, G.S. Fundamentals of Innovation and Innovation activity / G.S. Hamidov, V.G. Kolosov, N..O Ottomans. - St. Petersburg.: Polytechnics, 2000.-300 p.
6.Zavlin, P.N. Innovation management: a handbook / P.N. Zavlin, A.K. Kazantsev, L..E Mindeli.-Petersburg.: Nauka.1997.-559 p.
7.The concept of the innovation policy of the Russian Federation for 1998-2000: approved by the Government of the Russian Federation of 24.07.1998, № 832 / / Russian gazeta.-1998.-August 19
8.Mahovikova G.A. Innovation management: a manual / G.A. Mahovikova, N.F. Efimova.-2011
9.Medynsky V.G. Innovation management: a textbook / VG. Medynsky. - M.: INFA-M, 2004.-293 p. Ill. - (Higher Education)
10.Molchanova O.P. Innovation Management / O. Molchanova.-M.: Wit Press, 2001.-270 p.
11.Nepomniachtchi, A. Innovative education: achievements and prospects / A. Nepomniachtchi, VI Pisarenko / / Vyssh.obrazovanie segodnya.-2007. - № 7.-S. 14-19.
12.Nixon, F. Innovation Management / F.Nikson. - M.: Economy, 1997.-216 p.
13.Noskova, E.V. Innovation activity of the classical university: the basic elements of modern experience, and / E.V. Noskova, E.A. Tyurina, M.M. Tretyakov / / Bulletin of TSU. - 2009. - № 4.-S. 103-111.
14.Fundamentals of Innovation Management. Theory and Practice: Textbook / L.S. Baryutin and others, edited by A.K. Kazantsev, L.E. Mindeli. - Moscow: ZAO "Publisher" Economics ", 2004. - 518 p.
15.Prigogine, A. Innovation: Incentives and barriers (social problems of innovation) / A. Prigozhin.-M. Politizdat, 1989. - 271 p.
16.The draft federal law "On the state of innovation and innovation policy"
17.Fathudinov, R.A. Innovation management: a textbook for high schools / R. A. Fathudinov. - Moscow: JSC "Business School" Intel-Synthesis ", 1998. - 600.
18.Kharin, A.A Managing the development of resource support research and innovation activities of the university: Dis .... Cand. Econ. Science / A.A Kharin. - M., 2006. - 180 p.
19.Hotyasheva, O.M. Innovatsionny management: a manual / O. M. Hotyasheva. - St. Peter, 2005. - 157 p.
20.Schumpeter, J.A. Theory of Economic Development / J.A. Schumpeter. - Moscow: Progress Publishers, 1982. - 455.
21.Jantsch, E. Forecasting scientific and technical progress/ E. Jantsch. - Moscow: Progress Publishers, 1974.
22.Dodgson, M. The manegment of technological innovation: an international and strategic approach / M. Dodgson.-Oxford: Oxford University Press, 2000.-248 p
23.Mensch, G. Stalemate in technology: innovations overcome the depression/ Gerhard Mensch. - Publisher Cambridge, Mass. : Ballinger Pub. Co.,1979.
24.OECD. Proposed Standard Practice for Surveys of Research and Experimental Development: “Frascati Manual 1993”. The Measurement of Scientific and Technical Activities Series.- 5 edition.- Paris, 1993
25. Oslo maanuel OECD. – 2 edition 1997.- Электрон. Дан. – Режим доступа http://www.oecd.org
26.Rothwell, R. The changing nature the innovation process / R. Rothwell// Technovation.-1993. – V.13 Iss.1. Jan.

ИННОВАЦИОННЫЙ МАРКЕТИНГ
INNOVATIVE MARKETING

Бренд как «точка роста» территории инновационного развития
Грошев И.В., д.э.н., д. психол.н., заслуженный деятель науки РФ, профессор, проректор Тамбовского государственного университета им. Г.Р.Державина, е-mail: aus_tgy@mail.ru
Шапкина Ю.В., аспирант кафедры «Управление персоналом и маркетинга» Тамбовского государственного университета им. Г.Р Державина,
е-mail: aus_tgy@mail.ru

В статье раскрывается роль инноваций для развития и формирования территорий инновационного развития, уточняется понятие «бренд территории инновационного развития». Бренд территории раскрывается как ее «точка роста».
Ключевые слова: бренд территории, точка роста, инновации, территория.

Используемые источники
1. Аналитика результатов международных научных исследований Центра гуманитарных технологий. – [Электронный ресурс]. URL: http www.gtmarket.ru
2. Бекетов Н.В. Брендинг: к социокультурному анализу понятия // Маркетинг в России и за рубежом. – 2007. – № 5. – С. 39–43.
3. Визгалов Д.В. Маркетинг города: практика в поисках теории // Маркетинг в России и за рубежом. – 2008. – № 3. – С. 78–85.
4. Голубков Е.П. Еще раз о понятии «Бренд» // Маркетинг в России и за рубежом. – 2006. – № 2. – С. 4–15.
5. Грошев И.В., Краснослободцев А.А. Системный бренд-менеджмент. – М. :ЮНИТИ-ДАНА, 2012.
6. Грошев И.В., Краснослободцев А.А. Эмоциональный брендинг и поведение потребителя // Проблемы теории и практики управления. Международный журнал. – 2012. – № 7–8. – С. 119–126.
7. Грошев И.В., Степанычева Е.В. Бренд как элемент организационной культуры (основные характеристики) // Экономика и управление. – 2006. – № 1. – С. 83–86.
8. Грошев И.В., Степанычева Е.В. Инструменты формирования бренда территории // Маркетинг в России и за рубежом. – 2011. – № 5. – С. 54–64.
9. Капферер Ж.-Н. Бренд навсегда. Создание, развитие, поддержка ценности бренда. – М.; СПб. : Вершина, 2007.
10. Клифтон Р., Симмонз Дж., Ахмад С. Бренды и брендинг. – М. : Олимп-Бизнес, 2008.
11. Кульман А.Н. НЕОбрендинг: от эмоций – к чувствам! // Маркетинг в России и за рубежом. – 2010. – № 5. – С. 88–97.
12. Павлов К. Экономическое ядро: сущность, критерии формирования и элементный состав // Общество и экономика. – 2004. – № 11/12. – С. 158–170.
13. Чернатони Л., МакДональд М. Брендинг. Как создать мощный бренд. – М. :ЮНИТИ-ДАНА, 2006.
14. Perroux F. Note on Concert of «growth Poles» // Regional Ekonomics: Theory and Practice. – New-York–London, 1970. – Pp. 93–103.

Brand as a «growth point» of territory innovative development
Groshev I.V., Doctor of Economics, Doctor of Psychology, Honoured Science Worker of the Russian Federation, Professor, Pro-rector of Tambov State University named after G.R. Derzhavin, е-mail: aus_tgy@mail.ru
Shapkina Yu.V., Post-graduate student of Stuff Management and Marketing Department of Tambov State University named after G.R. Derzhavin, е-mail: aus_tgy@mail.ru
The article describes the role of innovations for territory development and formation of innovative development territories. The concept of brand of innovative development territory is specified. A territory brand is seen as its «growth pole».
Keywords: territory brand, growth pole, innovations, territory.

Sources
1.Results Analysis of International Scientific Research of Humanitarian Technologies Centre // URL: http www.gtmarket.ru
2.Beketov N.V. Branding: to the socio-cultural analysis of the notion // Marketing in Russia and Abroad. – 2007. – № 5. – PP. 39-43.
3.Vizgalov D.V. City Marketing: practice in search of theory // Marketing in Russia and Abroad. – 2008. – № 3. – PP. 78-85.
4.Golubkov E.P. Once More about the Notion of ‘Brand’ // Marketing in Russia and Abroad. – 2006. – № 2. – PP. 4-15.
5.Groshev I.V., Krasnoslobodtsev A.A. System Brand-Management – M.: UNITY-DANA, 2012. – 655 p.
6.Groshev I.V., Krasnoslobodtsev A.A. Emotional Branding and consumer’s behavior // Issues on Theory and Practice of Management. International Journal. – 2012. – № 7-8. – PP. 119-126.
7.Groshev I.V., Stepanycheva E.V. Brand as an Element of Organizational Culture: (general characteristics) // Economics and Management. – 2006. – № 1. – PP. 83-86.
8.Groshev I.V., Stepanycheva E.V. Instruments of Forming Brand Territory // Marketing in Russia and Abroad. – 2011. – № 5. – PP. 54-64.
9.Kapferer Jean-N. New Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity. – M.-SPb.: Vershina, 2007. – 448 p.
10.Clifton R., Simmons J., Ahmad S. Brands and Branding. – M.: Olymp-Business, 2008. – 328 p.
11.Kulman A.N. NEObranding: from emotions to feelings! // Marketing in Russia and Abroad. – 2010. – № 5. – PP.88-97.
12.Pavlov K. Economic Core: Essence, Criteria of Formation and Elemental Composition // Society and Economics. – 2004. – № 11/12. – PP. 158-170.
13.Chernatony L., McDonald M. Branding. Creating Powerful Brands. – M.: UNITY-DANA, 2006. – 559 p.
14.Perroux F. Note on Concept of «Growth Poles» // Regional Economics: Theory and Practice. – New-York – London, 1970. – PP. 93-103.

МАРКЕТИНГОВЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
MARKETING RESEARCH

Сведения органов власти, местного самоуправления и некоммерческих организаций как источники маркетинговой информации
Петряшов Д.В., заместитель директора по маркетингу компании «Пауэр Контрол энд Дженерейшн», e-mail: petryashov@gmail.com

Данная статья посвящена использованию информации органов власти, местного самоуправ-ления и некоммерческих организаций в практической деятельности маркетологов. Описывается правовое регулирование предоставления этих сведений, приводится классификация каналов публикации информации, а также рассматривается специфика отдельных источников маркетинговой информации.
Ключевые слова: внешнее окружение фирмы, источники информации, маркетинговые исследования.

Используемые источники
1. Федеральный закон от 9 февраля 2009 г. № 8-ФЗ «Об обеспечении доступа к информации о деятельности государственных органов и органов местного самоуправления» // Российская газета. –2009. – № 25.
2. Федеральный закон от 12 января 1996 г. № 7-ФЗ «О некоммерческих организациях» (c изменениями и дополнениями) // Российская газета. – 2012. – № 172.
3. Федеральный закон от 1 декабря 2007 г. № 315-Ф3 «О саморегулируемых организациях» (с изменениями и дополнениями) // Российская газета. –2012. – № 144.
4. http://www.slideshare.net/
5. http://www.gks.ru/dbscripts/cbsd/dbinet.cgi№1
6. http://rnp.fas.gov.ru/
7. http://www.nalog.ru/el_usl/egrip2/
8. Медведев П.М. Организация маркетинговой службы с нуля. – СПб. : Питер, 2006. – С. 77–79.
9. Медведев П.М. Указ. соч. – С. 90.
10. [Электронный ресурс]. URL: http://www.fas.gov.ru/analytical-materials/
11. [Электронный ресурс]. URL: http://www.marketologi.ru/
12. Российская газета. – 2008. – 26 декабря.
13. [Электронный ресурс]. URL: http://www.cbr.ru/analytics/bank_system/
14. [Электронный ресурс]. URL: http://www.rupto.ru/
15. [Электронный ресурс]. URL: http://www.epo.org/searching/free/espacenet.html
16. [Электронный ресурс]. URL: http://fsin.su/criminal/
17. [Электронный ресурс]. URL: http://www.fssprus.ru/iss/ip/
18. Гражданский процессуальный кодекс РФ от 14 ноября 2002 г. № 138-ФЗ.

Data of authorities, local governments and nonprofit organizations as sources of marketing information
Petryashov D.V.,Deputy Director on marketing of the company «Pauer Control Dzhenereyshn», e-mail: petryashov@gmail.com

This article focuses on the use of information, government, local governments and nonprofit organizations in the practice of marketing. Describes the legal regulation of the provision of such information, a classification of publication channels, as well as consider the specifics of individual sources of marketing information
Keywords: external environment firms, sources of information, market research

Sources
1. The Federal law from February 9, 2009. no. 8-FZ «On ensuring access to information about activity of state bodies and bodies of local self-government» / / the Russian newspaper. - 2009. - №25.
2. Federal law of 12 January 1996. № 7-FZ «On non-commercial organizations» (with changes and amendments) / / Russian newspaper. - 2012. - №172.
3. Federal law dated 1 December 2007. № 315-F3 «On self-regulating organizations» (with amendments and additions) / / Russian newspaper. - 2012. - №144.
4. http://www.slideshare.net/
5. http://www.gks.ru/dbscripts/cbsd/dbinet.cgi№1
6. http://rnp.fas.gov.ru/
7. http://www.nalog.ru/el_usl/egrip2/
8. Medvedev P.M.. Organization of marketing service from scratch. - SPb. : Peter, 2006. - PP. 77-79.
9. Medvedev P.M.. Op. CIT. - P. 90.
10. [The electronic resource]. URL: http://www.fas.gov.ru/analytical-materials/
11. [The electronic resource]. URL: http://www.marketologi.ru/
12. The Russian newspaper. - 2008. - on December 26.
13. [The electronic resource]. URL: http://www.cbr.ru/analytics/bank_system/
14. [The electronic resource]. URL: http://www.rupto.ru/
15. [The electronic resource]. URL: http://www.epo.org/searching/free/espacenet.html
16. [The electronic resource]. URL: http://fsin.su/criminal/
17. [The electronic resource]. URL: http://www.fssprus.ru/iss/ip/
18. The civil procedural code of the Russian Federation of 14 November 2002. № 138-FZ.

Исследование ценовых аспектов снабженческо-сбытовой деятельности предприятий молочного подкомплекса Саратовской области
Гритчина М.Н., к. э. н., доцент кафедры «Маркетинг в АПК» Саратовского госагроуниверситета им. Н.И. Вавилова, e-mail: nachti2@yandex.ru

В рыночной среде успех снабженческо-сбытовой деятельности предприятия зависит в первую очередь от его способности быстро и успешно адаптироваться к факторам, влияющим на ценовую конкуренцию. Исследование ценовых аспектов снабженческо-сбытовой деятельности предприятий позволяет определять прогнозные объемы сбыта и развить приоритетные направления молочного подкомплекса Саратовской области.
Ключевые слова: cнабженческо-сбытовая деятельность, ценовые аспекты, рынок молочной продукции, отраслевое взаимодействие, конкуренция, стратегическое развитие, молочный подкомплекс, рентабельность, эффективность.

Используемые источники
1. Данные МСХ Саратовской области: Стенограмма заседания Межведомственной рабочей группы МСХ СО по вопросам развития молочного скотоводства в Саратовской области. – Саратов, 06.07.2012. [Электронный ресурс]. URL: http:// www.minagro.saratov.gov.ru/
2. Ларионов М.А. Результаты мониторинга потребительских расходов домашних хозяйств Саратовской области в период кризиса // Вестник СГСЭУ. – 2012. – № 1 (35).
3. Гритчина М.Н. Динамика и структура потребительских расходов домашних хозяйств Саратовской области в период кризиса/Материалы НПК ППС. – Издательство СГАУ им Н.И. Вавилова. – 2011.
4. Гритчина М.Н. Динамика и структура потребительских расходов домашних хозяйств Саратовской области в период кризиса/Материалы НПК ППС. – Издательство СГАУ им Н.И. Вавилова. – 2011.

Researching into the price aspects of supply and sales activities of milk subcomplex enterprises of Saratov region
Gritchina M.N., Candidate of the economic sciences, Assistant professor of the chair "Management of agrarian production", Saratov state agrarian university in honor of N.I.Vavilov, Russia, e-mail: nachti2@yandex.ru
On the market environment success of supply and sales activity of enterprises first of all depends from their capacity for fast adopting to the price competition factors. Researching into the price aspects of supply and sales activity of enterprises permits to determine the look-ahead capacity of sales and to develop the priority course of milk sub complex Saratov region.
Keywords: supply and sales activity, price aspects, dairy production market, inter-branch relations, competition, development strategy, milk sub complex, profitability, efficiency

Sources
1. This MCX Saratov region: The shorthand report of meeting of the Interdepartmental SO working group MCX concerning development of dairy cattle breeding in the Saratov region. – Saratov, 06.07.2012. [Electronic resource]. URL: http:// www.minagro.saratov.gov.ru/
2. Larionov M. A. Results of monitoring of consumer expenses of house farms of the Saratov region in crisis//the Messenger СГСЭУ. – 2012. – No. 1 (35).
3. Gritchina M. N. Dynamics and structure of consumer expenses of house farms of the Saratov region in Crises/materials NPK PPS. – SGAU publishing house to them N.I.Vavilov. – 2011.
4. Gritchina M. N. Dynamics and structure of consumer expenses of house farms of the Saratov region in Crises/materials NPK PPS. – SGAU publishing house to them N.I.Vavilov. – 2011

МАРКЕТИНГОВЫЕ КОММУНИКАЦИИ
MARKETING COMMUNICATIONS

Понятия, функции и значение выставочной деятельности
Кудряшова О.А., аспирант кафедры маркетинга РЭУ им. Г.В. Плеханова, e-mail: olya_1011@mail.ru

Рассмотрены основные определения и понятия таких форм выставочной деятельности, как выставка, ярмарка, выставка-ярмарка. Дается классификация выставок и ярмарок, определены цели участия в выставке, построено дерево целей маркетинга выставочной деятельности. Выделены выставочные функции для участников выставки (экспонентов).
Ключевые слова: выставка, ярмарка, выставочная деятельность, экспонент, классификация выставочной деятельности, цели выставочной деятельности, дерево целей, маркетинг.

Используемые источники
1. Альберт М., Мескон М.Х., Хедоури Ф. Основы менеджмента. – 3-е изд. – М. : Вильямс, 2009.
2. Белявский А. Выставка как инструмент маркетинга // Продовольственный бизнес. – 2002. – № 9. – С. 21.
3. Голубков Е.П. Маркетинг. Словарь терминов. – М. : Дело и Сервис, 2012.
4. Гусев Э.Б., Прокудин В.А., Салащенко А.Г. Основы выставочной деятельности : учебно-методическое пособие / под ред. Н.П. Лаверова. – М. : Дашков и К°, 2000.
5. Захаренко Г. Выставка. Техника и технология успеха. – М. : Вершина, 2006.
6. Концепция развития выставочно-ярмарочной деятельности в Российской Федерации. Одобрена Правительством Российской Федерации на заседании 29 марта 2001 г. // Журнал-справочник о выставках и деловых встречах «Экспомир». – 2001. – № 3–4. – Сб. «Выставки в России и за рубежом 2001/2002». – Вып. 2.
7. Музыкант В.Л. Реклама и PR-технологии в бизнесе, коммерции, политике : учебное пособие. – М., 2001.
8. Назаренко Л.Ф. Выставка как инструмент маркетинга. – М. : Информационно-издательский дом «Филинъ», 1997.
9. Пасмуров А. Как эффективно подготовить и провести конференцию, семинар, выставку. – СПб. : ПИТЕР, 2006.
10. Цицилина И., Николаева А. Технология рынка: Всякому жилью своя выставка // Ведомости. – 2004. – № 225 (1025). – С. 4.
11. Шарков Ф.И. Выставочный коммуникационный менеджмент. Управление выставочными коммуникациями. – М. : Альфа-Пресс, 2006.
12. [Электронный ресурс]. URL: http://knowledge.allbest.ru/marketing/2c0b656 35a3bd68a5c43b89421206d37_0.html
13. [Электронный ресурс]. URL: http://ru.wikipedia.org/wiki
14. [Электронный ресурс]. URL: http://www.exhibitoronline.com
15. [Электронный ресурс]. URL: http://www.expocentr.ru

Concepts, functions and meaning of exhibition activities
Kudryashova О., the graduate student of chair of marketing of REU of G. V. Plekhanov, e-mail: olya_1011@mail.ru

In this paper we consider the main definitions and concepts of such the forms of exhibition activities as an exhibition and a trade fair. We give the exhibition and trade fair classification, formulate the objectives of taking part in the exhibition, build up the relevance tree of exhibition marketing. Also we formulate the functions for exhibition exponents.
Keywords: exhibition, trade fair, exhibition activities, exponent, exhibition classification, objection of exhibition activities, relevance tree, marketing

Sources
1. Albert M., Meskon M. H., Hedouri F. Management bases. – 3rd prod. – M: Williams, 2009.
2. Belyavsky A. Exhibition as instrument of marketing//Food business. – 2002. – No. 9. – Page 21.
3. E.P.Marketing's pigeons. Dictionary of terms. – M: Business and Service, 2012.
4. Gusev E.B., Prokudin V.A., Salashchenko A.G. Bases of exhibition activity: an educational and methodical grant / under the editorship of N. P. Laverov. – M: Dashkov and Co, 2000.
5. Zakharenko G. Exhibition. Equipment and technology of success. – M: Top, 2006.
6. The concept of development of exhibition and fair activity in the Russian Federation. It is approved by the Government of the Russian Federation at meeting on March 29, 2001//the Magazine directory about exhibitions and business meetings "Expomir". – 2001. – No. 3-4. – Сб. «Exhibitions in Russia and abroad 2001/2002». – Vyp. 2.
7. Musician V.L.Reklama and PR technologies in business, commerce, policy: manual. – M, 2001.
8. Nazarenko L.F. Exhibition as instrument of marketing. – M: Filin information publishing house, 1997.
9. Pasmurov A. How effectively to prepare and hold conference, a seminar, an exhibition. – SPb.: ST. PETERSBURG, 2006.
10. Tsitsilina I., Nikolaev A. Technology of the market: To any housing the exhibition//Sheets. – 2004. – No. 225 (1025). – Page 4.
11. Sharkov F.I. Exhibition communication management. Management of exhibition communications. – M: Alpha Press, 2006.
12. [Electronic resource]. URL: http://knowledge.allbest.ru/marketing/2c0b656
35a3bd68a5c43b89421206d37_0.html
13. [Electronic resource]. URL: http://ru.wikipedia.org/wiki
14. [Electronic resource]. URL: http://www.exhibitoronline.com
15. [Electronic resource]. URL: http://www.expocentr.ru

МАРКЕТИНГ В НЕПРОИЗВОДСТВЕННОЙ СФЕРЕ
MARKETING FOR NON-PRODUCTIVE SPHERE

Маркетинг информационных технологий: особенности и инструменты
Пархименко В.А., к. э. н., доцент, заведующий кафедрой экономики УО «БГУИР», e-mail: parkhimenko@bsuir.by
Стреж В.М., магистр экономических наук, преподаватель кафедры менеджмента УО «БГУИР», специалист по маркетингу ООО «Дженерэйшн-Пи Консалтинг», e-mail: fujiwara.naoki@gmail.com
Бондаренко М.Н., директор по продукту GP Solutions GmbH, e-mail: m.bondarenko@gp-sol.ru

Рассматриваются особенности ИТ-продуктов и услуг относительно традиционных товаров. Описываются инструменты маркетинга в ИТ-сфере в разрезе комплекса маркетинга (4Р). В частности, анализируются продуктовые решения, ценообразование, распределение и продвижение.
Ключевые слова: маркетинг, информационные технологии, программное обеспечение, комплекс маркетинга.

Используемые источники
1. Offshore Software Development Rates Comparison // Компания Appulse. [Электронный ресурс]. URL: http://appulse.com/offshoring/offshore-softwa redevelopment-rates-compare/
2. Online distribution // Wikipedia. [Электронный ресурс]. URL: http:/ /en.wikipedia.org/wiki/Online_distribution
3. Дженерэйшн-Пи Консалтинг // Парк высоких тех нологий. [Электронный ресурс]. URL: http://www.park.by/it/enterprise-10/type-full/
4. Знание и экспертиза // Корпоративный сай т SamSolutions. [Электронный ресурс]. URL: http://www.sam-solutions.ru/technology_expertise.aspx
5. Инновационное общество Республики Беларусь : статистический сборник. – Минск : Национальный статистический комитет, 2011.
6. КактусСофт // Парк высоких технологий. [Электронный ресурс]. URL: http://www.park.by/it/enterprise-255/typ e-full/
7. Компания Viaden Media. [Электронный ресурс]. URL: http://www.viaden.com/
8. Платформы и инструментарий // Корпоративный сайт EPAM Systems. [Электронный ресурс]. URL: http://www.epam.by/hwwork-skillset.htm
9. Поиск по компаниям-резидентам // Парк высоких технологий. [Электронный ресурс]. URL: http://www.park.by/it/enterprises/type-search/
10. Проспект для IPO Epam Systems//NASDAQ. [Электронный ресурс]. URL: http://ipo.nasdaq.com/edgar_conv_html%5C2011%5C06%5C10%5C0001193125-11-162771.html
11. Booms B.H., Bitner J. Marketing Strategies and Organization Structure for Service //Marketing of Services. – 1981. – Pp. 47–51.
12. Chai Lee Goi. A review of marketing mix: 4P or more? // International Journal of Marketing Studies. – 2009. – № 1.

Marketing of information technology: features and tools
Parhimenko V.A, Candidate of the economic sciences, Assistant professor, head of the department of economy of UO "BGUIR", e-mail: parkhimenko@bsuir.by
Strezh V.M., master of economic sciences, teacher of chair of management of UO "BGUIR", marketing expert of JSC Dzhenereyshn-Pi Consulting, e-mail: fujiwara.naoki@gmail.com
Bondarenko M.N., director for GP Solutions GmbH product,  e-mail: m.bondarenko@gp-sol.ru

IT products and services concerning their features in comparison to traditional goods and services are being examined. Marketing tools in IT business are being described in the framework of 4P-approach. Thus product decisions, pricing, distribution (place) and promotion activities in marketing of IT are being analyzed.
Keywords: marketing, IT, software, marketing-mix.

Sources
1.Offshore Software Development Rates Comparison // Appulse Technologies Ltd. Mode of access: http://appulse.com/offshoring/offshore-software-development-rates-compare/
2.Online distribution // Wikipedia. Mode of access: http://en.wikipedia.org/wiki/Online_distribution
3.Generation-P Consulting Ltd. // High Tech Park. Mode of access: http://www.park.by/it/enterprise-10/type-full/
4.Knowledge and Expertise // SamSolutions’s Corporate Web-site. Mode of access: http://www.sam-solutions.ru/technology_expertise.aspx
5.Innovative Society of the Republic of Belarus: Statistical Digest. – Minsk: National committee of Statistics, 2011.
6.CactusSoft // High Tech Park. Mode of access: http://www.park.by/it/enterprise-255/type-full/
7.Viaden Media’s Corporate Web-site. Mode of access: http://www.viaden.com/
8.Platforms and tools // EPAM Systems’ Corporate Web-site. Mode of access: http://www.epam.by/hwwork-skillset.htm
9.Search through companies-residents // High Tech Park. Mode of access: http://www.park.by/it/enterprises/type-search/
10.Registration Statement on Form S-1 for IPO of EPAM Systems // NASDAQ. Mode of access: http://ipo.nasdaq.com/edgar_conv_html%5C2011%5C06%5C10%5C0001193125-11-162771.html
11.Booms, B.H., Bitner, J. Marketing Strategies and Organization Structure for Service // Marketing of Services. – 1981. – pp. 47-51.
12.Chai Lee Goi. A review of marketing mix: 4P or more? // International Journal of Marketing Studies. – 2009. – №1.

КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТЬ
COMPETITIVENESS

Формирование конкурентной стратегии морского транспортного узла в контексте институционального подхода и маркетинга взаимодействия
Ботнарюк М.В., к. э. н., доцент кафедры «Экономика и менеджмент» ФГБОУ ВПО «Государственный морской университет им. адмирала Ф. Ушакова», e-mail: mia – marry@mail.ru

Статья посвящена исследованию вопроса низкой конкурентоспособности отечественных морских портов. Рассмотрены основные факторы, негативно влияющие на конкурентоспособность морских портов. Предложен алгоритм формирования конкурентной стратегии объекта исследования на основе новых направлений, что обусловит повышение его конкурентоспособности.
Ключевые слова: конкурентная стратегия, институциональный подход, маркетинг взаимодействия, морской порт, морской транспортный узел.

Используемые источники
1. Ветренко Л.Д. Управление работой морского порта : учебник. – 2-е изд. – СПб. : ЗАО «Строка», 2000.
2. В нашу гавань не заходят корабли. [Электронный ресурс]. URL: http://www.inmarlegal.ru/press/publications/marine_law/v_nashu_gavan_ne_zahodyat_korabli/v_nashu_ gavan_ne_zahodyat_korabli2/. – 15.07.2012.
3. Кто сделает погоду у моря? [Электронный ресурс]. URL: http:// www.promreview.net/moskva/kto-sdelaet-pogodu-u-morya. – 15.07.2012.
4. Кущ С.П. Маркетинг взаимоотношений на промышленных рынках. – СПб. : Петербургский государственный университет, 2006.
5. Порты России. Точки пересечения (обзор). [Электронный ресурс]. URL: http://www.mbsz.ru/22/49076.php. – 15.07.2012.
6. Олейник А.Н. Институциональная экономика : учебное пособие. – М. :ИНФРА-М, 2004.
7. Российские порты: вчера, сегодня, завтра. [Электронный ресурс]. URL: http:// www.mbsz.ru/12/48128.php. – 15.07.2012.
8. Сборы или поборы? [Электронный ресурс]. URL: http://www.mbsz.ru/07/47864.php. – 15.07.2012.

The forming of competitive strategy of sea transport junction in the context of institutional approach and relationship marketing
Botnaryuk M. V., Docent, Candidate of economic science, department of “Economy and management” Admiral Ushakov state maritime university, e-mail: mia – marry@mail.ru

The article is devoted to the researching the question of low home sea ports competitiveness. The main factors which exert negative influence on sea ports competitiveness are considered in the article. The algorithm of forming of investigated object competitive strategy based on new approaches that will rise it’s competitiveness is offered.
Keywords: competitive strategy, institutional approach, relationship marketing, sea port, sea transport junction

Sources
1.Vetrenko L.D. The port’s activity management: textbook. 2-е publ., add. – SPb.: CSC «Stroka», 2000 – 264 с.
2.Vessels do not call to our harbor.– Conditions of access:   www. URL :   http://inmarlegal.ru/press/publications/marine_law/v_nashu_gavan_ne_zahodyat_korabli/ v_nashu_gavan_ne_zahodyat_korabli2/.– 15.07.2012.
3.How will do the sea weather? – Conditions of access:  www. URL : http://promreview.net/moskva/kto-sdelaet-pogodu-u-morya.–15.07.2012.
4.Kusch S.P. Marketing relationship on the industrial markets: monograph.– С. – Peter. State university, management department, SPb.: S. – Peterb. Satae  university, 2006 . – 272 с.
5.Russian’s ports. The points of crossing (review) .– Conditions of access:   www. URL :   http://www.mbsz.ru/22/49076.php.–15.07.2012.
6.Oleynik A.N. Institutional  economics : textbook. – М.: Infra–M, 2004. – 416 c.
7.Russian’s ports.: yesterday,  today, tomorrow.– Conditions of access:   www. URL : http://mbsz.ru/12/48128.php.–15.07.2012.
8.Dues or extortions? – Conditions of access:  www. URL : http://www.mbsz.ru/07/47864.php.–15.07.2012.

Учет мнений потребителей при выборе параметров нового изделия
Фасхиев Х.А., д. т. н., профессор Уфимского государственного авиационного технического университета, e-mail: faskhiev@mail.ru
Крахмалева А.В., к.э.н., доцент Уфимской государственной академии экономики и сервиса, e-mail: dann76@mail.ru

Изложена методика формирования рациональных технико-экономических параметров товаров инвестиционного назначения с позиции потребителей. В роли интегрального критерия оценки изделия принята чистая текущая стоимость объекта у потребителя за жизненный цикл. Практическая реализация методики показана на примере выбора параметров грузового развозного автомобиля при проектировании.
Ключевые слова: грузовой автомобиль, разработка, технико-экономические показатели, конкурент, чистая текущая стоимость.

Используемые источники
1. Фасхиев Х.А. Повлияет ли вступление в ВТО на автомобильную промышленность России? // ЭКО. – 2012. – № 4. – С. 135–151.
2. Технологии и средства развития творческих способностей специалистов / под ред. В.А. Грачева. – М. : ЭДКД, 2002.
3. Линн Г., Рейлли Р. Блокбастеры. Сенсационные продукты – путь к успеху. – М. : АСТ : Транзиткнига, 2005.
4. Фасхиев Х.А., Шайхутдинов И.Ф. Разработка технического задания на конкурентоспособный автомобиль. – Набережные Челны : Изд-во ИНЭКА, 2009.
5. Гиссин В.И. Управление качеством продукции. – Ростов н/Д : Феникс, 2000.
6. Фасхиев Х.А., Костин И.М. Технико-экономическая оценка грузовых автомобилей при разработке. – Набережные Челны : Изд-во Камского политехн. ин-та, 2002.
7. Гришкевич А.И. Автомобили : учебник для вузов. – Мн. : Высш. шк., 1986.

Taking into account consumers’ opinions at a choice of a new product parameters
Faskhiev Kh.A., Doctor of science technical, professor, The Ufa state aviation technical university, e-mail: faskhiev@mail.ru
Krakhmaleva A.V., сand. of еconomic sciences, Ufa state academy of economy and service, e-mail: dann76@mail.ru

The technique of determination of rational technical and economic parameters of the lorry and its units is given at design by integrated criterion net current value. Practical application of a technique is shown on an example of a choice of the engine for the designed the all-transport car by loading capacity of  5,5 tons.
Keywords: lorry, development, technical and economic indicators, competitor, net current value.

Sources
1. Faskhiyev Kh.A. Whether accession to WTO will affect automotive industry of Russia? - EKO. – 2012. - №4. – P. 135-151.
2. Technologies and development tools of creative abilities of experts / Under the editorship of V.A.Grachev. - M: EDKD, 2002. - 221 p.
3. Lynn, Reylli R. Blockbusters. Sensational products – a way to success. - M: Nuclear heating plant: Transit book, 2005. - 235 p.
4. Faskhiyev Kh.A., Shaykhutdinov I.F. Development of the specification on the competitive car. - Naberezhnye Chelny: Publishing house  INIKA, 2009. - 165 p.
5. Gissin V.I. Product quality control. - Rostov on Don: Fenikc, 2000. - 256 p.
6. Faskhiyev Kh.A., Kostin I.M. A technical and economic assessment of lorries when developing. – Naberezhnye Chelny: Publishing house Kamsky polytechnical institute, 2002. - 479 p.
7. Grishkevich A.I. Cars: the textbook for higher education institutions. – Мn.: Higher school, 1986. – 208 p.

Анализ конкурентоспособности ООО «Канц-Эксмо»
Голубкова Е.Н., профессор кафедры маркетинга РЭУ им. Г.В. Плеханова; e-mail: red@dis.ru
Щелак А., студентка кафедры маркетинга РЭУ им. Г.В. Плеханова, e-mail: annashchelak@mail.ru

Дана характеристика компании «Канц-Эксмо», действующей на рынке канцелярских товаров России. Проанализирован российский рынок канцелярских и офисных товаров для различных его сегментов. Дана оценка конкурентоспособности компании «Канц-Эксмо» и предложены мероприятия по повышению ее конкурентоспособности.
Ключевые слова: канцелярские товары, рынок, рыночный сегмент, конкурентоспособность, стратегия, маркетинг.

Используемые источники
1. Азоев Г.П., Челенков А.П. Конкурентные преимущества фирмы. – М. : Типография «Новости», 2010.
2. Голубков Е.П. Маркетинговые исследования: теория, методология и практика. – М. : Финпресс, 2007.
3. Голубкова Е.Н., Сидорчук Р.Р. Маркетинговое управление товаром: учебное пособие. – М. : Дело и Сервис, 2012.
4. Лифшиц И.М. Теория и практика оценки конкурентоспособности товаров и услуг. – 2-е изд. – М. : Юрайт, 2008.
5. Официальный сайт ООО «Канц-Эксмо». [Электронный ресурс]. URL: www.kanc-eksmo.ru
6. Юданов А.Ю. Конкуренция товара и практика : учебно-практическое пособие. – М. : ГНОМ и Д, 2011.
7. [Электронный ресурс]. URL: http:/www./astrakhan.marketcenter.ru/content/doc-2-1094
8. [Электронный ресурс]. URL: http://www.businessproekt.ru/NewsAMShow.asp?ID=794535
9. [Электронный ресурс]. URL: http://www.kanzoboz.ru
10. [Электронный ресурс]. URL: http://www.marketcenter.ru/content/doc-0-7851.html
11. [Электронный ресурс]. URL: http://www.officemart.ru
12. [Электронный ресурс]. URL: http://www. segment.ru

Analysis of Kanc-Eksmo‘s competitiveness
Golubkova E.N., the professor of chair of marketing of REU of G. V. Plekhanov; e-mail: red@dis.ru
Shchelak А., the student of chair of marketing of REU of G. V. Plekhanov, e-mail: annashchelak@mail.ru

In article  Kanc-Eksmo company was characterized as operator on  stationery  market. Russian stationery and office goods market was being analyzedfor different its segments. Competitiveness of Kanc-Eksmo company was estimated. It was considered the competitive strategies for  Kanc-Eksmo company.
Keywords: stationery, market, market segment, competitiveness, strategy, marketing.

Sources
1. Azoyev G. P., Chelenkov A.P. Competitive advantages of firm. – M: Novosti printing house, 2010.
2. E.P.Market's pigeons researches: theory, methodology and practice. – M: Financial press, 2007.
3. Golubkova E.N., Sidorchuk R. R. Marketing management of the goods: manual. – M: Business and Service, 2012.
4. Lifshits I.M. Theory and practice of an assessment of competitiveness of the goods and services. – 2nd prod. – M: Юрайт, 2008.
5. Official site of JSC Kants-Eksmo. [Electronic resource]. URL: www.kanc-eksmo.ru
6. Yudanov A.Yu. Competition of the goods and practician: educational and practical grant. – M: GNOME and Д, 2011.
7. [Electronic resource]. URL: http:/www./astrakhan.marketcenter.ru/content/doc-2-1094
8. [Electronic resource]. URL: http://www.businessproekt.ru/NewsAMShow.asp?ID=794535
9. [Electronic resource]. URL: http://www.kanzoboz.ru
10. [Electronic resource]. URL: http://www.marketcenter.ru/content/doc-0-7851.html
11. [Electronic resource]. URL: http://www.officemart.ru
12. [Electronic resource]. URL: http://www. segment.ru

МАРКЕТИНГ ЗАКУПОК
MARKETING OF PROCUREMENT

Применение продуктового подхода к организации отбора поставщиков в рамках процесса закупок
Плещенко В.И., к. э. н., начальник управления ФГУП «Гознак», e-mail: v_pl@mail.ru

Одним из ключевых аспектов закупочной деятельности предприятия является организация отбора поставщиков. От того, насколько качественно была подготовлена и проведена закупочная процедура, как выбранные контрагенты исполняют свои обязательства и в какой степени предмет договора соответствует требованиям внутрифирменных клиентов, во многом зависят стабильность производственного процесса и динамика финансово-экономических показателей компании. В статье рассматриваются основные вопросы взаимодействия с поставщиками на современном этапе и предлагается взгляд на результат отбора как определенный продукт, к которому предъявляются определенные требования в части качества и затрат на производство.
Ключевые слова: отбор поставщиков, закупочные процедуры, процессный подход, продуктовый подход, оценка эффективности отбора поставщиков.

Используемые источники
1. Уэбстер Фредерик. Основы промышленного маркетинга. – М. : Издательский Дом Гребенникова, 2005.
2. Институциональная экономика : учеб. пособие / под рук. акад. Д.С. Львова. – М. : ИНФРА-М, 2001.
3. Корпоративная логистика: 300 ответов на вопросы профессионалов / под общ. и науч. ред. проф. В.И. Сергеева. – М. : ИНФРА-М, 2005.
4. How many «C»s in partner? [Электронный ресурс]. URL: http://www.supplymanagement.
com/resources/knowledge-zone/2005/how-many-cs-in-partner/(дата обращения 22.05.2011).
5. Carter R. The seven Cs of effective supplier evaluation // Purchasing and Supply Management, April 1995, pp. 44–45.
6. Степанов В.И. Логистика : учебник. – М. : ТК «Велби» : Изд-во «Проспект», 2006.
7. Афанасенко И.Д., Борисова В.В. Логистика снабжения. – СПб. : Питер, 2010.
8. Cheraghi S. Hossein, Dadashzadeh M., and Subramanian M. Critical Success Factors for Supplier Selection: An Update // Journal of Applied Business Research, 2004, vol. 20, No. 2, pp. 91–108.
9. Северсталь Ресурс переходит на шины ведущих мировых производителей.
[Электронный ресурс]. URL: http://www.metalinfo.ru/ru/news/50782 (дата обращения 05.08.2011).
10. Евдокимова Е.Н. Эволюция процессного подхода в управлении и перспективы его развития. [Электронный ресурс]. URL: http://www.uecs.ru/marketing/item/413-2011-04-25-10-13-15
(дата обращения 05.01.2012).
11. Хаммер М., Чампи Д. Реинжиниринг корпорации. Манифест революции в бизнесе. – М. : Манн, Иванов и Фербер, 2011.
12. Кирисов С.В. Теория и практика применения процессного подхода к управлению качеством деятельности организации : монография. – Тамбов : Изд-во Тамб.гос. техн. ун-та, 2009.
13. Дворников А. Процессный подход к управлению организацией. [Электронный ресурс]. URL: http://www.betec.ru/index.php?id=6 sid=71 (дата обращения 05.01.2012).
14. Гарнов А.П., Хлевная Е.А. Экономика предприятия: современное бизнес-планирование : учебное пособие. – М. : Дело и Сервис, 2011.

The application of the product approach to the selection of suppliers in the procurement process
Pleshchenko V.I., candidate of economic sciences, FSUE «Goznak», Head of department, e-mail: v_pl@mail.ru

One of the key aspects of the procurement activity of the enterprise is the selection of suppliers. How well prepared and carried out the procurement procedure, as selected by the contracting parties shall carry out their obligations and the extent to which the subject of the contract conforms to internal customers depends largely on the stability of the production process and the dynamics of financial and economic performance of the company. This article discusses the main issues of interaction with suppliers at the present stage and is invited to look at the result of the selection as a product that has specific requirements in terms of quality and production costs.
Keywords: the selection of suppliers, procurement procedures, process approach, product approach, assessment of the effectiveness of the selection of suppliers.

Sources
1.Webster F. Industrial Marketing Strategy. – M.: Publishing house of Grebennikov, 2005. – 416 p.
2.Institutional Economy: Tutorial / under the direction of Academician D.S. Lvov. – M.: INFRA-M, 2001.
3.Corporate Logistics: 300 replies to the questions of the professionals. /Under the general and science editorship of Dr., Prof. V.I. Sergeev. - M.: INFRA-M, 2005. – 976 p.
4.«How many «C»s in partner?» [Electronic resource]. – Access mode: URL: http://www.supplymanagement.com/resources/knowledge-zone/2005/how-many-cs-in-partner/ (accessed 22.05.2011).
5.Carter, R. “The seven Cs of effective supplier evaluation,” Purchasing and Supply Management, April 1995, pp. 44-45.
6.Stepanov V.I. Logistics: Textbook. – M: TK Velbi, Publishing house “Prospect”, 2006.
7.Afanasenko I.D., Borisova V.V. Supply logistics. – Saint-Petersburg: Piter, 2010.
8.Cheraghi, S. Hossein, Dadashzadeh, M., and M. Subramanian, “Critical Success Factors for Supplier Selection: An Update,” Journal of Applied Business Research, 2004, vol 20, No. 2, pp. 91-108.
9.Severstal Resources is to use tires from leading world producers [Electronic resource]. – Access mode: URL: http://www.metalinfo.ru/ru/news/50782 (accessed 05.08.2011).
10. Evdokimova E.N. The evolution of the process approach in the management and prospects for its development [Electronic resource]. – Access mode: URL: http://www.uecs.ru/marketing/item/413-2011-04-25-10-13-15 (accessed 05.01.2012).
11. Hammer M., Champy J. Reengineering the corporation: a manifesto for business revolution. – M.: Mann, Ivanov and Ferber, 2011.
12. Kirisov S.V. Theory and practice of process approach to quality management of organization: Monograph. – Tambov: TGTU publishing house, 2009.
13. Dvornikov A. Process approach to the management of the organization [Electronic resource]. – Access mode: URL: http://www.betec.ru/index.php?id=6 sid=71 (accessed 05.01.2012).
14.Garnov A.P., Khlevnaya E.A. Economy of the enterprise: modern business planning: a tutorial.– М.: Delo i servis, 2011.

ПРАВОВОЕ РЕГУЛИРОВАНИЕ МАРКЕТИНГА
LEGAL REGULATION OF MARKETING

Персональные данные: защитить нельзя продать
Вагнер К.Р., PR-менеджер компании Subscribe.ru, e-mail: ksvagner@iprojects.ru
Жеребенкова Н.В., PR-директор компании Subscribe.ru

С началом проверок исполнения весьма спорного Федерального закона № 152-ФЗ «О персональных данных» первыми в поле внимания Роскомнадзора попали купонные сервисы. В дальнейшем проверки коснутся компаний, владеющих еще большей инфор-мацией о клиентах. Как встретить ревизоров во всеоружии и обернуть трудоемкую подготовку в свою пользу – читайте в этой статье.
Ключевые слова: почтовая рассылка, e-mail-маркетинг, адресная рассылка, интернет рассылка смс, повышение продаж, повышение лояльности, повышение узнаваемости бренда, клиентская база данных, Федеральный закон о персональных данных, купонные сервисы, подписка, защита клиентской базы данных, программы лояльности, маркетинг взаимоотношений.

Используемые источники
[Электронный ресурс]. URL: http://base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=law;n
=117587?utm_campaign=pop_base utm_source=google.adwords utm_medium=cpc utm_content=pop_baseutm_term=pop_basegclid=CKGYhuzrr7ICFcwtmAoduSIAuQ

Personal information can be sold or be protected
Wagner K.R.,
Zherebenkova N.V.,

Since the beginning of the questionable performance audits of the law - "On Personal Data" (152-FZ), the first in the field of attention Roskonadzor got coupon services. Further testing will affect companies that hold even greater customer information. How to meet the auditors armed with painstaking preparation and wrap in its favor? - See this article.
Keywords: post mailing, e-mail-marketing, address mailing, Internet SMS mailing, increase of sales, loyalty increase, increase of recognition of a brand, client database, Federal law on personal information, coupon services, subscription, protection of a client database, loyalty program, marketing of relationship.

Sources
[Electronic resource].URL: http://base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?
req=doc;base=law;n=117587?utm_campaign=pop_baseutm_source=google.adwords utm_medium=cpcutm_content
=pop_baseutm_term=pop_basegclid=CKGYhuzrr7ICFcwtmAoduSIAuQ

КОРОТКИЕ СООБЩЕНИЯ
SHORT MESSAGES

Ключевые результаты первого полугодия 2012 г. компании «Связной»
Кацегоров В.В., руководитель отдела исследований и анализа рынка ГК «Связной», e-mail: katsegorov@gmail.com

Svyaznoy announced sales results for the one half of 2012
Katsegorov V.V., head of research and market analysis department, Svyaznoy, e-mail: katsegorov@gmail.com

Презентация самолетов под брендом TUI
Новикова Н.П., руководитель службы PR TUI Russia CIS

TUI tour operator summed up the results of summer season 2012
Novikova N.P.,Head of PR Department, TUI Russia CIS

Зрители аналогового телевидения на Западе не успевают за изменениями, произведенными цифровым TV
Стеценко Ю.В., директор по коммуникациям Международного института маркетинговых исследований «ГфК-Русь», e-mail: Yulia.Stetsenko@gfk.com

Western analogue TV-viewers fail to keep pace with changes connected with digital TV
Stetsenko Y.V., GfK Rus PR Communications Director, e-mail: Yulia.Stetsenko@gfk.com

ПУБЛИКАЦИИ
PUBLICATIONS

Теория и методология современного международного маркетинга
Садченко К.В., менеджер транснациональной корпорации, e-mail: kirillsadch@yandex.ru

Theory and methodology of modern international marketing
Sadchenko K.V., manager of multinational corporation, e-mail: kirillsadch@yandex.ru

01.06.2012

Ранее просмотренные страницы

Список просмотренных товаров пуст
Список сравниваемых товаров пуст
Список избранного пуст
Ваша корзина пуста