Главная    Интернет-библиотека    Аннотации к журналам    Маркетинг в России и за рубежом №5,  2014

Маркетинг в России и за рубежом №5,  2014

ТЕОРИЯ И МЕТОДОЛОГИЯ МАРКЕТИНГА
MARKETING THEORY AND METHODOLOGY

О понятии «стратегия», ее роли и месте в  маркетинговом планировании

Голубков Е.П., заслуженный деятель науки РФ, д. э. н., профессор Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ, e-mail: red@dis.ru
Рассматриваются   различные   определения   понятия   «стратегия».   Предложена формулировка данного понятия, наиболее соответствующая задачам и последовательности разработки стратегических планов, включая планирование маркетинга. Дается наиболее полная классификация стратегий на основе классификационных признаков, характеризующих   различные   области   их   применения   в   менеджменте   и   маркетинге.
Конкретизируются   роль   и   место   стратегий   в   стратегическом   и   оперативном   планировании маркетинга.
Ключевые слова: стратегия, стратегическое планирование, маркетинг, классификация стратегий, стратегический план маркетинга, оперативное планирование маркетинга, стратегии комплекса маркетинга.

 Используемые источники
1. Акофф Р. Планирование будущего корпорации. – М.: Прогресс, 1985.
2. Ансофф И. Стратегическое управление. – М.: Экономика, 1989
3. Ансофф И. Стратегический менеджмент. Классическое издание / пер. с англ.; под ред.
А.Н. Петрова. – СПб.: Питер, 2009.
4. Виссема Х. Стратегический менеджмент. – М.: Финпресс, 2000.
5. Виханский О.С. Стратегическое управление. – М.: Гардарики, 1998.
6. Голубков Е.П. Основы маркетинга: учебник. – 3-е изд.  – М.: Финпресс, 2008.
7. Голубков Е.П. Маркетинг. Терминологический словарь. – М.: Дело, 2009.
8. Дихтль Е., Хершген Х. Практический маркетинг. – М.: Высшая школа, 1995.
9. Зуб А.Т. Стратегический менеджмент. – М.: Юрайт, 2013.
10. Кинг У., Клиланд Д. Стратегическое планирование и хозяйственная политика. – М.: Прогресс, 1982.
11. Котлер Ф. Маркетинг менеджмент / пер. с англ. – 14-е изд. – СПб.: Питер, 2011.
12. Кунц Г., Ордоннел С. Управление. Системный и ситуационный анализ управленческих функций. – Т. 1. – М.: Прогресс, 1981.
13. Купцов М.М. Стратегический менеджмент. – М.: РИОР: Инфра-М, 2011.
14. Кукоба А.И. Слияния и поглощения как форма повышения конкурентоспособности предприятия в условиях глобализации (на примере кондитерского бизнеса). Канд. дис., 2009.
15. Литвак Б.Г. Стратегический менеджмент. – М.: Юрайт, 2013.
16. Маркова В.Д., Кузнецова С.А. Стратегический менеджмент: курс лекций. –  М.: ИНФРА-М; Новосибирск: Сибирское соглашение, 1999.
17. Линдгрен М., Бандхольд Х. Сценарное планирование. Связь между будущим и стратегией. – М.: Олимп-Бизнес, 2009.
18. Мескон М.Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента. – М.: Дело, 1992 (и последующие издания).
19. Минцберг Г., Куинн Дж.Б., Гошал С. Стратегический процесс. – СПб.: Питер, 2001.
20. Минцберг Г., Альстрэнд Б., Лэмпел Дж. Школы стратегий. – СПб.: Питер, 2000.
21. Парахина В.Н., Максименко Л.С., Панасенко С.В. Стратегический менеджмент. – М.: КноРус, 2011.
22. Пирс II.Дж. Стратегический менеджмент. – СПб.: Питер, 2013.
23. Попов С.А. Актуальный стратегический менеджмент. – М.: Юрайт, 2010.
24. Портер М. Конкуренция. – М.: Вильямс, 2002.
25. Словарь иностранных слов. – М.: Русский язык, 1989.
26. Стратегический менеджмент / под ред. А.Н. Петрова. – СПб.: Питер, 2005.
27. Томпсон А.А., Стрикленд А.Дж. Стратегический менеджмент. – М.: Банки и биржи, 1998 (и последующие издания).
28. Хершген Х. Маркетинг: основы профессионального успеха. – М.: Инфра-М, 2000.
29. Шифрин М.Б. Стратегический менеджмент. – СПб.: Питер, 2009.
30. Carl Von Clausewitz. On War. – Princeton University Press, 1976.
31. http://consulting.ru/econs_art_494980752
32. http://rosinvest.com/page/divizionalnye-struktury-upravlenija
33. http://www.nnre.ru/delovaja_literatura/strategicheskoe_planirovanie_i_kontrolling/p4.php

About strategy’s notion and strategy position in marketing planning
Gоlubkоv Е.P., HE Doctor of Economics, Honored Worker of Science, Professor, Academy of National Economy and Public Service at the RF President, e-mail: red@dis.ru

Considers different definitions of strategy’s meaning including the notion of strategy corresponding strategic planning as a whole and strategic marketing planning. Proposed the most full strategies’ classification with taking in the account different areas of strategy implementation in management and marketing. Concretized the role and place of strategy in strategic and operational planning of marketing.
Keywords:  strategy, strategic planning, marketing, strategies’ classification, strategic marketing plan, operational marketing planning, strategies of marketing mix.

Sources
1. Ackoff R. Planning for future of the corporation. – M .: Progress, 1985.
2. Ansoff I. Strategic Management. – M .: Economy, 1989
3. Ansoff I. Strategic Management. The classic edition / first. with English .; ed. A.N. Petrova. - St. Peter, 2009.
4. Wissema H. Strategic Management. – M .: Finpress, 2000.
5. Vikhansky O.S. Strategic management. – M .: Gardariki, 1998.
6. Golubkov E.P. Bases of marketing: the textbook. - 3rd ed. - M .: Finpress, 2008.
7. Golubkov E.P. Marketing. Terminological dictionary. - M .: Dеlо, 2009.
8. Dihtl E., H. Hershgen Practical Marketing. – М.: Visshaya shkola, 1995.
9. Zуb А.Т. Strategic management. – M .: Yurait, 2013.
10. King W., Cleland D. Strategic planning and economic policy. – M .: Progress, 1982.
11. Kotler F. Marketing Management / lane. Translated from English. - 14th ed. – St. Peter, 2011.
12. Kunz G., Ordonnel C. Governance. Systemic and situational analysis of managerial functions. – T. 1 – M.: Progress, 1981.
13. Kuptsov M.M. Strategic management. – M.: RIOR: Infra-M, 2011.
14. Kukoba A.I. Mergers and acquisitions as a form of improving the competitiveness of enterprises in the context of globalization (for example, the confectionery business). Candidate. Thesis., 2009.
15. Litvak B.G. Strategic management. – M.: Yurait, 2013.
16. Markova V.D. Kuznetsova S.A. Strategic Management: a course of lectures. – M .: INFRA-M; Novosibirsk: Siberian Agreement, 1999.
17. Lindgren M., Bandhold H.  The scenario planning. The link between future and strategy. – M .: Olympus Business, 2009.
18. Meskon M.H., Albert M., Hedouri F. Basics of management. – M .: Delo, 1992 (and future editions).
19. Mintzberg G., Quinn J.B., Ghoshal S. Strategic process. – St. Peter., 2001.
20. Mintzberg G., Alstrend B., Lempel J. Schools of strategies. – St. Peter., 2000.
21. Parakhina V.N. Maksimenko L.S., Panasenko S.V. Strategic management. – M .: KnoRus, 2011.
22. Piers II.Dzh. Strategic management. – St. Peter .:, 2013.
23. Popov S.A. Actual strategic management. – M .: Yurait, 2010.
24. Porter M. Competing. – M .: Williams, 2002.
25. Dictionary of foreign words. - M .: Russian language, 1989.
26. Strategic management / ed. Petrova A.N. - St. Peter:, 2005.
27. Thompson, AA, Strickland, AJ Strategic management. - M .: Banks and Exchange 1998 (and future editions).
28. Hershgen H. Marketing: foundations of professional success. - M .: Infra-M, 2000.
29. Shifrin M.B. Strategic management. - St. Peter .:, 2009.
30. Carl Von Clausewitz. On War. – Princeton University Press, 1976.
31. http://consulting.ru/econs_art_494980752
32. http://rosinvest.com/page/divizionalnye-struktury-upravlenija
33. http://www.nnre.ru/delovaja_literatura/strategicheskoe_planirovanie_i_kontrolling/p4.php

Классификация факторов, влияющих на формирование конъюнктуры рынков товаров и услуг
Моисеенко И.В., старший преподаватель кафедры маркетинга, коммерции и логистики Дальневосточного федерального университета, г. Владивосток, e-mail: gold4232@mail.ru
Носкова Е.В., к. э. н., доцент кафедры маркетинга, коммерции и логистики Дальневосточного федерального университета, г. Владивосток, e-mail: noskova05@mail.ru

В статье рассмотрен комбинированный подход к определению конъюнктуры рынка, изучено соотнесение понятий конъюнктурообразующих факторов и показателей конъюнктуры рынка, осуществлен анализ подходов к классификации конъюнктурообразующих факторов, дана их общая классификация.
Ключевые слова:  конъюнктура рынка, показатели конъюнктуры рынка, конъюнктурообразующие факторы, классификация конъюнктурообразующих факторов.

Используемые источники
1. Анализ экономики: страна, рынок, фирма: учебник / под ред. В.Е. Рыбалкина – 2-е изд. – М.: Международные  отношения, 2006. –  352 с.
2.  Буров   А.С.   Конъюнктура   мировых   товарных   рынков:   учебное   пособие   / А.С. Буров. – М.: Экзамен, 2005. – 160 с.
3. Бэтбэз Ж.-П. Экономическая конъюнктура / Ж.-П. Бэтбез. – М.: РАМАКС, 1996. – 142 с.
4. Воробьёв А.К. Беседы о маркетинге: практ. пособие. – М.: Серебряные нити, 1998. – 128 с.
5. Грачёв Ю.Н. Внешнеэкономическая деятельность. Организация и техника внешнеторговых операций. – М.: Бизнес-школа «Интел-Синтез», 2000. – 544 с.
6. Жигун Л.А.  Конъюнктура и конкуренция на рынке Дальнего Востока в 90-х годах. – Владивосток: Изд-во ДВГАЭУ, 1999. – 316 с.
7.  Завгородняя   А.В.,   Ямпольская   Д.О.  Маркетинговое   планирование.   –   СПб.: Питер, 2002. – 352 с.
8.   Каменева   Н.Г.,   Полякова   В.А. Маркетинговые   исследования:   учеб.   пособие. – М.: Вузовский учебник, 2008. – 439 с.
9.  Лебедева   О.А.,   Лыгина   Н.И. Маркетинговые   исследования   рынка.   –   М.: Форум: Инфра-М, 2009. – 192 с.
10. Левшин   Ф.М.     Мировой   рынок:   конъюнктура,   цены,   маркетинг.   –   М.: Международные отношения, 1993. – 160 с.                
11. Международные экономические отношения: учебник / под ред. Е.Ф. Жукова. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 1999. – 239 с.
12. Моисеенко И.В., Носкова Е.В. Современные подходы к пониманию конъюнктуры рынка // Маркетинг в России и за рубежом. – 2013. – № 2. – С. 3 –11.
13.  Ноздрёва   Р.Б.  Международный   маркетинг:   учебник.–   М.:   Экономист, 2005. – 990 с.
14.  Нуралиев   С.У.,   Нуралиева   Д.С.  Маркетинг:   учебник.   –   М.:   Дашков   и   Ко, 2013. – 364 с.
15. Райзберг Б.А. Современный экономический словарь. – 6-е изд., перераб. и доп. – М.: ИНФРА–М, 2008. – 512 с.
16. Светуньков   С.Г.   Методы   маркетинговых   исследований: учеб. пособие.   – СПб.: Изд-во «ДНК», 2003. – 352 с.
17. Суэтин   А.А.  Мировая   экономика.   Международные   экономические   отношения. Глобалистика. – М.: Кнорус, 2008. – 320 с.
18.   Цены   и   ценообразование:   учебник   для   вузов   /   под   ред.   В.Е.   Есипова.   – 3-е изд. – СПб.: Издательство «Питер», 2000. – 464 с.

Classification of factors affecting on market situation formation of goods and services
Moissyeenko I.V., sen. lecturer of the chair of marketing, commerce and logistics Far Eastern Federal University, Vladivostok, e-mail: gold4232 @mail.ru
Noskova E.V., Cand. Econ. Sci., associate professor of the chair of marketing, commerce and logistics Far Eastern Federal University, Vladivostok, e-mail: noskova05@mail.ru

In article the combined approach to determination of market situation is considered. Correlation of concepts the factors of forming the situation and indicators of market situation is studied. The analysis of approaches to classification the factors of forming the situation is carried out, the general classification of the factors forming the situation is given.
Keywords: market situation, the indicators of market situation, the factors of forming the situation, classification, the factors of forming the situation.

Sources
1. The analysis of the economy: the country, the market, the firm / еdited by V.E. Rybalkina –  Moscow: International Relations, 2006. – 352 р.
2. Burov A. S. Conditions of the world commodity markets: the manual – M: Examination, 2005.
3. Betbez J.-P. Economic conditions – M. RAMAKS, 1996. – 160 р.
4. Vorobiev E. M.  Economic theory / E. M.  Vorobiev, A. A. Gritsenko, M.N. Kim, A. N. Voronova. – Kharkov: Press-Fortune, 1997. - 142 р.
5. Grachev Y. N. Foreign Trade. The organization and equipment of foreign trade – M.: School of Business, "Intel-Synthesis", 2000. – 544 р.
6. Zhigun L. A. Сonditions and competition in the Far East in the 90s. - Vladivostok: Izd FESUE, 1999. – 316 р.
7. Zavgorodnyaya A. V., Yampolskaya D. A. Marketing planning. - St. Peter, 2002. – 352 р.
8. Kameneva N. G., Polyakova V. A. Marketing research - M.: The College textbook, 2008. –    439 р.
9. Lebedeva O. A., Lygina N. I. Market researches of the market – M: INFRA-M, 2005. – 192 р.
10. Levshin F.M. World market: market conditions, the prices, marketing – M: International relations, 1993. – 160 р.
11. International economic relations / еdited by E. F. Zhukov. - M.: UNITY-DANA, 1999. – 239 р.
12. Moissyeenko I. V., Noskova E. V. Modern approaches to understanding of market situation // Marketing in Russia and abroad. – 2013. – № 2. – р. 3 - 11
13.Nozdryovа R. B. International мarketing. - Moscow: The еconomist, 2005. – 990 р.
14. Nuraliev S. U., Nuraliyev D. S. Marketing. - Moscow:  Dashkov and Co, 2013. – 364 с.
15. Rayzberg B.A. The modern economic dictionary / B.A.Rayzberg, L.Sh.Lozovsky, E.B. Starodubtsev – M: INFRA-M, 2008. – 364 р.
16. Svetunkov S.G.Methods of marketing research: the manual. – St. Peter.: Publisher «DNА», 2003. – 352 р.
17. Suetin A. A. The world economy. International economic relations. Globalistics. - M: Knorus, 2008. – 320 р.
18. The prices and pricing / еdited by V.E.Yesipov. – SPb.: Piter, 2000. – 464 р.

 

МАРКЕТИНГОВЫЙ ИНСТРУМЕНТАРИЙ
MARKETING TOOLS

Методы вычисления рисков размещения рекламы в СМИ
Шматов Г.А., к. физ.-мат. н., Уральский федеральный университет, Гуманитарный университет, доцент, e-mail: sga36@mail.ru

В статье изложены методы количественной оценки рисков размещения рекламы в СМИ. Показано, что использование теории медиапланирования позволяет разработать методику вычисления риска размещения рекламы, связанного с недостижением необходимой для решения рекламных задач интенсивности рекламного воздействия.
Ключевые слова: реклама, риск, медиапланирование, оптимизация, эффективность.

Используемые источники
1. Knight F. Risk, Uncertainty and Profit. – Boston: Houghton Mifflin Co, 1921.
2. Бернстайн П. Против богов: укрощение риска. – М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2008. – 400 с.
3. Луман Н. Понятие риска // THESIS. – 1994. – № 5. – С. 136–160.
4. Канеман Д., Словик П., Тверски А.  Принятие решения в неопределенности: правила и предубеждения. – Харьков: Издательство Института прикладной психологии «Гуманитарный Центр», 2005. – 632 с.
5. Донцов   А.И.,   Перелыгина   Е.Б.  Проблемы   безопасности   коммуникативных стратегий // Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология. – 2011. – № 4. – С. 24–31.
6. Шоломицкий А.Г. Теория риска. Выбор при неопределенности и моделирование риска. – М.: Изд. дом ГУ ВШЭ, 2005. – 400 с.
7.  Королёв   В.Ю.,   Беннинг   В.Е.,   Шоргин   С.Я.  Математические   основы   теории риска. – М.: ФИЗМАТЛИТ, 2011. – 591 с.
8. Мардер А.Г.  Риски и шансы: неопределенность, прогнозирование и оценка. – М.: КРАСАНД, 2014. – 448 с.
9. Рэдхэд   К.,   Хьюз   С.   Управление   финансовыми   рисками.   –   М.:   ИНФРА-М, 1996. – 288 с.
10. Шматов   Г.А.  Теория   медиапланирования.   –   Екатеринбург:   Издательство Гуманитарного университета, 2012. – 442 с.
11. Шматов   Г.А.  Экономико-математическая   теория   медиапланирования   // Маркетинг в России и за рубежом. – 2013. – № 3. – С. 12–21.
12. Шматов Г.А. Научный метод в рекламе и медиапланировании // Маркетинг в России и за рубежом. – 2014. – № 2. – С. 3–15.

Risks calculation of advertising placing in mass-media
Shmatov G.A., Ural Federal University, Liberal Arts University, Associate Professor, Candidate of Physical and Mathematical Sciences, e-mail: sga36@mail.ru

In the article methods of a quantitative estimation of advertising placing risks in mass-media are stated. It is shown that use of media planning theory allows to develop a risk calculation technique of the advertising placing which did not connect with achievement of required intensity of advertising impact.
Keywords: advertising, risk, media planning, optimization, efficiency.

Sources
1. Knight F.  Risk, Uncertainty and Profit. — Boston: Houghton Mifflin Co, 1921.
2.  Bernstein P.L.  Against the Gods: The remarkable story of risk. — М.: «Оlimp-Business», 2008. — 400 p.
3. Luhmann N. Concept  of  risk  //  THESIS. — 1994. — № 5. — P. 136—160.
4. Kahneman D., Slovic P., Tversky A. Judgment under Uncertainty: Heuristics and biases. — Harkov: Humanitarian Center, 2005. — 632 p.
5. Dontsov A.I., Perelgina Е.B. Problems of safety of communicative strategy // Moscow University Bulletin. 14. Psychology. — 2011. — №4. — P. 24-31.
6. Sholomizky A.G. The risk theory. — М.:  HSE, 2005. —  400  p.
7. Korolev V.Yu , Bening V.E., Shorgin. S.Ya. Mathematical bases of  the theory of risk. —  М.: FIZMATLIT, 2011.—591 p.
8. Marder A.G. Risks and chances. М.: KRASAND, 2014. —  448 p.
9. Redhead К.,  Hughes  S. Financial risk mаnаgement. — М.: INFRA-М, 1996.— 288 p.
10. Shmatov G.А. Theory of Media Planning. — Ekaterinburg: Liberal Arts University, 2012. — 442 p.
11. Shmatov G.А. Economic-Mathematical Theory of Media Planning // Marketing in Russia and Abroad. — 2013. — №3. — P. 12-21.
12. Shmatov G.А. Scientific method in advertising and media planning // Marketing in Russia and Abroad. — 2014. — №2. — P. 3-15.

 

МАРКЕТИНГОВЫЕ КОММУНИКАЦИИ
MARKETING COMMUNICATIONS

Геометрические фигуры как коммуникационные средства
Шкляр Т.Л.,  к. э. н., старший преподаватель кафедры маркетинга и коммерции Московского государственного университета экономики, статистики и информатики, e-mail: tlb@mail.ru
Акаемова А.В., к. ист. н., доцент кафедры маркетинга Киевского университета управления и предпринимательства, e-mail: angel-a@inbox.ru

В статье рассмотрено использование геометрических фигур в качестве коммуникативных средств. На экономических и политических примерах продемонстрировано воздействие символов на психологию потребителя. Предложено посмотреть, как влияют сущность и роль геометрических символов на покупателя и избирателя.
Ключевые слова: геометрическая фигура, психология рекламы, символ в политике, символ в рекламе, маркетинговые коммуникации, знаки, логотип, политическая символика, экономическая символика, семиотика, эмблема.

Используемые источники
1. Быкова Т.Н. Политическая символика: к проблеме определения и происхождения / Т.Н. Быкова // Вестник СевНТУ: сб. науч. тр. Вып. 91: Политология: – Севастополь: Изд-во СевНТУ, 2008. – С. 145–148.
2.  Егорова-Гантман Е.В. Политическая реклама / Е.В. Егорова-Гантман, К.В. Плешаков. – М.: Центр политического консультирования «Никколо М», 1999.
3. Лотман Ю.М. Символ в системе культуры: в 3 т. / Ю.М. Лотман. – Таллин: «Александра» Т. 1: Статьи по семиотике и топологии культуры. – 1992. – С. 191–197.
4. Холл Дж. Словарь сюжетов и символов в искусстве / Дж. Холл; пер. с англ.
А.Е. Майкапара. – М.: КРОН-ПРЕСС, 1996.
5.  Эко У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию / У. Эко; пер. с англ. А.Г. Погоняйло, В.Г. Резник; под ред. М.Г. Ермакова. – СПб.: ТОО ТК «Метрополис», 1998.
6. Электронный ресурс. – Режим доступа: http://kurapov.name/lab/form_color_symbolism/
7. Электронный ресурс. – Режим доступа: http://www.phil-fak.uni-duesseldorf.de/ fileadmin/Redaktion/Institute/Germanistik/AbteilungI/Busse/Texte/Busse-1993-03.pdf

Geometric shapes as communication means
Shklyar T.L., candidate of economic Sciences, senior teacher of the chair of marketing and Commerce, Moscow state University of Economics, statistics and Informatics, e-mail: tlb@mail.ru
Akimova A.V., candidate of historical Sciences, associate Professor of the marketing Department of Kyiv University of management and entrepreneurship, e-mail: angel-a@inbox.ru

The authors of this article has reviewed the use, as a means of communication, geometrical figures. On the economic and political examples demonstrated the impact on the psychology of the consumer. The authors propose to see what the impact is of the essence and role of geometric symbols on the buyer and the voter.
Keywords: Geometric figure, psychology of advertising, a character in politics, a symbol in advertising, marketing communications, insignia, logo, political symbolism, economic symbolism, semiotics, the emblem.

Sources
1. Bykova T.N. CALLED. Political symbolism: the problem of definition and origin / T.N. Bykova // Bulletin of SevNTU. VIP: Politics: collected scientific articles. Tr. - Sevastopol: Publishing house of SevNTU, 2008. – S. - 148.
2. Egorova-Gantman E.V. Political advertising / E.V. Egorov, Gantman, C.V. Pleshakov. - M: Center of political consulting "Niccolo M", 1999.
3. Lotman Y.M. Symbol in the system of culture: 3 t / h / Y.M. Lotman. -Tallinn: "Alexander" Vol.1: Articles on semiotics and the topology of culture. - 1992. – S. - 197.
4. Hall J. Dictionary of themes and symbols in art). Hall, translated from English. A.E. Maikapar. - M: KRON-PRESS, 1996.
5.  Eco U.  Absent structure. Introduction to the semiology / U. Eco, translated from English. A.G. Pahaniaila, V.G. Reznik; edited MG Ermakova. - SPb.: LLP TC "metropolis", 1998.
6. Electronic resource. - Mode of access: http://kurapov.name/lab/form_color_symbolism/
7. Electronic resource. - Mode of access: http://www.phil-fak.uni-duesseldorf.de/fileadmin/Redaktion/Institute/Germanistik/AbteilungI/Busse/Texte/Busse-1993-03 .pdf.

Особенности процесса создания креативной рекламы (на примере рекламы туристических продуктов  для людей старшего возраста)
Грошев И.В., д. э. н., д. психол. н., заслуженный деятель науки РФ, профессор, проректор Тамбовского государственного университета им. Г.Р. Державина, e-mail: aus_tgy@mail.ru
Михайлова И.Ю., аспирантка кафедры управления персоналом и маркетинга Тамбовского государственного университета им. Г.Р. Державина, e-mail: aus_tgy@mail.ru

В   статье   рассматривается   процесс   создания   креативной   рекламы,   выделяется определенный алгоритм ее создания. На примере рекламы туристического продукта для старшей   целевой   потребительской   аудитории   авторы   дают   ответ   на   вопросы:   что следует   взять   за   основу,   как   пользоваться   специфическими   инструментами   создания рекламных образов, почему должен возникнуть интерес к данной рекламе, а следовательно, и спрос на рынке. На основе полученных выводов предлагаются вариант рекламного ролика, а также схема движения идеи от ее формирования до конечного результата.
Ключевые   слова:  алгоритм, инструменты  создания   образов,  пожилые   люди, реклама, свойство объекта, туристический продукт, уникальное свойство.

Используемые источники
1. Илларионов А.С. Алгоритм нетворческого создания креативной рекламы // URL: http://www.advertology.ru/article10077.htm
2. Мокшанцев Р.И. Психология рекламы. – М.: ИНФРА-М, 2009. – 230 с.
3. Пирогова Ю.К. Скрытые и явные сравнения // Реклама и жизнь. – 1998. – № 5. – С. 65–79.
4. Поташкин Б.В. Креативный образ в рекламе // URL: http://www.creativshik.com/kreativnyj-obraz-v-reklame.htp

Features of producing creative advertising (on example of tourist products dvertising for elderly)
Groshev I.V., Doctor of economics, Doctor of psychology, Honor scientist of Russian Federation, professor, Prorector of the Tambov State University G.R. Derzhavin, e-mail: aus_tgy@mail.ru
Mikhailova I.V., Postgraduate student of the Department of personnel management and marketing of the Tambov State University G.R. Derzhavin, e-mail: aus_tgy@mail.ru

The article considers the process of creative advertising, allocated a certain algorithm of creation. On the example of advertising of tourism product for the elderly target consumer group, the authors give an answer to the questions: what should be taken as a basis; how to use specific tools to create advertising images; why should occur interest to this advertising, and, as a result, the demand on the market. Based on these findings, the authors suggest a version of the commercial, as well as the scheme of movement from the idea to the end result.
Keywords:  algorithm, imaging tools, the elderly, advertising, property of the object, a tourist product, unique property.

Sources
1. Illarionov A.S. Algorithm of non-creative Advertising // URL: http://www.advertology.ru/article10077.htm
2. Mokshantsev R.I. Psychology of Advertising. – M.: INFRA-M, 2009. – 230 р.
3. Pirogovа J.K. Implicit and explicit comparisons // Advertising and life. − 1998. −  № 5. − Рp. 65-79.
4. Potashkin B.V. Creative image in advertising // URL: http://www.creativshik.com/kreativnyj-obraz-v-reklame.htp

Спонсорство в условиях стратегии диверсификации
Зимина Т.В., д. э. н., профессор кафедры экономической теории и экономической политики Уральского федерального университета имени первого Президента России Б.Н.Ельцина, e-mail: zimina1964@yandex.ru

В современных постоянно меняющихся условиях рынка необходим соответствующий требованиям потребителей и общества в целом набор средств маркетинговых коммуникаций, к которым относится спонсорство.
Ключевые слова: маркетинговые коммуникации, рыночные сегменты, целевые потребители, спонсорство.

Используемые источники
1. http: //www.tualet.ru/BASE/tbumaga.html
2. Спонсорство [Электронный ресурс]. libfree.com >183024919marketing –  sponsorstvo.htme
3. Спонсорство как особый вид коммерческих инвестиций [Электронный ресурс]. http: dv-recklama.ru>others/articles/sponsorstvo
4. Пашутин С.Б. О некоторых современных методах продвижения товаров // Маркетинг в России и за рубежом. – 2013. – № 4. – С. 43.
5. http://files.studio-41.com/0ae65

Sponsorship in the diversification strategy
Zimina T.V., PhD, Professor of “Economic theory and economic policy” Ural Federal University named after the first President of Russia Boris Yeltsin, e-mail: zimina1964@yandex.ru

In today's ever-changing market conditions require the appropriate requirements of consumers and society as a whole matching set of marketing communications, including sponsorship.
Keywords: marketing communications, market segments, target customers, sponsorship.

Sources
1. http: //www.tualet.ru/BASE/tbumaga.html
2. Sponsorstvo [electronic resource]. libfree.com >183024919marketing – sponsorstvo.htme
3. Sponsorship as special type of commercial investments [electronic resource]. http: dv-recklama.ru>others/articles/sponsorstvo
4. Pashutin S.B.O some modern methods of promoting products. – 2013. – № 4. – P.43.
5. http://files.studio-41.com/0ae65

Разработка комплекса маркетинговых мероприятий по продвижению спортивной одежды магазинами г. Пензы
Молькин А.Н., студент кафедры маркетинга и экономической теории Пензенского государственного университета архитектуры и строительства, e-mail: 19-93285@rambler.ru
Малышев А.А., к. э. н., доцент кафедры маркетинга и экономической теории Пензенского государственного университета архитектуры и строительства, e-mail: alekseymalyshev27@rambler.ru

В статье представлены результаты исследования потребительских предпочтений при выборе спортивной одежды жителями г. Пензы. На основе полученных данных разработан комплекс маркетинговых мероприятий по продвижению спортивной одежды, а также определены затраты на их проведение.
Ключевые слова: маркетинговые мероприятия, продвижение, спортивные товары, потребительское поведение.

Используемые источники
1.  Анфиногенова Е.Б. Методы оценки эффективности маркетинговых мероприятий / Е.Б. Анфиногенова // Проблемы и перспективы экономики и управления: материалы Междунар. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, апрель 2012 г.). – СПб.: Реноме, 2012. – С. 147–149.
2. Добреньков В.И., Кравченко А.И. Методы социологического исследования: учебник. – М.: ИНФРА-М. 2004 – 768 с.
3. Маркетинговые мероприятия [Электронный ресурс]. URL: http://kak-bog.ru/marketingovye-meropriyatiya
4. Международные маркетинговые исследования [Электронный ресурс]. URL: http://elearn.oknemuan.ru/?p=5&id=41
5. Маркетинговая стратегия [Электронный ресурс]. URL: http://www.center-yf.ru/data/Marketologu/Marketingovaya-strategiya.php
6. Материалы Международной заочной научно-практической конференции «Маркетинг, реклама и PR: актуальные проблемы и тенденции развития» [1 марта 2011 г.] / Сибирская ассоц. консультантов. – Новосибирск: ЭНСКЕ, 2011.

Development of complex marketing events to promote sports clothing shops, Penza
Molkin A.N., student of the department «Marketing and Economic Theory» Penza State University of Architecture and Construction, e-mail: 19-93285@rambler.ru
Malyshev A.А., Ph.D., Associate Professor of «Marketing and Economic Theory» Penza State University of Architecture and Construction, e-mail: alekseymalyshev27@rambler.ru

The article presents results of research on consumer preferences in choosing sportswear residents of Penza. Based on these results, developed a set of marketing activities on promotion of portswear, as well as recommendations regarding how to take into account the emotional aspects of the perception of consumers to shop.
Keywords: marketing, promotion, sportive goods, consumer behavior.

Sources
1. Anfinogenova E.B. Methods ofevaluating the effectiveness of marketing activities [Text] /EBAnfinogenova // Problemsand Prospectsof Economics and Management: Proceedings of the international. scientific.conf. (St. Petersburg, April 2012). - St. Petersburg .:Wren2012-S.147-149.
2. DobrenkovV.I., KravchenkoA.I. Methods of sociological research: A Textbook. - M.: INFRA-M. -768. - (Classic university textbook), 2004.
3. Marketing activities [electronic resource] / Portal"KakBog» www.kak-bog.ru [Internet address: http://kak-bog.ru/marketingovye-meropriyatiya].
4. The international marketing research [electronic resource] / Portal «Library» www. elearn.oknemuan.ru [Internet address: http: //elearn.oknemuan.ru/? p = 5& id =41].
5. Marketing strategy [electronic resource] / Portal "CenterFinancial Management» www.center-yf.ru [Internet address: http://www.center-yf.ru/data/Marketologu/Marketingovaya-strategiya.php].
6. Proceedings of the International extramural scientificand practical conference "Marketing, Advertising and PR: current issues and trends of development"[1 March 2011] /Siberian Assn. consultants Novosibirsk: Ensk, 2011.

Влияние рейтинга компаний на стоимость их брендов (на примере it-компаний)
Панова Е.А., аспирантка, ассистент кафедры маркетинга РЭУ им. Плеханова, e-mail: E.a.panova@mail.ru

В статье проведен сравнительный анализ брендов, входящих в топ 10 мировых компаний из сферы IT. Анализ изменения стоимости бренда произведен на основе оценки нематериальных активов компаний. Рассмотрено изменение рейтинга первых из числа топ10 компаний за 2012–2013 гг.
Ключевые слова: актив, анализ компаний, баланс, бренд, деловая репутация, динамика, нематериальные активы, рейтинг компаний, рынок.

Используемые источники
1.  Азоев Г.Л., Челенков А.П. Конкурентные преимущества фирмы. – М.: ОАО «Типография «НОВОСТИ», 2000.
2. Багиев Г.Л., Тарасевич В.М., Анн Х. Маркетинг: учебник для вузов / Г.Л. Багиев, В.М. Тарасевич, Х. Анн; под общ. Ред. Г.Л. Багиева. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: ЗАО «Издательство «Экономика», 2001.
3.  Голубков Е.П. Маркетинг для профессионалов: практический курс // М.: Издательство Юрайт, 2014.
4.  Данько Т.П., Голубев М.П. Менеджмент и маркетинг, ориентированный на стоимость: учебник. – М.: ИНФРА-М, 2011.
5.  Домнин В.Н.  Брендинг: новые технологии в России. – 2-е изд. – СПб.: Питер, 2004.
6. Заман А. Репутационный риск. Управление в целях создания стоимости. – М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2008.
7. Соловьев Б.А. Маркетинг. – М.: ИНФРА-М, 2008.
8. Хотинская Г.И., Хотинская А.В. Бренд-активы: теория, эмпирические данные, финансовые технологии: монография. – Lambert Academic Publishing Gmb H&Co. – 2012.
9. http://kapital.kz
10. http://fedpost.ru/sobytiya/43129-coca-cola-vypustila-butylku-sdelannuyu-polnostyu-izo-lda.html
11. http://ruslentanews.com/tehnologi/68517-reyting-100-samyh-dorogih-mirovyh-brendov-2014-goda.html
12. http://www.mediasystem.kz/news-kaz/273216?category=178
13. http://www.wikinvest.com
14. http://www.nasdaq.com/
15. http://www.microsoft.com/
16. http://finance.yahoo.com/

Effect of companies rating on the value of their brands (on example of IT-companies)
Panova E.A., post graduate student of Department of Marketing in Plekhanov University, e-mail: E.a.panova@mail.ru

The article gives a comparative analysis of the brands included in the top 10 global IT-companies. Analysis of changes in the value of the brandsconducted on the basis of companies’ intangible assets estimation. Consider the changes in the rating of the first from top 10 companies in 2012 and 2013.
Keywords: asset, analysis of the companies, balance, brand, dynamics, intangible assets, companies’rating, market.

Sources
1.  Azoev G.L., Chelenkov A.P. Competitive advantages of the firm. - M .: of "Typography" NEWS ", 2000.
2. Bagiev GL, Tarasevich VM, Ann H. Marketing: a textbook for high schools / GL Bagiev, VM Tarasevich, Ann H.; under the total. Ed. GL Bagieva. - 2nd ed., Rev. and ext. - M .: CJSC "Publishing house" Economy», 2001.
3.  Golubkov E.P. Marketing for Professionals: Practical Course // M .: Publisher Yurait, 2014.
4. Danko T.P., Golubev M.P. Management and marketing to cost: a textbook. - M .: INFRA-M, 2011.
5.  Domnin V.N. Branding: new technologies in Russia. - 2nd ed. - St. Peter.:, 2004.
6. Zaman A. Reputational risk. Management in order to create value. - M .: JSC "Olympus-Business" 2008.
7. Soloviev B.A. Marketing. - M .: INFRA-M, 2008.
8. Hotinskaya G.I. Hotinskaya A.V. Brand assets: theory, empirical data, financial technology: Monograph. – Lambert Academic Publishing Gmb H&Co. – 2012.
9. http://kapital.kz
10. http://fedpost.ru/sobytiya/43129-coca-cola-vypustila-butylku-sdelannuyu-polnostyu-izo-lda.html
11. http://ruslentanews.com/tehnologi/68517-reyting-100-samyh-dorogih-mirovyh-brendov-2014-goda.html
12. http://www.mediasystem.kz/news-kaz/273216?category=178
13. http://www.wikinvest.com
14. http://www.nasdaq.com/
15. http://www.microsoft.com/
16. http://finance.yahoo.com/

Бренд и брендинг вуза: практический опыт применения
Шевченко Д.А., д. э. н., проф., зав. кафедрой маркетинга и рекламы ИЭУП РГГУ, e-mail: shevm@rggu.ru

В статье на основе 15-летней практики в области интегрированных маркетинговых коммуникаций рассматриваются история и процесс создания, развития и продвижения бренда Российского государственного гуманитарного университета.
Ключевые слова: бренд, брендинг, коммуникационный процесс, управление  брендом, капитал бренда, связи с общественностью, продвижение бренда вуза, эффективность.

Используемые источники
1. Наука о рекламе, cop. 1999–2014 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.advertology.ru/article124217.htm Сайт РГГУ См.: сайт
2. Джоунс Дж. Роль рекламы в создании сильных брендов / Дж. Джоунс. – М.: Вильямс, 2005. – 496 с.
3. Котлер Ф. Маркетинг менеджмент. – 11-е изд. / Ф. Котлер. – СПб.: Питер, 2005. – 800 с.
4. Котлер Ф., Келлер К.Л. Маркетинг менеджмент. – 12-е изд. / Ф. Котлер, К.Л. Келлер. – СПб.: Питер, 2008. – 816 с.
5. Отчет Московского городского народного университета имени А.Л. Шанявского за 1916–1918 академический год. Второе изд. – М.: Городская типография, 1916. – 49 с.
6. Сайт РГГУ [Электронный ресурс]. – Электрон. дан. – [М.].: РГГУ, cop. 1996–2014 – Режим доступа: http://rggu.ru/
7. Самые дорогие российские бренды [Электронный ресурс]. – Электрон. дан. – [М.].: Коммерсант.ru, cop. 1991–2013 – Режим доступа: http://www.kommersant.ru/doc/2323967
8. Что нам стоит бренд построить? [Электронный ресурс]. – Электрон. дан. – [М.].: Adme.ru: cop. 2013 – Режим доступа: http://www.adme.ru/tv/chto-nam-stoit-brend-postroit-49780/
9. Шевченко Д.А. Реклама, маркетинг, PR / Д.А. Шевченко. – М.: РГГУ, 2014. – 591 с.

Brand and branding of high school: practical experience
Shevchenko D.A., PhD, professor of marketing and advertising, head of Marketing and Advertising sub department IEML of the Russian State University for the Humanities, e-mail: shevm@rggu.ru

In this paper, based on the 15-year-old practice in the field of integrated marketing communications, discussed the history and the process of creation, development and promotion of the brand of the Russian State University for the Humanities.
Keywords: brand, brending, integrated marketing communications, brand management, brand equity, public relations, promotion of the brand, effectiveness.

Sources
1. Brand is sent from the platform [electronic resource]. - Electron. dan. - [M] .: Science on advertising, cop. 1999-2014 - Mode of access: http://www.advertology.ru/article124217.htm Website RSUH See .: site 
2. J. Jones.
Role of advertising in creating strong brands / J. Jones. -  M.: Williams, 2005 - 496 p.
3. F. Kotler
Marketing Management. 11th ed. / F.Kotler. - St. Peter.: 2005 - 800 p.
4. F. Kotler, Keller, K.L.
Marketing Management. 12th ed. / Kotler, KL Keller. - St. Peter.: 2008 - 816 p.
5. Report of the Moscow City People's University named after A.L. Shanyavsky for the 1916-1918 academic year. Second ed. - M .: City Printing, 1916 – 49 p.
6. Website RSUH [electronic resource]. - Electron. dan. - [M] .: State Humanitarian University, cop. 1996-2014 - Mode of access: http: //rggu.ru/
7. Most expensive Russian brands [electronic resource]. - Electron. dan. - [M] .: Kommersant.ru, cop. 1991-2013 - Mode of access: http://www.kommersant.ru/doc/2323967
8. What should we build a brand? [Electronic resource]. - Electron. dan. - [M] .: Adme.ru: cop. 2013 - Mode of access: http://www.adme.ru/tv/chto-nam-stoit-brend-postroit-49780/
9. Shevchenko D.A.
Advertising, Marketing, PR / DA Shevchenko. - M .: RSUH, 2014 - 591 p.

 

ИННОВАЦИОННЫЙ МАРКЕТИНГ
INNOVATIVE MARKETING

Возможности внедрения новаций при упаковке молочной продукции
Губанов Р.С.,  к. э. н., доцент кафедры экономики городского хозяйства и сферы обслуживания ЧОУВО «Московский университет имени С.Ю. Витте», e-mail: gubanof@mail.ru

В статье обозначена проблема выбора креативных решений в области внедрения новаций в производстве и сбыте молочной продукции; рассмотрены вопросы совершенствования упаковочного материала для сметаны и кефира, творога; систематизированы положительные факторы, влияющие на решения в области новаций по упаковке молочных   продуктов;   отмечены   тенденции   внедрения   эффективных   инновационных процессов   упаковки   молочных   продуктов;   рекомендованы   меры   по   использованию   наиболее приемлемой упаковки молочных продуктов, соблюдению технических требований к продаже молока.
Ключевые слова: молоко, молочная продукция, упаковка молочной продукции, молокоперерабатывающие предприятия.

Используемые источники
1. Решение Совета Евразийской экономической комиссии от 09.10.2013 № 67 «О техническом регламенте Таможенного союза «О безопасности молока и молочной продукции» // СПС «Гарант».
2. Бородин А., Кочуева М. Анализ инновационного развития промышленного предприятия // Маркетинг. 2012. – № 1 (122). – С. 18.
3. Голосная Ю.А. Региональная специфика рынка молока и молокопродуктов (на примере Республики Северная Осетия – Алания // Маркетинг в России и за рубежом. 2010. – № 3 (77). – С. 118.
4. Голубева, Л.В., Глаголева Л.Э., Степанов В.М., Тихомирова Н.А. Проектирование предприятий молочной отрасли с основами промстроительства: учеб. пособие. – СПб: ГИОРД, 2010. – 288 с.
5. Захаров В.А., Полянский С.Я., Слотина Е.В. Племенное скотоводство Рязанской области (история, современность, перспективы): монография / В.А. Захаров, С.Я. Полянский, Е.В. Слотина – Рязань: Политех, 2012. – 196 с.
6. Кузьмина М.С. Учет затрат, калькулирование и бюджетирование в отраслях производственной сферы: учеб. пособие / М.С. Кузьмина. – 3-е изд., стер. – М. КНОРУС, 2013. – 248 с.
7. Перспективы развития упаковки // Тара и упаковка. 2014. – № 2 – С. 18.
8. Пономарев М.А.  Инновационность некоммерческого сектора в экономике РФ // Экономика и предпринимательство. 2013. – № 12 ч. 1 (41). – С. 75.
9. Сысоева С.В. Стандарт розничного магазина. Разработка инструкций и регламентов. – 2-е изд., перераб. – СПб.: Питер, 2009. – 144 с.
10. Трыкова Т.А. Товароведение упаковочных материалов и тары: Учебное пособие / Т.А. Трыкова. – 2-е изд. – М.: Издательско-торговая корпорация «Дашков и Ко», 2013. – 212 с.
11.  Фасхиев   Х.А.  Модель   управления   инновационной   деятельностью   предприятия // Менеджмент в России и за рубежом. – 2013. – № 4. – С. 17.
12. Фридман А.М. Экономика предприятий торговли и питание потребительского   общества:   Учебник.   –   2-е   изд.   –   М.   Издательско-торговая   корпорация «Дашков и Ко», 2012. – 655 с.
13. Гралевская И.В., Смирнов С.А. Целебный творожок. // Переработка молока. 2005. – Июнь.  – С. 25.

Introduction possibilities of novations in the packaging of dairy products
Gubanov R.S., candidate of economic Sciences, associate Professor of the Department of Economics of urban and services CHOUVO «Moscow University named by S.Y. Witte», e-mail: gubanof@mail.ru

This article highlights the problem of choice creative solutions in the field of introduction of innovations in the production and marketing of dairy products; issues of the improvement of the packaging material for sour cream and kefir, cottage cheese; systematic positive factors influencing decisions in the field of innovations in the packaging of dairy products; marked trends of implementing effective innovation processes dairy products packaging; recommended measures on the use of the most appropriate packaging of dairy products, observance of technical requirements for the sale of milk.
Keywords:  milk, dairy products, packaging of dairy products, the milk processing enterprises

Sources
1. The decision of the Council of the Eurasian economic Commission from 09.10.2013 № 67 "On technical regulations of the Customs Union On safety of milk and dairy products" // "Garant".
2. Borodin A., Kochueva M. The analysis of innovative development of industrial enterprises // Marketing №1 (122) 2012. C. 18.
3. Voice Y.A. Regional specificity of the market of milk and dairy products (by the example of Republic of North Ossetia - Alania // Marketing in Russia and abroad, № 3 (77), 2010. C. 118.
4. Golubeva L.V., Glagoleva L.A., Stepanov V.M., Tikhomirova N.A. designing of the enterprises of the dairy industry with the basics of promstroisystema: the manual. SPb: GIORD, 2010. - 288 C.
5. Zakharov V.A., Polyanskyy, SJ, Slatina E.V. Pedigree cattle Ryazan region : history, modernity, perspectives): monograph / V.A. Zakharov, SJ Polanski, E.V. Slatina - Ryazan: Polytech, 2012. – 196 C.
6. Kuzmina M. R. cost Accounting, costing and budgeting in the production sectors: the manual / MS Kuzmina. - 3-e Izd., erased. - M KNORUS, 2013. - 248 S.
7. Prospects of development of packing /packaging, 2014. – № 2 – C. 18.
8. M.A. Ponomarev Innovativeness of the nonprofit sector in the Russian economy // Economy and business № 12 h 1 (41) 2013 C. 75.
9. Sysoev S.V. Standard retail store. Development of instructions and regulations. 2-e Izd., recycled. - SPb.: Peter, 2009. – 144 C.
10. Cricova T.A. commodity packaging and containers: the manual / T.A. Cricova. - 2-e Izd. – M: Publishing and trading Corporation "Dashkov and Co", 2013. – 212 C.
11. Tashiev H.A. Model of innovation management company // Management in Russia and abroad. – 2013. –№  4. – C. 17.
12. Fridman A. M. Economics of enterprises of trade and the power of the consumer society: a Textbook. –  2-e Izd. – M. Publishing and trading Corporation "Dashkov and Co", 2012. – 655 S.
13. Healing curd. Gruevska I.V., Smirnov S.A. // Processing of milk – June, 2005. – C. 25.

 

КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТЬ
COMPETITIVENESS

Динамический подход к оценке конкурентоспособности предприятий
Воронов Д.С.,  к. э. н., доцент института Высшей школы экономики и менеджмента Уральского федерального университета имени первого Президента России Б.Н. Ельцина, г. Екатеринбург, e-mail: vds1234@yandex.ru

В статье рассматриваются существующие методы оценки конкурентоспособности предприятий. Осуществляется их классификация с точки зрения используемых критериев конкурентоспособности. На основе анализа сильных и слабых сторон хозяйствующих субъектов предлагается динамический подход к оценке их конкурентоспособности, позволяющий производить экспресс-оценку конкурентных позиций компании.
Ключевые слова: конкуренция, конкурентоспособность предприятия, оценка и анализ конкурентоспособности компании, конкурентные преимущества, факторы и источники конкурентоспособности, динамический подход к оценке конкурентоспособности предприятия.

Используемые источники
1.  Воронов Д.С. Конкурентоспособность предприятия: оценка, анализ, пути повышения. – Екатеринбург: Изд-во УГТУ-УПИ, 2001. [Электронный ресурс]. URL: http://vds1234.ru
2. Криворотов В.В., Калина А.В., Матвеева Т.В., Байраншин А.Ю. Повышение конкурентоспособности современных российских территориально-производственных комплексов. – Екатеринбург: УрФУ, 2013. – 262 с.
3. Моисеева Н.К. Международный маркетинг: учеб. пособие. – М.: Центр экономики и маркетинга, 1998. – 320 с.
4. Портер М. Конкуренция. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2000. – 495 с.
5. Фасхиев Х.А. Как измерить конкурентоспособность предприятия? // Маркетинг в России и за рубежом. – 2003. – № 4. – С. 53–68.

Dynamic approach for evaluating the competitiveness of enterprises
Voronov D.S., candidate of economic sciences, associate professor, Ural State Federal University after the First President of Russia B.N. Yeltsin, Ekaterinburg, e-mail: vds1234@yandex.ru

The article considers the existing methods for evaluation of the competitiveness of enterprises. Methods has been classified from the point of view of the used criteria of competitiveness. Based on the analysis of their strengths and weaknesses author offers a dynamic approach for evaluation of the competitiveness of the economic entities, enabling the rapid assessment of the competitive position of the company.
Keywords: competitiveness of enterprises, estimation and the analysis of the competitiveness of the company, competitive advantage, competitive factors and sources of competitiveness, dynamic approach for evaluation of the competitiveness of enterprises.

Sources
1. Voronov D. S. Competitiveness: assessment, analysis, ways to improve. Ekaterinburg: Publishing house of Ural state technical University-UPI, 2001. - 96 P. [Electronic resource]. Mode of access: http://vds1234.ru
2. Krivorotov V. V., Kalina A. V., Matveeva I. V., Bairanshin A. Y. Increase of competitiveness of modern Russian territorial production complexes. Ekaterinburg: Ural Federal University, 2013. - 262 P.
3. Moiseeva N. K. International marketing: a Training manual. M: Center of economy and marketing, 1998. - 320 P.
4. Porter M Competition. M: Publishing house "Williams", 2000. - 495 P.
5. Faskhiev Kh. A. How to measure competitiveness of enterprises? // Marketing in Russia and abroad. 2003. № 4. - P. 53-68.

Системный подход к управлению уровнем конкурентоспособности  предприятия
Фасхиев Х., д. т. н., профессор кафедры экономики, менеджмента и маркетинга Финансового университета при Правительстве Российской Федерации, профессор кафедры прикладной гидромеханики Уфимского государственного авиационного технического университета, e-mail: faskhiev@mail.ru

Разработана двухступенчатая модель управления конкурентоспособностью предприятия, базирующаяся на сравнительной последовательной оценке на первой ступени по таким интегральным показателям, как конкурентоспособность товаров (услуг), конкурентный потенциал, уровень интеллектуального капитала оцениваемого предприятия и его конкурентов, а на второй ступени – по коэффициенту конкурентоспособности. Приведены методики определения указанных оценочных критериев. По результатам сравнения в обоих ступенях принимаются меры по улучшению проблемных показателей оцениваемого предприятия, проводится прогноз улучшения индивидуальных показателей и расчет ожидаемого значения интегрального критерия. Апробация системного подхода к управлению конкурентоспособностью предприятий проведена на примере двух условных предприятий автотранспортного комплекса.
Ключевые слова: предприятие, модель управления, качество, конкурентоспособность товара, конкурентоспособность предприятия, конкурентный потенциал, уровень интеллектуального капитала.

Используемые источники
1. Мансуров Р.Е. Современные проблемы управления конкурентоспособностью предприятий  //   Известия   Уральского   государственного   экономического   университета. – 2009. – № 3. – С. 31–35.
2. Белоусов В.В. Управление конкурентоспособностью промышленного предприятия: автореф. ... канд. дис. – Ижевск: УДГУ, 2008. – 26 с.
3. Иванова Е.А.  Оценка конкурентоспособности предприятия. – Ростов н/Д: Феникс, 2008. – 298 с.
4. Философова Т.Г., Быков В.А. Конкуренция и конкурентоспособность. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2007. – 271 с.
5. Фасхиев Х.А. Определение конкурентоспособности предприятия // Маркетинг в России и за рубежом. – 2009. – № 4. –  С. 39–43.
6. Фасхиев Х.А. Оценка экономической эффективности качества и конкурентоспособности изделий // Вестник машиностроения. – 2000. – № 10. – С. 59–67.
7. Фасхиев Х.А. Как оценить и управлять качеством и конкурентоспособностью товаров и услуг // Маркетинг в России и за рубежом. – 2014. – № 3. – С. 67–81.
8.  Фасхиев   Х.А.  Оценка   качества   и   конкурентоспособности   комплектующих и запасных частей автомобилей / Х.А. Фасхиев, А.В. Крахмалева, А.Г. Гарифов // Вестник машиностроения. – 2007. – № 7. – С. 65–79.
9. Фасхиев Х.А. Конкурентный потенциал предприятия: оценка и управление // Экономическое возрождение России. – 2007. – № 2. – С. 50–59.
10.  Фасхиев   Х.А.,   Шигапова   З.Ф.  Управление   конкурентным   потенциалом АТП // Грузовое и пассажирское автохозяйство. – 2008. – № 1. – С. 36–43.
11. Фасхиев   Х.А.  Интеллектуальный   капитал   –   основа   инновационного   развития предприятия // Инновации. – 2011. – № 6. – С. 31–44.
12.  Фасхиев   Х.А.  Универсальный   метод   оценки   технических   и   социально-экономических объектов // Техника машиностроения. – 2008. – № 2. – С. 49–61.
13. Фасхиев   Х.А.   Определение   весомости   показателей   качества   автомобилей и их компонентов // Грузовик. – 2008. – № 5. – С. 23–27.
14. Cаати Т. Принятие решений. Метод анализа иерархий. – М.: Радио и связь, 1989. – 316 с.
15. Якокка Л. Карьера менеджера. – М.: Прогресс, 1991. – 384 с.

System approach to competitiveness management of the enterprise
Faskhiev Kh.A., Dr. sci. tech., professor of chair of economy, management and marketing Financial University under the Government of the Russian Federation, professor of chair of an applied hydromechanics Ufa state aviation technical university, e-mail: faskhiev@mail.ru

The two-level model of management by competitiveness of the enterprise, based on a comparative consecutive assessment at the first step on such integrated indicators as competitiveness of the goods (services), competitive potential, level of the intellectual capital of the estimated enterprise and its competitors, and at the second step – on competitiveness coefficient is developed. Techniques of definition of the specified estimated criteria are given. By results of comparison in both steps measures for improvement of the corresponding criterion of the estimated enterprise are taken, the forecast of improvement of individual indicators and calculation of expected value of integrated criterion is carried out. These processes which have been dragged out on time, repeat cyclically until will be provided higher level of competitiveness of the estimated enterprise, than at competitors. Approbation of system approach to management of competitiveness of the enterprises is carried out on the example of two conditional enterprises of a motor transportation complex.
Keywords:  enterprise, management model, quality, competitiveness of goods, competitiveness of the enterprise, competitive potential, level of the intellectual capital.

Sources
1. Mansurov R. E. Modern problems of management of competitiveness of the enterprises // News of the Ural state economic university. 2009 . № 3. P. 31 – 35.
2. Belousov V. V. Management of competitiveness of the industrial enterprise. Avtoref. edging. yew. Izhevsk: UDGU, 2008. 26 p.
3. Ivanova E. A. Assessment of competitiveness of the enterprise. Rostov N/d: Phoenix, 2008. 298 p.
4. Filosofova T. G., Bikov V. A. Competition and competitiveness. M.: YNITI-DANA, 2007. 271 p.
5. Faskhiev Kh. A. Determination of competitiveness of the enterprise // Marketing in Russia and abroad. 2009. № 4. P. 39 – 43.
6. Faskhiev Kh. A. Assessment of economic efficiency of quality and competitiveness of products // Messenger of mechanical engineering. 2000. № 10. P. 59 – 67.
7. Faskhiev Kh. A. How to estimate and operate quality and competitiveness of goods and services // Marketing in Russia and abroad. 2014 . № 3. P. 67 - 81.
8. Faskhiev Kh. A., Krakhmaleva A.V., Garifov A.G.   Assessment of quality and competitiveness of accessories and cars // Messenger of mechanical engineering.  2007.  № 7.  P. 65 - 79.
9. Faskhiev Kh. A. Competitive capacity of the enterprise: assessment and management // Economic revival of Russia. 2007. № 2. P. 50 – 59.
10. Faskhiev Kh. A. Shigapova Z. F. Management of the competitive potential of ATP // Cargo and passenger motor transport service. 2008. №1. P. 36-43.
11.  Faskhiev Kh. A. The intellectual capital – a basis of innovative development of the enterprise // Innovations. 2011. №6. P. 31-44.
12. Faskhiev Kh. A. Universal method of an assessment of technical and social and economic objects // Equipment of mechanical engineering. 2008. №2. P. 49 – 61.
13. Faskhiev Kh. A. Determination of ponderability of indicators of quality of cars and their components // Truck. 2008. № 5. P. 23 - 27.
14. Saati T. Decision-making. Method of the analysis of hierarchies. M.: Radio and communication, 1989. 316 p.
15. Yakokka L. Of a pit of the manager. M.: Progress, 1991. 384 p.

 

ТЕРРИТОРИАЛЬНЫЙ МАРКЕТИНГ
MARKETING OF TERRITORY

Маркетинг земельных ресурсов в системе муниципального управления территориями
Улицкая Н.Ю., к. э. н., доцент кафедры кадастра недвижимости и права Пензенского государственного университета архитектуры и строительства, e-mail: terramarket58@yandex.ru

В статье проанализированы теоретические аспекты маркетинга территорий, ключевое место в котором отведено маркетингу земельных ресурсов как концептуальной основы управления территориями. Рассмотрен процесс трансформации земельных ресурсов в уникальный территориальный товар, процесс продвижения и сбыта земли-товара на рынке недвижимости.
Ключевые слова: маркетинг земельных ресурсов, муниципальное управление, ценность земли-товара, ленд-девелопмент.

Используемые источники
1. Асаул   А.Н.,   Иванов   С.Н.,   Старовойтов   М.К.   Экономика   недвижимости: учебник для вузов. – 3-е изд., исправл. – СПб.: АНО «ИПЭВ», 2009. – 304 с.
2.  Баронин   С.А.   Девелопмент   земельных   участков   в   жилищных   корпорациях при комплексном освоении территорий / С.А. Баронин, И.Н. Сегаев, А.Н. Андросов; Министерство   образования   и   науки   Российской   Федерации,   Федеральное  гос. бюджетное  образовательное   учреждение   высш.   проф.   образования   «Пензенский гос. ун-т архитектуры и строительства». – Пенза, 2011.
3.  Васянин   М.С.,   Кошарная   Г.Б.   Предпринимательство   в   системе   ценностей российского   общества   //   Известия   высших   учебных   заведений.   Поволжский   регион. Общественные науки. – 2012. – № 4 (24). – С. 58–66.
4. Загидуллина Г.М. Профессиональный девелопмент недвижимости как новая концепция организации инвестиционного процесса / Г.М. Загидуллина, В.Я. Орлов, Р.М. Сиразетдинов, А.В. Набиуллина, А.В. Зарипова // Сервейинг и профессиональный девелопмент недвижимости: профессиональные аспекты экономики, организации и управления в строительстве: моногр. / под общ. ред. П.Г. Грабового, С.А. Баронина. – Пенза: РИО ПГСХА, 2010.
5. Кошарная Г.Б., Белякова В.А.  Методологические подходы к долгосрочному прогнозированию потребительского поведения на основе теорий потребностей // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. – 2011. – № 4. – С. 147–155.
6. Липсиц И.В. Трансформация культуры и изменения в моделях потребительского поведения // Вопросы экономики. – 2012. – № 8. – С. 64–79.
7. Поршакова   А.Н.,   Баронин   С.А.  Оценка   и   прогнозирование   экономической надежности   девелопмента   комплексной   жилой   застройки   //   Экономика   строительства. – 2011. – № 3. – С. 27–31.
8. Радченко В.П.  Маркетинг сельских территорий в системе территориального управления: принципы, инструментальный аппарат: дис. ... д. э. н. / Ростовский государственный экономический университет. – Ростов-на-Дону, 2011.
9.  Семеркова   Л.Н.,   Калинкина   Г.Е.  Товарная   парадигма   города   //   Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. – 2009. – № 2. – С. 137–143.
10. Семеркова Л.Н., Соколова Н.Г., Бахтеев Ю.Д. К вопросу моделирования жизнедеятельности населения с позиции маркетинга территории // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. – 2012. – № 1. – С. 167–174.
11. Соколова Н.Г. Тенденции, проблемы развития и будущее маркетинга территории   //   Технические   университеты:   интеграция   с   европейскими   и   мировыми системами образования. Материалы VI Международной конференции. – Ижевск: Изд-во ИжГТУ имени М.Т. Калашникова, 2014. – С. 472–474.
12. Толпегина С.О., Учинина Т.В. Анализ влияния местоположения на рыночную стоимость объекта недвижимости (на примере земель г. Пензы) // Современные проблемы науки и образования. – 2014. – № 1. – С. 280.
13. Толстых Ю.О. Разработка вариантов эффективного управления объектами недвижимости в жилищно-коммунальном комплексе: дис. ... к.э.н. – Пенза: ПГУАС, 2007.
14.  Учинина   Т.В.,   Баронин   С.А. Девелопмент   недвижимости   при   реализации проектов строительства экологического и энергоэффективного малоэтажного жилья в Пензенской области // Известия Юго-Западного государственного университета. – 2011. – № 5–2. – С. 325–331.
15. Хрусталев Б.Б., Ганиев М.Г. Формирование стратегии развития предприятий сферы жилищно-коммунального хозяйства на основе использования маркетингового подхода // Региональная архитектура и строительство. – 2013. – № 2. – С. 153–158.

Marketing land resources in the system of municipal territorial management
Ulitskaya N.Yu., PhD in economics, associate Professor of the Department of real estate Cadastre and law Penza state University of architecture and construction, e-mail: terramarket58@yandex.ru

The article analyzes the theoretical aspects of territory marketing, the key to which is allocated to marketing land resources as a conceptual framework for the management areas.The process of transformation of land resources in a unique territorial product, promotion and distribution of the earth-of the goods on the real estate market.
Keywords: marketing land resources, municipal management, the value of land product, land-development.

Sources
1. Asaul A.N., Ivanov, S. N., Starovoitov, M.K. Economy real estate. Textbook for high schools. - 3rd ed., the repairs. - SPb.: ANO "IPM", 2009. -304 s.
2. Baronin S.A.
development of land for housing corporations in complex development of territories // S.A. Baronin, I.N. Segev, A.N. Androsov. - Ministry of education and science of the Russian Federation, Federal state budgetary educational institution of the higher. professional education "Penza state University of architecture and building.". Penza, 2011.
3. Vasynin M.S. Components G.B.
Entrepreneurship in the values of Russian society // News of higher educational institutions. The Volga region. Social science. 2012. № 4 (24). S. 58-66.
4. ZagidullinaG. M.
Professional real estate development as a new concept of organization of the investment process / Zagidullina G.M., eagles VA, Sirazetdinov R.M., Nabiullina AV, Zaripova AV // Surveying and professional development: professional aspects of Economics, organization and management in construction: Monogr. / Under the General editorship of p. g Grabovoi, S.A. Baronin. - Penza: RIO, the tree, 2010.
5. Kohsarnaya G.B., Belyakova V.A.Methodological approaches to long-term forecasting of consumer behavior based on theories of needs // News of higher educational institutions. The Volga region. Social science. 2011. No. 4. S. 147-155.
6. Lipsitz I.V.
Transformation of culture and changes in patterns of consumer behavior // Questions of economy. 2012. No. 8. S. 64-79.
7. Parshikova A.N., Baronin S.A.
Evaluation and forecasting of economic reliability development of a comprehensive residential development /Construction Economics. 2011. No. 3. S. 27-31.
8. Radchenko V.P.
Marketing of rural areas in the system of territorial administration: principles, instrumental apparatus, the dissertation on competition of a scientific degree of the doctor of economic Sciences / Rostov state University of Economics. Rostov-on-Don, 2011.
9. Semerkova L.N., Kalinkina G.E.
Trademarks of paradigm city // News of higher educational institutions. The Volga region. Social science. 2009. No. 2. S. 137-143.
10. Semerkova L.N., Sokolova, N.G.
, Bahteem U.D.The problem of modeling the livelihoods of people from the marketing territory // News of higher educational institutions. The Volga region. Social science. 2012. No. 1. S. 167-174.
11. Sokolova N.G.
Trends, problems of development and future marketing area // collector: Technical universities: integration with European and world education systems.- Materials of the VI International conference. Izhevsk: Publishing house of mechanical engineering Department ISTU name M.L. Kalashnikov, 2014. S. 472-474.
12. Tolpegina S.O., Ushinina T.V.
Analysis of the impact location on the market value of the property (for example, land, Penza) // Modern problems of science and education. 2014. No. 1. S. 280.
13. Tolstix J.O.
Development of options for the effective management of real estate in the housing and communal complex, the dissertation on competition of a scientific degree Ph.D. - Penza: PGAS, 2007.
14. Ushinina T.V., Baronin S.A.
Real estate development in the implementation of projects of construction of sustainable and energy-efficient low-rise housing in the Penza region // Proceedings of the southwestern state University. 2011. No. 5-2. S. 325-331.
15. Khrustalev B.B., Ganiev M.G. The Formation of strategy of development of the enterprises of housing and communal services on the basis of a marketing approach // Regional architecture and construction. 2013. No. 2. S. 153-158.

 

ИНТЕРНЕТ-МАРКЕТИНГ
INTERNET-MARKETING

Концепция использования электронного бизнеса и интернет- маркетинга
Голик В.С., к. э. н., доцент кафедры маркетинга Белорусского государственного экономического университета (Минск),e-mail: vgsc33@gmail.com
Чжунхуа Ли, магистр экономических наук, кафедра маркетинга Белорусского государственного экономического университета (Минск), e-mail: oaooao88@gmail.com

Использование информационных технологий в экономике способствует повышению эффективности работы предприятий. Интернет стал необходимым инструментом для успешной торговли на локальных и международных рынках. В статье предложена концепция использования электронного бизнеса и интернет-маркетинга в деятельности белорусских предприятий.
Ключевые слова: Интернет, концепция, электронный бизнес, электронная коммерция, электронное правительство, интернет-магазин, электронная биржа, электронные торговые площадки, интернет-аукцион, интернет-маркетинг, инвестиции, технологии, продвижение товаров, экономика, рынки, государство, маркетинг, институт.

Используемые источники
1. Голик С.И., Голик В.С. Использование интернет-технологий в международном маркетинге. Маркетинг в России и за рубежом. – 2011. – № 3. – С. 113–116.
2. Голик В.С. Информационный учет и контроль // Государственная служба. – 2011. – № 6 (74). – С. 20.
3. http://e-gov.by/

The concept of using e-business and Internet-marketing
Golik V.S., Ph.D. in Economics, associate professor, Department of Marketing, Belarus State Economic University (Minsk), e-mail: vgsc33@gmail.com
Zhonghua Li, Master of Economic Sciences, Department of Marketing, Belarus State Economic University (Minsk), e-mail: oaooao88@gmail.com

The use of information technology in the economy promotes more efficient operation of enterprises. The Internet has become an essential tool for successful trading on the local and international markets. New concept in the field of e-business will greatly affect on the future economic development.
Keywords: Internet, concept, e-business, e-commerce, e-government, e-shop, e-exchange, electronic trading platforms, online auction, Internet marketing, investment, technology, product promotion, economy, markets, government, marketing, institute.

Sources
1. Golik V.S., Golik S.I. Using internet technologies in international marketing. Journal of Marketing in Russia and Abroad. The Russian Federation. Number 3, 2011. P. 113 - 116.
2. Golik, V.
Information control and accounting. Journal of Government service. The Russian Federation. Number 6 (74) -2011. P. 20.
3. http://e-gov.by/

 

РАЗНОЕ
MISCELLANEA

Торговые предприятия – перспективный вид деятельности в сфере услуг узбекистана
Хусанов Б.К., старший научный сотрудник Ташкентского финансового института, Республика Узбекистан, e-mail: Husan_bahtiyor@mail.ru

В национальной экономике Узбекистана одно из ключевых значений имеют торговые предприятия. Рассматриваются тенденции и перспективы развития торговых услуг в Узбекистане, вопросы внедрения в данную сферу деятельности современных управленческих структур.
Ключевые слова: торговые услуги, эффективность, развития, торговые предприятия, результативность.

Используемые источники
1. Егоров В.М.  Организация торговли. – СПб: Питер, 2004.
2. Набиев.  Экономические преобразование и сфера услуг. Т» 1994 .
3. Портер M.  Конкуренция.- – M.: Вильямс, 2006.
4. Соловьев Б.А. Маркетинг. Учебное пособие. – М; ИНФРА-М, 2008.
5. Узбекистан в цифрах. – T., 2008.

Trading enterprises – perspective activities’ form in the service sector of Uzbekistan
Husanov B.K., the senior scientific employee of the Tashkent financial institutions, Republic Uzbekistan, e-mail: terramarket58@yandex.ru

A trade  enterprises in national economy of Uzbekistan have the grate importance. In the opinion of economist trade relations in republic is one of the priority direction for development economy.  Uzbekistan’s Trade relations is an important role between producer and buyer. Organization of the modern management structure of the trade enterprise is a requirement of the present day.
Keywords:  trading services, efficiency, developments, trade enterprises, productivity.

Sources
1.  Egorov V.M. Trade organization. - St. Peter, 2004.
2. Nabiyev. Economic transformation and services. T »1994.
3. Porter M. Konkurentsiya. - M .: Williams, 2006.
4. Soloviev BA Marketing. Textbook. - M; INFRA-M, 2008.
5. Uzbekistan in Figures 5. - T., 2008.

ПУБЛИКАЦИИ
PUBLICATIONS

Список диссертаций по маркетингу и рекламе, защищенных в 2014 г. (первое полугодие)
Лимарев П.В., к. э. н., старший преподаватель кафедры экономики и маркетинга ГОУ ВПО «Магнитогорский государственный технический университет им. Г.И. Носова», e-mail: lavrenty_p@mail.ru

The list of dissertations on the marketing, protected in 2014 (first half of the year)
Limarev P.V., candidate of the economic sciences, senior lecturer in economics and marketing, GOU VPO Magnitogorsk State Technical University. GI Nosov, e-mail: lavrenty_p@mail.ru

 


Подписаться на издание: Маркетинг в России и за рубежом



Ранее просмотренные страницы