Главная    Интернет-библиотека    Аннотации к журналам    Маркетинг в России и за рубежом №6,  2014

Маркетинг в России и за рубежом №6,  2014

ТЕОРИЯ И МЕТОДОЛОГИЯ МАРКЕТИНГА
MARKETING THEORY AND METHODOLOGY

Дистрибутивная концепция маркетинга для организаций общественного сектора
Новаторов Э.В., доктор философии Техасского А&M университета, профессор кафедры менеджмента Национального исследовательского университета «Высшей школы экономики», Санкт-Петербургский филиал, e-mail: enova@mail.ru

В статье обсуждается спорная концепция маркетинга для некоммерческих общественных организаций. Существующая теория маркетинга некоммерческих организаций развивалась с помощью заимствования некоторых концепций из общественных наук. Из социологии, организационного поведения и антропологии были позаимствованы концепции организации как открытой системы, мотивации личным интересом, двустороннего добровольного обмена. Альтернативные концепции организации, мотивации и отношений с окружающей средой, созданные в рамках общественных наук, позволяют формулировать альтернативный подход к изучению маркетинга некоммерческих организаций. Предлагаются рекомендации для будущих исследований.
Ключевые слова: маркетинг, институциональная экономика, субстантивная экономическая антропология, реципрокатность, перераспределение.

Используемые источники
1. Андреев С.Н. О критике «теории маркетинга для некоммерческих организаций» // Маркетинговые исследования. – 2003. – № 2. – С. 67–71.
2.  Бабанова Ю.  Особенности управленческого инструментария в условиях инновационной экономики // Бизнес. Образование. Право. Вестник Волгоградского института бизнеса. – 2012. – № 2(12). – С. 118–124.
3. Багоцци Р. Маркетинг как обмен // Энис Б. Классика маркетинга. – СПб.: Питер, 2001.
4.Бердяев Н. Истоки и смысл русского коммунизма. – М.: Наука, 1990.
5. Браверман А. Маркетинг и полный хозрасчет. – М.: Дело, 1990.
6. Васильева Ю. История «болезни» // Как потратить. – 2004. – № 27, апрель. – С. 8–12.
7. У церкви не такие объемы, как у «Норникеля»: интервью с Петром Холодным // Ведомости. – 2004. – 25 марта.
8.  Галуцкий Г. Социально-экономический анализ деятельности культурно-просветительных учреждений в условиях хозрасчетных принципов хозяйствования. – М.: Экономика, 1988.
9. Институт «Открытое общество». «Черный список» // http://www.spb.osi.ru/ARCHIVE/grants/win.black.htm. 2003.
10. Кабанов В. Экономика труда в докторских диссертациях 2007–2010 гг // Бизнес. Образование. Право. Вестник Волгоградского института бизнеса. – 2012. – № 2(12). – С. 8–17.
11. Котлер Ф. Управление маркетингом. – М.: Экономика, 1980.
12.  Усольцев В. Проблемы использования элементов и методов маркетинга в условиях социалистической экономики // Бюллетень иностранной коммерческой информации. Вып. 12 «Маркетинг». – Изд-во ТПП СССР, 1988.
13. Якобсон Л. Механизм хозяйствования в отраслях социально-культурного обслуживания. – М.: Изд-во МГУ, 1988. – 256 с.
14.  Andreasen A.  2001. Intersector transfer marketing knowledge.  In Handbook of marketing and society. P. Bloom and G. Gundluch, eds. Thousand Oaks, CA.: SagePublications.
15.  Belshaw, C.S.  1965.  TraditionalExchange and Modern Markets. Prentice Hall, N.J.: Englewood Cliffs.
16. Blau P. 1964. Exchange and Power in Social Life. N.Y.: John Wiley&Sons.
17. Blau P. and Scott D. 1962. Formal Organizations. San Francisco, Calif.: Chandler Publishing Co.
18. Bleicher J. 1980. Contemporary Hermeneutics. London: Routlege and Kegan Paul.
19. Boulding K. 1970. A Primer on SocialDynamic. New York: Free Press.
20. Collins R. 1994. Four Sociological Traditions. Oxford: Oxford University Press.
21.  Dalton G.  1971. Primitive, Archaic, and Modern Economies: Karl Polanyi’s contribution to economic anthropology and Comparative Economy. In G. Dalton, Economic Anthropology and Development. New York: Basic Books.
22. Ekeh P.P. 1974. Social Exchange Theory: The Two Traditions. Cambridge. Mass.: Harvard University Press.
23.  Hall R.H.  1972.  Organizations: Structure and Process.  Englewood Cliffs, N.J: Prentice Hall.
24.  Hardin R.  1968. Altruism and Mutual Advantage.  Social Service Review, 56, (September), pр. 235 – 248.
25. Homans G.C. 1969. Social Behavior: Its Elementary Forms. New York: Harcourt, Brace, and World.
26. Hunt S. 1976. The nature and scope of marketing. Journal of Marketing. Vol. 40. (July), pp. 23 – 26.
27.  Luck D. 1969. Broadening the Concept of Marketing – Too Far.  Journal of Marketing, 33, (July), pp. 53–55.
28. Katz D. and R.L. Kahn 1966. The Social Psychology of Organizations. New York: John Wiley&Sons.
29. Kotler P. 1972. A Generic Concept of Marketing. Journal of Marketing, 36, (April), pр. 46–54.
30.  Kotler, P. 1975. Marketing for Nonprofit Organizations.  Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
31. Kotler P. and Zaltman G. 1971. Social Marketing: An Approach to Planned Social Change. Journal of Marketing, 35, (July), рр. 3 – 12.
32. Levi Strauss C. 1969. The Elementary Structures of Kinship. Boston: Beacon Press. English translation of Claude Levi Strauss, Les Structuresa Elementares de la Parenete. 1967, Revised Edition.
33.  Luck D. 1969. Broadening the Concept of Marketing – Too Far.  Journal of Marketing, 33, (July), pp. 53 – 55.
34. Luck D. 1974. Social Marketing: Confusion Compounded. Journal of Marketing, 38, (October), pр. 70 – 72.
35. Malinowski B. 1922. Argonauts of the Western Pacific. London: Rutledge&Kegan Paul.
36. Mauss M. 1990. The Gift. N.Y.: W. W. Norton.
37. Nickels W.  1974. Conceptual conflicts in marketing.  Journal of Economics and Business. Vol. 26. (Winter) p. 142.
38. Olsen M. 1992. Foreword. In T. Sandler, Collective Action: Theory and Applications. Ann 38. Arbor. The University of Michigan Press.
39. Polanyi K. 1944. The Great Transformation. Boston: Beacon Press.
40. Sahlins M. 1972. Stone age economics. Chicago, IL: Aldin Atherton.
41. Shapiro B. 1973. Marketing for Nonprofit Organizations. Harvard BusinessReview, 51(5), (September_October), рр. 123–132.
42.  Sheth J., Gardner D., and Garrett, D. 1988. Marketing Theory: Evolution and Evaluation. N.Y: John Wiley&Sons.
43. Smith A. 1850. An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. Edinburgh: Black Press.
44. Sorokin P.A.  1964. Basic Trends of Our Times. New Heaven, Conn: College & University Press Publishing, p. 46.
45. Van Wart M. 1996. The Sources of Ethical Decision Making for Individuals in Public Sector. Public Administration Review, 56(6), (November / December), pp. 525–533.
46. Von Mises L. 1944. Bureaucracy. New Heaven. Yale University Press. Weber, M. 1946. Essays in Sociology. Edited and translated by H. Gerth and C. Wright Mills, Oxford University Press.

Distribution concept of marketing for public sector organizations
Novatorov E.V., Ph.D. Professor Department of management National research university Higher school of economics, e-mail: enova@mail.ru

The paper discusses the existent controversial theory of non-profitable public sector marketing. The study revealed that modern non-profit services marketing theory was developed from borrowing social sciences concepts: sociology, organizational behavior, and economic anthropology. However, the study also found alternative concepts and ideas from social sciences that can better explain the phenomena of non-profit marketing. The study suggests adopting alternative approaches for conceptualization of non-profit services marketing. Recommendations for future research are offered.
Keywords:  marketing, institutional ecomomics, substantiveeconomic anthropology, reciprocity, redistribution.

Sources
1. Andreev S.N. About criticized the "theory of marketing for non-profit organizations."
// Markeeting and Marketing Research. 2003. №2. S. 67-71.
2. Babanov Y. Features management tools in the innovation // Business Economics. Education. Right. Bulletin of the Volgograd Institute of Business. 2012. №2 (12). P. 118-124.
3. Bagotstsi R. Marketing as exchange. // Enis B. Classic Marketing. Petersburg.: Peter, 2001.
4. Berdyaev Origin of Russian Communism. M .: Science, 1990.
5. Braverman A. Marketing and full cost accounting. M .: Case, 1990.
6. Vasiliev J. History "illness". // How to spend. 2004. № 27, April. S. 8-12.
7. The church is not such amounts as in "Norilsk Nickel": an interview with Peter cold. // Vedomosti. 2004 on 25 March.
8. Galutsky G. Socio-economic analysis of the cultural and educational institutions in terms of cost-accounting principles of management. M .: Economics, 1988.
9. Institute "Open Society". "Black list". // Http://www.spb.osi.ru/ARCHIVE/grants/win.black.htm. In 2003.
10. Kabanov V. Labor Economics doctoral dissertations 2007-2010. // Business. Education. Right. Bulletin of the Volgograd Institute of Business. 2012. №2 (12). S. 8-17.
11. Kotler P. Marketing Management. M .: Economy, 1980. 456 p.
12. Usoltsev V. Problems of using elements and marketing techniques in a socialist economy. // Bulletin of Foreign Commercial Information. MY. 12 "Marketing". Ed. USSR Chamber of Commerce, 1988.
13. Jacobson L. Mechanism of management in areas of social and cultural services. M .: Publisher MSU, 1988. 256 p.
14.  Andreasen A.  2001. Intersector transfer marketing knowledge.  In Handbook of marketing and society. P. Bloom and G. Gundluch, eds. Thousand Oaks, CA.: SagePublications.
15.  Belshaw, C.S.  1965.  TraditionalExchange and Modern Markets. Prentice Hall, N.J.: Englewood Cliffs.
16. Blau P. 1964. Exchange and Power in Social Life. N.Y.: John Wiley&Sons.
17. Blau P. and Scott D. 1962. Formal Organizations. San Francisco, Calif.: Chandler Publishing Co.
18. Bleicher J. 1980. Contemporary Hermeneutics. London: Routlege and Kegan Paul.
19. Boulding K. 1970. A Primer on SocialDynamic. New York: Free Press.
20. Collins R. 1994. Four Sociological Traditions. Oxford: Oxford University Press.
21.  Dalton G.  1971. Primitive, Archaic, and Modern Economies: Karl Polanyi’s contribution to economic anthropology and Comparative Economy. In G. Dalton, Economic Anthropology and Development. New York: Basic Books.
22. Ekeh P.P. 1974. Social Exchange Theory: The Two Traditions. Cambridge. Mass.: Harvard University Press.
23.  Hall R.H.  1972.  Organizations: Structure and Process.  Englewood Cliffs, N.J: Prentice Hall.
24.  Hardin R.  1968. Altruism and Mutual Advantage.  Social Service Review, 56, (September), pр. 235 – 248.
25. Homans G.C. 1969. Social Behavior: Its Elementary Forms. New York: Harcourt, Brace, and World.
26. Hunt S. 1976. The nature and scope of marketing. Journal of Marketing. Vol. 40. (July), pp. 23 – 26.
27.  Luck D. 1969. Broadening the Concept of Marketing – Too Far.  Journal of Marketing, 33, (July), pp. 53–55.
28. Katz D. and R.L. Kahn 1966. The Social Psychology of Organizations. New York: John Wiley&Sons.
29. Kotler P. 1972. A Generic Concept of Marketing. Journal of Marketing, 36, (April), pр. 46–54.
30.  Kotler, P. 1975. Marketing for Nonprofit Organizations.  Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
31. Kotler P. and Zaltman G. 1971. Social Marketing: An Approach to Planned Social Change. Journal of Marketing, 35, (July), рр. 3 – 12.
32. Levi Strauss C. 1969. The Elementary Structures of Kinship. Boston: Beacon Press. English translation of Claude Levi Strauss, Les Structuresa Elementares de la Parenete. 1967, Revised Edition.
33.  Luck D. 1969. Broadening the Concept of Marketing – Too Far.  Journal of Marketing, 33, (July), pp. 53 – 55.
34. Luck D. 1974. Social Marketing: Confusion Compounded. Journal of Marketing, 38, (October), pр. 70 – 72.
35. Malinowski B. 1922. Argonauts of the Western Pacific. London: Rutledge&Kegan Paul.
36. Mauss M. 1990. The Gift. N.Y.: W. W. Norton.
37. Nickels W.  1974. Conceptual conflicts in marketing.  Journal of Economics and Business. Vol. 26. (Winter) p. 142.
38. Olsen M. 1992. Foreword. In T. Sandler, Collective Action: Theory and Applications. Ann 38. Arbor. The University of Michigan Press.
39. Polanyi K. 1944. The Great Transformation. Boston: Beacon Press.
40. Sahlins M. 1972. Stone age economics. Chicago, IL: Aldin Atherton.
41. Shapiro B. 1973. Marketing for Nonprofit Organizations. Harvard BusinessReview, 51(5), (September_October), рр. 123–132.
42.  Sheth J., Gardner D., and Garrett, D. 1988. Marketing Theory: Evolution and Evaluation. N.Y: John Wiley&Sons.
43. Smith A. 1850. An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. Edinburgh: Black Press.
44. Sorokin P.A.  1964. Basic Trends of Our Times. New Heaven, Conn: College & University Press Publishing, p. 46.
45. Van Wart M. 1996. The Sources of Ethical Decision Making for Individuals in Public Sector. Public Administration Review, 56(6), (November / December), pp. 525–533.
46. Von Mises L. 1944. Bureaucracy. New Heaven. Yale University Press. Weber, M. 1946. Essays in Sociology. Edited and translated by H. Gerth and C. Wright Mills, Oxford University Press.

МАРКЕТИНГОВЫЙ ИНСТРУМЕНТАРИЙ
MARKETING TOOLS

Использование онлайн социальных медиа и интернет-ресурсов для определения уровня клиентcкой удовлетворенности в сфере гостеприимства
Казаков С.П., д. э. н., доцент кафедры маркетинга фирмы НИУ ВШЭ, e-mail: skazakov@hse.ru

В статье рассматриваются вопросы маркетинговой капитализации возможностей социальных медиа и ресурсов Интернета с помощью онлайн-опросов для проведения исследований уровня клиентской удовлетворенности и готовности поделиться своим потребительским опытом в социальных сетях. На основании проведенного исследования была построена апостериорная структурная модель ковариационных связей между факторами важности выбора отеля, общей клиентской удовлетворенностью и готовностью рекомендовать или не рекомендовать отель в Интернете путем размещения своего отзыва.
Ключевые слова: клиентская удовлетворенность, рекомендации, социальные медиа, Интернет, потребительский опыт, потребительские отзывы, SEM-модель.

Используемые источники
1. Angrilli, A. et al. (1997). «The influence of affective factors on time perception». Perception and Psychophysics 59(6): 972–982.
2. Baloglu, S. and Shoemaker, S. (2001). «Prediction of senior travelers' motorcoach use from demographic, psychological, and psychographic characteristics». Journal of Travel Research 40(1): 12–18.
3.  Barsky, J. and  Nash, L.  (2003). «Customer satisfaction: Applying concepts to industry-wide measures». Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly 44(5-6): 173–183.
4. Barsky, J. and Nash, L. (2006). «Guests of higher-priced chains more loyal, booking online». HotelandMotelManagement 221(16): 27.
5. Bell, D.R. and Lattin, J.M. (1998). «Shopping behavior and consumer preference for store price format: Why «large basket» shoppers prefer EDLP». Marketing Science 17(1): 66–88.
6. Berry, L.L. et al. (1988). «The service-quality puzzle». Business Horizons 31(5): 35–43.
7.  Chi, C.G.Q.  and  Qu, H.  (2008). «Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach». Tourism Management 29(4): 624–636.
8.  Choi, T.Y. and  Chu, R. (2001). «Determinants of hotel guests' satisfaction and repeat patronage in the Hong Kong hotel industry». International Journal of Hospitality Management 20(3): 277–297.
9.  Crompton, J.L.  (1979). «Motivations for pleasure vacation». Annals of Tourism Research 6(4): 408–424.
10. Gronroos, C.  (1990). «Relationship approach to marketing in service contexts: The marketing and organizational behavior interface». Journal of Business Research 20(1): 3-11.
11. Fischer, E., Reuber, A.R. (2011). «Social interaction via new social media: (how) can interactions on Twitter affect effectual thinking and behaviour?» Journal of Business Venturing, Vol. 26 (1), pp. 1–18.
12.  Frew, A.J.  (2000). «Information technology and tourism: a research agenda», Information Technology & Tourism, Vol. 3 No. 2, pp. 99–110.
13. Oliver, J.E. (1980). «Monthly precipitation distribution: a comparative index». Professional Geographer 32(3): 300–309.
14. Shang, J. et al. (2000). «Dynamic constitutive equation of GFRP obtained by Lagrange experiment». Chinese Science Bulletin 45(13): 1164–1169.
15. Yoon, Y. and Uysal, M. (2005). «An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: A structural model». Tourism Management 26(1): 45–56.
16.  Zabkar, V. Dmitrovic, T.  «Assessing tourism supply quality using formative indicators: Implications for destination management (Conference Paper)», Tourism Economics, Volume 16, Issue 2, June 2010, Pages 405–425.     

The study of on-line social media and web-resources application for determination of customer satisfaction in the hospitality industry
Sergei Kazakov, Doctor of Economics, Associate Professor, Enterprise Marketing Department, NRU High School of Economics, e-mail: skazakov@hse.ru

This paper examines the issues of social media and Internet resources utilization in a form of online surveys to study the level of customer satisfaction and willingness to share consumer experiences in social networks. Based on the results of the present study the SEM-model was constructed. It demonstrates the covariance relationships between hotel choice factors, overall customer satisfaction and willingness to recommend the hotel by posting feedback or to write on-line review.
Keywords: customer satisfaction, social media, internet, customer feedback, hotel choice factors, SEM path model.           

Sources
1. Angrilli, A. et al. (1997). «The influence of affective factors on time perception». Perception and Psychophysics 59(6): 972–982.
2. Baloglu, S. and Shoemaker, S. (2001). «Prediction of senior travelers' motorcoach use from demographic, psychological, and psychographic characteristics». Journal of Travel Research 40(1): 12–18.
3.  Barsky, J. and  Nash, L.  (2003). «Customer satisfaction: Applying concepts to industry-wide measures». Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly 44(5-6): 173–183.
4. Barsky, J. and Nash, L. (2006). «Guests of higher-priced chains more loyal, booking online». HotelandMotelManagement 221(16): 27.
5. Bell, D.R. and Lattin, J.M. (1998). «Shopping behavior and consumer preference for store price format: Why «large basket» shoppers prefer EDLP». Marketing Science 17(1): 66–88.
6. Berry, L.L. et al. (1988). «The service-quality puzzle». Business Horizons 31(5): 35–43.
7.  Chi, C.G.Q.  and  Qu, H.  (2008). «Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach». Tourism Management 29(4): 624–636.
8.  Choi, T.Y. and  Chu, R. (2001). «Determinants of hotel guests' satisfaction and repeat patronage in the Hong Kong hotel industry». International Journal of Hospitality Management 20(3): 277–297.
9.  Crompton, J.L.  (1979). «Motivations for pleasure vacation». Annals of Tourism Research 6(4): 408–424.
10. Gronroos, C.  (1990). «Relationship approach to marketing in service contexts: The marketing and organizational behavior interface». Journal of Business Research 20(1): 3-11.
11. Fischer, E., Reuber, A.R. (2011). «Social interaction via new social media: (how) can interactions on Twitter affect effectual thinking and behaviour?» Journal of Business Venturing, Vol. 26 (1), pp. 1–18.
12.  Frew, A.J.  (2000). «Information technology and tourism: a research agenda», Information Technology & Tourism, Vol. 3 No. 2, pp. 99–110.
13. Oliver, J.E. (1980). «Monthly precipitation distribution: a comparative index». Professional Geographer 32(3): 300–309.
14. Shang, J. et al. (2000). «Dynamic constitutive equation of GFRP obtained by Lagrange experiment». Chinese Science Bulletin 45(13): 1164–1169.
15. Yoon, Y. and Uysal, M. (2005). «An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: A structural model». Tourism Management 26(1): 45–56.
16.  Zabkar, V. Dmitrovic, T.  «Assessing tourism supply quality using formative indicators: Implications for destination management (Conference Paper)», Tourism Economics, Volume 16, Issue 2, June 2010, Pages 405–425.     

Моделирование состояния и развития рынка туристических услуг республики Узбекистан
Тураев Б.Х., д. э. н., профессор Самаркандского государственного университета, Республика Узбекистан, e-mail: safarovb@rambler.ru

В статье рассматриваются роль и значение туризма как фактора воздействия на экономику. Выявлены предпосылки и условия, способствующие его развитию. Обоснована необходимость разработки и реализации данных в рамках комплексного развития национальной экономики. А также в статье исследуются основные динамические и структурные тенденции развития регионального рынка туризма на примере Узбекистана с элементами сравнительного анализа аналогичных показателей развития туризма на уровне мировой, национальной и региональной экономики. Исходя из проведенного анализа, даны рекомендации по развитию рынка туристических услуг.
Ключевые слова: турпродукция, дестинация, инфраструктура, спрос, прогнозирование.

Используемые источники
1. Дракер П.Ф. Рынок: как выйти в лидеры. Практика и принципы. – М.: СП «Бук Чембер Интернешнл», 1992.
2. Ильин Е.Н. и др. Основы туристической деятельности. – М.: Рос. междунар.акад. туризма, 2000.
3. Safarov B.Sh. The Models of Prognosis of Regional Tourism’s Development // International Cross-Industry Research Journal (Perspectives of Innovations, Economics and Business). – Republic of Czech. – 2010. – No.6. – Pp. 80 – 83.
4. Safarov B.Sh. Innovation in the Sscientific Investigations of the Term Economic Mechanism // Spanish Journal of Rural Development. – Lugo. – 2012. – Vol. III (1). – Pp. 103 – 108.
5. Safarov B.Sh. Main Components of the State System for Regulation of Tourist Market in Uzbekistan // Global Development Network (www.gdnet.org). – 2010. (http://depot.gdnet.org/newkb/submissions/1273773493_ BSafarov-article.pdf)
6. Статистический ежегодник регионов Узбекистана. – Ташкент: Узбекистан, 2014.
7. Основные тенденции и показатели экономического и социального развития Республики Узбекистан за годы независимости (1990–2010 гг.) и прогноз на 2011– 2015 гг. – Ташкент: Узбекистан, 2012.

Modeling  condition and evolution of tourist services market of Uzbekistan’s Republic
Turaev B.Kh., doctor of Economics, Professor, Samarkand state university, e-mail: safarovb@rambler.ru

The article is devoted to the labor market and employment in the service industry and service. As a research problem was defined by the authors attempt to define a simulation model of labor market forecasting using mathematical tools, which allows, in their opinion, to calculate the predicted values of the labor market. In the article are researched the basic dynamic and structural tendencies of the development of regional tourism market on the example of Samarkand region, with elements of a comparative analysis of similar indicators of the development of tourism at the level of global, national and regional economies. Based on this analysis, recommendations for the development of this market of tourist services are given.
Keywords:  tourist product, destination, infrastructure, demand forecasting.

Sources
1. Draker P.F. Rynok: kak vyyti v lidery. Praktika i printsipy.[ The Market: what leave in leaders. Practice and principles] - M.: SP «Buk Chember Interneshnl», 1992.
2. Il'in E.N. i dr. Osnovy turisticheskoy deyatel'nosti.[ Bases to tourist activity] – M.: Ros.mezhdunar.akad.turizma, 2000. (in Russian)
3. Safarov B.Sh. The Models of Prognosis of Regional Tourism’s Development // International Cross-Industry Research Journal (Perspectives of Innovations, Economics and Business). – Republic of Czech. – 2010. – No.6. – Pp. 80 – 83.
4. Safarov B.Sh. Innovation in the Sscientific Investigations of the Term Economic Mechanism // Spanish Journal of Rural Development. – Lugo. – 2012. – Vol. III (1). – Pp. 103 – 108.
5. Safarov B.Sh. Main Components of the State System for Regulation of Tourist Market in Uzbekistan // Global Development Network (www.gdnet.org). – 2010. (http://depot.gdnet.org/newkb/submissions/1273773493_ BSafarov-article.pdf)
6. Statisticheskiy ezhegodnik regionov Uzbekistana. [Statistical year-book of regions of Uzbekistan] – T.: Uzbekistan, 2014.
7. «Osnovnye tendentsii i pokazateli ekonomicheskogo i sotsial'nogo razvitiya Respubliki Uzbekistan za gody nezavisimosti (1990-2010 gg.) i prognoz na 2011-2015 gg.» [Main trends and factors economic and social development of the Republic Uzbekistan for years independence (1990-2010) and forecast on 2011-2015. – T.: Uzbekistan, 2012.

 

МАРКЕТИНГОВЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
MARKETING RESEARCH

Разработка маркетинговых инструментов в социальных медиа на основе изучения особенностей потребительского поведения
Воронина Л.А., д. э. н., профессор Кубанского государственного университета, e-mail: labvectorplus@gmail.com
Покуль В.О., аспирант кафедры мировой экономики и менеджмента Кубанского государственного университета, e-mail: pokulv@mail.ru

В статье рассматриваются результаты исследования потребительского поведения в социальных медиа на основе авторского мотивационного опросника. С помощью кластерного анализа выделяются шесть типов потребительского поведения и разрабатываются маркетинговые инструменты, соответствующие специфике каждого из типов.
Ключевые слова: поведение потребителей, социальные медиа, мотивация, маркетинговые инструменты.

Используемые источники
1. Muntinga D., Moorman M. Introducing COBRAs // International Journal of Advertising, 30(1), 2011.
2. Покуль В.О. Социальные медиа как предмет исследования в маркетинге: к постановке проблемы // Экономические и гуманитарные науки. – 2013. – № 9 (260). – С. 115 – 120.

The development of marketing tools in social media on the basis of consumer’s behavior particularities' research
Voronina L.A., doctor of economics, professor, Kuban State University, e-mail: abvectorplus@gmail.com
Pokul V.O., post graduate, Kuban State University, e-mail: pokulv@mail.ru

The article considers the results of the research of consumer’s behavior in social media based on author's motivational questionnaire. 6types of consumer behavior in social media is distinguished with the help of cluster analysis and marketing tools, corresponding the specification of each type is developed.
Keywords: consumer behavior, social media, motivation, marketing tools.

Sources
1. Muntinga D., Moorman M. Introducing COBRAs // International Journal of Advertising, 30(1), 2011.
2.  Pokul V. Social media asan object of research in marketing: to the problem statement// Economic sciences and Humanities, State University – ESPC, – 2013. – № 9 (260). p. 115 – 120.

 

ИННОВАЦИОННЫЙ МАРКЕТИНГ
INNOVATIVE MARKETING

Инновационная маркетинговая политика российских промышленных предприятий  в условиях экономических санкций1
Сейфуллаева М.Э., д. э. н., профессор кафедры маркетинга РЭУ им. Г.В. Плеханова, e-mail: maisa2000@mail.ru
Муртузалиева Т.В., к. э. н., доцент кафедры маркетинга РЭУ им. Г.В Плеханова

В статье рассматриваются различные варианты маркетинговых стратегий, которые используются отечественными промышленными предприятиями в условиях объявленных России странами Запада и США экономических санкций. В целях обеспечения дальнейшего развития отечественного производства авторы предлагают применять стратегию товарных инноваций, суть которой состоит в обеспечении конкурентоспособности предприятия за счет увеличения ценности ее продукции для потребителя при сохранении цен на прежнем уровне, а также в поиске новых рыночных ниш, прежде всего тех, из которых уходят иностранные конкуренты.
Ключевые слова: маркетинговая стратегия, режим экономических санкций, недобросовестная конкуренция, стратегия адаптации, стратегия товарных инноваций, конкурентоспособность, ценность для потребителя.

Используемые источники
1.  Голубков Е.П. Маркетинг для профессионалов: практический курс. – М.: Юрайт, 2014. – 473 с.
2. Сейфуллаева М.Э. Международный менеджмент. – М.: Кнорус, 2011. – 227 c.
3. Симановская М.Л., Крупецкая Е.С. Макро- и микромаркетинг в условиях кризиса // Маркетинг в России и за рубежом. – 2009. – № 5. – С. 7 – 14.
4. Росстат, 2014, 10.2014.

Innovative marketing policy of Russian industrial enterprises under economic sanctions
Seyfullayeva Maisa, Ph.D, Professor, Department of marketing, Plekhanov Russian university of economics, e-mail: maisa2000@mail.ru
Murtuzalieva Taira, candidate of the economic sciences, Associate Professor, Department of marketing, Plekhanov Russian university of economics

The article discusses different marketing strategies used by some domestic industrial enterprises under economic sanctions introduced by Western countries and the USA against Russia. The article states that one of the most important directions in order to improve the market activity of Russian industrial enterprises whose impetus of development was initiated by sanctions, is to lay more emphasis on the marketing planning concept in order to make a deliberate strategy choice and to focus marketing efforts on the most promising directions of industrial enterprises activity. In order to ensure further development of national production, the authors propose to use product innovation strategy, Instrument  Company’s competitiveness based on the increasing value of its products to the consumer while keeping prices at current levels, as well as finding new niche markets, especially those which have been left by foreign competitors.
Keywords:  marketing strategy, the regime of economic sanctions, unfair competition, adaptation strategy, product innovations strategy, competitiveness, customer value.

Sources
1. Golubkov E.P. Marketing for professionals: practical course – M.: YURAIT, 2014. – S.473.
2. Seyfullayeva M.E. Iinternational management. M.: Knorus, 2011. – S.227.
3. Simanovska M.l., Krupeckaya E.S. Macro-and mikromarketing in times of crisis//Marketing in Russia and Аbroad, – 2009. – № 5. –  S. 7 – 14
4. The Federal State statistics service of  RUSSIA, 2014, 10.2014

 

МАРКЕТИНГОВЫЕ КОММУНИКАЦИИ
MARKETING COMMUNICATIONS

Формирование атрибутивных сигнатур бренда
Грошев И.В., д. э. н., д. психол. н., заслуженный деятель науки РФ, профессор, проректор Тамбовского государственного университета им. Г.Р. Державина, e-mail: aus_tgy@mail.ru
Краснослободцев А.А., к. э. н., ст. преподаватель кафедры управления персоналом и маркетинга Тамбовского государственного университета им. Г.Р. Державина, руководитель научно-исследовательского центра по вопросам промышленного бренд-менеджмента, продвижения и управления марочным капиталом на товарных рынках, е-mail: aus_tgy@mail.ru

В статье рассматривается процесс создания атрибутивных сигнатур бренда на примере его основного элемента – имени. Анализируются этапы конструирования марочного имени и критерии отбора. Приводятся необходимые условия, определяющие формулу оптимального нейминга.
Ключевые слова: бренд, критерии, марочное название, методы, мотивация, название, нейминг, подходы, признаки, процесс, этап.

Используемые источники
1. Грошев И.В., Краснослободцев А.А. Индивидуально-личностная импликация психических процессов в «сценарии» формирования брендового образа у потребителя // Маркетинг в России и за рубежом. – 2012. – № 1. – С. 35 – 40.
2. Голубков Е.П. Еще раз о понятии «бренд» // Маркетинг в России и за рубежом. – 2006. – № 2. – С. 4 – 11.
3. Дымшиц М.Н. Разработка имени бренда // YES! – 1999. – № 4. – С. 28 – 32.
4. Палей К.А. От торговой марки к бренду // Рекламные технологии. – 2012. – № 4. – С. 2 – 5.
5. Anholt S. Brands and Branding. – N.Y.: Economist Books, 2004. – 231 р.

Formation of attributive brand signatures
Igor Groshev, Doctor of Economics, Doctor of Psychology, Professor, Honoured Science Worker of the Russian Federation, Pro-rector, е-mail: aus_tgy@mail.ru
Aleksey Krasnoslobodtsev, Candidate of Economics, Senior Lecturer of the Staff Management and Marketing Department of Tambov State University named after G.R. Derzhavin, Director of the Research Centre on the problems of industrial brand management, promotion and management of brand capital at the goods markets, е-mail: aus_tgy@mail.ru

The article examines the process of creating attributive brand signatures on the example of its main element – naming. The stages of brand name construction and the selection criteria are analyzed. The necessary conditions, identifying the formula of optimal naming, are given.
Keywords: brand, criteria, brand name, methods, motivation, name, naming, approaches, characteristics, process, stage.

Sources
1. Groshev I.V., Krasnoslobodtsev A.A. Individual and Personality Implication of Psychic Processes in «the Scenario» of Forming a Brand Image with a Consumer // Marketing in Russia and Abroad. – 2012. – № 1. – Pр. 35 – 40.
2. Golubkov E.P. About Brand Concept Once Again // Marketing in Russia and Abroad. – 2006. – № 2. – Pp. 4 – 11.
3. Dymshits M.N. Brand Name Development // Yes! – 1999. ? № 4. ? Pp. 28 – 32.
4. Paley K.A. From Trademark to Brand // Advertising Technologies. ? 2012. ? № 4. ? Pp. 2 – 5.
5. Anholt S. Brands and Branding. – New York: Economist Books, 2004. – 231 р.

Использование в рекламе современных концепций маркетинга
Ботнарюк М.В., к. э. н., доцент кафедры экономики и менеджмента ФГБОУ ВПО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова», e-mail: mia-marry@mail.ru

В статье рассмотрены особенности и перспективы развития партизанского и фьюжн-маркетинга. Предлагаются авторская рекламная концепция и методологический подход к формированию конкурентных преимуществ компании в современных условиях.
Ключевые слова: реклама, партизанский маркетинг, лояльность потребителя, маркетинг объединенных усилий (фьюжн-маркетинг), конкурентные преимущества.

Используемые источники
1. В стиле «Фьюжн». Новое решение в маркетинге [Электронный ресурс]. WWW.URL: http://uchcom.org/v-stile-fyuzhn-novoe-reshenie-v-market/
2. Голубкова Е.Н. Управление удержанием потребителей // Маркетинг в России и за рубежом. – 2013. – № 5 (97). – С. 12–25.
3. Годовой ущерб от ограничительных мер на российские товары за рубежом составляет $1–1,5 млрд [Электронный ресурс]. URL: http://1prime.ru/world/20130909/766183916.html
4. Евстигнеева Т.В. Маркетинг отношений на предприятиях розничной торговли: монография. – Ульяновск: УлГТУ, 2009. – 135 с.
5. Котлер Ф. Маркетинг – менеджмент. Экспресс-курс.: пер. с англ. / под ред. С.Г. Божуг. – 2-е изд. – СПб.: Питер, 2005. – 464 с.
6. Левитас А. Партизанский маркетинг в вопросах и ответах [Электронный ресурс]. WWW.URL: http://www.levitas.ru/pmdetali.htm
7. Левинсон Дж., Хенли П. Партизанский маркетинг / пер. с англ. С. Жильцова.– СПб.: Питер, 2006. – 192 с.
8. Партизан маркетинга Пол Хенли [Электронный ресурс]. URL: http://avora.ru/index.php/partizan/180-poul-henli
9. Против российских товаров действуют 72 ограничительные меры [Электронный ресурс]. URL: http://www.irkutsk.irbp.ru/page/364/1530/
10. Что такое darkmarketing [Электронный ресурс]. URL: http://www.cossa.ru/articles/234/23215/
11. http://lpgenerator.ru/blog/2013/08/19/20-primerov-partizanskogo-marketinga/
12. http://www.bainvestor.com/Fusion-Branding.html

Using modern marketing conceptions in advertising
Botnaryuk M.V., Docent, Candidate of economic science, department of «Economy and management» Admiral Ushakov state maritime university, e-mail: mia-marry@mail.ru

In the article the peculiarities and perspectives of development of guerrilla and fusion marketing are considered. Author considers marketing concept and methodological approach to the formation of competitive advantages of the company in modern conditions.
Keywords:  advertising, guerrilla marketing, customer loyalty, fusion marketing, competitive advantages.

Sources
1. In style «Fusion». A new solution in marketing [Electronic version]: access Mode: WWW.URL: http://uchcom.org/v-stile-fyuzhn-novoe-reshenie-v-market/
2. Golubkova E.N. Management of retention and consumer // Marketing in Russia and abroad. – 2013. – № 5 (97). - P. 12-25.
3. Annual damage from restrictive measures on the Russian goods abroad is $1-2. 1.5 billion [Electronic version]: access Mode: WWW.URL: http://1prime.ru/world/20130909/766183916.html
4. Evstigneeva T.V. relationship Marketing in retail trade enterprises: monograph. – Ulyanovsk: UlSTU, 2009. – 135 p.
5. Kotler F. Marketing Basics / F. Kotler, Armstrong, 9th edition. – M: Williams, 2003. – 1200 p.
6. Levitas A. Guerrilla marketing in questions and answers [Electronic version]: access Mode: WWW.URL: http://www.levitas.ru/pmdetali.htm
7. Levinson J. Guerrilla marketing / J. Levinson, P. Henley /engl.transl. S. Residents. – SPb.: Peter, 2006. – 192 c.
8. Guerrilla marketing Floor Henley [Electronic version]: access Mode: WWW.URL: http://avora.ru/index.php/partizan/180-poul-henli
9. Against Russian goods are 72 restrictive measures [Electronic version]: access Mode: WWW.URL: http://www.irkutsk.irbp.ru/page/364/1530/
10. What is dark marketing[Electronic resource]: the information-legal portal Garant = http://base.garant.ru/.-Режим access: WWW.URL: http://www.cossa.ru/articles/234/23215/
11. http://lpgenerator.ru/blog/2013/08/19/20-primerov-partizanskogo-marketinga/
12. http://www.bainvestor.com/Fusion-Branding.html

Оценка информационного продукта на региональном рынке телевизионной информации
Лимарев П.В., к. э. н., доцент кафедры экономики и маркетинга Магнитогорского государственного технического университета им. Г.И. Носова, e-mail: lavrenty_p@mail.ru

В статье предлагается метод оценки информационного продукта на региональных рынках телевещания, уточняется значение термина «информационный продукт», дается определение экономической единицы информации и предлагается методика расчета стоимости экономической единицы информации.
Ключевые слова: информационный продукт, региональный рынок телевещания, экономическая единица информации.

Используемые источники
1. Garrett C. Killer Flagship Content. How To Create and Promote Truly Compelling Blog Resources [Электронный ресурс]. URL: http://www.chrisg.com/subscribe/subscriber-bonus-download/
2. Кочеткова М.Н. Понятие информационного продукта [Электронный ресурс]. URL: http://www.rusnauka.com/19_AND_2012/Pravo/3_114210.doc.htm
3.  Красильников О.Ю. Свойства информационного продукта как товара // Трансформационные процессы в экономике России: сб. науч. статей. Вып. 2 [Текст] / под ред. доц. О.Ю. Челноковой. – Саратов: Издательский центр «Наука», 2010. – С. 27–33.
4.  Лимарев П.В., Лимарева Ю.А., Хисаметдинов Р.Н. Анализ деятельности субъектов регионального информационного рынка на примере телеканала «ТНТ - Магнитогорск» [Текст] // Экономика и современный менеджмент: теория и практика: сб. статей по материалам XXXV Междунар. науч.-практ. конф. – № 3 (35). – Новосибирск: Изд-во «СибАК», 2014. – С. 168–173.
5. Павловец В.В. Оценка бизнеса. Системный подход [Электронный ресурс]. URL: http://www.cfin.ru/finanalysis/value/sysmethod.shtml
6. Рассолов И.М. Информационное право. [Текст]: учебник для вузов. – М.: Юрайт, 2011. – 440 с.
7. Словарь финансовых и юридических терминов [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/law/ref/ju_dict/word/informacionnyj_produkt/

Estimation of the information product on regional market of television information
Limarev P.V., candidate of the economic sciences, senior lecturer in economics and marketing, Magnitogorsk State Technical University named by G.I. Nosov, e-mail: lavrenty_p@mail.ru

In the article describes method of the estimation of the information product on regional market of broadcasting, elaborated importance of the term «information product», is given determination of the economic unit to information, and is offered methods calculation cost of the economic unit of information.
Keywords:  information product, regional market broadcasting, economic unit of information.

Sources
1. Garrett, C. Killer Flagship Content. How To Create and Promote Truly Compelling Blog Resources. http://www.chrisg.com/subscribe/subscriber-bonus-download/
2. M. Kochetkova. Notion of the information product. http://www.rusnauka.com/19_AND_2012/Pravo/3_114210.doc.htm
3. O. Krasilnikov. Characteristic of the information product as goods. Transformational processes in economy of the Russia. Conference articles collection edited by O. Chelnokova. – Saratov, Nauka publishing, 2010. – P.27-33
4. P. Limarev, Yu. Limareva, R. Hisametdinov. Analysis to activity subject regional information market on example broadcasting company «TNT-Magnitogorsk». XXXV Sciense and practic conference articles collection. – Novosibirsk, SIBAK publishing. – 2014. P 168-173.
5. V. Pavlovets. Business estimation. System approach. http://www.cfin.ru/finanalysis/value/sysmethod.shtml
6. I. Rassolov. Information law. – Moscow, Jurait publishing – 2011. 440 p.
7. Financial and Justice Vocabulary. http://www.consultant.ru/law/ref/ju_dict/word/informacionnyj_produkt/

Использование инструментов спортивного маркетинга для продвижения товаров и услуг
Туватова В.Е., к. т. н., доцент кафедры менеджмента филиала Сочинского государственного университета в Нижнем Новгороде, e-mail: anna.vostok@mail.ru
Оринчук В.А., к. пед. н., заведующий кафедрой физической культуры и адаптивных технологий филиала Сочинского государственного университета в Нижнем Новгороде, e-mail: v.o.nn@rambler.ru

Статья посвящена проблеме продвижения товаров и услуг с использованием элементов спортивного маркетинга. В статье рассмотрены основные маркетинговые инструменты продвижения товаров и услуг на спортивных мероприятиях. Определены перспективы российского спортивного маркетинга.
Ключевые слова: маркетинговые коммуникации, продвижение, спортивные мероприятия, спортивный маркетинг.

Используемые источники
1. Антропова Е.В. Особенности спонсорской деятельности в сфере услуг современной России / Е.В. Антропова // Теория и практика сервиса: экономика, социальная сфера, технологии. – 2011. – № 3 (9) - 2. – С. 121–130.
2. Джон Бич, Саймон Чедвик. Маркетинг спорта. – М.: Альпина Паблишер, 2010. – 706 с.
3.  Дэвис Джон А. Эффект Олимпийских игр: как спортивный маркетинг создает сильные бренды: пер. с англ. / Джон А. Дэвис. – М.: Рид Медиа, 2013. – 415 с.
4. Маслов В.Л. Спонсорство как инструмент коммуникаций // Маркетинг в России и за рубежом. – 2007. – № 3.
5. Туватова В.Е. Повышение эффективности маркетинговой деятельности // Маркетинг в России и за рубежом. – 2008. – № 1.

Using instruments of sports marketing for promotion of goods and services
Tuvatova V.E., candidate of tech. sciences, the senior lecturer of chair «Management» of branch of the Sochi state university in Nizhni Novgorod, e-mail: anna.vostok@mail.ru
Orinchuk V.A., candidate of pedagogical sciences, manager of chair «Physical culture and adaptation technologies» of branch of the Sochi state university in Nizhni Novgorod, e-mail: v.o.nn@rambler.ru

Article is devoted to a problem of advance of goods and services with use of elements of sports marketing. In article the main marketing instruments of promotion of goods and services on sporting events are considered. Prospects of the Russian sports marketing are defined.
Keywords: marketing communications, promotion, sporting events, sports marketing.

Sources
1. Antropova E.V. Features of sponsor's activity in a services sector of modern Russia / E. V. Antropova//the Theory and practice of service: economy, social sphere, technologies. – 2011 . – No. 3(9)-2. – Page 121–130.
2. John Bich, Simon Chedvik. Marketing of sports of M., Alpin Pablisher, 2010. – 706 pages.
3. Davies, John A. Effekt of the Olympic Games: as sports marketing creates strong brands: [translation from English] / John A. Davies. M., Read of Media, 2013. – 415 pages.
4. Maslov V. L. Sponsorship as the instrument of communications//Marketing in Russia and abroad. – 2007 . – No. 3.
5.  Tuvatova V. E.  Increase of efficiency of marketing activity // Marketing in Russia and abroad. – 2008 . – No. 1.

 

КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТЬ
COMPETITIVENESS

Системный подход к управлению уровнем конкурентоспособности  предприятия (Окончание. Начало см. в № 5 за 2014 г.)
Фасхиев Х.А., д. т. н., профессор кафедры экономики, менеджмента и маркетинга Финансового университета при Правительстве Российской Федерации, профессор кафедры прикладной гидромеханики Уфимского государственного авиационного технического университета, e-mail: faskhiev@mail.ru

Разработана двухступенчатая модель управления конкурентоспособностью предприятия, базирующаяся на сравнительной последовательной оценке на первой ступени по таким интегральным показателям, как конкурентоспособность товаров (услуг), конкурентный потенциал, уровень интеллектуального капитала оцениваемого предприятия и его конкурентов, а на второй ступени – по коэффициенту конкурентоспособности. Приведены методики определения указанных оценочных критериев. По результатам сравнения в обоих ступенях принимаются меры по улучшению проблемных показателей оцениваемого предприятия, проводится прогноз улучшения индивидуальных показателей и расчет ожидаемого значения интегрального критерия. Апробация системного подхода к управлению конкурентоспособностью предприятий проведена на примере двух условных предприятий автотранспортного комплекса.
Ключевые слова: предприятие, модель управления, качество, конкурентоспособность товара, конкурентоспособность предприятия, конкурентный потенциал, уровень интеллектуального капитала.

Используемые источники
1. Мансуров Р.Е. Современные проблемы управления конкурентоспособностью предприятий  //   Известия   Уральского   государственного   экономического   университета. – 2009. – № 3. – С. 31–35.
2. Белоусов В.В. Управление конкурентоспособностью промышленного предприятия: автореф. ... канд. дис. – Ижевск: УДГУ, 2008. – 26 с.
3. Иванова Е.А.  Оценка конкурентоспособности предприятия. – Ростов н/Д: Феникс, 2008. – 298 с.
4. Философова Т.Г., Быков В.А. Конкуренция и конкурентоспособность. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2007. – 271 с.
5. Фасхиев Х.А. Определение конкурентоспособности предприятия // Маркетинг в России и за рубежом. – 2009. – № 4. –  С. 39–43.
6. Фасхиев Х.А. Оценка экономической эффективности качества и конкурентоспособности изделий // Вестник машиностроения. – 2000. – № 10. – С. 59–67.
7. Фасхиев Х.А. Как оценить и управлять качеством и конкурентоспособностью товаров и услуг // Маркетинг в России и за рубежом. – 2014. – № 3. – С. 67–81.
8.  Фасхиев   Х.А.  Оценка   качества   и   конкурентоспособности   комплектующих и запасных частей автомобилей / Х.А. Фасхиев, А.В. Крахмалева, А.Г. Гарифов // Вестник машиностроения. – 2007. – № 7. – С. 65–79.
9. Фасхиев Х.А. Конкурентный потенциал предприятия: оценка и управление // Экономическое возрождение России. – 2007. – № 2. – С. 50–59.
10.  Фасхиев   Х.А.,   Шигапова   З.Ф.  Управление   конкурентным   потенциалом АТП // Грузовое и пассажирское автохозяйство. – 2008. – № 1. – С. 36–43.
11. Фасхиев   Х.А.  Интеллектуальный   капитал   –   основа   инновационного   развития предприятия // Инновации. – 2011. – № 6. – С. 31–44.
12.  Фасхиев   Х.А.  Универсальный   метод   оценки   технических   и   социально-экономических объектов // Техника машиностроения. – 2008. – № 2. – С. 49–61.
13. Фасхиев   Х.А.   Определение   весомости   показателей   качества   автомобилей и их компонентов // Грузовик. – 2008. – № 5. – С. 23–27.
14. Cаати Т. Принятие решений. Метод анализа иерархий. – М.: Радио и связь, 1989. – 316 с.
15. Якокка Л. Карьера менеджера. – М.: Прогресс, 1991. – 384 с.

System approach to competitiveness management of the enterprise (The termination. The beginning in № 5 for 2014)
Faskhiev Kh.A., Dr. sci. tech., professor of chair of economy, management and marketing Financial University under the Government of the Russian Federation, professor of chair of an applied hydromechanics Ufa state aviation technical university, e-mail: faskhiev@mail.ru

The two-level model of management by competitiveness of the enterprise, based on a comparative consecutive assessment at the first step on such integrated indicators as competitiveness of the goods (services), competitive potential, level of the intellectual capital of the estimated enterprise and its competitors, and at the second step – on competitiveness coefficient is developed. Techniques of definition of the specified estimated criteria are given. By results of comparison in both steps measures for improvement of the corresponding criterion of the estimated enterprise are taken, the forecast of improvement of individual indicators and calculation of expected value of integrated criterion is carried out. These processes which have been dragged out on time, repeat cyclically until will be provided higher level of competitiveness of the estimated enterprise, than at competitors. Approbation of system approach to management of competitiveness of the enterprises is carried out on the example of two conditional enterprises of a motor transportation complex.
Keywords:  enterprise, management model, quality, competitiveness of goods, competitiveness of the enterprise, competitive potential, level of the intellectual capital.

Sources
1. Mansurov R. E. Modern problems of management of competitiveness of the enterprises // News of the Ural state economic university. 2009 . № 3. P. 31 – 35.
2. Belousov V. V. Management of competitiveness of the industrial enterprise. Avtoref. edging. yew. Izhevsk: UDGU, 2008. 26 p.
3. Ivanova E. A. Assessment of competitiveness of the enterprise. Rostov N/d: Phoenix, 2008. 298 p.
4. Filosofova T. G., Bikov V. A. Competition and competitiveness. M.: YNITI-DANA, 2007. 271 p.
5. Faskhiev Kh. A. Determination of competitiveness of the enterprise // Marketing in Russia and abroad. 2009. № 4. P. 39 – 43.
6. Faskhiev Kh. A. Assessment of economic efficiency of quality and competitiveness of products // Messenger of mechanical engineering. 2000. № 10. P. 59 – 67.
7. Faskhiev Kh. A. How to estimate and operate quality and competitiveness of goods and services // Marketing in Russia and abroad. 2014 . № 3. P. 67 - 81.
8. Faskhiev Kh. A., Krakhmaleva A.V., Garifov A.G.   Assessment of quality and competitiveness of accessories and cars // Messenger of mechanical engineering.  2007.  № 7.  P. 65 - 79.
9. Faskhiev Kh. A. Competitive capacity of the enterprise: assessment and management // Economic revival of Russia. 2007. № 2. P. 50 – 59.
10. Faskhiev Kh. A. Shigapova Z. F. Management of the competitive potential of ATP // Cargo and passenger motor transport service. 2008. №1. P. 36-43.
11.  Faskhiev Kh. A. The intellectual capital – a basis of innovative development of the enterprise // Innovations. 2011. №6. P. 31-44.
12. Faskhiev Kh. A. Universal method of an assessment of technical and social and economic objects // Equipment of mechanical engineering. 2008. №2. P. 49 – 61.
13. Faskhiev Kh. A. Determination of ponderability of indicators of quality of cars and their components // Truck. 2008. № 5. P. 23 - 27.
14. Saati T. Decision-making. Method of the analysis of hierarchies. M.: Radio and communication, 1989. 316 p.
15. Yakokka L. Of a pit of the manager. M.: Progress, 1991. 384 p.

 

ОТРАСЛЕВОЙ МАРКЕТИНГ
BRANCH MARKETING

Становление клиентоориентированного подхода на рынке железнодорожных перевозок посредством диверсификации услуг операторских компаний
Бондаренко В.А., д. э. н., доцент кафедры маркетинга и рекламы Ростовского государственного экономического университета (РИНХ), e-mail: VikoDiver@yandex.ru
Гузенко Н.В., к. э. н., старший инспектор отдела аспирантуры и докторантуры Ростовского государственного экономического университета (РИНХ), e-mail: musamav@mail.ru

В статье рассматриваются вопросы становления клиентоориентированного подхода на рынке железнодорожных перевозок в России. Авторами делается вывод, что диверсификация услуг операторских компаний выступает действенным инструментом ориентации на потребителя и вследствие углубления конкуренции на исследуемом рынке ее проявления будут возрастать.
Ключевые слова: оператор, потребитель, клиентоориентированный подход, логистические услуги, диверсификация.

Используемые источники
1. Бондаренко В.А., Осовцев В.А., Писарева Е.В. Маркетинговая деятельность в условиях глобализации: учебное пособие для магистров. – М.: Изд-во ЦКБ «БИБКОМ». – 2014. – С. 5.
2. Голубков Е.П. Современные тенденции развития маркетинга // Маркетинг в России и за рубежом. – 2004. – № 1. – C. 3.
3. Webster F.  The changing role of marketing in the corporation // Journal of Marketing. – 1992. – № 56(4). – Pp. 1–17.
4. Бондаренко В.А., Гузенко Н.В. Актуализация бенчмаркинга грузовых операторов на рынке железнодорожных перевозок в России // Маркетинг в России и за рубежом. – 2013. – № 5. – С. 59.

Becoming customer oriented approach on the rail transport market through operators services diversification
Bondarenko V.A., doctor of Economics, associate Professor of marketing and advertising department in Rostov state economic University, e-mail: VikoDiver@yandex.ru
Guzenko N.V., candidate of economic Sciences, main inspector of the Department  of raduate and doctoral studies in Rostov state economic University, e-mail: musamav@mail.ru

The article considers the problems of client oriented approach development in the market of railway transportation in Russia. The authors conclude that the diversification of services operating companies is an effective tool of customer orientation and due to the intensification of competition on the railway market and its role will increase.
Keywords: operator, consumer, client centric approach, logistic services, diversification.

Sources
1. Bondarenko V.A., Osovtsev V.A., Pisareva E.V. Marketing activities in the context of globalization. Textbook for masters. M., Izd-vo CCB "Bibcom". – 2014. – P.5.
2. Golubkov, H.E. Modern trends in the development of marketing // Marketing in Russia and abroad. – 2004. No. 1. P.3.
3. Webster F. The changing role of marketing in the corporation //Journal of Marketing. – 1992.  – No. 56(4). P. 1-17.
4. Bondarenko V.A., Guzenko N.V. Update benchmarking of freight operators on the market of railway transportation in Russia // Marketing in Russia and abroad. – 2013. – No. 5. P. 59.

 

ОРГАНИЗАЦИЯ МАРКЕТИНГА
MARKETING ORGANISATION

Профили маркетинговых должностей в ит-секторе: обязанности и необходимые компетенции
Стреж В.М., преподаватель кафедры экономики УО «БГУИР», бизнес-аналитик ООО «Лайфтех», e-mail: vitaly.strezh@gmail.com
Пархименко В.А., к. э. н., доцент, заведующий кафедрой экономики УО «БГУИР», e-mail: parkhimenko@bsuir.by
Соколовская Е.И., ведущий специалист по работе с персоналом ООО «Дженерэйшн-Пи Консалтинг», e-mail: escvmail@gmail.com

Рассматривается взаимосвязь между маркетинговыми ролями, выполнение которых подразумевают положения теории, и реальным спросом на специалистов в области ИТ-маркетинга, имеющимся на рынке вакансий Беларуси.
Ключевые слова: маркетинг, маркетинговые должности, маркетинговые роли, компетенции, сайты по поиску персонала, вакансии.

Используемые источники
1. Работа Tut.by // jobs.tut.by
2. Technology evangelist // http://en.wikipedia.org/wiki/Technology_evangelist
3. Analyst relations // http://en.wikipedia.org/wiki/Analyst_relations
4.  Бондаренко М.Н., Пархименко В.А., Стреж В.М. Маркетинг для высоких технологий // Наука и инновации. – 2011. – № 8.
5. Sr. Bing Search Evangelist // https://careers.microsoft.com/jobdetails.aspx?ss=&pg=0&so=&rw=3&jid=158276&jlang=en&pp=ss
6. Technical Evangelist Vertical // https://careers.microsoft.com/jobdetails.aspx?ss=&pg=0&so=&rw=10&jid=158061&jlang=en&pp=ss
7. Business Evangelist // https://careers.microsoft.com/jobdetails.aspx?ss=&pg=0&so=&rw=14&jid=149892&jlang=EN&pp=SS
8. Consumer Marketing Evangelist // https://careers.microsoft.com/jobdetails.aspx?ss=&pg=1&so=&rw=26&jid=148915&jlang=EN&pp=SS

Profiles of marketing posts in IT-industry: responsibilities and required competencies
Strezh V.M., Lecturer, Department of Economics EE «BSUIR» business analyst LLC "Layfteh», e-mail: vitaly.strezh@gmail.com
Parhimenko V.A., candidate of the economic sciences, Associate Professor, Head of Department of Economics EE «BSUIR», e-mail: parkhimenko@bsuir.by
Sokolovskaya E.I., leading specialist HR LLC «Generation-P Consulting», e-mail: escvmail@gmail.com

Interconnection between marketing positions, which should be included into IT- company staff according to basic theoretical concepts, and real demand on marketing specialists presented on Belarussian labor market is analyzed.
Keywords:  marketing, marketing positions, marketing roles, competencies, jobs site, vacancies.

Sources
1.  http://jobs.tut.by/ Tut.by // jobs.tut.by
2. Technology evangelist // http://en.wikipedia.org/wiki/Technology_evangelist
3. Analyst relations // http://en.wikipedia.org/wiki/Analyst_relations
4.  Bondarenko M.N., Parkhimenko V.A., Strezh V.M. Marketing for Hi-Tech Industry // The Science and Innovations. – 2011. – № 8.
5. Sr. Bing Search Evangelist // https://careers.microsoft.com/jobdetails.aspx?ss=&pg=0&so=&rw=3&jid=158276&jlang=en&pp=ss
6. Technical Evangelist Vertical // https://careers.microsoft.com/jobdetails.aspx?ss=&pg=0&so=&rw=10&jid=158061&jlang=en&pp=ss
7. Business Evangelist // https://careers.microsoft.com/jobdetails.aspx?ss=&pg=0&so=&rw=14&jid=149892&jlang=EN&pp=SS
8. Consumer Marketing Evangelist // https://careers.microsoft.com/jobdetails.aspx?ss=&pg=1&so=&rw=26&jid=148915&jlang=EN&pp=SS

 

РЫНКИ: СОСТОЯНИЕ И РАЗВИТИЕ
MARKETS: STATE AND DEVELOPMENT

Перспективы мирового рынка стали
Якубов Н.М., ведущий экономист ОАО «Узбекский комбинат тугоплавких и жаропрочных металлов», e-mail: yurist555@mail.ru

Выплавка стали из железосодержащего лома, а также организация производства сталелитейной продукции из низкосортного рудного сырья позволят обеспечить республику сталелитейной продукцией, исключая ее импорт. Обеспеченность металлургических предприятий Узбекистана минерально-сырьевой базой на многие годы является одним из главных показателей их инвестиционной привлекательности. Известно, что предприятия, производящие металл со стабильным минерально-сырьевым обеспечением, являются привлекательными для иностранных инвесторов. В разработке месторождений железной руды ключевая роль отводится инновационным технологиям и инвестициям частного сектора экономики.
Ключевые слова: металлургия, отрасль, сырье, инвестиции, инновация, импорт, сталь.

Используемые источники
1. Удальцова Н.Л. Особенности рынка лома и отходов черных металлов в России // Вопросы экономики и права. – 2011. – № 4. – С. 159–166.
2. Рушко О.В., Сидоренко А.А., Максимов А.Б. Современные проблемы развития сырьевой базы железорудной промышленности. Санкт-Петербургский государственный горный институт имени Г.В. Плеханова (ТУ) http://www.ibl.ru/konf/021210/49.html
3. Эксперт Online. http://expert.ru/ratings/table_103839/
4. Информационное агентство «РОСБАЛТ» http://www.rosbalt.ru/business/2014/09/05/ 1312161.html
5. Афонин С.3. Современное состояние и перспективы мирового рынка стали // Металлургия. – 2010. – № 3. – С. 4–5.
6. www.infogeo.ru/metalls/
7. http://cripo.com.ua/?sect_id=10&aid=178508
8. http://www.finmarket.ru/main/article/3666352
9. Википедия. https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BE% D0%BA_%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD_%D0%BF%D0%BE_%D0%B2%D0%BE%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8B%D0%BC_%D1%80%D0%B0%D1%81%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D0%BC#cite_note-usa2014-1
10. http://dowcomments.livejournal.com/97509.html, www.cmmarket.ru
11.  Амедов Н.А., Завъялов Г.Е., Землянов А.А. и др. Рудные месторождения Узбекистана. – Ташкент: ГИДРОИНГЕО, 2001. – 661 с.
12. Олимходжаев С.Р., Хашимова С.Н. Расширение минерально-сырьевой базы черной металлургии Узбекистана //Матер. Межд. НК «Innovation-2012». – Ташкент, 2012, 26–27 октября. – С. 154–155.
13. Хашимова С.Н. Развитие черной металлургии Узбекистана в условиях модернизации национальной экономики: автореф. канд. экон. наук. – Ташкент, 2011. – 24 с.
14. Турсунходжаев М.Л., Бурханов А.У., Хашимова Н.А., Якубов Н.М. Разработка механизмов реструктуризации промышленных предприятий. – Ташкент: Фан Ва технология, 2012. – 128 с.
15. Доклад Президента Республики Узбекистан И.А. Каримова на заседании правительства по итогам социально-экономического развития страны в 2013 году и важнейшим приоритетам на 2014 год. Узбекистан, Ташкент // Правда Востока. – 2014. – № 13.

Perspectives of a world steel market
Yakubov N.M., chief economist of JSC "Uzbek Refractory and heat-resistant metals», e-mail: yurist555@mail.ru

Steel smelting from ferriferous scrap, and also the organization of steelmaking production from low-grade ore raw materials will allow providing the republic with steelmaking production, excepting its import. Security of the metallurgical enterprises of Uzbekistan with mineral resources for many years is one of the main indicators where their investment appeals. It is known that the enterprises making metal with stable mineral and raw providing, are attractive to foreign investors. In development of iron ore`s fields the key part is assigned to innovative technologies and investments of the private sector of economy.
Keywords: metallurgy, industry, raw materials, investment, innovation, imports, steel.

Sources
1. Udaltsova N.L. Features market scrap and waste metals in Russia / / Problems of Economics and Law. – M., 2011. – № 4. – S. 159 - 166.
2. Rushko O. V., Sidorenko A.A., Maximov A.B. Modern problems of development of a source of raw materials of the iron ore industry. The St. Petersburg state mining institute of G. V. Plekhanov (TU) http://www.ibl.ru/konf/021210/49.html
3. Expert Online. http://expert.ru/ratings/table_103839/
4. ROSBALT news agency http://www.rosbalt.ru/business/2014/09/05/1312161.html
5. Afonin S.Z. Current state and prospects of the global steel market. M. Metallurgy 2010, № 3. – S.  4 - 5.
6. www.infogeo.ru/metalls/
7. http://cripo.com.ua/?sect_id=10&aid=178508
8. http://www.finmarket.ru/main/article/3666352
9. Wikipedia.  https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BE %D0%BA_%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD_%D0%BF%D0%BE_%D0%B2%D0%BE%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8B%D0%BC_%D1%80%D0%B0%D1%81%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D0%BC#cite_note-usa2014-1
10. http://dowcomments.livejournal.com/97509.html, www.cmmarket.ru
11. Amedov N.A., Zavyalov G.E., Zemlyanov A.A. and other ore deposits of Uzbekistan. - Tashkent: GIDROINGEO, 2001.- 661s.
12. Olimhodzhaev S.R., Hashimova S.N.  Expanding Mineral resource base Steel Uzbekistan / / Mater. Int. NC «Innovation-2012". - Tashkent, 2012, October 26-27. - S. 154-155.
13. Hashimova S.N. Development of ferrous metallurgy of Uzbekistan in the modernization of the national economy: Author. Candidate. ehkon. Sciences. - Tashkent, 2011. - 24
p.
14. Tursunhodzhaev M.L., Burhanov A.U., Hashimova N.A. Yakubov N.M. Develop mechanisms for industrial restructuring. – Tashkent: "Fan va Technology", 2012. - 128 p.
15. Report of the President of the Republic of Uzbekistan IA Karimov at the meeting of the government on the basis of socio-economic development in 2013 and the main priorities for 2014. Uzbekistan, Tashkent / / Newspaper "Pravda Vostoka" from January 18, 2014 - № 13.

 

КОРОТКИЕ СООБЩЕНИЯ
SHORT MESSAGES

Юбилей плехановского маркетинга
Гринева О.О., кафедра маркетинга РЭА им. Г. Плеханова, e-mail: o.grineva@gmail.com

Jubilee of Plekhanov’s marketing
Grinyova Olga O., Department of Marketing Plekhanov. GV Plekhanov, e-mail: o.grineva@gmail.com

Пять самых работающих инструментов маркетинга для вашего бизнеса
Хлопецкий Р.C., бизнес-консультант, e-mail: info@bizconsulting-plus.ru

Five most working marketing tools for your business
Khlopetskyi R.S., Business Consultant, e-mail: info@bizconsulting-plus.ru


Подписаться на издание: Маркетинг в России и за рубежом



Ранее просмотренные страницы