Главная    Интернет-библиотека    Аннотации к журналам    Маркетинг в России и за рубежом №3,  2015

Маркетинг в России и за рубежом №3,  2015

АНТИКРИЗИСНЫЙ МАРКЕТИНГ
ANTI-CRISIS MARKETING

Антикризисный маркетинг: экономический кризис и возможности маркетинга в преодолении кризисных явлений
Голубков Е.П., заслуженный деятель науки РФ, доктор экономических наук, профессор, заведующий кафедрой менеджмента и предпринимательства РАНХиГС при Президенте РФ, e-mail: red@dis.ru

Рассмотрены вопросы состояния мировой экономики за последние годы и места экономики России среди стран мирового сообщества. Анализируется динамика кризисных явлений, возникших в России за последние десятилетия. Дается оценка возможностям маркетинга как совокупности маркетинговых инструментов снижения отрицательных последствий кризиса на деятельность российских организаций и предприятий. Более детально рассматривается роль отдельных маркетинговых инструментов в преодолении кризисных явлений.
Ключевые слова: мировая экономика, экономика России, финансово-экономический кризис, маркетинг, предплановые исследования, продуктовая политика, ценовая политика, сбытовая политика, коммуникационная политика, особенности планирования.

Используемые источники
1. Федеральный закон от 21.07.2011 № 254-ФЗ (ред. от 28.07.2012) «О внесении изменений в Федеральный закон "О науке и государственной научно-технической политике"».
2. Боткин О.И., Гуленок О.И. Концептуальное обоснование роли государства в современной экономике // Журнал экономической теории. – 2014. – № 3.
3.  Голова И.М. Проблемы формирования инновационно-технологического имиджа российских регионов // Экономика региона. – 2012. – № 2.
4. Голубков Е.П. Антикризисный маркетинг // Маркетинг в России и за рубежом. – 2009. – № 1.
5. Голубков Е.П. Инновационный менеджмент: учеб. пособие. – М.: ИНФРА-М, 2015.
6. Гурова Т. К черту экономическую теорию / Т. Гурова, Л. Калянина, И. Кириченко, В. Краснова, Е. Обухова, Д. Яковенко // Эксперт. – 2015. – № 1–3. – С. 15–23.
7. Долгосрочные тренды российской экономики. Сценарии экономического развития России до 2020 года. Аналитический доклад. – М.: ЦМАКП, 2005.
8. Иноземцев В. Одержимые «сверхдержавностью» // Московский комсомолец. – 2014. 22 июля. [Электронный ресурс]. URL: http://www.mk.ru/politics/2014/07/22/oderzhimye-sverkhderzhavnostyu.html (дата обращения 02.02.2015).
9. Интервью Алексея Улюкаева, министра экономического развития России // Vedomosti.ru. – 2014. 18 дек. [Электронный ресурс]. URL: http://www.vedomosti.ru/ library/library-persons/news/37496601/etot-shtorm-my-sami-i-gotovili-aleksej-ulyukaev-ministr (дата обращения 02.02.2015).
10. Интервью – Вадим Сорокин, президент группы ГАЗ // Ведомости. – 2014. 25 нояб. [Электронный ресурс]. URL: http://www.vedomosti.ru/library/library-persons/news/36420541/vse-horosho-budet-u-gaza-vadim-sorokin... (дата обращения 02.02.2015).
11. Каширин А.И. Новый подход к формированию инновационного законодательства // Инновации. – 2006. – № 3 (90).
12. Кондратьев В. Кризис 2014 года в России как итог пороков экономической политики. – http://geopolitics.by/analytics/krizis-2014-goda-v-rossii-kak-itog-porokov-ekonomicheskoy-politiki
13. Милюкова Яна, Коптюбенко Дмитрий. Идеальный шторм: почему российская экономика оказалась в кризисе // РБК. – 2014. 26 дек. [Электронный ресурс]. URL: http://top.rbc.ru/economics/26/12/2014/549a99ac9a794710fb26882a (дата обращения 02.02.2015).
14. Миронов Максим. Не нужно слезать с нефтяной иглы, или Чем вредна диверсификация экономики // Ведомости. – 2014. [Электронный ресурс]. URL: http://www.vedomosti.ru/opinion/news/37567911/vrednaya-diversifikaciya?full#cut (дата обращения 02.02.2015).
15. Сила и слабость мобильной рекламы // Маркетинг в России и за рубежом. – 2015. – № 2.
16. Социально-демографическая безопасность России / под ред. В.А. Черешнева, А.И. Татаркина. – М.: Институт экономики УрО РАН, 2008.
17. Федорова Т.А. Формирование рыночной стоимости инновационно активного предприятия: автореф. дис. ... докт. экон. наук. – М., 2011.
18. BDI-Prasident sieht Wohlstand und Wachstum in Gefahr // Sueddeutsche Zeitung. 25 December 2014. URL: http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/bundesverband-der-deutschen-industrie-bdi-praesident-sieht-woh... (дата обращения 02.02.2015).
19. The Global Competitiveness Report 2010-2011. – World Economic Forum. – C. 15, 22. URL/http://www.gcr.weforum.org/].
20. The Russian economy. The end of the line // The Economist, 22 November 2014. URL: http://www.economist.com/news/briefing/21633816-more-decade-oil-income-and-consumer-spending-have-de...
21.  Stanley Fischer, Rudiger Dornbusch, Richard Schmalensee. Economics. Second Edition. – McGraw-Hill Book Co., 1988.
22. http://www.ereport.ru/reviews/rev201501.htm#
23. http://top.rbc.ru/economics/24/12/2014/549a8a189a79470d19c727c2
24. http://www.interfax.ru/business/405441
25. http://www.gazeta.ru/business/2014/11/17/6303785.shtml
26. http://ria.ru/world/20150120/1043327101.html#ixzz3UecHZyKB
27. http://www.ved.gov.ru/exportcountries/in/about_in/eco_in/
28. http://www.ereport.ru/news/1312101523.htm
29. http://bdg.by/analytics/788.html
30. http://www.ereport.ru/news/1503061635.htm
31. http://finance.rambler.ru/news/analytics/155211535.html
32. http://utmagazine.ru/posts/5531-krizis-v-rossii
33. http://crisis-2015.ru/posledstviya (дата обращения 02.02.2015).
34. http://365-tv.ru/index.php/analitika/rossiya/172-obzor-razvitiya-innovatsij-v-rossii-i-mire
35. http://www.ereport.ru/reviews.php
36. http://www.ereport.ru/reviews.php67

Anti-crisis marketing: economic crisis and marketing possibilities for elimination of its negative influence
Golubkov E.P., Honored Science Worker of the Russian Federation, Doctor in Economics, Professor, Head of the Management and Entrepreneurship Department, the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration, e-mail: red@dis.ru

The article examines the issues of the state of the world economy during the last years and the place of the Russian economy among countries of the world community. The dynamics of crisis phenomena, happened in Russia for the last decades, is analyzed. The estimation of the possibilities of marketing as a combination of marketing tools of reduction of the negative consequences of the crisis on the activity of Russian organizations and businesses is given. The role of specific marketing tools is examined more thoroughly in overcoming the crisis phenomena.
Keywords: world economy, Russian economy, financial-economic crisis, marketing, before planning investigations, product policy, price policy, distribution policy, communication policy, planning peculiarities.

Sources
1. Federailni Zakon, 21.07.2011 № 254-ФЗ (ed. 28.07.2012) «O vnesenii izmeneniaakon " O nayke I gocydarstvehhoi nauchno-texnicheskoi politike».
2. Botkin O.I., Gulenok O.I, Kontheptualnoe obosnovanie poli gosudarstva v sovremennoi economike //Jurnal economitcheskoi teorii. -  2014. -  № 3.
3. Golova I.M. Problemi formirovania innovatcionno-tehnologitheskogo imidga Rossiiski regionov //Economika regiona. – 2012. - № 2. 
4. Golubkov E.P. Anti-crisis marketing // Marketing in Russia and Abroad. – 2009. - №1.
5. Golubkov E.P. Innovative management. – М.: INFRA -М, 2015.
6. Gurova T. and other. K cherty  ekonomitchesky teoriu // Ekspert. 2015, № 1-3. P. 15-23.
7. Dolgosrochnii trendi rossiiskoi ekonomiky. Analiticheski doklad. - М.: ЦМАКП, 2005.
8. Inozemtsev V. Oderjimii sverhderjavnostiu. - URL: http://www.mk.ru/politics/2014/07/22/oderzhimye-sverkhderzhavnostyu.html
9. Interviu – A. Ykukaev // Vedomosti.ru. 18.12.2014. URL: http://www.vedomosti.ru/library/library-persons/news/37496601/etot-shtorm-my-sami-i-gotovili-aleksej-ulyukaev-ministr.
10. Interviu— V. Sorokin // Vedomosty, 25.11. 2014. URL: http://www.vedomosti.ru/library/library-persons/news/36420541/vse-horosho-budet-u-gaza-vadim-sorokin-prezident-gruppy-gaz.
11. Kshirin A.I. Novi podhod k formirivaniu innovatcionnogo zakonodatelstva. «Innovatsii». М., №3(90), 2006.
12. Kondratiev V. Krizis 2014 goda v  Rossia kak itog porokov economicheskoi politiki. - http://geopolitics.by/analytics/krizis-2014-goda-v-rossii-kak-itog-porokov-ekonomicheskoy-politiki
13. Milukova Ya., Koptubenko D. Idealyii shtorm. 02.02.2015. URL: http://top.rbc.ru/economics/26/12/2014/549a99ac9a794710fb26882a
14. Mironov M. Ne nyjno slezat c neftianoi igli. 02.02.2015 - URL: http://www.vedomosti.ru/opinion/news/37567911/vrednaya-diversifikaciya?full#cut.
15. Sila I  clabost mobilnoi reclaim // Marketing in Russia and Abroad. -  2015. -  № 2.
16. Sotsialno-demografitheskaia bezopasnost Rossia / Pod red. V.A.Chrnishova, A.I. Tatarkina. – М.: Institut ekonomiki UrO RAN, 2008.
17. Fedorova T.A. Formirovania rinochnoi stoimosti innovatsionno-aktivnogo predpriatia. Avtoreferat dissertatsii   na coiskania uchenoi  stepeny doktora ekonomitseskich nauk. 2011.
18. BDI-Präsident sieht Wohlstand und Wachstum in Gefahr // Sueddeutsche Zeitung. 25 December 2014. URL: http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/bundesverband-der-deutschen-industrie-bdi-praesident-sieht-wohlstand-und-wachstum-in-gefahr-1.2281448.
19. The Global Competitiveness  Report 2010-2011. - World Economic Forum.-  C. 15, 22. URL/http://www.gcr.weforum.org/].
20. The Russian economy. The end of the line // The Economist, 22 November 2014. URL: http://www.economist.com/news/briefing/21633816-more-decade-oil-income-and-consumer-spending-have-delivered-growth-vladimir-putins
21. Stanley Fischer, Rudiger Dornbusch, Richard Schmalensee. Economics. Second Edition. – McGraw-Hill Book Co., 1988 
22. http://www.ereport.ru/reviews/rev201501.htm#
23. http://top.rbc.ru/economics/24/12/2014/549a8a189a79470d19c727c2
24. http://www.interfax.ru/business/405441
25. http://www.gazeta.ru/business/2014/11/17/6303785.shtml
26. http://ria.ru/world/20150120/1043327101.html#ixzz3UecHZyKB
27. http://www.ved.gov.ru/exportcountries/in/about_in/eco_in/
28. http://www.ereport.ru/news/1312101523.htm
29. http://bdg.by/analytics/788.html
30. http://www.ereport.ru/news/1503061635.htm
31. http://finance.rambler.ru/news/analytics/155211535.html
32. http://utmagazine.ru/posts/5531-krizis-v-rossii
33. http://crisis-2015.ru/posledstviya (дата обращения 02.02.2015).
34. http://365-tv.ru/index.php/analitika/rossiya/172-obzor-razvitiya-innovatsij-v-rossii-i-mire
35. http://www.ereport.ru/reviews.php
36. http://www.ereport.ru/reviews.php67

Особенности функционирования клубов потребителей и поставщиков промышленной продукции в условиях экономического кризиса
Плещенко В.И., кандидат экономических наук, ФГУП «Гознак», начальник управления, e-mail: v_pl@mail.ru

Кризисные явления в экономике России существенно повлияли на экономическое  поведение игроков на рынках промышленной продукции, а также на функционирование ранее сформированных клубных сообществ потребителей и поставщиков (как формальных, так и неформальных). В статье отмечается рост роли горизонтальных клубов в отстаивании интересов своих участников, особенно в процессе взаимодействия с органами государственной власти. Также указывается, что вертикальные клубы, напротив, снизили свой потенциал влияния на поведение контрагентов, в особенности в отраслях, связанных с потреблением продуктов, востребованных на внешних рынках, а также в отношении компаний, зависящих от поставок материалов и комплектующих по импорту. Констатируется, что оппортунистическое поведение
компаний в условиях кризиса преобладает над необходимостью сохранения положительной деловой репутации и партнерских отношений.
Ключевые слова: рынок промышленной продукции, клубы потребителей и поставщиков, оппортунистическое поведение, экономический кризис, девальвация, лоббирование.

Используемые источники
1. Плещенко В.И. Роль коллективных сообществ в формировании и развитии деловой репутации промышленных компаний в современных условиях // Маркетинг в России и за рубежом. – 2014. – № 4. – С. 15–22.
2. Плещенко В.И. Реализация потенциала социальных структур и получение дополнительных конкурентных преимуществ (на примере проведения конференций поставщиков) // Современная конкуренция. – 2013. – № 2 (38). – С. 55–68.
3. Плещенко В.И. Конференции поставщиков как механизм рыночных коммуникаций промышленного предприятия // Черная металлургия. – 2012. – № 9. – С. 75–80.
4.  Катунин В.В. Основные показатели работы черной металлургии России в 2013 г. // Черная металлургия. – 2014. – № 3. – C. 3–23.
5. Металлурги первыми заработают на слабом рубле [Электронный ресурс].
URL: http://www.metalinfo.ru/ru/news/76636 (дата обращения 25.03.2015).
6. Сырьевое стечение обстоятельств // Коммерсантъ Деньги. – 2015. – № 1–2.
7. ММК совершенствует работу с поставщиками [Электронный ресурс]. URL: http://www.metalinfo.ru/ru/news/77162 (дата обращения 25.03.2015).
8. Ильичев И.П., Бринза В.В., Угарова О.А.  Влияние присоединения России к ВТО на развитие национальной черной металлургии // Экономика в промышленности. – 2013. – № 3. – С. 55–63.
9. ФАС ратует за заключение долгосрочных контрактов между металлургами и потребителями [Электронный ресурс]. URL: http://www.metalinfo.ru/ru/news/77027 (дата обращения 25.03.2015).
10. Металлургам и вагоностроителям надо заключать долгосрочные контракты [Электронный ресурс]. URL: http://www.metalinfo.ru/ru/news/76180 (дата обращения 25.03.2015).
11. Мантуров дал металлургам две недели // Ведомости. – 2015. 10 февр.
12. НП «Русская сталь» об отдельных инициативах по введению экспортных пошлин [Электронный ресурс]. URL: http://www.russtal.ru/news/173.html (дата обращения 25.03.2015).
13. Введение экспортной пошлины на металлопродукцию приведет не к снижению цены на внутреннем рынке, а к увеличению [Электронный ресурс]. URL: http://www.rspmp.ru/ru/about/news/?id=11721&pg= (дата обращения 25.03.2015).

Features of functioning clubs’ consumers and suppliers of industrial products during the economic crisis
Pleshchenko V.I., Ph.D. in Economics, FSUE «Goznak», Head of department, e-mail: v_pl@mail.ru

The crisis phenomena in the Russian economy have significantly affected the economic behavior of the players in the markets of industrial products, as well as on the functioning of the previously formed club communities of customers and suppliers (both formal and informal). The article notes an increase of the role of horizontal clubs in promoting the interests of its members, especially in the process of interaction with public authorities. Also it is specified that the vertical clubs, by contrast, have reduced their  potential of influence on the behavior of contractors, particularly in the sectors related to the consumption of products, which are in demand in foreign markets, as well as to companies that depend on the supply of materials and components for import. It is stated that the opportunistic behavior of companies under crisis conditions prevails over the need to maintain a positive business reputation and partnerships.
Keywords: the market of industrial products, consumers’ and suppliers’ clubs, opportunistic behavior, economic crisis, devaluation, lobbying.

Sources
1. Pleschenko V.I. Role of collective communities in the formation and development of the business reputation of the industrial companies in modern conditions // Marketing in Russia and abroad. 2014. No. 4. pp. 15-22.
2. Pleschenko V.I. Realizing the potential of social structures and getting more competitive advantages (on example of conferencing providers) // Modern competition. 2013. No. 2 (38). pp. 55-68.
3. Pleschenko V.I. Supplier’s Conference as a mechanism of market communication of industrial enterprise // Iron and Steel Industry.  2012.  No. 9. pp. 75-80.
4. Katunin V.V. Main indicators of the steel industry in Russia in 2013.// Iron and steel industry. 2014. No. 3. pp. 3-23.
5. Steelmakers were the first to work on weak ruble. [Electronic resource]. URL: http://www.metalinfo.ru/ru/news/76636 (accessed 25.03.2015).
6. Commodity coincidence // Kommersant Money, No. 1-2, 19.01.-25.01.2015.
7. MMK is improving the work with suppliers. [Electronic resource] URL: http://www.metalinfo.ru/ru/news/77162 (accessed 25.03.2015).
8. Il’ichev I.P., Brinza V.V., Ugarova O.A. The influence of Russia's accession to the WTO on the development of the national iron and steel industry // Economy in Industry. 2013. No.3, pp. 55–63.
9. FAS has advocated the conclusion of long-term contracts between metallurgists and consumers. [Electronic resource]. URL: http://www.metalinfo.ru/ru/news/77027 (accessed 25.03.2015).
10. Steelmakers and railcars plants suffer from have to conclude long-term contracts. [Electronic resource]. URL: http://www.metalinfo.ru/ru/news/76180 (accessed 25.03.2015).
11. Manturov gave metallurgists two weeks // Vedomosti, 10 February, 2015.
12. NP "Russian steel” on the individual initiatives to introduce export duties. [Electronic resource]. URL: http://www.russtal.ru/news/173.html (accessed 25.03.2015).
13. The introduction of the export duty on steel products would not lower the price on the domestic market and increase. [Electronic resource]. URL: http://www.rspmp.ru/ru/about/news/?id=11721&pg=   (accessed 25.03.2015).

 

МАРКЕТИНГОВЫЙ ИНСТРУМЕНТАРИЙ
MARKETING TOOLS

Анализ и прогнозирование покупательских  предпочтений на основе марковской модели
Сулицкий В.Н., доктор экономических наук, профессор Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ, e-mail: av4683@comtv.ru

Модели марковских процессов могут оказаться полезными при изучении поведения покупателей, связанного с переменой супермаркета для покупок. Марковские модели описывают вероятности перехода системы из каждого текущего состояния в любое другое состояние. По терминологии марковских процессов последовательность еженедельных походов за покупками можно рассматривать как шаги процесса, а выбранный супермаркет – как состояние системы на данном шаге. Марковская модель позволяет вычислить вероятность того, что покупатель приобретет товар в соответствующем супермаркете в заданный период или на заданном шаге. Вероятности состояний системы, которых она достигает за большое число шагов, не зависят от начального состояния системы. Эти вероятности называются предельными. Они могут интерпретироваться как доли рынка соответствующих торговых центров. Данная информация может использоваться в процессе принятия решений по поводу привлечения покупателей в данный супермаркет.
Ключевые слова: марковский процесс, дискретная цепь Маркова, шаги процесса, сoстояния системы, вероятности состояний, матрица вероятностей перехода, предельные вероятности состояний, вероятность посещения супермаркета, доля рынка супермаркета, принятие решений по привлечению покупателей.

Используемые источники
1. Романовский В.И. Дискретные цепи Маркова. – М.: ГОСТЕХИЗДАТ, 1949.
2. Anderson David R., Sweeney Dennis J., Williams Thomas A.  Introduction to management science: quantitative approach to decision making. Thomas International Publishing Company; 9th ed, 2000.
3. Сулицкий В.Н. Деловая статистика и вероятностные методы в управлении и бизнесе. – М.: Изд-во «Дело», 2010.

Аnalysis and forecasting of customer preferences on the basis of Markov’s process model
Sulitsky V.N., Doctor in Economics, Professor of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration, e-mail: av4683@comtv.ru

Markov process models may be convenient while studying customers’ behavior connected with switching the supermarket for shopping. Markov models describe the probabilities of moving the system from any current state to any new state. Using the terminology of Markov processes, the sequence of weekly shopping trips may be considered as the steps of the Markov process and the chosen supermarket selected in a given week is referred to as the state of the system in each period and on a certain step. Using Markov process model it is possible to compute the probability that the customer shops at each supermarket during a certain period. The probabilities of the system’s states, which it reaches after large number of steps, don’t depend on the beginning state of the system. These probabilities are referred to as steady – state probabilities. They can be interpreted as market shares of given stores. This information can be used in decision making process to attract the customers to a given store.
Keywords: Мarkov process, discrete – time Markov chain, steps of the process, states of the system, state probabilities, matrix of transition probabilities, steady – state probabilities, probability that customer will shop at supermarket, market share of the supermarket, decision making to attract customers.

Sources
1. Romanovsky V. I. Discrete – time Markov Chains. GOSTEXIZDAT, Moscow, 1949.
2. Anderson David R., Sweeney Dennis J., Williams Thomas A.  Introduction to management science: quantitative approach to decision making. Thomas International Publishing Company; 9th ed, 2000.
3. Sulitsky V. N. Practical Statistics and Stochastic Methods in Economics and   Business.      Delo, Moscow, 2010.

 

ЦЕНООБРАЗОВАНИЕ
PRICING

Установление цен на платные образовательные услуги в вузе: маркетинговый подход
Шевченко Д.А., доктор экономических наук, профессор кафедры маркетинга и рекламы ИЭУП РГГУ, e-mail: shevm@rggu.ru
Калинина Л.Л., кандидат экономических наук, профессор кафедры мировой экономики ИЭУП РГГУ, e-mail: lyudmilacalinina@yandex.ru

В статье рассматривается установление цен в вузах на платные образовательные услуги. Охарактеризованы основные этапы и организация ценообразования на образовательные услуги вуза, ценовая политика вуза и особенности ценовых стратегий в условиях экономической конкуренции и кризиса на рынке высшего образования.
Ключевые слова: высшее учебное заведение, платные образовательные услуги вуза, ценообразование, ценовая политика вуза, установление цен в вузе, ценовые стратегии вуза, кризис рынка высшего образования.

Используемые источники
1. Домнин В.Н. Брендинг: новые технологии в России. – СПб.: Питер, 2007. – 352 с.
2. Котлер Ф. Основы маркетинга. – М.: ИМА – КРОСС. Плюс, 1995. – 702 с.
3. Минобрнауки следит за платным обучением в вузах [Электронный ресурс]. URL: http://ria.ru/society/20150205/1046069165.html
4. Постановление Правительства РФ от 15.08.2013 № 706 «Об утверждении Правил оказания платных образовательных услуг» [Электронный ресурс] // Гарант.ру.
5. Социальный навигатор [Электронный ресурс]. URL: http://ria.ru/sn/
6. Шевченко Д.А. Реклама, маркетинг, PR / Д.А. Шевченко. – М.: РГГУ, 2014. – 639 с.

Pricing of paid educational services in high school: marketing approach
Shevchenko D.A., Doctor in Economics, Professor of Marketing and Advertising Department, IEML of the Russian State University for the Humanities, e-mail: shevm@rggu.ru
Kalinina L.L., Ph. D. in Economics, Professor of the World Economy Department, IEML of the Russian State University for the Humanities, e-mail: lyudmilacalinina@yandex.ru

The article deals with pricing in higher education in relation to the paid services. The main stages and formation of pricing for educational services of high school, college pricing and peculiarities of pricing strategies in the conditions of economic competition and the crisis in the higher education market are considered.
Keywords:  institution of higher education, paid educational services of the university, pricing, the pricing policy of the university, pricing in high school, pricing strategies of the university, the crisis in the higher education market.

Sources
1. Domnin V.N. Branding: new technologies in Russia. St. Petersburg: Peter, 2007. 352 p.
2. Kotler F. Principles of Marketing. M.: IMA - CROSS. Plus. 1995. 702 p.
3. The Ministry of Education monitors the tuition fees in higher education [electronic resource]. - Electron. dan. - [M].: RIA News, cop.2015 - Mode of access: http://ria.ru/society/20150205/1046069165.html
4. Government Decree of August 15, 2013 № 706 «On approval of rules providing paid educational services» // Garant.ru [electronic resource]. - Electron. dan. - [M., 2014].
5. Social Navigator [electronic resource]. - Electron. dan. - [M] .: RIA News, cop.2015 - Mode of access: http://ria.ru/sn/
6. Shevchenko DA Advertising, Marketing, PR / DA Shevchenko. M.: Russian State University for the Humanities, 2014. 639 p.

 

МАРКЕТИНГОВЫЕ КОММУНИКАЦИИ
MARKETING COMMUNICATIONS

Потребительская культура и логика потребления
Грошев И.В., доктор экономических наук, доктор психологических наук, заслуженный деятель науки РФ, профессор, проректор Тамбовского государственного университета им. Г.Р. Державина, е-mail: aus_tgy@mail.ru
Краснослободцев А.А., кандидат экономических наук, старший преподаватель кафедры управления персоналом и маркетинга Тамбовского государственного университета им. Г.Р. Державина, руководитель Научно-исследовательского центра по вопросам промышленного бренд-менеджмента, продвижения и управления марочным капиталом на товарных рынках, е-mail: aus_tgy@mail.ru

В статье рассматривается процесс формирования потребительской культуры посредством воздействия бренда на потребителя и его потребительское поведение. Приводится эволюция бренда как элемента потребительской культуры и рассматривается система ее элементов. Анализируются методы воздействия на потребителя со стороны бренда.
Ключевые слова: бренд, культура, логика потребления, методы, образ, потребитель, потребительская культура, потребительское поведение, товар, услуга.

Используемые источники
1. Голубков Е.П. Еще раз о понятии «бренд» // Маркетинг в России и за рубежом. – 2006. – № 2. – С. 4–11.
2. Грошев И.В., Краснослободцев А.А. Эмоциональный компонент как надстроечная структура организационной культуры // Проблемы теории и практики управления. – 2015. –№ 2. – С. 107–111.
3. Грошев И.В., Краснослободцев А.А. Индивидуально-личностная импликация психических процессов в «сценарии» формирования брендового образа у потребителя // Маркетинг в России и за рубежом. – 2012. – № 1. – С. 35–40.
4.  Грошев И.В., Краснослободцев А.А.  Системный бренд-менеджмент. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2012. – 754 с.
5. Anholt S. Brands and Branding. – New York: Economist Books, 2004. – 231 р.

Consuming culture and logic of consuming
Groshev I.V., Doctor in Economics, Doctor in Psychology, Professor, Honoured Science Worker of the Russian Federation, Pro-rector, е-mail: aus_tgy@mail.ru
Krasnoslobodtsev A.A., Candidate in Economics, Senior Lecturer of the Staff Management and Marketing Department of Tambov State University named after G.R. Derzhavin, Director of the Research Centre on the problems of industrial brand management, promotion and management of brand capital at the goods markets, е-mail: aus_tgy@mail.ru

The article discusses the process of consuming culture formation by means of brand exposure on a consumer and his/her consuming behavior. The brand evolution as the element of consuming culture is shown and the system of its elements is examined. Methods of exposure on the consumer from the standpoint of brand are analyzed.
Keywords:  brand, culture, logic of consuming, methods, image, consumer, consuming culture, consuming behavior, goods, service.

Sources
1. Golubkov E.P. About Brand Concept Once Again // Marketing in Russia and Abroad. – 2006. − № 2. – Pp. 4-11.
2. Groshev I.V., Krasnoslobodtsev A.A. Emotional Component as a Superstructure of Organizational Culture // Issues of Management Theory and Practice. – 2015. − № 2. Pp. 107-111.
3. Groshev I.V., Krasnoslobodtsev A.A. Individual and Personality Implication of Psychic Processes in «the Scenario» of Forming a Brand Image with a Consumer // Marketing in Russia and Abroad. – 2012. – № 1. – Pр. 35-40.
4. Groshev I.V., Krasnoslobodtsev A.A. System Brand Management. − M.: UNITY-DANA, 2012. – 754 р.
5. Anholt S. Brands and Branding. – New York: Economist Books, 2004. – 231 р.

Имидж бренда как нематериальный актив предприятия
Резник Г.А., доктор экономических наук, профессор, заведующая кафедрой маркетинга и экономической теории ФГБОУ ВПО «Пензенский государственный университет архитектуры и строительства», e-mail: reznikga@gmail.com
Щербаков А.С., студент 5-го курса Института экономики и менеджмента, ФГБОУ ВПО «Пензенский государственный университет архитектуры и строительства», e-mail: simyran@list.ru

В статье раскрывается сущность понятий «имидж», «бренд», «имидж бренда».  Рассмотрены основные составляющие каждой из этих категорий, а также факторы, которые необходимо учитывать при их формировании. Показана их роль в рыночной экономике, обосновывается необходимость их разработки и использования в практической деятельности.
Ключевые слова: бренд, имидж, имидж бренда, конкурентоспособность, маркетинг, бизнес.

Используемые источники
1. Годин А.М. Брендинг: учеб. пособие. – М.: Дашков и К, 2013.
2. Грошев И.В. Эволюция брендинга в зарубежной и российской практике // Маркетинг в России и за рубежом. – 2014. – № 3.
3.  Резник Г.А., Зубрилина Е.А. Оценка механизмов формирования имиджа региона в Пензенской области // Маркетинг услуг. – 2015. – № 1. – С. 32–38.
4. Резник Г., Яшина О. Концепции стратегического управления: эволюция и сущность // Проблемы теории и практики управления. – 2012. – № 5. – С. 35–42.
5.  Чернатони Лесли. Брендинг. Как создать мощный бренд: учебник. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2012.

Brand image as an intangible asset of the enterprise
Resnick G.A., Doctor in Economics, Professor, Head of the Marketing and Economic Theory Department, Penza State University of Architecture and Construction”, e-mail: reznikga@gmail.com
Shcherbakov A.S., 5th year student of the Institute of Economics and Management, Penza State University of Architecture and Construction”, e-mail: simyran@list.ru

The article reveals the essence of notions “image”, “brand”, “brand image”. The main components of each of these categories and also factors that are necessary to consider in their formation, are examined. Their role in the market economy is shown; the necessity of their development and use in practice is substantiated.
Keywords: brand, image, brand image, competitiveness, marketing, business.

Sources
1. Godin, A. M., Branding: a training manual. - M.: Dashkov, 2013.
2. Groshev, V. I. Evolution of branding in foreign and Russian practice // Marketing in Russia and abroad - No. 3 – 2014
3. Reznik, G. A., Sabreline E. A. Evaluation of the mechanisms of image formation region in the Penza region // Marketing services. 2015. No. 1. P. 32-38.
4. Reznik, G., Yashin O. the Concept of strategic management: the evolution and essence of // problems of the theory and practice of management. 2012. No. 5. P. 35-42.
5. Chernatony Leslie. Branding. How to create a powerful brand: textbook. - Moscow: UNITY-DANA, 2012

Роль рекламы в продвижении инноваций в некоммерческих организациях
Молькин А.Н., студент 5-го курса Пензенского государственного университета архитектуры и строительства, e-mail: 19-93285@rambler.ru
Суханова Т.В., кандидат экономических наук, доцент кафедры маркетинга и экономической теории Пензенского государственного университета архитектуры и строительства, e-mail: vika19@sura.ru

Современные экономические условия обусловливают необходимость разработки и активного внедрения инноваций в деятельность некоммерческих организаций, которые позволили бы повысить эффективность их функционирования за счет использования инструментов маркетинга. При продвижении инновационных продуктов некоммерческим организациям целесообразно использовать как собственные, так и независимые каналы их распределения. В статье раскрыта роль рекламы как основного инструмента маркетинга, обеспечивающего эффективность продвижения инноваций некоммерческих организаций.
Ключевые слова: маркетинг, некоммерческие организации, инновационный продукт, реклама, общество, проект, каналы распределения, услуги, коммуникации.

Используемые источники
1. Анализ хозяйственной деятельности в некоммерческой организации [Электронный ресурс]. URL: http://3ys.ru/analiz-khozyajstvennoj-deyatelnosti-v-nekommercheskoj-organizatsii.html
2. Малышев А.А., Молькин А.Н. Маркетинг в некоммерческой организации на примере профкомов // Экономика и предпринимательство. – 2014. – № 4–2 (45–2). – C. 704–707.
3. Молькин А.Н. Исследования рынка потребительских товаров на примере рынка навигаторов в Пензенской области // Маркетинг в России и за рубежом. – 2015. – № 2. – С. 9–14.
4. Резник Г.А., Маскаев М.И. Особенности современной организации // Экономика и предпринимательство. – 2013. – № 8. – C. 326–330.
5. Резник Г.А., Молькин А.Н. Рынок инноваций: формирование и условия возникновения // Экономика и предпринимательство. – 2015. – № 1 (54). – C. 911– 915.
6. Резник Г.А., Спирина С.Г. Мотивы формирования сбережений в реформируемом обществе // Социологические исследования. – 2006. – № 9. – C. 120.
7. Резник Г.А., Чувакова С.Г.  Эволюция теоретических подходов к анализу экономического благосостояния // Журнал экономической теории. – 2011. – № 3. – C. 87–99.
8. Резник Г.А., Молькин А.Н. Особенности интегрированных маркетинговых коммуникаций в некоммерческих организациях // Экономические и гуманитарные науки. – 2015. – № 2 (277). – С. 107–112.
9. Суханова Т.В., Лемина М.С. Особенности восприятия молодежным сегментом потребителей нестандартных форм работы кинотеатра // Маркетинг услуг. – 2013. – № 4 (36). – С. 314–323.
10. Суханова Т.В. Теоретические подходы к исследованию полезности экономического блага как объекта потребительского спроса // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. – 2012. – № 4 (24). – С. 91–100.
11. Черниковская М.В., Молькин А.Н. Мониторинг практики внедрения изменений в высшем учебном заведении // Экономика и предпринимательство. – 2014. – № 4–2 (45–2). – C. 601–605.
12. Черниковская М.В., Молькин А.Н. Методы оценки эффективности работы персонала в некоммерческой организации // Актуальные вопросы экономики, менеджмента и финансов в современных условиях: сб. научных трудов по итогам Международной научно-практической конференции. – СПб, 2015. – С. 281–284.

The role of advertising in the promotion of innovation in nonprofit organizations
Mol’kin A.N., 5th year student, Penza State University of Architecture and Construction, e-mail: 19-93285@rambler.ru
Sukhanova T.V., Ph. D. in Economics, Associate Professor of the Marketing and Economic Theory Department, Penza State University of Architecture and Construction, e-mail: vika19@sura.ru

Current economic conditions necessitate the development and active implementation of innovations into the activity of non-profit organizations, which would allow increasing the efficiency of their operation through the use of marketing tools. When promoting innovative products to non-profit organizations it is advisable to use both own and independent channels of distribution. The article reveals the role of advertising as a primary marketing tool for ensuring efficiency of promotion of innovations of non-profit organizations.
Keywords: marketing, nonprofit organizations, innovative product, advertisiement, society, project, distribution channels, services, communications.

Sources
1. Analysis of economic activity in nonprofit organizations [Electronic resource]. URL: http://3ys.ru/analiz-khozyajstvennoj-deyatelnosti-v-nekommercheskoj-organizatsii.html
2. Malyshev A. A., Mol'kin A. N. Marketing in non-profit organization on the example of trade/ Economics and entrepreneurship in 2014.- № 4-2 (45-2) - p. 704-707
3. Mol'kin A. N. Market research consumer products on the example of the navigation market in the Penza region/ Marketing in Russia and Abroad -2015.- № 2 - . 9-14.
4. Reznik, G. A., Maskaev M. I. Features of the modern organization / Economics and entrepreneurship, 2013. - №. 8. - p. 326-330.
5. Reznik G. A., Mol'kin A. N. Market innovation: formation and occurrence conditions/ Economics and entrepreneurship - 2015. - № 1. (54). - p. 911-915
6. Reznik G. A., Spirin S. G. Motifs savings in reforming society/ Sociological research - 2006. - №9. p. 120
7. Reznik G. A., Chumakova S. G. Evolution of theoretical approaches to the analysis of economic welfare/ Journal of economic theory, 2011.- № 3.- p. 87-99
8. Reznik G. A., Mol'kin A. N. Features of integrated marketing communications in non-profit organizations/ Economic Sciences and Humanities- 2015. - № 2 (277). - p.107-112
9. Sukhanova T. V., Lemina M. S. Peculiarities of the perception of the youth segment of consumers of non-standard forms of work of cinema / Marketing services- 2013. - № 4 (36). - p. 314-323
10. Sukhanova T. V. Theoretical approaches to the study of the utility of an economic good as an object of consumer demand / news of higher educational institutions. Volga region. Social Sciences. - 2012. - № 4 (24). - p. 91-100
11. Chernikov M. V., Mol'kin A. N. Monitoring the practice of implementing change in higher education/ Economics and entrepreneurship in. - 2014. - № 4-2. (45-2) – p.601-605
12. Chernikov M. V., Mol'kin A. N. Methods of evaluating the effectiveness of personnel in the non-profit organization / In book: Current issues of Economics, management and Finance in modern conditions. Proceedings of the international scientific-practical conference. Saint-Petersburg - 2015. - p. 281-284.

 

КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТЬ
COMPETITIVENESS

Разностный метод измерения конкурентоспособности продуктов
Фасхиев Х.А., доктор технических наук, профессор кафедры экономики, менеджмента и маркетинга ФБГОУ ВПО «Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации», профессор кафедры прикладной гидромеханики ФГБОУ ВПО «Уфимский государственный авиационный технический университет», e-mail: faskhiev@mail.ru

Предлагается метод измерения качества продуктов, базирующийся на определении разности показателей качества оцениваемого объекта и «идеального» продукта и объединении полученных разностей сначала по методу «профилей» в групповые комплексные показатели, а затем, с учетом весомости групп, – в интегральный коэффициент качества. Конкурентоспособность продуктов рассчитывается по методу предпочтений потребителей путем интеграции коэффициента качества и цены с учетом их важности для лица, принимающего решение. Сравнивая полученные коэффициенты качества и конкурентоспособности конкурентных продуктов и «идеального» продукта, устанавливается, насколько они отклоняются от «идеала». Практическая применимость разностного метода измерения качества и конкурентоспособности продуктов показана на примере четырех седанов В-класса.
Ключевые слова: продукт, «идеал», разностный метод, оценка, качество, конкурентоспособность.

Используемые источники
1. Баумгартен Л.В. Анализ методов определения конкурентоспособности организаций и продукции // Маркетинг в России и за рубежом. – 2005. – № 4.
2. Минько Э.В., Минько А.Э., Смирнов В.П. Качество и конкурентоспособность продукции и процессов. – СПб.: СПбГУАП, 2005. – 240 с.
3.  Лифиц И.М. Формирование и оценка конкурентоспособности товаров и услуг. – М.: Юрайт-издат, 2004. – 335 с.
4. Фасхиев Х.А., Крахмалева А.В., Сафарова М.А. Конкурентоспособность автомобилей и их агрегатов. – Набережные Челны: Изд-во Камского госуд. политехн. ин-та, 2005. – 187 с.
5. Фасхиев Х.А., Крахмалева А.В. Методика оценки качества автомобилей // Маркетинг в России и за рубежом. – 2005. – № 4. – С. 86–93.
6. Фасхиев Х.А. Как оценить и управлять качеством и конкурентоспособностью товаров и услуг // Маркетинг в России и за рубежом. – 2014. – № 3. – С. 67–81; № 4. – С. 72–84.
7. Горбашко Е.А. Управление качеством. – М.: Юрайт, 2012. – 463 с.
8. Что русскому броня, то американцу – кошмар. URL: http://www.ufagub.net/index.php/2010-09-13-14-30 (дата обращения 27.03.2015).
9.  Расстегаев О.  Тольяттинские с Бонусом // Авторевю. – 2014. – № 22. – С. 24–37.
10. Кулешов М. Встреча одноклассников // За рулем. – 2014. – № 12. – С. 112–126.

Differential method of measurement of products competitiveness
Faskhiev Kh. A., Doctor in Technical Sciences, Professor, Ufa branch of Financial University under the Government of the Russian Federation, Ufa State Aviation Technical University, e-mail: faskhiev@mail.ru

The technique of measurement of quality of products which is based on the definition of a difference of indicators of quality of the estimated object and “ideal” product and integration of the received differences at first in group complex indicators on a method of “profiles” and then taking into account the ponderability of groups, - in integrated coefficient of quality, is offered. The competitiveness of products is calculated by the method of preferences of consumers by association of their coefficient of quality and the price taking into account their importance for the person, making the decision. Comparing the received coefficients of quality and competitiveness of competitive products and “ideal” product it is established how far they deviate from the «ideal». Practical applicability of a differential approach of measurement of quality and competitiveness of products is shown by the example of four sedans of the V-class.
Keywords: product, “ideal” product, differential method, assessment, quality, competitiveness.

Sources
1. Baumgarten L.V. The analysis of methods of determination of competitiveness of the organizations and production // Marketing in Russia and abroad. 2005. № 4.
2. Minko E.V., Minko A.E., Smirnov V.P. Kachestvo and competitiveness of production and processes. SPb.: St. Petersburg State University of Aerospace Instrumentation, 2005. 240 p.
3. Lifits I. M. Formation and assessment of competitiveness of goods and services. M.: Yurayt-Izdat, 2004. 335 p.
4. Faskhiev Kh. A., Krakhmaleva A. V., Safarov M. A.  Сompetitiveness of cars and their units. Naberezhnye Chelny: KamPI, 2005. 187 p.
5. Faskhiev Kh. A., Krakhmaleva  A. V. Metodik of an assessment of quality of cars // Marketing in Russia and abroad. 2005. № 4. PР. 86 - 93.
6. Faskhiev Kh. A. How to estimate and operate quality and competitiveness of goods and services // Marketing in Russia and abroad. 2014. № 3. РР. 67 – 81; № 4. PР. 72 – 84.
7. Gorbashko E. A. Quality management. M.: Publishing house of Yurayt, 2012. 463 p.
8. That to Russian armor, to the American – a nightmare. URL: http://www .ufagub.net/index.php/2010-09-13-14-30 (date of the address 27.03.2015).
9. Rasstegais O. Tolyatti with the Bonus // Avtorevu. 2014. № 22. PР. 24 – 37.
10. Kuleshov M. A reunion // At a wheel. 2014. № 12. PР. 112 – 126.

 

ИННОВАЦИОННЫЙ МАРКЕТИНГ
INNOVATIVE MARKETING

О внедрении маркетинговых инновационных стратегий в предпринимательских структурах
Губанов Р.С., кандидат экономических наук, старший научный сотрудник Центра отраслевой экономики Федерального государственного бюджетного учреждения «Научно-исследовательский финансовый институт», методист областного государственного бюджетного образовательного учреждения среднего профессионального образования «Рязанский технологический колледж», e-mail: gubanof@mail.ru

В статье затрагиваются актуальные проблемы внедрения маркетинговых инновационных стратегий в деятельности современных предпринимательских структур. Приводится научно обоснованная классификация маркетинговых стратегий. Систематизируются факторы инновационных технологий, влияющие на характер маркетинговых стратегий. Акцентируется внимание на стратегии роста и иллюстрируется схема ее возможных комбинаций. Определяется роль стандартизации при внедрении нововведений.
Ключевые слова: маркетинг, маркетинговые стратегии, инновации, маркетинговые инновационные стратегии, маркетинговые технологии.

Используемые источники
1. Брынцев А., Синько А. Инновационный прорыв на рынок B2B стран ЕС // РИСК. – 2014. – № 4. – С. 63.
2. Голиченко О.Г., Балычева Ю.Е. Зависимость инновационных стратегий российских предприятий от степени технологичности производства: структурный и динамический аспекты // Инновации. – 2015. – № 1 (195). – С. 64.
3. Голов Р.С. Инновационно-синергетическое развитие промышленных организаций (теория и методология) / Р.С. Голов, А.В. Мыльник – М.: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К», 2013 – 420 с.
4. Лифиц И.М. Конкурентоспособность товаров и услуг: учебник / И.М. Лифиц. – 3-е изд., перераб. и доп. – М.: Юрайт, 2013. – 437 с.
5. Лобода Л. Бренд в структуре интеллектуального капитала организации // Маркетинг. – 2015. – № 1 (140). – С. 56.
6. Петров Н. Обойдемся ли без заграничных продуктов на нашем столе? // Стандарты и качество. – 2015. – № 2 (932). – С. 63.
7. Рожков И.Я. Брендинг: учебник для бакалавров / И.Я. Рожков, В.Г. Кисмерешкин. – М.: Издательство Юрайт, 2013. – 331 с.
8. Синяева И.М. Маркетинг услуг: учебник / И.М. Синяева, О.Н. Романенкова, В.В. Синяев; под ред. д.э.н., проф. Л.П. Дашкова. – М.: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К», 2014. – 252 с.
9.  Сухоруков А.В.  Стратегическое планирование инновационного развития промышленного предприятия // Российское предпринимательство. – 2014. – № 8 (254). – С. 65.
10. Чабаненко А.В. Стандартизация наукоемкой продукции // Стандарты и качество. – 2015. – № 1. – С. 42.
11. Штейн О.И. Формирование маркетинговой конкурентной стратегии предприятий Крыма на основе определения конкурентных преимуществ // Маркетинг в России и за рубежом. – 2015. – № 1. – С. 76.

About the implementation of innovative marketing strategies in business organizations
Gubanov R.S., candidate of economic Sciences, senior researcher of the Center for industrial Economics of the Federal state budgetary institution "Scientific-research financial Institute", Methodist Regional state budget educational institution of secondary professional education "Ryazan technological College", e-mail: gubanof@mail.ru

The article addresses topical problems of implementing innovative marketing strategies in the activities of modern business organizations. The author provides the evidence-based classification of marketing strategies. The factors of innovative technologies that influence the nature of marketing strategies are systematized. The attention is focused on the growth strategy and the scheme of its possible combinations is illustrated. The role of standardization in the implementation of innovations is defined.
Keywords: marketing, marketing strategies, innovation, innovative marketing strategies, marketing technologies.

Sources
1. Bryntsev A., A. Sinko Innovative breakthrough to the B2B market EU // RISK No. 4. - 2014. - P. 63.
2. Golichenko O. G., Bulycheva Y. Dependence of innovation strategies of Russian enterprises on the degree of effectiveness of production: structural and dynamic aspects of Innovation No. 1 (195) Jan. - 2015. - P. 64.
3. Golov RS. Innovative and synergetic development of industrial organizations (theory and methodology) / R. S. Rollins, A. V. Myl'nikov - M.: Publishing and trading Corporation «Dashkov and K», 2013 - 420 P.
4. Lific I. M. the Competitiveness of goods and services: a textbook / I. M. Lipic. - 3rd ed., Rev. and add. - M.: urait, 2013. - 437 p.
5. Loboda L. Brand in the structure of the intellectual capital of the organization // Marketing№ 1 (140). - 2015. - P. 56.
6. Petrov N. Do do without foreign products on our table? // Standards and quality No. 2 (932) 2015. – P. 63.
7. Rozhkov I. Y. Branding: a study I. Rozhkov, V. G. Camerasin. - M.: Urait, 2013. – 331 P.
8. Sinyaev I. M. Marketing of services: a Textbook / I. M. Sinyaev, O. N. Romanenkova, V. Sinyaev; edited by doctor of Economics, Professor L. P. ed. - M.: Publishing and trading Corporation «Dashkov and K», 2014. – 252P.
9. Sukhorukov, A. V. Strategic planning of innovative development of industrial enterprises // journal of Russian entrepreneurship No. 8 (254) April. - 2014. – P. 65.
10. Chabanenko A. V. Standardization of high-tech products //Standards and quality No. 1. – 2015 P. 42.
11. Stein, O.I. The formation of competitive marketing strategies of enterprises of the Crimea on the basis of the definition of competitive advantage // Marketing in Russia and abroad No. 1. – 2015. – P. 76.

МАРКЕТИНГ В НЕПРОИЗВОДСТВЕННОЙ СФЕРЕ
MARKETING FOR NON-PRODUCTIVE SPHERE

Факторы удовлетворенности услугами чартерной  авиакомпании: исследование на примере российских  туристов, путешествующих в испанию
Казаков С.П., доктор экономических наук, доцент кафедры маркетинга фирмы НИУ ВШЭ, г. Москва, e-mail: skazakov@hse.ru

В статье рассматриваются вопросы измерения клиентской удовлетворенности услугами чартерных авиаперевозчиков на примере российских туристов, путешествующих на курорты Испании. Были проанализированы существующие базовые подходы к понятию категории удовлетворенности клиентов услугами сервисных организаций. Проведен количественный опрос 786 пассажиров, совершивших перелет из Москвы в Испанию и обратно. Результаты исследования могут быть полезны специалистам в области авиаперевозок и туроператорам для управления качеством услуг на воздушном транспорте.
Ключевые слова: клиентская удовлетворенность, качество услуг, сфера гостеприимства и туризм, маркетинг авиакомпаний, сфера услуг.

Используемые источники
1.  Алексеева И.В. Стратегический маркетинговый аудит удовлетворенности потребителей коммерческой организации // Проблемы учета, анализа и аудита в условиях рынка: ученые записки: сб. / Ростовский государственный экономический университет. – Ростов н/Д, 2009. – С. 98–102.
2. Ветитнев А.М., Малова О.В. Методология оценки качества услуг организации санаторно-курортной сферы // Маркетинг. – 2003. – № 6. – С. 79–89.
3.  Грайсеф Д. Дюжина проблем прикладных измерений удовлетворенности клиентов // Реклама: теория и практика. – 2007. – № 1. – С. 30–47.
4. Казаков С.П. Тенденции развития сферы услуг в инновационной постиндустриальной экономике // Механизация строительства. – 2012. – Т. 816. – № 6. – С. 14–18.
5. Кириллова К.В. Удовлетворенность потребителей и ее взаимосвязь с лояльностью клиентов // Современная экономика: проблемы и решения. – 2013. – № 5 (41). – С. 88–95.
6. Кутъенкова Т.Т. Удовлетворенность клиентов в розничном страховании // Маркетинг. – 2007. – № 4. – С. 73–83.
7. Носикова О.О. Методика измерения удовлетворенности клиентов в российских компаниях сферы услуг // Практический маркетинг. – 2010. – № 6. – С. 18–23.
8. Папазян Ж.В. Современные методы исследования лояльности клиентов // Современные проблемы науки и образования. – 2013. – № 3. – С. 407.
9. Полынская Г.А. Сравнение методов оценки удовлетворенности потребителей при использовании разных способов сбора данных // Управление экономическими системами: электронный научный журнал. – 2014. – № 12 (72). – С. 25.
10. Ядерная Д.В. Клиентоориентированная стратегия повышения продаж на рынке туристических услуг // Клиентинг и управление клиентским портфелем. – 2014. – № 2. – С. 148–153.
11. An, M., & Noh, Y.  (2009). Airline customer satisfaction and loyalty: Impact of in-flight service quality. Service Business, 3(3), 293–307.
12. Boulter J. How to build profitable customer relationships. Retrieved 7 Jan. 2013: http://www.businessexpertwebinars.com/content/view/1033/29/
13. Chow C. Customer satisfaction and service quality in the Chinese airline industry. Journal of Air Transport Management 35 (2014) pp. 102–107.
14.  Cronin J., Taylor S.  1992. Measuring service quality: a reexamination and extension. J. Mark 56(3) pp. 55–68.
15. Garvin D. 1984. What dose product quality really mean. Sloan. Manag. Rev. 26(1) pp. 25–28.
16. Groonroos C. 1984. A service quality model and its marketing implication. Eur. J. Mark. 18(4) pp. 36–44.
17. Hussain R., Al Nasser A., Hussain Y. 2015. Service quality and customer satisfaction of a UAE-based airline: An empirical investigation. Journal of Air Transport Management 42 pp. 167–175.
18. Lee S., Ribeiro D., Olson D., Roig S. 2007. The importance of the activities of service business in the economy: welcome to the service business. An international journal. Serv. Bus. 1(1) pp. 1–5.
19. Maklan S. and Klaus P. 2011.Customer experience: are we measuring the right things? International Journal of Market Research, Vol. 53, No. 6, pp. 771–792.
20. Parasuraman A., Zeithaml V.A. and Berry L.L. 1988. «SERVQUAL: a multi-item scale for measuring consumer perceptions of the service quality», Journal of Retailing, Vol. 64, No. 1, pp. 12–34.
21. Reichheld F. 2006. The Ultimate Question: Driving Good Profits and True Growth ([Nachdr.]. ed.). Boston, Mass.: Harvard Business School Press.
22. Suki N.M. 2014. Passenger satisfaction with airline service quality in Malaysia: A structural equation modeling approach. Research in Transportation Business & Management 10 pp. 26–32.

Customer satisfaction determinants of charter airline services: the case of Russian tourists traveling to Spain
Kazakov S.P., Doctor in Economics, Associate Professor, Marketing Department of the enterprise, NRU HSE Moscow, e-mail: skazakov@hse.ru

The article examines the issues of measurement of clients’ satisfaction with the services of charter air carriers by the example of the Russian tourists, travelling to the resorts of Spain. The existing basic approaches to the concept of categories of customers’ satisfaction with services of service organizations were analyzed. A quantitative survey of 786 passengers, who flew from Moscow to Spain and back, was conducted. The results of the study can be useful to the specialists in the aviation industry and tour operators to manage the quality of the air transportation services.
Keywords: customers’ satisfaction, service quality, hospitality industry and tourism, air companies marketing, service industry.

Sources
1. Alekseeva I.V. Strategicheskij marketingovyj audit udovletvorenno stipotrebitelej kommercheskoj organizacii // V sbornike: Problemyucheta, analizaiaudita v uslovij ahrynkaucheny ezapiski. Rostovskij Gosudarstvennyjj ekonomicheskij universitet "RINH", Uchetno-jekonomicheskij fakul'tet.Rostov-na-Donu, 2009. S. 98-102.
2. Vetitnev A.M., Malova O.V. Metodologijaocenkikachestvauslugorganizaciisanatorno-kurortnojsfery // Marketing. 2003. № 6. S. 79-89.
3. Grajsef D. Djuzhina problem prikladnyh izmerenij udovletvorennosti klientov // Reklama: teorija i praktika. 2007. № 1. S. 30-47.
4. Kazakov S. P. Tendencii razvitija sfery uslug v innovacionnoj postindustrial'nojj ekonomike // Mehanizacij astroitel'stva. 2012. T. 816. № 6. S. 14-18.
5. Kirillova K.V. Udovletvorjonnost' potrebitelej i ej ovzaimosvjaz' s lojal'nost'ju klientov // Sovremennajaj ekonomika: problem i reshenija. 2013. № 5 (41). S. 88-95.
6. Kutjonkova T.T. Udovletvorennost' klientov v roznichnom strahovanii // Marketing. 2007. № 4. S. 73-83.
7. Nosikova O.O. Metodika izmerenij audovletvorennosti klientov v rossijskih kompanijah sfery uslug // Prakticheskij marketing. 2010. № 6. S. 18-23.
8. PapazjanZh.V. Sovremennye metody issledovanij alojal'nosti klientov // Sovremennye problem nauki i obrazovanija. 2013. № 3. S. 407.
9. Polynskaja G.A. Sravnenie metodov ocenki udovletvorennosti potrebitelej pri ispol'zovanii raznyh sposobov sboradannyh // Upravleniej ekonomicheskimi sistemami: jel ektronnyjnauchnyj zhurnal. 2014. № 12 (72). S. 25.
10. Jadernaja D.V. Klientoorientirovannaja strategij apovyshenija prodazh na rynke turistich eskihuslug // Klienting i upravlenie klientskim portfelem. 2014. № 2. S. 148-153.
11. An, M., & Noh, Y.  (2009). Airline customer satisfaction and loyalty: Impact of in-flight service quality. Service Business, 3(3), 293–307.
12. Boulter J. How to build profitable customer relationships. Retrieved 7 Jan. 2013: http://www.businessexpertwebinars.com/content/view/1033/29/
13. Chow C. Customer satisfaction and service quality in the Chinese airline industry. Journal of Air Transport Management 35 (2014) pp. 102–107.
14.  Cronin J., Taylor S.  1992. Measuring service quality: a reexamination and extension. J. Mark 56(3) pp. 55–68.
15. Garvin D. 1984. What dose product quality really mean. Sloan. Manag. Rev. 26(1) pp. 25–28.
16. Groonroos C. 1984. A service quality model and its marketing implication. Eur. J. Mark. 18(4) pp. 36–44.
17. Hussain R., Al Nasser A., Hussain Y. 2015. Service quality and customer satisfaction of a UAE-based airline: An empirical investigation. Journal of Air Transport Management 42 pp. 167–175.
18. Lee S., Ribeiro D., Olson D., Roig S. 2007. The importance of the activities of service business in the economy: welcome to the service business. An international journal. Serv. Bus. 1(1) pp. 1–5.
19. Maklan S. and Klaus P. 2011.Customer experience: are we measuring the right things? International Journal of Market Research, Vol. 53, No. 6, pp. 771–792.
20. Parasuraman A., Zeithaml V.A. and Berry L.L. 1988. «SERVQUAL: a multi-item scale for measuring consumer perceptions of the service quality», Journal of Retailing, Vol. 64, No. 1, pp. 12–34.
21. Reichheld F. 2006. The Ultimate Question: Driving Good Profits and True Growth ([Nachdr.]. ed.). Boston, Mass.: Harvard Business School Press.
22. Suki N.M. 2014. Passenger satisfaction with airline service quality in Malaysia: A structural equation modeling approach. Research in Transportation Business & Management 10 pp. 26–32.

Разработка гостиничного продукта на основе многоуровневого маркетингового подхода
Баумгартен Л.В., кандидат технических наук, старший научный сотрудник, доцент кафедры физкультуры и туризма СГА, e-mail: baumgarten@yandex.ru

В статье рассматривается многоуровневый маркетинговый подход к созданию гостиничного продукта. Приведена схема процесса разработки нового продукта гостиницей. Дано развернутое описание отдельных этапов этого процесса. Показано, что обеспечение конкурентоспособности новых гостиничных продуктов достигается за счет внедрения системы управления качеством, базирующейся на современных подходах и концепциях.
Ключевые слова: продукт, создание нового продукта, процесс, гостиница, маркетинг, многоуровневый маркетинговый подход, качество, система управления качеством.

Используемые источники
1.  Алексеева О.А. Маркетинговая модель гостиничного продукта в России: автореф. дис. ... канд. экон. наук. – М., Государственный институт управления. – 2009.
2. Баумгартен Л.В. Управление качеством в туризме: учебник для студ. вузов / Л.В. Баумгартен. – М.: Издательский центр «Академия», 2010.
3. Баумгартен Л.В. Стандартизация и контроль качества гостиничных услуг: учебник для студ. учреждений высш. проф. образования / Л.В. Баумгартен. – М.: Издательский центр «Академия», 2013. – (Сер. Бакалавриат).
4.  Васильева М.Г. Критерии новых инновационных товаров // Управление персоналом. – 2009. – № 21.
5.  Грачева О.Ю. Организация туристического бизнеса: технология создания турпродукта: учеб.-практ. пособие / О.Ю. Грачева, Ю.А. Маркова, Л.А. Мишина, Ю.В. Мишунина. – М.: Дашков и Ко, 2010.
6. Веткин В.А., Винтайкина Е.В. Технология создания турпродукта: пакетные туры: учеб.-метод. пособие. – М.: Финансы и статистика; ИНФРА-М.- 2010.
7. Веткин В.А. Технология создания туристского продукта: учеб. пособие. – М.: ГроссМедиа; РОСБУХ, 2008.
8. Копашевидзе О.В. Формирование стратегии выведения товара предприятий гостиничного бизнеса на новый рынок: автореф. дис. ... канд. экон. наук. – СПб.: С-Петерб. гос. инженер. эконом. ун-т. – 2007.
9. Шермакова В.Н. Международные гостиничные сети: закономерности возникновения сетевой формы организации и базовые бизнес-модели / В.Н. Шермакова // Вестник СПбГУ, 2007. – Сер. 8. Вып. 3.
10. Шиповских И.Ю.  Основы маркетинга. Краткий курс: учеб. пособие / И.Ю. Шиповских. – Ульяновск: УлГТУ, 2010.; [Электронный ресурс]. URL: http://www.aup.ru/books/m1401/

Development of the hotel product on the basis of multi-level marketing approach
Baumgarten L.V., Ph. D. in Technology Sciences, Senior Researcher, Associate Professor of the Physical Education and Tourism Department MUH, e-mail: baumgarten@yandex.ru

The article discusses a multi-level marketing approach to the creation of a hotel product. A diagram of the process of developing a new product by a hotel is given. A detailed description of the individual steps of this process is presented. It is shown that the competitiveness of new hotel products is achieved through the introduction of a quality management system based on modern approaches and concepts.
Keywords:  product, creation of a new product, process, hotel, marketing, multi-level marketing approach, quality, quality management system.

Sources
1.  Alekseeva O. A. Marketing model hotel product in Russia : author. dis. Cand. the EC. Sciences / O. And Alexeeva. - M., 2009.
2.  Baumgarten, L. V. quality Management in tourism : a textbook for students. The high. proc. L. V. Baumgarten. - M.: Publishing center "Academy", 2010.
3.  Baumgarten, L. V. Standardization and quality control of hotel services: the textbook for students. institutions of higher. Professor of education / L. V. Baumgarten. - M.: Publishing center "Academy", 2013. - (Ser. Bachelor's degree).
4. Vasiliev M. G. Criteria of new innovative products // staff Management. - 2009. No. 21.
5. Grachev, O. J., Markova J. A., L. A. Mishin, Mishenina V. Organization of tourism: the Technology of creation of tourist product: a training manual. M.: "Dashkov and Co, 2010.
6. Vetkin V. A., Vintaikina. E. V. Technology of creation of tourist product: package tours: teaching manual. - M.: Finance and statistics; INFRA-M - 2010.
7. Vetkin V. A. Technology of creation of the tourist product: a training manual, M: Crossmedia: ROSBACH, 2008.
8. Copasetics O. V. The formation of the strategy of getting products of the enterprises of hotel business into a new market : author. dis. Cand. the EC. Sciences / O. V. Copasetics. . - SPb., 2007.
9. Cermakova, V. N. International hotel chains : patterns of occurrence of network forms of organization and the underlying business models / V. N. Cermakova // Bulletin Of St. Petersburg State University, 2007. - Ser. 8. Vol. 3.
10. Shipovskih, I. J. Fundamentals of marketing. Short course : a training manual / I. Y. Shipovskih. - Ulyanovsk : Ulyanovsk State Technical University, 2010. - URL : http://www.aup.ru/books/m1401/.

Маркетинг в «зеленой» экономике Туркменистана
Пенджиев А.М., кандидат технических наук, доктор сельскохозяйственных наук, доцент Туркменского государственного архитектурно-строительного института, e-mail: ampenjiev@rambler.ru
Пенджиев А.А., магистр права, менеджер проекта «Содействие государственному управлению в Туркменистане», e-mail: АРenjiyev@qedgroupllc.com

В статье освещается стратегия «зеленой» экономики по охране природы в Туркменистане. Рассматриваются направления применения маркетинга в энергосбережении и в экологическом бизнесе.
Ключевые слова: маркетинг, возобновляемые источники энергии, «зеленая» экономика, экология, энергетика, стратегия, организация энергосбережения, Туркменистан.

Используемые источники
1. Бердымухамедов Г.М. Государственное регулирование социально-экономического развития Туркменистана. Т. 1. – Ашхабад: Туркменская государственная издательская служба, 2010.
2. Дяктеренко В.Г. Основы логистики и маркетинга. – М.: Гордорика, 1996. – 120 с.
3. Ким С.А. Маркетинг. – М.: Из-во Дашков и К, 2012. – 260 с.
4. Котлер Ф. Основы маркетинга. – М.: Прогресс, 1990. – 192 с.
5. Пенджиев А.М. Изменение климата и возможности уменьшения антропогенных нагрузок: монография. – LAMBERT Academic Publishing, 2012.
6. Пенджиев А.М. Экологические проблемы освоения пустынь: монография. – LAP LAMBERT Academic Publishing, 2014. – 226 с.
7. Пенджиев А.М. Механизм чистого развития: приоритеты энергоэффективности в Туркменистане // Международный научный журнал «Альтернативная энергетика и экология». – 2009. – № 10. – С. 142–148.
8.  Стребков Д.С., Пенджиев А.М., Мамедсахатов Б.Д. Развитие солнечной энергетики в Туркменистане: монография. – М.: ГНУ ВИЭСХ, 2012.

Marketing in «green» economy of Turkmenistan
Penjiyev Ahmet M., Ph. D. in Technical Sciences, Doctor in Agriculture, Associate Professor of the Turkmen State Institute of Architecture and Construction, Ashgabat, Turkmenistan, e-mail: ampenjiev@rambler.ru
Penjiyev Arslan A., Magister of Law, Manager of the Project “Contributing to the State Management in Turkmenistan”, e-mail: АРenjiyev@qedgroupllc.com

The article highlights the strategy of «green» economy on conservancy in Turkmenistan.
The directions of application of marketing in power savings and in ecological business are considered.
Keywords: marketing, renewed energy sources, “green” economy, ecology, power, strategy, the power savings organization, Turkmenistan.

Sources
1. Berdymuhamedov G.M. Gosudarstvennoe regulirovanie of social and economic development of Turkmenistan. Volume 1. А: Turkmen state publishing service, 2010.
2. Dyakterenko V.G. Osnovyof logistics and marketing / Rostov: the Expert bureau, М: Gordorika? 1996. P.120.
3. Kotler Filip Osnovy of marketing. TH.: Progress, 1990,P.-192.
4. Kim S.A.marketing Iz-vo Dashkov and To, 2012, 260с.
5. Penjiyev A.M. Climate change and possibility of reduction of anthropogenous loadings. The monography. LAMBERT Academic Publishing, 2012. P.168.
6. Penjiyev A.M. «Environmental problems of development of deserts». The monography, the Publisher: LAP LAMBERT Academic Publishing 2014, P.- 226 .
7. Penjiyev A.M. Mechanismof pure development: power efficiency priorities in Turkmenistan.//the International scientific magazine «Alternative power and ecology» № 10 (78) 2009. P.142-148
8. Strebkov D.S., Penjiyev A.M., Mamedsahatov B. D. Development of solar power in Turkmenistan. The monography. М: GNU ВИЭСХ, 2012. P.498.

 

МЕЖДУНАРОДНЫЙ МАРКЕТИНГ
INTERNATIONAL MARKETING

В данной рубрике представлены статьи, написанные по результатам исследований, проведенных сотрудниками компании Millward Brown, ведущего глобального исследовательского агентства, специализирующегося в области маркетинговых коммуникаций и медиа.
Составитель данных материалов – Е.П. Голубков; перевод и адаптация Д.Л. Фролова.

Как достичь максимальной отдачи от мультимедийной рекламной кампании

Все медийные средства способствуют достижению целей рекламной кампании, будь то ознакомление потребителей с брендом, создание с ним определенных ассоциаций или мотивирование покупки. Однако, чтобы добиться определенного эффекта при перераспределении бюджета между рекламоносителями, надо учитывать факторы, напрямую влияющие на эффективность каждого из них – охват, частоту появления рекламных сообщений, креативную составляющую, степень внимания потребителя к данному медийному каналу. Факторы, которые необходимо принимать в расчет при планировании рекламной кампании, рассмотрены в данной статье.
Ключевые слова: рекламная кампания, бренд, медиа, креативность, охват, синергия, восприятие бренда, взаимное усиление, мультипликативный эффект, розничная торговля.

Используемые источники
1. Millward Brown’s AdReaction 2014, Marketing in the Multiscreen World.
2. http://www.millwardbrown.com/
3. http://235media.de/235cms/wp-ontent/uploads/2012/datenblatt/Interactive MediaDatabase_en.pdf

Making the most of multimedia advertising

All media means contribute to achieve the aims of an advertising campaign, whether it is getting the consumers acquainted with the brand, creating with it specific associations or motivating the purchase. However, to achieve a specific effect while re-allocating the budget between advertisement bearers, it is important to take into consideration the factors, directly influencing the efficiency of each of them – coverage, the frequency of appearance of advertisement messages, creative component, the level of the consumer’s attention to this media channel. The factors which are necessary to take into consideration while planning the advertising campaign are examined in the article.
Keywords:  advertising campaign, brand, media, creativity, coverage, synergy, brand perception, mutual effort, multiplier effect, retail.

Sources
1. Millward Brown’s AdReaction 2014, Marketing in the Multiscreen World.
2. http://www.millwardbrown.com/
3. http://235media.de/235cms/wp-ontent/uploads/2012/datenblatt/Interactive MediaDatabase_en.pdf

Как наилучшим образом использовать музыку в рекламе

При правильном подходе музыка способна существенно усилить воздействие рекламы. Несмотря на то что результаты не появятся «по мановению волшебной палочки», достичь их вполне реально, причем не в одном, а во всех базовых компонентах воздействия рекламы. В статье представлены результаты исследования влияния музыки на эффективность рекламы. Рассматриваются различные креативные подходы повышения воздействия рекламы.
Ключевые слова: реклама, музыка, брендинг, коммуникации, индекс осведомленности, удовольствие от просмотра рекламы, вовлечение в просмотр, здоровье бренда, убедительность рекламы.

Используемые источники
1. Millward Brown’s AdReaction 2014, Marketing in the Multiscreen World.
2. Millward Brown Digital’s Mobile Creative Best Practices 2014.
3. http://www.millwardbrown.com/
4. chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/http://www.millwardbrown.com/docs/default-source/insight-documents/knowledge-points/MillwardBrown_Kn...
5. https://www.linkedin.com/company/millward-brown

How to make the best use of music in an ad

When used well, music can be a powerful enhancement for an ad. Although the use of music does not automatically confer benefits, the inspired use of the right music can affect every aspect of an ad’s performance. The article presents the results of the study of music influence on ad effectiveness. Different creative approaches to make ads engaging are examined.
Keywords: advertising, music, branding, communications, awareness index, enjoyment while watching the ad, involvement into watching, brand health, advertising persuasion.

Sources
1. Millward Brown’s AdReaction 2014, Marketing in the Multiscreen World.
2. Millward Brown Digital’s Mobile Creative Best Practices 2014.
3. http://www.millwardbrown.com/
4. chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/http://www.millwardbrown.com/docs/default-source/insight-documents/knowledge-points/MillwardBrown_Kn...
5. https://www.linkedin.com/company/millward-brown

 

ИНТЕРНЕТ-МАРКЕТИНГ
INTERNET-MARKETING

Развитие интернет-маркетинга в КНР
Ли Чжунхуа, магистр экономических наук, кафедра маркетинга Белорусского государственного экономического университета (Минск), e-mail: oaooao88@gmail.com
Голик В.С., кандидат экономических наук, доцент кафедры маркетинга Белорусского государственного экономического университета (Минск), e-mail: vgsc33@gmail.com

Китайские предприятия активно используют интернет-маркетинг для продвижения своих товаров на локальные и международные рынки. Бюджеты на интернет-рекламу ежегодно увеличиваются. Происходит динамичное совершенствование технологий в области интернет-маркетинга, которое позитивно влияет на экономическую эффективность китайских предприятий.

Ключевые слова: интернет, электронный бизнес, интернет-реклама, электронная коммерция, интернет-магазин, электронные торговые площадки, интернет-аукцион, интернет-маркетинг, Китай.

Используемые источники
1. Енин Ю.И., Голик В.С., Ковалев А.П. Основы интернет-маркетинга: учеб.- метод. комплекс / Ю.И. Енин, В.С. Голик, А.П. Ковалев. –Минск: Изд-во МИУ, 2013. – 160 c.
2. 2012-2013 China Online Advertising Report // iResearch Consulting Group. – 2013. – 37 p.
3. 2014 China Online Advertising Report // iResearch Consulting Group. – 2014. – 39 p.
4. 2012-2013 China E-commerce Online Advertising Report// iResearch Consulting Group. – 2013. – 33 p.
5. Online retailing in China / Report / The Fung Business Intelligence – 2013. – 40 p.
6. 2012-2013 China Microblog Marketing Audience Behavior Report // iResearch Consulting Group. – 2013. – 19 p.
7. China Online Advertising Revenues Hit 154 Bn Yuan // Iresearch View / Iresearch Consulting Group [Электронный ресурс]. http://www.iresearchchina.com/views/6221.html. (Дата обращения: 3.02.2015.)
8. China Online Advertising Revenue Totals 42.22 Bn Yuan in Q3 // Iresearch View / Iresearch Consulting Group [Электронный ресурс]. http://www.iresearchchina.com/views/6093.html. (Дата обращения: 3.02.2015.)
9. China Online Advertising Revenues See Impressive Growth // Iresearch View / Iresearch Consulting Group [Электронный ресурс]. http://www.iresearchchina.com/views/5631.html. (Дата обращения: 3.02.2015.)
10. China Online Advertising Revenues See Tremendous Growth // Iresearch View / Iresearch Consulting Group [Электронный ресурс]. http://www.iresearchchina.com/views/5876.html. (Дата обращения: 3.02.2015.)

The development of Internet marketing in China
Zhonghua Li, Master of Economic Sciences, Marketing Department, Belarus State Economic University (Minsk), e-mail: oaooao88@gmail.com
Golik V., Ph.D. in Economics, Associate Professor, Marketing Department, Belarus State Economic University (Minsk), e-mail: vgsc33@gmail.com

Chinese companies use Internet marketing actively to promote their products on the local and international markets. The budgets for online advertising are increased annually. The dynamic improvement of technologies in the field of Internet marketing, which has a positive impact on the economic efficiency of Chinese enterprises, takes place.
Keywords:  internet, e-business, Internet advertising, e-commerce, e-shop, electronic trading platforms, online auction, online marketing, China.

Sources
1. Enin Y.I., Golik V.S., Kovalyov A.P. Basics of Internet marketing // Y.I. Enin, V.S. Golik, A.P. Kovalev. - Training complex. Minsk: publishing house MIU, 2013. - 160 p.
2. 2012-2013 China Online Advertising Report // iResearch Consulting Group. – 2013. – 37 p.
3. 2014 China Online Advertising Report // iResearch Consulting Group. – 2014. – 39 p.
4. 2012-2013 China E-commerce Online Advertising Report// iResearch Consulting Group. – 2013. – 33 p.
5. Online retailing in China / Report / The Fung Business Intelligence – 2013. – 40 p.
6. 2012-2013 China Microblog Marketing Audience Behavior Report // iResearch Consulting Group. – 2013. – 19 p.
7. China Online Advertising Revenues Hit 154 Bn Yuan // Iresearch View / Iresearch Consulting Group [Electronic resource]. http://www.iresearchchina.com/views/6221.html. (Дата обращения: 3.02.2015.)
8. China Online Advertising Revenue Totals 42.22 Bn Yuan in Q3 // Iresearch View / Iresearch Consulting Group [Electronic resource]. http://www.iresearchchina.com/views/6093.html. (Дата обращения: 3.02.2015.)
9. China Online Advertising Revenues See Impressive Growth // Iresearch View / Iresearch Consulting Group [Electronic resource]. http://www.iresearchchina.com/views/5631.html. (Дата обращения: 3.02.2015.)
10. China Online Advertising Revenues See Tremendous Growth // Iresearch View / Iresearch Consulting Group [Electronic resource]. http://www.iresearchchina.com/views/5876.html. (Дата обращения: 3.02.2015.)

 

РЫНКИ: СОСТОЯНИЕ И РАЗВИТИЕ
MARKETS: STATE AND DEVELOPMENT

Ситуация на рынке сыров в россии: причины изменения конъюнктуры
Кутузова Т.Ю., кандидат экономических наук, доцент кафедры торгового дела Московской академии предпринимательства при Правительстве Москвы (МОСАП), генеральный директор компании RBS-Consulting1,e-mail: ktu354@yandex.ru

Российский рынок сыров динамично развивается, в среднем увеличиваясь на 12–15% в год. С введением эмбарго на поставку продукции из ряда стран россиянам придется приспосабливаться к новым реалиям предложения на рынке. В статье проведен экспресс-анализ и приведены причины изменения конъюнктуры и цен на рынке сыров в России в ближайшей перспективе.
Ключевые слова: контрсанкции России, изменение конъюнктуры рынка, потребление сыров, сокращение производства сыров.

Используемые источники
1. Российские потребители стали чаще покупать сыр и больше обращать внимание на его качество [Электронный ресурс]. URL: http://foodmarkets.ru/news/topic/12104
2. Санкции против России: системный анализ [Электронный ресурс]. URL: http://market-lab.org/sanktsii-protiv-rossii-sistemnyj-analiz
3. Указ Президента РФ от 6 августа 2014 г. «О применении отдельных специальных экономических мер в целях обеспечения безопасности Российской Федерации». Постановление Правительства РФ от 7 августа 2014 г. «О мерах по реализации Указа Президента России «О применении отдельных специальных экономических мер в целях обеспечения безопасности Российской Федерации».
4. По данным Российского Союза предпринимателей молочной отрасли [Электронный ресурс]. URL: http://www.dairyunion.ru/
5. Институт конъюнктуры аграрного рынка [Электронный ресурс]. URL: http://www.ikar.ru/
6. РИА Новости [Электронный ресурс]. URL: http://www.ria.ru/economy/20141023/1029694018.html#ixzz3XCHGukBO
7. Здорово, корова // http://www.odnako.org/magazine/material/zdorovo-korova/
8. Производство сыра в России после введения санкций: текущие реалии, перспективы и проблемы [Электронный ресурс]. URL: http://www.moneymakerfactory.ru/biznes-idei/syir-sanktsiy/
9.  Кутузова Т.Ю.  Управление маркетингом: учеб. пособие (в бумажном и электронном виде). – М.: Весь Мир, 2013.

The situation on the cheese market in Russia: the reasons of conditions changes on market
Kutuzova T.U., PhD, assistant professor of “commercial matters”, Head of the company RBS-Consulting, e-mail: ktu354@yandex.ru

Russian cheese market is developing dynamically, on average, increasing by 12–15% per year. With the introduction of an embargo on the supply of products from several countries, the Russians will have to adapt to the new realities on the market. The article provides a snap analysis and the reasons for changing market conditions and the prices on the cheese market in Russia in the nearest future are given.
Keywords: countersanctions from Russia, changing market conditions, the consumption of cheese, cut of cheese production.

Sources
1. Increasing demand of Russian consumers for cheese and expectation of it's quality. // http://foodmarkets.ru/news/topic/12104
2. Sanctions against Russia: systematic analysis // http://market-lab.org/sanktsii-protiv-rossii-sistemnyj-analiz
3. Presidential Decree "On the application of certain special economic measures in order to ensure the security of the Russian Federation" dated August 6, 2014. RF Government Resolution "On measures for implementation of the Decree of the President of Russia" On the application of certain special economic measures to ensure the security of the Russian Federation "dated August 7, 2014
4. According to the Russian Union of Entrepreneurs of the dairy industry // http://www.dairyunion.ru/
5. Institute of Agricultura Market// http://www.ikar.ru/
6. RIA News // http://ria.ru/economy/20141023/1029694018.html#ixzz3XCHGukBO
7. Cool cow // http://www.odnako.org/magazine/material/zdorovo-korova/
8. Cheese production in Russia under the sanctions: current realities, prospects and problems. // http://moneymakerfactory.ru/biznes-idei/syir-sanktsiy/
9. Kutuzova T.U. Marketing management, tutorial, M: publishing Worldwide, 2013

Рынок замороженных и охлажденных куриных полуфабрикатов в Тамбовской области
Дюженкова Н.В., кандидат экономических наук, доцент кафедры коммерции и бизнес-информатики ФГБОУ ВПО «Тамбовский государственный технический университет», e-mail: dnataliavlad@gmail.com
Денисова А.Л., доктор экономических наук, доктор педагогических наук, профессор, директор Института делового администрирования и бизнеса Финансового университета при Правительстве РФ
Молоткова Н.В., доктор педагогических наук, профессор, первый проректор ФГБОУ ВПО «Тамбовский государственный технический университет»
Михеева О.А., магистрант кафедры коммерции и бизнес-информатики ФГБОУ ВПО «Тамбовский государственный технический университет»

В работе приведены результаты исследования рынка замороженных и охлажденных куриных полуфабрикатов в Тамбовской области. Оценена сезонность спроса на куриную продукцию. Проанализировано распределение торговых марок куриной продукции по сетевым потребителям, показаны основные сегменты рынка куриной продукции Тамбовской области, по данным предприятия-производителя.
Ключевые слова: маркетинговые исследования, анализ рынка, куриные полуфабрикаты.

Используемые источники
1. Беляевский И.К. Маркетинговое исследование: информация, анализ, прогноз: учеб. пособие для вузов / И.К. Беляевский. – М.: Финансы и статистика, 2008. – 320 с.
2.  Котлер Ф. Основы маркетинга / Филип Котлер, Гари Армстронг, Джон Сондерс, Вероника Вонг. – СПб.: Вильямс, 2006. – 944 с.

The market of frozen and cooled chicken prepacked and semifinished in Tambov region
Dyuzhenkova N.V., Ph. D. in Economics, Associate Professor of Commerce and Business Informatics Department, FSBEI HPE “Tambov State Technical University”, e-mail: dnataliavlad@gmail.com
Denisova A.L., Doctor in Ecinomics, Doctor in Pedagogy, Professor, Director of the Institute of Master of Business Administration Financial University under the Government of the Russian Federation
Molotkova N.V., Doctor in Pedagogy, Professor, Vice-Rector of FSBEI HPE “Tambov State Technical University”
Mikheeva O.A.,  graduate student of the of Commerce and Business Informatics Department, FSBEI HPE “Tambov State Technical University”

The paper presents the results of the research study of the market of frozen and cooled chicken semifinished products in the Tambov region. The seasonal demand for chicken products is estimated. The distribution of brands of chicken products for network users is analyzed, the main market segments of chicken products in the Tambov region according to the information of the company-producer are shown.
Keywords: market research, market analysis, semifinished chicken.

Sources
1. Belyaevsky IK Marketing research: information, analysis, forecast: Textbook for Universities / IK Belyaevsky. - M .: Finance and Statistics, 2008. – 320 р.
2. Kotler F. Principles of Marketing / Philip Kotler, Gary Armstrong, John Saunders, Veronica Wong. - SPb .: Williams, 2006. - 944 p.

 

КОРОТКИЕ СООБЩЕНИЯ
SHORT MESSAGES

Итоги и перспективы развития рынка цифровой техники в России
Безуглова М., заместитель генерального директора GfK Rus

Results and prospects of the market development of digital technology in Russia
Bezouglova М., Deputy General Manager, GfK Rus

Семь потребительских трендов, которые изменят жизнь маркетологов и создателей контента
Гнускина А., директор по работе с клиентами, отдел качественных методов маркетинговыхисследований, GfK Rus

Seven consumer trends that will change marketing experts’ and content creators’ lives
Gnuskina А., Client Service Director, Qualitative Research Department, GfK Rus


Подписаться на издание: Маркетинг в России и за рубежом



Ранее просмотренные страницы