Главная    Интернет-библиотека    Аннотации к журналам    Маркетинг в России и за рубежом №6,  2015

Маркетинг в России и за рубежом №6,  2015

ТЕОРИЯ И МЕТОДОЛОГИЯ МАРКЕТИНГА
MARKETING THEORY AND METHODOLOGY

Вызовы и пределы высокотехнологичного маркетинга
Пархименко В.А., кандидат экономических наук, доцент, заведующий кафедрой экономики Белорусского государственного университета информатики и радиоэлектроники БГУИР, e-mail: parkhimenko@bsuir.by
Салахов Р.А., магистр экономических наук, старший менеджер подразделения электронной коммерции «A&A» Business Travel Services Holding, e-mail: radexrom@gmail.com

В статье описываются современные тенденции трансформации маркетинга. Данное явление основано на превращении маркетинга из деятельности, во многом базирующейся на здравом смысле, интуиции, опыте и пресловутом чутье рынка, в высокотехнологичную область профессиональной деятельности, базирующуюся на использовании современных достижений в сфере информационных технологий. Рассматриваются и связанные с этим новые возможности и новые угрозы.
Ключевые слова: высокотехнологичный маркетинг, большие данные, информатизация маркетинга, информационная асимметрия, динамическое ценообразование, персонализация маркетинга, электронная коммерция, суперинтеллект.

Используемые источники
1. Tabarrok A., Cowen T. The End of Asymmetric Information // Cato Unbound [Электронный ресурс]. URL: cato-unbound.org/2015/04/06/alex-tabarrok-tyler-cowen/end-asymmetric-information (дата обращения: 25.10.2015).
2. Soc Effect [Электронный ресурс]. URL: soceffect.ru (дата обращения: 25.10.2015).
3. Why Most Marketers Will Fail In The Era Of Big Data // Digital Toronto [Электронный ресурс]. URL: digitaltonto.com/2014/why-most-marketers-will-fail-in-the-era-of-big-data/ (дата обращения: 25.10.2015).
4. The Grid [Электронный ресурс]. URL: thegrid.io/ (дата обращения: 25.10.2015).
5. Высокочастотный трейдинг [Электронный ресурс]. URL: ru.wikipedia.org/wiki/Высокочастотный_трейдинг (дата обращения: 25.10.2015).
6. High-Frequency Traders Need a Speed Limit // Bloomberg View [Электронный ресурс]. URL: bloombergview.com/articles/2015-01-25/high-frequency-traders-need-a-speed-limit (дата обращения: 25.10.2015).
7. 5 Ways Big Data Will Change Sales and Marketing in 2015 // Inc. [Электронный ресурс]. URL: inc.com/mick-hollison/5-ways-big-data-will-change-sales-and-marketing-in-2015.html (дата обращения: 25.10.2015).
8. A time for action: establishing new ethical guidelines for Modern Data-Driven Marketing // Acxiom [Электронный ресурс]. URL: acxiom.com/resources/time-action- establishing-ethical-guidelines-modern-data-driven-marketing/ (дата обращения: 25.10.2015).
9. Сильверберг Р. Железный канцлер // Библиотека Максима Мошкова [Электронный ресурс]. URL: lib.ru/INOFANT/SILVERBERG/rob.txt (дата обращения: 25.10.2015).

Challenges and limits of high-technology marketing
Parkhimenko V.A., PhD, Head of Economics Department, Belarusian State University of Informatics and Radioelectronics (BSUIR), e-mail: parkhimenko@bsuir.by
Salakhov R.A., Senior Manager of the E-commerce Department, «A&A» Business Travel Services Holding, Master of Economic Sciences, e-mail: radexrom@gmail.com

The article describes the current trends of transformation of marketing. This phenomenon is founded on marketing conversion from the activity based on common sense, intuition, experience and gut feelings of market, in technology intensive professional activity, based on the use of the latest achievements in the field of information technology. Related new opportunities and new threats are considered as well.
Keywords:  technology intensive marketing, big data, marketing informatization, information asymmetry, dynamic pricing, marketing personalization, e-commerce, superintelligence.

Sources
1.   Tabarrok  A., Cowen T. The End of Asymmetric Information [Electronic resource] // Cato Unbound [Internet portal]. URL: cato-unbound.org/2015/04/06/alex-tabarrok-tyler-cowen/end-asymmetric-information (date of the application: 25.10.2015).
2. Soc Effect [Official web-page]. URL: soceffect.ru (date of the application: 25.10.2015).
3. Why Most Marketers Will Fail In The Era Of Big Data [Internet portal] // Digital Toronto [Internet portal]. URL: digitaltonto.com/2014/why-most-marketers-will-fail-in-the-era-of-big-data/ (date of the application: 25.10.2015).
4. The Grid [Official web-page]. URL: thegrid.io/ (date of the application: 25.10.2015).
5. High-frequency trading [Electronic resource] // Wikipedia [Internet portal]. URL: ru.wikipedia.org/wiki/ High-frequency trading (date of the application: 25.10.2015).
6. High-Frequency Traders Need a Speed Limit [Internet portal] // Bloomberg View [Internet portal]. URL: bloombergview.com/articles/2015-01-25/high-frequency-traders-need-a-speed-limit (date of the application: 25.10.2015).
7. 5 Ways Big Data Will Change Sales and Marketing in 2015 // Inc. [Electronic resource]. URL: inc.com/mick-hollison/5-ways-big-data-will-change-sales-and-marketing-in-2015.html (дата обращения: 25.10.2015).
8. A time for action: establishing new ethical guidelines for Modern Data-Driven Marketing // Acxiom [Electronic resource]. URL: acxiom.com/resources/time-action-
establishing-ethical-guidelines-modern-data-driven-marketing/ (дата обращения: 25.10.2015).
9.  Robert Silverberg. The Iron Chancellor [Electronic resource] // Maxim Moshkov’s library. [Internet portal]. URL: lib.ru/INOFANT/SILVERBERG/rob.txt (date of the application: 25.10.2015).

 

МАРКЕТИНГОВЫЙ ИНСТРУМЕНТАРИЙ
MARKETING TOOLS

Формирование стратегии развития рынка в условиях нестабильности
Зимина Т.В., доктор экономических наук, профессор кафедры общей экономической теории и экономической политики Уральского федерального университета имени Первого Президента России Б.Н. Ельцина, e-mail: zimina1964@ yandex.ru

В статье рассмотрено использование некоторых основных маркетинговых инструментов при формировании стратегии развития рынка. При анализе делается акцент на значении стратегии в условиях нестабильности и учете особенностей выхода предприятия на новый рынок.
Ключевые слова: стратегия маркетинга, антикризисный маркетинг, стратегия развития рынка, PEST-анализ, SWOT-анализ, рынок кондитерских изделий.

Используемые источники
1. Голубков Е.П. Антикризисный маркетинг // Маркетинг в России и за рубежом. – 2009. – № 1.
2. Alto-group.ru
3. kursak.net/osnovnaya-klassifikaciya-konditerskix-izdely-sovremennoe-sostoyanie
4. Moneymakerfactory.ru/biznes-idei/konditerskiy-biznes-vrossii
5. Alto-group.ru
6. Ekatbiz.ru/marketing index/php
7. Alto-group.ru
8. Alto-group.ru
9. Eb24.ru/market/index.php

Formation of market development strategy in conditions of instability
Zimina T.V., PhD, Professor of the Department of “Economic theory and economic policy” Ural Federal University named after first President of Russia Boris Yeltsyn,
e-mail: zimina1964@ yandex.ru

The article explains how to use some of the main marketing tools in the formation of market development strategies. The analysis focuses on the importance of the strategy in conditions of instability and accounting characteristics of the output on a new market.
Keywords: marketing strategy, anti-crisis marketing, market development strategy, PEST-analysis, SWOT-analysis, confectionery market.

Sources
1. Golubkov E. P. Aanti-crisis marketing.// Marketing in Russia and Abroad, 2009, № 1.
2. Alto-group.ru
3. kursak.net/osnovnaya-klassifikaciya-konditerskix-izdely-sovremennoe-sostoyanie
4. Moneymakerfactory.ru/biznes-idei/konditerskiy-biznes-vrossii
5. Alto-group.ru
6. Ekatbiz.ru/marketing index/php
7. Alto-group.ru
8. Alto-group.ru
9. Eb24.ru/market/index.php

Роль информационно-коммуникационных технологий в развитии туризма в республике узбекистан
Сафаров Б.Ш., кандидат экономических наук, доцент Самаркандского института экономики и сервиса, e-mail safarovb@rambler.ru

В статье с помощью методов математического моделирования исследуется роль информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) в развитии туризма в Республике Узбекистан. Предложенная модель дает возможность прогнозирования информационно-коммуникационных технологий в развитии туризма в Узбекистанане в зависимости от воздействующих значимых факторов внешней среды. Предлагаются ориентиры развития рынка туризма в стране, обоснованные выводами проведенного анализа.
Ключевые слова: международный туризм, рынок туризма, тенденции, модель, регрессионный анализ, информационно-коммуникационные технологии, факторы.

Используемые источники
1. Зорин И.В. Теоретические основы рекреационной географии. – М.: Наука, 1975.
2. Староселец Е.А., Мельникас Б.И. Математическая модель оптимального размещения массового загородного отдыха населения крупных промышленных центров // Известия вузов. Строительство и архитектура. – 1978. – № 2.
3. Олейников Е.С.  Оптимальные модели развития и размещения мест курортно-рекреационного обслуживания. – Кн. 3. Проблемы и методологические основы районной планировки. – Киев: НИИП градостроительства, 1978.
4. Hill M., Schechter M. Optimal goal achievement in the development of outdoor recreation facilities. – Urban and Regional Plan-nong (ed. Wilson A.G.). – London: Pion Press, 1971.
5. Penz A.J. Outdoor recreation areas: capacity and formulation of use policy. – Management Science, 1975, 22,
№ 2.
6. Management Science Applications To Leisure-Time Operations, Ladany, S.P. (ed.) (No 4 in the Studies in Management Science and Systems series edited by Dean, B.V.), NorthHolland/American Elsevier Publishing Co., Amsterdam/New York, 1975.
7. Квартальнов В.А. Теория и практика туризма: учебник. – М.: Финансы и статистика, 2003. – 672 с.
8. Яковлев Г.А. Экономика и статистика туризма: учеб. пособие. – М.: Издательство РДЛ, 2004. – 376 с.

The impact of information and communication technologies on tourism development in the republic of Uzbekistan
Safarov Bahodirhon, Ph.D.,Samarkand Institute Economic and Service, Bobir Mirzo str., 53, Samarkand, 140105, Republic of Uzbekistan., e-mail safarovb@rambler.ru

The article is about impact of ICT in the development of tourism system in Uzbekistan. The industry of tourism is one of the biggest consumers of ICT, as information about touristic products has to be in due time available from various parts of globe. The Uzbek tourism system during last years has turned into dynamically developing branch of economy demanding constant technological innovations. The aim of this report consists in justification the expediency of introducing the special soft ware focused on travel companies from the point of view of economic efficiency of their activity and improvement of quality of touristic product.
Keywords:  economic of tourism, process, resource, infrastructure, information and communication technologies.

Sources
1. Zorin, I.V. (1975). Theoretical fundamentals of recreational geography. Science, Moscow.
2. Staroselets, E.A., Melnikas, B.I., (1978). Mathematic model optimum placement of mass country rest of the population of large industrial centers. News of Higher Education Institutions. Construction and Architecture 2: 71-79.
3. Oleynikov, E.S. (1978). Optimum models of development and placement of places of resort and recreational service. Problems and methodological bases of the economy: 51-59.
4. Hill, M., Schechter, M. (1971). Optimal goal achievement in the development of outdoor recreation facilities. Urban and Regional Planning. Ed. Wilson, A.G. Pion Press, London.
5. Penz, A.J. (1975). Outdoor recreation areas: capacity and formulation of use policy. Management Science 2: 45-49.
6. Management Science Applications To Leisure-Time Operations, Ladany, S.P. (ed.) (No 4 in the Studies in Management Science and Systems series edited by Dean, B.V.), NorthHolland/ American Elsevier Publishing Co., Amsterdam/New York, 1975.
7. Kvartalnov, V.A. (2003). Theory and practice of tourism. Finance and statistics, Moscow.
8. Yakovlev, G.A. (2004). Economic and statistics of tourism: Manual. RDL Publishing House, Moscow.

 

МАРКЕТИНГОВЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
MARKETING RESEARCH

Маркетинговое исследование интернет-ресурса magcity74.ru
Лимарева Ю.А., кандидат педагогических наук, доцент кафедры экономики и маркетинга ФГБОУ ВПО «Магнитогорский государственный технический университет им. Г.И. Носова», e-mail: y.limareva@mail.ru

В статье представлено маркетинговое исследование пользователей интернет-ресурса MagCity74.ru, проведенное с целью выявления возможностей портала для развития бренда медиагруппы «Знак», крупнейшего информационного агентства г. Магнитогорска. По результатам исследования сделаны выводы о возможностях развития бренда, предприятию даны рекомендации по использованию возможностей портала для дальнейшего развития бренда.
Ключевые слова: развитие бренда, интернет-ресурсы, исследование потребителей, интернет-реклама, рынок информации, информационная продукция.

Используемые источники
1. Большаков В.В., Лимарев П.В., Остапченко Л.А. Влияние мирового экономического кризиса на микроэкономическую политику малых предприятий // Сб. статей Международной научно-практической конференции «Достижения и перспективы экономического развития» / Научный центр «Аэтерна». – Уфа, 2014. – С. 15–19.
2. Голубков Е.П. Основы маркетинга. – М.: Финпресс, 2007. – 656 с.
3. Дэвис С., Данн М. Бренд-билдинг: создание бренда, раскручивающего бизнес. – СПб.: Питер, 2009. – 320 с.
4. Домин В.Н. Брендинг: новые технологии в России. – СПб.: Питер, 2007. – 352 с.
5. Зиновьева, Е.Г., Субач И.А. Маркетинговые коммуникации. Паблик рилейшзн. – Магнитогорск, 2008.
6. Лимарев П.В. Оценка информационного продукта на региональном рынке телевизионной информации // Маркетинг в России и за рубежом. – 2014. – № 6. – С. 72–79.
7. Лимарев П.В. Сравнительный анализ рекламных возможностей сети Интернет и печатных средств массовой информации // Маркетинг в России и за рубежом. – 2007. – № 6. – С. 119–124.
8. Лимарев П.В. Инструменты управления экономической эффективностью в организации: автореф. дис. ... канд. экон. наук / Московский государственный университет печати им. Ивана Федорова. – М., 2012.
9. Лимарев П.В., Субач И.А. Социальная организация предприятия: вперед в прошлое // Менеджмент в России и за рубежом. – 2015. – № 4. – С. 131–134.
10. Мамлеева Л., Перция В. Анатомия бренда: технология разработки и развития бренда. – М.: Вершина, 2007. – 288 с.
11. Музыкант В.Л. Маркетинговые основы управления коммуникациями. – М.: Эксмо, 2008. – 832 с.
12. Сысоева С.В. Некоторые аспекты «информатизации» и «информационной инфраструктуры» как экономической категории // Интеллектуальный потенциал XXI века: ступени познания: сб. материалов II Международной студенческой научно-практической конференции / под общ. ред. С.С. Чернова. – Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2010. – С. 360–363.
13. Хисаметдинов И.Н., Лимарев П.В. Понимание сущности маркетинга как философии бизнес-идеи // Актуальные проблемы экономического развития: сб. статей Международной научно-практической конференции. – Уфа, 2014. – С. 308–311.

Marketing research online resource magcity74.ru
Limareva Julia, PhD Pedagogic Sciences, associate professor of the Department of Economics and Marketing, Nosov Magnitogorsk State Technical University, e-mail: y.limareva@mail.ru

The article presents a marketing research of users on-line resource MagCity74.ru, spent to identify opportunities for the development of the portal brand media group «Sign», the largest news agency in Magnitogorsk. The study suggests the possibility of the development of the brand, for media group recommendations for use of the opportunities for further development of the portal of the brand.
Keywords:  brand development, online-resources, consumer research, Internet advertisment, market of information, information products.

Sources
1. Bolshakov V.V., Limarev P.V., Ostapchenko L.A. Vlijanie mirovogo jekonomicheskogo krizisa na mikrojekonomicheskuju politiku malyh predprijatij // sb.: dostizhenija i perspektivy jekonomicheskogo razvitija / sbornik statej mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii. Nauchnyj centr «Aeterna». Ufa, 2014. P. 15-19.
2. Golubkov E.P. Osnovy marketinga. – M.: Finpress, 2007. – 656 p.
3. Djevis p., Dann M. Brend-bilding: sozdanie brenda, raskruchivajushhego biznes. – SPb: Piter, 2009. – 320 p.
4. Domin V.N. Brending: novye tehnologii v Rossii. – SPb: Piter, 2007. – 352 p.
5. Zinoveva, E.G., Subach I.A. Marketingovye kommunikacii. Pablik rilejshzn Magnitogorsk, 2008.
6. Limarev P.V. Ocenka informacionnogo produkta na regionalnom rynke televizionnoj informacii // Marketing v Rossii i za rubezhom. 2014. № 6. P. 72-79.
7. Limarev P.V. Sravnitelnyj analiz reklamnyh vozmozhnostej seti internet i pechatnyh sredstv massovoj informacii // Marketing v Rossii i za rubezhom. 2007. № 6. P. 119-124.
8. Limarev P.V. Instrumenty upravlenija jekonomicheskoj jeffektivnostju v organizacii // avtoref. diss. na soiskanie uchenoj stepeni kand. jekon. nauk / Moskovskij gosudarstvennyj universitet pechati im. Ivana Fedorova. Moskva, 2012.
9. Limarev P.V., Subach I.A. Socialnaja organizacija predprijatija: vperjod v proshloe // Menedzhment v Rossii i za rubezhom. 2015. № 4. P. 131-134.
10. Mamleeva L., Percija V. Anatomija brenda: tehnologija razrabotki i razvitija brenda. – M.: Vershina, 2007. – 288 p.
11. Muzykant V.L. Marketingovye osnovy upravlenija kommunikacijami. – M.: Jeksmo, 2008. – 832 p.
12. Sysoeva, S.V. Nekotorye aspekty «informatizacii» i «informacionnoj infrastruktury» kak jekonomicheskoj kategorii / S. V. Sysoeva // Intellektualnyj potencial XXI veka: stupeni poznanija : Sb. materialov II Mezhdunarodnoj studencheskoj nauchno-prakticheskoj konferencii / pod obshh. red. P.S. Chernova. – Novosibirsk : izd-vo NGTU, 2010. – P. 360 – 363.
13. Hisametdinov I.N., Limarev P.V. Ponimanie sushhnosti marketinga kak filosofii biznes-idei // Aktualnye problemy jekonomicheskogo razvitija / Sbornik statej Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii, Ufa, Respublika Bashkortostan, 2014. – P. 308-311.

Исследование удовлетворенности услугами Московского городского пассажирского транспорта
Сидорчук Р.Р., доктор экономических наук, профессор кафедры маркетинга ФГБОУ ВПО «РЭУ имени Г.В.Плеханова», e-mail: Sidorchuk.rr@rea.ru
Ефимова Д.М., доцент кафедры маркетинга ФГБОУ ВПО «РЭУ имени Г.В. Плеханова», e-mail: Efimova.dm@rea.ru

Важным направлением маркетинговой деятельности в секторе общественного транспорта является повышение удовлетворенности пассажира. Эта статья нацелена на улучшение понимания возможностей и ограничений атрибутов, определяющих аспекты качества общественного транспорта. Авторами разработана методика мультиатрибутивной модели, построенной на моделях «точек контакта». Итоговая интегральная оценка удовлетворенности рассчитывается путем усреднения оценок по каждому атрибуту (по методу Фишбейна). Методика предполагает определение удовлетворенности пассажира в виде некоторого интегрального показателя, сравнивая значения которого в разных волнах исследования, можно сделать вывод об изменении качества транспортного обслуживания.
Ключевые слова:    маркетинговые исследования, удовлетворенность, качество услуги, методы оценки качества услуг.

Используемые источники
1. Котлер Ф., Келлер К.Л. Маркетинг менеджмент. – 14-е изд. – СПб.: Питер. – 2014.
2. Ламбен Ж.-Ж. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива: пер. с франц. – СПб.: Наука, 1996. – XV.
3. Ефимова Д.М., Сидорчук Р.Р., Лопатинская И.В., Кадерова В.А. Разработка методики мониторинга удовлетворенности пассажиров московского городского пассажирского транспорта // Научный бюллетень Российского экономического университета имени Г.В. Плеханова. – 2015. – № 1 (7). – С. 264–288.
4. Лопатинская И.В. Лояльность как основной показатель удержания потребителей банковских услуг // Маркетинг в России и за рубежом. – 2002. – № 3 (29). – С. 20–32.
5. Сидорчук Р.Р. Маркетинговый аспект формирования оптимального промышленного ассортимента товара для малого бизнеса // Маркетинг в России и за рубежом. – 2009. – № 1. – С. 23–30.
6. Anastasie D. (2012). Proiectul ENERQI. – Monitorizarea si îmbunatatirea calitatii serviciilor de transport public, Transurb, № 61, pp. 4–6.
7. Costa Al., Fernandes R. (2012). Urban public transport in Europe: Technology diffusion and market organisation. Journal of Transportation Research Part A: Policy and Practice, Volume: 46, Number: 2, 2012, pp. 269–284.
8. Dragu V. (2004). Aspecte specifice ale calitatii  în transporturi,  Buletinul AGIR, № 3, pp. 104–107.
9. Eboli L., Mazzulla G.  (2009). A New Customer Satisfaction Index for Evaluating Transit Service Quality, Journal of Public Transportation, 12(3), pp. 21–37.
10. Friman M.,  Felleson M.  (2009). Service Supply and Customer Satisfaction in Public transportation: the Quality Paradox, Journal of Public Transportation, 12(4), pp. 57–69.
11. Evans M., Jamal A., Foxall G.  (2006). Consumer behaviour. John Wiley&Sons Ltd, Chchester, England. 404 p.
12. Iancu A.  (2010). Marketing for the public transport < apas.admpubl.snspa.ro/handle/2010/141> Дата просмотра 16.11.2015.
13. James S.  (2001). Put the Passenger First in Integrated Transport, International Railway Journal, no. 9, pp. 15–19.
14. König A.  (2002). The Reliability of the Transportation System and its Influence on the Choice Behaviour – Paper presented at the 2nd Swiss Transport Research Conference, March 20–22, Monte Verità/Ascona.
15. Nevrela J. (2008). Quality in passenger railway services. In: Transportation and Land Use Interaction Conference Proceedings, Ed. Polytechnic Press, pp. 449–463.
16. Raicu  S., Dragu V.  (2012). Pentru un transport public mai atractiv, Transurb, № 61, pp. 34–40.
17. Sidorchuk R., Efimova D., Lopatinskaya I., Kaderova V. (2015). Parametric Approach to the Assessment of Service Quality Attributes of Municipal Passenger Transport in Moscow // Modern Applied Science, Vol. 9, № 4.
18. Sidorchuk R.  (2014). Integral Effect Estimation Methods for a Partner Company of the Participation in the Coalition Loyalty Program, Research Journal of Applied Sciences, V. 9, pp. 947–951.
19. Sidorchuk R., Skorobogatykh I.  (2015). Marketing evaluation of public transport quality attributes: Review of two waves of research, Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol. 6. – No. 3. – S3, pp. 275–282.
20. Sidorchuk R., Grineva O. (2014). Research for the marketing state in Russian Museums,
Review of European Studies, Vol. 6, No. 4, pp. 283–289.
21. Steg L. (2003). Can Public Transport Compete with the Private Car? IATSS Res (Int Assoc Traffic Saf Sci), 27(2), pp. 27–35.
22. Stopher P., Jones P. (2003). Transport Survey Quality and Innovation, Amsterdam: Pergamon Steg, L. (2003). Can Public Transport Compete with the Private Car?, IATSS Res (Int Assoc Traffic Saf Sci), 27(2), pp. 27–35.
23. Tobias M., Waisman J., de Paiva H., Jr.  (2009). Service quality attributes in urban bus services: the experience of Belem – Para/Brasil, In: Urban Transport XV Conference Proceedings, Ed. WIT Press, pp. 405–417.
24. Webb V.  (2010). Customer Loyalty in the Public Transportation Context, Thesis (S.M. in Transportation), Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA.

The services satisfaction study of Moscow city passenger transport
Sidorchouk R.R., Doctor of Economics (marketing), Ph.D., Professor of the Department of Marketing Plekhanov Russian University of Economics; Russian Federation, Moscow, e-mail: Sidorchuk.rr@rea.ru
Efimova D.M., Ph.D., Associate professor of the Department of Marketing Plekhanov Russian University of Economics; Russian Federation, Moscow, e-mail: Efimova.dm@rea.ru

An important area of marketing activities in the public transport sector aims to increase passenger satisfaction. This article aims to contribute to a better understanding of the capabilities and limitations of the attributes that define the quality aspects. The authors have developed a methodology built on models of “contact points”, multatributive models and final integrated assessment of satisfaction, is calculated by averaging the ratings for each attribute (using Fishbein). The technique involves determine the satisfaction of the passenger in the form of an integral index, comparing values in different waves of research it is possible to conclude that the change in the quality of transport service.
Keywords: market research, satisfaction, quality of services, methods for assessing the quality of services.

Sources
1. Kotler F. , Keller K.L Marketing Management 14th izdanie. – SPb: Piter. – 2014. – 800 c.
2. Lambem J.j. Strategic marketing. European perspective. – SPb: Science, 1996. – XV. – 589 s.
3. Efimov D.M. Sidorchuk R.R., Lopatynskaya I.V., Kaderova V.A. Development of methodology for monitoring passenger satisfaction in Moscow urban transport // Scientific Bulletin of the Plekhanov Russian Economic University . – 2015. – №1 (7) . – p. 264-288.
4. Lopatynskaya I.V. loyalty as a key indicator of consumer banking services hold // Marketing in Russia and abroad. – 2002 / – № 3 (29) . – S. 20-32.
5. Sidorchuk R.R. The marketing aspect of the formation of the optimal range of industrial goods for the small business // Marketing in Russia and
abroad. – 2009. – № 1. – pp 23-30.
6. Anastasie D. (2012). Proiectul ENERQI. – Monitorizarea si îmbunatatirea calitatii serviciilor de transport public, Transurb, № 61, pp. 4–6.
7. Costa Al., Fernandes R. (2012). Urban public transport in Europe: Technology diffusion and market organisation. Journal of Transportation Research Part A: Policy and Practice, Volume: 46, Number: 2, 2012, pp. 269–284.
8. Dragu V. (2004). Aspecte specifice ale calitatii  în transporturi,  Buletinul AGIR, № 3, pp. 104–107.
9. Eboli L., Mazzulla G.  (2009). A New Customer Satisfaction Index for Evaluating Transit Service Quality, Journal of Public Transportation, 12(3), pp. 21–37.
10. Friman M.,  Felleson M.  (2009). Service Supply and Customer Satisfaction in Public transportation: the Quality Paradox, Journal of Public Transportation, 12(4), pp. 57–69.
11. Evans M., Jamal A., Foxall G.  (2006). Consumer behaviour. John Wiley&Sons Ltd, Chchester, England. 404 p.
12. Iancu A.  (2010). Marketing for the public transport < apas.admpubl.snspa.ro/handle/2010/141> Дата просмотра 16.11.2015.
13. James S.  (2001). Put the Passenger First in Integrated Transport, International Railway Journal, no. 9, pp. 15–19.
14. König A.  (2002). The Reliability of the Transportation System and its Influence on the Choice Behaviour – Paper presented at the 2nd Swiss Transport Research Conference, March 20–22, Monte Verità/Ascona.
15. Nevrela J. (2008). Quality in passenger railway services. In: Transportation and Land Use Interaction Conference Proceedings, Ed. Polytechnic Press, pp. 449–463.
16. Raicu  S., Dragu V.  (2012). Pentru un transport public mai atractiv, Transurb, № 61, pp. 34–40.
17. Sidorchuk R., Efimova D., Lopatinskaya I., Kaderova V. (2015). Parametric Approach to the Assessment of Service Quality Attributes of Municipal Passenger Transport in Moscow // Modern Applied Science, Vol. 9, № 4.
18. Sidorchuk R.  (2014). Integral Effect Estimation Methods for a Partner Company of the Participation in the Coalition Loyalty Program, Research Journal of Applied Sciences, V. 9, pp. 947–951.
19. Sidorchuk R., Skorobogatykh I.  (2015). Marketing evaluation of public transport quality attributes: Review of two waves of research, Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol. 6. – No. 3. – S3, pp. 275–282.
20. Sidorchuk R., Grineva O. (2014). Research for the marketing state in Russian Museums,
Review of European Studies, Vol. 6, No. 4, pp. 283–289.
21. Steg L. (2003). Can Public Transport Compete with the Private Car? IATSS Res (Int Assoc Traffic Saf Sci), 27(2), pp. 27–35.
22. Stopher P., Jones P. (2003). Transport Survey Quality and Innovation, Amsterdam: Pergamon Steg, L. (2003). Can Public Transport Compete with the Private Car?, IATSS Res (Int Assoc Traffic Saf Sci), 27(2), pp. 27–35.
23. Tobias M., Waisman J., de Paiva H., Jr.  (2009). Service quality attributes in urban bus services: the experience of Belem – Para/Brasil, In: Urban Transport XV Conference Proceedings, Ed. WIT Press, pp. 405–417.
24. Webb V.  (2010). Customer Loyalty in the Public Transportation Context, Thesis (S.M. in Transportation), Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA.

 

ПРОДУКТОВАЯ ПОЛИТИКА
PRODUCT POLICY

Актуальные вопросы повышения качества молока и молочных продуктов с учетом импортозамещения
Губанов Р.С., кандидат экономических наук, старший научный сотрудник Центра отраслевой экономики Федерального государственного бюджетного учреждения «Научно-исследовательский финансовый институт» Министерства финансов РФ, доцент кафедры экономики Рязанского института экономики НОУ ВПО «Санкт-Петербургский университет управления и экономики», e-mail: gubanof@mail.ru

В статье рассматривается проблема качества производства молока. Анализируется современное состояние молочной отрасли с учетом потребностей в импортозамещении. Предлагается улучшить деятельность на рынке молочной продукции с позиции обновления внутренних ресурсов производства и использования козьего молока. Говорится о том, что условия импортозамещения молочной продукции предусматривают соблюдение требований к качеству молока и обеспечение его повышения на основе внедрения новаций.
Ключевые слова: качество, качество молока, качество молочных продуктов, повышение качества, импортозамещение.

Используемые источники
1. Бетляев Р.О., Орлова Г.М., Шульц  А.В. Молочное животноводство в Тюменской области: инновационные технологии // Молочная промышленность. – 2015. – № 7. – С. 52.
2. Губанов Р.С. Маркетинговые решения молокоперерабатывающих компаний: новации и риски // Маркетинг в России и за рубежом. – 2014. – № 1. – С. 79–85.
3. Губанов Р.С. Проектирование цикличности простоев производства в целях минимизации риска // Вестник Рязанского государственного радиотехнического университета. – 2006. – № 19. – С. 166–172.
4. Губанов Р.С. Ранжирование факторов риска при переработке молока // Аграрная наука. – 2014. – № 3. – С. 20–21.
5. Губанов Р.С. Современные тенденции развития производства молока и его реализации в России и за рубежом // Экономика сельского хозяйства России. – 2015. – № 1. – С. 64–71.
6. Губанов Р.С. Управление предпринимательством на основе минимизации финансовых рисков // Проблемы теории и практики управления. – 2013. – № 6. – С. 119–122.
7. Зернаева Л.А. Молочная продуктивность коров как показатель интенсивности развития молочного скотоводства // Молочная промышленность. – 2015. – № 6. – С. 44.
8. Крусь Г.Н. Технология молока и молочных продуктов / Г.Н. Крусь, А.Г. Храмцов, З.В. Волоткина, С.В. Карпычев; под ред. А.М. Шалыгиной. – М.: КолосС, 2007. – 455 с.
9. Постникова Л.В. Учетное обеспечение экспортно-импортных операций в организациях АПК [Текст]: монография / [Л.В. Постникова, И.В. Харчева, Н.А. Прошина]. – М.: Изд-во РГАУ-МСХА, 2013. – 154 с.
10. Шишаева Н.В., Городецкий А.П. Специализация молочного скотоводства, его эффективность и оплата труда // Экономика и предпринимательство. – 2014. – № 4 (ч. 1). – С. 449.
11. Юрова Е.А. Контроль молочной продукции в условиях требований технических регламентов ТС. Применение высокоэффективных методов анализа // Молочная промышленность. – 2015. – № 6. – С. 22.
12. specagro.ru/rumain27/specagro.ru
13. huday.ru/kalorijnost/moloko-kalorijnost-belki-zhiry-uglevody.html

Actual issues of improving milk and dairy products quality in conditions of import substitution
Gubanov R.S., candidate of economic Sciences, senior researcher, Center for industrial Economics of the Federal state budgetary institution «Scientific research Institute of Finance» of the Ministry of Finance of the Russian Federation, associate Professor, Department of Economics Ryazan Institute of Economics, NOU VPO «St. Petersburg University of management and Economics», e-mail: gubanof@mail.ru

In the article the problem of quality milk production. Examines the current state of the dairy industry’s needs in import substitution. It is proposed to improve the activity on the dairy market from the perspective of upgrading the internal resources of production and usage of goat milk. States that the conditions of import substitution of dairy products provide for compliance with the requirements for milk quality and ensuring its improvement through the introduction of innovations.
Keywords:  quality, quality milk, quality milk products, quality improvement, import substitution.

Sources
1. Belyaev R. O., Orlova, G. M., Schultz A. B. Dairy cattle in the Tyumen region: innovative technologies // Dairy industry № 7. – 2015. – P. 52.
2. Gubanov R. S. Marketing solutions dairy companies: innovations and risks // Marketing in Russia and abroad
№ 1. – 2014. – P. 79-85.
3. Gubanov R. S. the Design of cyclic production downtime in order to minimize the risk of // Bulletin of Ryazan state Radiotechnical University. 2006. № 19. P. 166-172.
4. Gubanov R. S. Ranking of risk factors for milk processing // agricultural science. 2014. № 3. P.20-21.
5. Gubanov R. S. Modern trends of development of milk production and its realization in Russia and abroad // Economics of agriculture of Russia № 1. – 2015. – P. 64-71.
6. Gubanov R. S. managing the business by minimizing financial risks // problems of theory and management practice. 2013. № 6. P. 119-122.
7. Saraeva L. A. Milk productivity of cows as an indicator of the intensity of development of dairy cattle breeding // Dairy industry № 6. – 2015. – P. 44.
8. Crush G. N. Technology of milk and milk products / G. N. Kruse, A. G. Khramtsov, V. Z. Volodina, karpychev, S. V.; edited by A. M. Shalygina . – M.: Colossus, 2007. – 455 P.
9. Postnikova L.V. Accounting provision of export-import operations in the agricultural organizations [Text]: monograph / [L. V. Postnikov, I. V. Kharcheva, N. A. Proshina]. - Moscow : Publishing RGAU-MSHA, 2013. – 154 p.
10. Silaeva N. In., Gorodetsky, A. P. Specialization of dairy cattle breeding, efficiency and wages // Economics and entrepreneurship № 4 p. 1. – 2014. – P. 449.
11. Yurova E. A. Control of dairy products in terms of requirements of technical regulations of the customs Union the Application of high-performance methods of analysis // Dairy industry № 6. – 2015. – P. 22.
12. specagro.ru/rumain27/ specagro.ru
13. huday.ru/kalorijnost/moloko-kalorijnost-belki-zhiry-uglevody.html

 

МАРКЕТИНГОВЫЕ КОММУНИКАЦИИ
MARKETING COMMUNICATIONS

Значение туристского логотипа в брендинге страны
Шаекина Ж.М., доктор экономических наук, профессор Карагандинского государственного университета им. академика Е.А. Букетова, e-mail: zh.shayekina@mail.ru
Тлеубердинова А.Т.,
доктор экономических наук, профессор Карагандинского государственного университета им. академика Е.А. Букетова, e-mail: tat404@mail.ru
Усенова Д.,
магистр экономических наук, старший преподаватель Карагандинского государственного университета им. академика Е.А. Букетова, e-mail: magdina79@mail.ru

В статье рассматриваются особенности логотипа как отличительного символа идентификации страны для туристических посещений. Проведен сравнительный анализ качества сформированных логотипов различных стран и их слоганов. Авторы отмечают значение правильного выбора логотипа для соответствующего восприятия предложения страны потенциальными потребителями туристских услуг.
Ключевые слова: логотип, брендинг, слоган, визуальная идентичность.

Используемые источники
1. Jaffe E. & Nebenzahl D.  (2001). National image and competitive advantage: The theory and practice of country-of-origin effect. Copenhagen: Copenhagen Business School Press.
2. Kleppe I. & Mossberg L. (2006). Company versus country branding: Same, same, but different. In F. Asche (Ed.), Primary industries facing global markets: The supply chains and markets for Norwegian food and forest products (pp. 217–246). Copenhagen, Denmark: Copenhagen Business School Press.
3. Harish R. (2010). Brand architecture in tourism branding: The way forward for India. Journal of Indian Business Research, 2(3), 153–165.
4. Rafaeli A., Sagy Y. & Derfler-Rozin R. (2008). Logos and initial compliance: A strong case of mindless trust. Organization Science, 19(6), 845–859.
5. Berry N.C. (1989). Revitalizing brands. Journal of Consumer Marketing, 5(3), 15–20.
6. Morrow D.J. (1992). An image makeover. International Business, 5(3), 66–68.
7. Bennett P.D. (1995). Dictionary of marketing terms. Chicago, IL: NTC Business Books.
8. Pimentel R.W. (1997). Consumer preference for logo designs: Visual design and meaning. (Unpublished doctoral dissertation). University of Arizona, Tucson, AZ.
9. Henderson P.W. & Cote J.A.  (1998). Guidelines for selecting or modifying logos. Journal of Marketing, 62, 14–30.
10. Cohen D. (1986). Trademark strategy. Journal of Marketing, 50, 61–74.
11. Robertson K.R.  (1989). Strategically desirable brand name characteristics. Journal of Consumer Marketing, 6, 61–71.
12. Olins W.  (1979) ‘Corporate identity: the myth and the reality’, Royal Society of Arts Journal, March.
13. Aaker J.L. (1997) ‘Dimensions of brand personality, Journal of Marketing Research, 34. (August): 347–5617. Fournier S. (1998) ‘Consumers and their brands: developing relationship theory in consumer research’, Journal of Consumer Research, 24 (4): 343–73.
14. Тлеубердинова А.Т. О вопросе брендинга туристского продукта // Туризм: право и экономика. – 2015. – № 1. – С. 14–19.
15. EdellJ.A&  Staelin R. (1983). The information processing of pictures in print advertisements. Journal of Consumer Research, 10, 45–61.
16. Henderson P.W., Cote J.A., Leong S.M. & Schmitt B.  (2003). Building strong brands in Asia: Selecting the visual components of image to maximize brand strength. International Journal of Research in Marketing, 20, 297–313.
17. Vary A.P., 2010. Country slogans and logos: Findings of a bench marketing study. 8th International Conference on Management, Enterprise and Benchmarketing. Budapest. pp: 199–208.
18. Hardy G., 2009. Down with design. Available from downwithdesign.com/logo-design/brands-of-the-land-travel-tourism-logos/ [Accessed 05 07, 2014]. wttc.org, 2014. wttc.org; wttc-infographic.org. [Accessed 7, 27, 2014].
19. Colman A.M., Wober J.M. & Norris C.E. (1995). Sight bites: A study of viewers’ impressions of corporate logos in the communications industry. Journal of the Market Research Society, 37(4), 405–415.
20. Byrom J.W. & Lehman K.F. (2007, June). Corporate visual identity in local government: The role of the logo. In Proceedings of the 6th International Congress on Public and Non-profit Marketing (pp. 1–13), Portugal.
21. Masten D.L.  (1988). Logo’s power depends on how well it communicates with target market. Marketing News, 22, 2.
22. Pike S., Bianchi C., Kerr G. & Patti C. (2010). Consumer-based brand equity for Australia as a long-haul tourism destination in an emerging market. International Marketing Review, 27(4), 434–449.
23. Van den Bosch A.L.M., De Jong M. & Elving W.J.L. (2006). Managing corporate visual identity: Exploring the differences between manufacturing and service, and profit-making and nonprofit organizations. Journal of Business Communication, 43, 138–157.
24. Kotler P. & Gertner D. (2002). Country as brand, product, and beyond: A place marketing and brand management perspective. Brand Management, 9, 249–261.
25. Lee S., Rodriguez L., Sar S. The influence of logo design on country image and willingness to visit: A study of country logos for tourism.
26. Rodriguez L., Asoro R.L., Lee S., Sar S. Gestalt Principles in Destination Logos and Their Influence on People's Recognition and Intention to Visit a Country. Online Journal of Communication & Media Technologies; Jan 2013, Vol. 3 Issue 1, p. 91. connection.ebscohost.com/c/articles/84671126/
27. Travel Blackboard (Asia Edition). (2012, February 16). Vietnam’s ‘timeless charm’ faces testing times. Retrieved from etravelblackboardasia.com/article/81728/ vietnams-timeless-charm-faces-testing-times
28. Wanderlust Travel and Destination Marketing. (2009). Logo design for travel and destinations. Retrieved from createwanderlust.com/logo-design-for-travel-and-destination-brands
29. Coldwell W.  (2013). The guardian. Available from theguardian.com/travel/2013/nov/21/tourism-slogans-around-the-world [Accessed 05 20, 2014].

Importance of tourism logo in country branding
Shayekina Z.M., HD, full prof. (Academician E.A. Buketov Karaganda State University), e-mail: zh.shayekina@mail.ru
Tleuberdinova A.T., HD, full prof. (Academician E.A.Buketov Karaganda State University), e-mail: tat404@mail.ru
Usenova D.M., MSc in economics and business., senior teacher (Academician E.A.Buketov Karaganda State University), e-mail: magdina79@mail.ru

The article is considered the features of the logo as a distinctive symbol of identification of the country as a tourist destination. In this article the quality of the various formed logos and slogans has been analyzed for the different countries. Particular attention is paid to the importance of the correct choice of a logo for the corresponding perception of the country offers by potential consumers of tourism services.
Keywords:  logo, branding, slogan, visual identity.

Sources
1. Jaffe E. & Nebenzahl D.  (2001). National image and competitive advantage: The theory and practice of country-of-origin effect. Copenhagen: Copenhagen Business School Press.
2. Kleppe I. & Mossberg L. (2006). Company versus country branding: Same, same, but different. In F. Asche (Ed.), Primary industries facing global markets: The supply chains and markets for Norwegian food and forest products (pp. 217–246). Copenhagen, Denmark: Copenhagen Business School Press.
3. Harish R. (2010). Brand architecture in tourism branding: The way forward for India. Journal of Indian Business Research, 2(3), 153–165.
4. Rafaeli A., Sagy Y. & Derfler-Rozin R. (2008). Logos and initial compliance: A strong case of mindless trust. Organization Science, 19(6), 845–859.
5. Berry N.C. (1989). Revitalizing brands. Journal of Consumer Marketing, 5(3), 15–20.
6. Morrow D.J. (1992). An image makeover. International Business, 5(3), 66–68.
7. Bennett P.D. (1995). Dictionary of marketing terms. Chicago, IL: NTC Business Books.
8. Pimentel R.W. (1997). Consumer preference for logo designs: Visual design and meaning. (Unpublished doctoral dissertation). University of Arizona, Tucson, AZ.
9. Henderson P.W. & Cote J.A.  (1998). Guidelines for selecting or modifying logos. Journal of Marketing, 62, 14–30.
10. Cohen D. (1986). Trademark strategy. Journal of Marketing, 50, 61–74.
11. Robertson K.R.  (1989). Strategically desirable brand name characteristics. Journal of Consumer Marketing, 6, 61–71.
12. Olins W.  (1979) ‘Corporate identity: the myth and the reality’, Royal Society of Arts Journal, March.
13. Aaker J.L. (1997) ‘Dimensions of brand personality, Journal of Marketing Research, 34. (August): 347–5617. Fournier S. (1998) ‘Consumers and their brands: developing relationship theory in consumer research’, Journal of Consumer Research, 24 (4): 343–73.
14. Tleuberdinova A.T. On the issue of branding of tourism product // Tourism: law and economics. – 2015. – № 1. – S. 14–19.
15. Edell J.A.  &  Staelin R. (1983). The information processing of pictures in print advertisements. Journal of Consumer Research, 10, 45–61.
16. Henderson P.W., Cote J.A., Leong S.M. & Schmitt B.  (2003). Building strong brands in Asia: Selecting the visual components of image to maximize brand strength. International Journal of Research in Marketing, 20, 297–313.
17. Vary A.P., 2010. Country slogans and logos: Findings of a bench marketing study. 8th International Conference on Management, Enterprise and Benchmarketing. Budapest. pp: 199–208.
18. Hardy G., 2009. Down with design. Available from downwithdesign.com/logo-design/brands-of-the-land-travel-tourism-logos/ [Accessed 05 07, 2014]. wttc.org, 2014. wttc.org; wttc-infographic.org. [Accessed 7, 27, 2014].
19. Colman A.M., Wober J.M. & Norris C.E. (1995). Sight bites: A study of viewers’ impressions of corporate logos in the communications industry. Journal of the Market Research Society, 37(4), 405–415.
20. Byrom J.W. & Lehman K.F. (2007, June). Corporate visual identity in local government: The role of the logo. In Proceedings of the 6th International Congress on Public and Non-profit Marketing (pp. 1–13), Portugal.
21. Masten D.L.  (1988). Logo’s power depends on how well it communicates with target market. Marketing News, 22, 2.
22. Pike S., Bianchi C., Kerr G. & Patti C. (2010). Consumer-based brand equity for Australia as a long-haul tourism destination in an emerging market. International Marketing Review, 27(4), 434–449.
23. Van den Bosch A.L.M., De Jong M. & Elving W.J.L. (2006). Managing corporate visual identity: Exploring the differences between manufacturing and service, and profit-making and nonprofit organizations. Journal of Business Communication, 43, 138–157.
24. Kotler P. & Gertner D. (2002). Country as brand, product, and beyond: A place marketing and brand management perspective. Brand Management, 9, 249–261.
25. Lee S., Rodriguez L., Sar S. The influence of logo design on country image and willingness to visit: A study of country logos for tourism.
26. Rodriguez L., Asoro R.L., Lee S., Sar S. Gestalt Principles in Destination Logos and Their Influence on People's Recognition and Intention to Visit a Country. Online Journal of Communication & Media Technologies; Jan 2013, Vol. 3 Issue 1, p. 91. connection.ebscohost.com/c/articles/84671126/
27. Travel Blackboard (Asia Edition). (2012, February 16). Vietnam’s ‘timeless charm’ faces testing times. Retrieved from etravelblackboardasia.com/article/81728/ vietnams-timeless-charm-faces-testing-times
28. Wanderlust Travel and Destination Marketing. (2009). Logo design for travel and destinations. Retrieved from createwanderlust.com/logo-design-for-travel-and-destination-brands
29. Coldwell W.  (2013). The guardian. Available from theguardian.com/travel/2013/nov/21/tourism-slogans-around-the-world [Accessed 05 20, 2014].

 

КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТЬ
COMPETITIVENESS

Формирование маркетинговой стратегии организации в неблагоприятных экономических условиях
Тётушкин В.А., кандидат технических наук, доцент кафедры экономического анализа и качества ФГБОУ ВПО «Тамбовский государственный технический университет», e-mail: volodtetus@yandex.ru

В статье рассмотрен процесс формирования маркетинговой стратегии организации в неблагоприятных экономических условиях. Подробно проанализированы изменения маркетинговых стратегий таких фирм, как Samsung, Apple и Nokia.
Ключевые слова: маркетинг, стратегия, анализ, экономика, кризис, организация.

Используемые источники
1. Николайчук Н.Е. Маркетинг и менеджмент услуг. Деловой сервис. – СПб.: Питер, 2005. – 608 с.
2. Толстяков Р.Р., Феногенов К.В. Инструменты формирования маркетинговой стратегии, ориентированной на конкурента // Социально-экономические явления и процессы. – 2014. – Т. 9. – № 8.
3. Тётушкин В.А. Эффективность управления качеством в сервисе и маркетинге // Наука и бизнес: пути развития. – 2013. – № 10 (28). – С. 141–145.

Formation of organizational marketing strategy in an unfavorable economic conditions
Tetushkin V.A., candidate of technical Sciences, associate Professor, Department of economic analysis and quality, Fsbei HPE Tambov state technical University, e-mail: volodtetus@yandex.ru

The purpose of this study is to consider the process of formation of marketing strategy of the organization in adverse economic conditions. In detail the changes in marketing strategies of firms such as Samsung, Apple and Nokia.
Keywords: marketing, strategy, analysis, economy, crisis, organization.

Sources
1. Nikolaychuk N. E. Marketing and management services. Business service. – SPb.: Peter, 2005. – 608 S.
2. Tolstykov R. R., K. V. Fenogenov. Tools of formation of marketing strategy based on competitor // Socio-economic phenomena and processes. 2014. Vol. 9, No. 8.
3. Tetushkin V. A. the Effectiveness of quality management in the service and marketing. // Science and business: ways of development. 2013. No. 10 (28). S. 141 – 145.

 

МАРКЕТИНГ В НЕПРОИЗВОДСТВЕННОЙ СФЕРЕ
MARKETING FOR NON-PRODUCTIVE SPHERE

Брендинговая деятельность зарубежных вузов
Неретина Е.А., доктор экономических наук, профессор, заведующая кафедрой маркетинга Мордовского государственного университета им. Н.П. Огарёва, e-mail: ch.marketing@econom.mrsu.ru
Корокошко Ю.В., кандидат экономических наук, доцент кафедры маркетинга Мордовского государственного университета им. Н.П. Огарёва, e-mail: Ulya_Korokoshko@mail.ru
Гвоздецкая И.В., кандидат экономических наук, доцент кафедры маркетинга Мордовского государственного университета им. Н.П. Огарёва, e-mail: 1770248@mail.ru

Актуализация проблемы обеспечения эффективности брендинговой деятельности образовательных учреждений обусловливает необходимость исследования практического опыта ведущих зарубежных вузов в решении данной задачи. Функции брендинга в настоящее время успешно реализуются во многих вузах США и Европы. В статье охарактеризованы современное состояние, институциональное обеспечение и особенности организации брендинговой деятельности вузов за рубежом на примере престижных высших образовательных учреждений США и Германии.
Ключевые слова: маркетинг, брендинг, бренд, вуз, университет, образование, позиционирование.

Используемые источники
1. Архиереев С.И. Cтарейшие университеты – единое пространство исторической преемственности // Переяславская рада: ее историческое значение и перспективы развития восточно-славянской цивилизации: сб. науч. тр.: матер. VІ Междунар. науч.-практ. конф. – Харьков: НТУ«ХПИ», 2011. – C. 17–21.
2. Вахштайн В.С. Кросс-национальный обзор систем высшего образования: особенности атлантической модели // Ученый совет. – 2014. – № 1. – С. 56–68.
3. Ведущее российское отраслевое СМИ в области рекламы, маркетинга и PR [Электронный ресурс]. URL: sostav.ru/
4. Википедия. Свободная энциклопедия [Электронный ресурс]. URL: ru.wikipedia.org/
5. Гансуар К., Неретина Е.А., Корокошко Ю.В. Опыт проектно-ориентированного обучения и организации командной работы студентов вуза // Интеграция образования. – 2015. – № 2 (79). – С. 22–30.
6. Запрягаев С.А. Глобализация и системы обеспечения качества высшего образования / С.А. Запрягаев, Е.В. Караваева, И.Г. Карелина, А.М. Салецкий. – М.: МГУ, 2007. – 292 с.
7. Зайцева Е.А. Система образования в США: структура и особенности // Theoretical & Applied Science. – 2015. – № 4 (24). – С. 219–224.
8. Замулин О.А. Американское университетское образование: уроки для России / О.А. Замулин, Б.Г. Капустин, Д.Л. Константиновский, Н.Е. Покровский, Ю.М. Почта, В.В. Радаев // Высшее  образование сегодня. – 2004. – № 8.
9. Зименков Р.И. Наука и образование в развитии инновационной экономики США // VI Найдёновские чтения. Междунар. науч.-практ. конф. «Инновационные процессы и культура предпринимательства на потребительском рынке товаров и услуг»: сб. науч. статей преподавателей, аспирантов и студентов: в 2-х ч. – М.: МосАп, 2014. – С. 75–77.
10. Интернет-сайт о креативных индустриях [Электронный ресурс]. URL: lookatme.ru/
11. Неборский Е. Экономика образования США: университеты и капитализация: монография. – Saarbrucken: «LAP & Co. KG», 2012. – 70 с.
12. Неретина Е.А. Имидж и бренд вуза: взаимосвязь, особенности формирования и потенциал развития / Е.А. Неретина, И.В. Гвоздецкая, Ю.В. Корокошко // Интеграция образования. – 2015. – № 1 (78). – С. 13–21.
13. Официальный сайт Университета прикладных наук г. Дюссельдорфа [Электронный ресурс]. URL: hs-duesseldorf.de/
14. ПроСША [Электронный ресурс]. URL: prousa.ru/
15. Система образования в Германии и Нидерландах. Аналитический обзор. – Дюссельдорф, Германия: INTAMT e.V., 2014. – 36 с.
16. Якунин В.И. Новые технологии борьбы с российской государственностью: монография / В.И. Якунин, В.Э. Багдасарян, С.С. Сулакшин. – М.: Научный эксперт, 2009. – 424 с.
17. U21 Ranking of National Higher Education Systems [Электронный ресурс]. URL: universitas21.com/

Branding in foreign universities
Neretina E.A., Doctor of economics, professor, head of marketing department, Ogarev Mordovia State University, e-mail: ch.marketing@econom.mrsu.ru
Korokoshko U.V., Ph.D in economics, associate professor of marketing department, Ogarev Mordovia State University, e-mail: Ulya_Korokoshko@mail.ru
Gvozdetskaya I.V., Ph.D in economics, associate professor of marketing department, Ogarev Mordovia State University, e-mail: 1770248@mail.ru

Actuality of the problem of ensuring the effectiveness of branding in educational institutions necessitates the study of practical experience of leading foreign universities in solution of this problem. Now the functions of branding are successfully implemented in many universities of the United States and Europe. In the article describes a modern condition, institutional support and features the organization branding in foreign universities as an example of prestigious higher educational institutions of the USA and Germany.
Keywords: marketing, branding, brand, university, education, positioning.

Sources
1. Arhiereev S.I. The Old University – a common space of historical continuity // Pereyaslavskaya rada: its historical significance and prospects of the East Slavic civilization. Collection of works.: VІ Intern. scientific and practical conf. – Kharkov: NTU «KPI», 2011. – p.17–21.
2. Vakhshtayn V.S. Cross-national survey of higher education systems: especially Atlantic model // Scientific Council, 2014. – № 1. – p. 56 – 68.
3. The leading Russian industrial mass media in the field of advertising, marketing and PR. - [Electronic resource]. – Access: sostav.ru/
4. Wikipedia. Free Encyclopedia. - [Electronic resource]. – Access: ru.wikipedia.org/.
5. Gansuar K. Neretina E.A., Korokoshko Y.V. Experience of project-oriented learning and organization teamwork of students university  // Integration of Education, 2015. – № 2 (79). – p. 22–30.
6. Zapryagaev S.A. Globalization and the quality assurance system of higher education / S.A. Zapryagaev, E.V. Karavaeva, I.G. Karelina, A.M. Saletskiy. – M.: Moscow State University, 2007. – 292 p.
7. Zaitseva E.A. Education system in the United States: the structure and features // Theoretical & Applied Science, 2015. – № 4 (24). – p. 219 – 224.
8. Zamulin O.A., Kapustin B.G., Konstantinovsky D.L., Pokrovsky N.E., Pochta Y. Y., Radaev V.V. American university education: lessons for Russia // Higher education today, 2004. – № 8.
9. Zimenkov R.I. Science and education in the development of innovative economy of the USA // VI Naydenovskie reading. Intern. scientific and practical. conf. «Innovative processes and the culture of entrepreneurship in the consumer market for goods and services.» – M .: MosAp, 2014. – p. 75 – 77.
10. The website of the creative industries. – [Electronic resource]. – Access: lookatme.ru/
11. Neborsky E. Economics of Education USA: Universities and capitalization. Monograph. – Saarbrucken: «LAP & Co. KG », 2012. – 70 p.
12. Neretina E.A., Gvozdetskaya I.V., Korokoshko Y.V. Image and brand of the university: inter-connection, particularly the formation and development potential // Integration of Education, 2015. – № 1 (78). – p. 13 – 21.
13. The official website of the Hochschule Düsseldorf University of Applied Sciences. – [Electronic resource]. – Access: hs-duesseldorf.de/
14. ProUSA. – [Electronic resource] . – Access: prousa.ru/
15. The education system in Germany and the Netherlands. Analytical Review. – Dusseldorf, Germany: INTAMT e.V., 2014. – 36 p.
16. Yakunin V.I., Bagdasarian V.E., Sulakshin S.S. New control technology Russian statehood. Monograph. – M .: Scientific Expert, 2009. – 424 p.
17. U21 Ranking of National Higher Education Systems. – [Electronic resource]. – Access: universitas21.com/

 

ТЕРРИТОРИАЛЬНЫЙ МАРКЕТИНГ
MARKETING OF TERRITORY

Модели экологически ответственного поведения территорий
Стрекалова А.С., кандидат биологических наук, магистрант кафедры маркетинга
Волгоградского государственного университета, e-mail: strekalovaas@mail.ru

С учетом территориальной специфики экологического маркетинга мест в статье адаптирована и уточнена классификация Ф. Котлера экологически ответственных компаний. Внесено дополнение в виде модели поведения территорий – защитников экобрендов. Приведены критерии и примеры различных стратегий экологически ответственного поведения территорий.
Ключевые слова: маркетинг территорий, брендинг территорий, экологический маркетинг территорий, модели поведения, экологическая ответственность, ресурсная оснащенность.

Статья подготовлена при поддержке РГНФ, грант № 15-12-34012 a(р)

Используемые источники
1. Бельских И.Е. Многовариантный имидж территории на внутреннем и внешнем рынках глобального мира // Региональная экономика: теория и практика. – 2014. – № 29. – C. 2–10.
2. Берн. Устойчивое развитие. Швейцарское бюро деловых и инсентив-поездок [Электронный ресурс]. URL: myswitzerland.com/ru/meeting-archiv/special-meeting/sustainabilty-regions/sustainability-bern.html (дата обращения: 19.09.2015).
3. Брайтерман Д.  Брендинг городов при помощи зеленых зон [Текст] // Брендинг территорий. Лучшие мировые практики / под ред. К. Динни; пер. с англ. В. Сечной. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013. – 336 с.
4. Волков С.К. Особенности маркетингового продвижения Волгоградской области как туристского направления // Региональная экономика: теория и практика. – 2011. – № 46. – С. 43–48.
5. Инютин В. Геологоразведка боем [Официальный сайт] // Газета «Коммерсантъ». – 2013. – № 107. – С. 3 [Электронный ресурс]. URL: kommersant.ru/doc/2218547 (дата обращения: 15.10.15).
6. Как развивался экологический конфликт под Воронежем / История вопроса [Официальный сайт] // Газета «Коммерсантъ». – 2013. – № 107. – С. 3 [Электронный ресурс]. URL: kommersant.ru/doc/2218698 (дата обращения: 15.10.15).
7. Котлер Ф. Маркетинг 3.0. От продуктов к потребителям и далее – к человеческой душе / Ф. Котлер, Х. Картаджайя, А. Сетиаван; пер. с англ. А. Заякина. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2012. – 240 с.
8. Манджин В. Экологический апокалипсис в Пекине. Иностранцы бегут [Официальный сайт]. Русская служба ВВС. 9.10. 2014 [Электронный ресурс]. URL: bbc.com (дата обращения: 20.09.2015).
9. Муса Г. Куала-Лумпур: поиск правильного бренда / Г. Муса, Т.С. Мелевар // Брендинг территории. Лучшие мировые практики / под ред. К. Динни; пер. с англ. В. Сечной. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013. – 336 с.
10. Новый Сидней – к 2030 году / Rockwool Russia Group [Официальная группа в facebook]
[Электронный ресурс]. URL: facebook.com/RockwoolRussia/posts/455692044549105
(дата обращения: 20.09.2015).
11. Парментер Д. Брендинг Сиднея [Текст] // Брендинг территорий. Лучшие мировые практики / под ред. К. Динни; пер. с англ. В. Сечной. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013. – 336 с.
12. Полусмакова Н.С. Модель системы управления региональным маркетингом / Н.С. Полусмакова, В.С. Трубина // Региональная экономика: теория и практика. – 2011. – № 35. – С. 55–59.
13. Стрекалова А.С. Стейкхолдеры экологического маркетинга территорий: дифференциация, типизация и система референций // Материалы III Всероссийского симпозиума по региональной экономике, 29 сентября – 1 октября 2015 г.: сборник докладов / отв. ред. А.И. Татаркин. – Екатеринбург: Изд-во Института экономики Уральского отделения РАН, 2015. – Том II. – С. 130–134.
14. Фролов Д.П. Маркетинговый подход к управлению пространственным развитием // Пространственная экономика. – 2013. – № 2. – С. 65–86.
15. Чен Т.Л. Малайзия. Энергоэффективное офисное здание. Цит. по: [Интернет-потрал] / Т.Л. Чен, А. Издихар // High Performing Buildings. – 2013 [Электронный ресурс].
URL: portal-energo.ru/articles/details/id/824/ (дата обращения: 19.09.2015).
16. Экологическая обстановка в Китае в 2014 году [Официальный сайт] / UGR Corporation [Электронный ресурс]. URL: uglc.ru/blog/ekologicheskaya-obstanovka-v-kitae-v-2014-godu.htm (дата обращения: 05.10.2015).
17. 2014 DuPont Sustainability Progress Report. – 2014. – 12 p.
18. 2014 EPI [Official website]. – URL: epi.yale.edu (дата обращения: 19.09.2015).
19. Advancing Sustainability. Sustainability Report. Masdar [Official Report]. – 2013. – 130 p.
20. Burns J. Futuristic Eco-City Masdar Keeps Rising, Right On (a New) Schedule [Official website]. PSFK. – 2014. – URL: psfk.com/2014/09/eco-friendly-city-masdar-rises-new-schedule.html (дата обращения: 19.09.2015).
21. Government of the Hong Kong. Environmental Protection Department [Official website]. – URL: epd.gov.hk (дата обращения: 20.09.2015).
22. Masdar City [Official website]. – URL.: masdar.ae/en/masdar-city/the-built-environment (дата обращения: 19.09.2015).
23. Sustainable Sydney 2030. City of Sydney [Official website]. – URL:
cityofsydney.nsw.gov.au/vision/sustainable-sydney-2030 (дата обращения: 19.09.2015).
24. Yun M. Hong Kong Will Ban High-Polluting Vehiches to Smog / M. Yun // Bloomberg Business, 20.12.2012. – URL: Bloomberg.com (дата обращения: 05.10.2015).

Models of environmentally-responsible behavior of territories
Strekalova A.S., Volgograd State University Ph.D., undergraduate student, e-mail: strekalovaas@mail.ru

Taking into account the territorial specificity of environmental places marketing, the article adapted and used the classification of environmentally responsible companies F. Kotler. An addition was made in the form of models of behavior of territories – ecobrand defenders. These criteria and examples of different strategies of place behavior are taken.
Keywords: place marketing, place branding, ecological place marketing, behavior models, environmental responsibility, resource equipment.

Sources
1. Bel'skih I.E. Multivariate image of the territory in the domestic and foreign markets for global peace // Regional economy: theory and practice. – 2014. – No. 29. – Рр. 2–10.
2. Bern. Sustainable development [Official website]. Swiss Bureau of business and incentive trips. – URL: myswitzerland.com/ru/meeting-archiv/special-meeting/sustainabilty-regions/sustainability-bern.html (date of access: 19.09.2015).
3. Brajterman D. Branding cities using green areas // Place Branding. The world's best practice / ed. K. Dinny. − Moscow: Mann, Ivanov and Ferber, 2013. – 336 p.
4. Volkov S.K. Features of marketing promotion of the Volgograd region as a tourist destination // Regional economy: theory and practice. – 2011. – No. 46. – Pp. 43-48.
5. Inyutin V. Combat geological exploration [Official website] // «Kommersant». 24.06.2013. – №107. – Р. 3. – URL: kommersant.ru/doc/2218547 (date of access: 15.10.15).
6. As developed in the environmental conflict at Voronezh / Background [Official website] // «Kommersant». 24.06.2013. – №107. – P. 3. – URL: kommersant.ru/doc/2218698 (дата обращения: 15.10.15).
7. Kotler F., Kartajaya H., Setiawan I.  Marketing 3.0. From Products to Customers and then - to the human Spirit. − Moscow: Alpina Business Books, 2012. – 240 p.
8. Mangin V. Environmental Apocalypse in Beijing. Foreigners flee [Official website]. BBC Russian service. 9.10. 2014. – URL: bbc.com (date of access: 20.09.2015).
9. Musa H. Kuala-Lumpur: the search for the correct Brand / Places Branding. The world's best practice / ed. K. Dinny. − Moscow: Mann, Ivanov and Ferber, 2013. – 336 p.
10. New Sydney — 2030 / Rockwool Russia Group [Official group in facebook]. – URL: facebook.com/RockwoolRussia/posts/455692044549105 (date of access: 20.09.2015).
11. Parmenter D. Sydney Branding / Place Branding. The world's best practice / ed. K. Dinny. − Moscow: Mann, Ivanov and Ferber, 2013. – 336 p.
12. Polusmakova N.S., Trubina V.S. The model of the system of management of Regional Marketing // Regional economy: theory and practice.  – 2011. – No. 35. Pp. 55-59.
13. Strekalova A.S. Environmental Stakeholders of place marketing: differentiation, typing and references // Proceedings of the III all-Russian Symposium on Regional Economy, September 29 – October 1, 2015: collection of papers / Ex. ed. A.I. Tatarkin. – Ekaterinburg: Publishing house of Institute of Economics, Ural branch of RAS, 2015. – Vol. II. – Pp. 130-134.
14. Frolov D. P. Marketing approach to spatial development // Spatial Economics. – 2013. – No. 2. – Pp. 65-86.
15. Chan T. L., Izdihar A. Malaysia. Energy-efficient office building. Op. in: [Internet portals] // High Performing Buildings. – 2013. – URL:  – portal-energo.ru/articles/details/id/824/ (date of access: 19.09.2015).
16. Environmental situation in China in 2014 [Official site] / UGR Corporation. – URL – uglc.ru/blog/ekologicheskaya-obstanovka-v-kitae-v-2014-godu.htm (date of access: 05.10.2015).
17. 2014 DuPont Sustainability Progress Report. – 2014. – 12 p.
18. 2014 EPI [Official website]. – URL: epi.yale.edu (дата обращения: 19.09.2015).
19. Advancing Sustainability. Sustainability Report. Masdar [Official Report]. – 2013. – 130 p.
20. Burns J. Futuristic Eco-City Masdar Keeps Rising, Right On (a New) Schedule [Official website]. PSFK. – 2014. – URL: psfk.com/2014/09/eco-friendly-city-masdar-rises-new-schedule.html (дата обращения: 19.09.2015).
21. Government of the Hong Kong. Environmental Protection Department [Official website]. – URL: epd.gov.hk (дата обращения: 20.09.2015).
22. Masdar City [Official website]. – URL.: masdar.ae/en/masdar-city/the-built-environment (дата обращения: 19.09.2015).
23. Sustainable Sydney 2030. City of Sydney [Official website]. – URL: cityofsydney.nsw.gov.au/vision/sustainable-sydney-2030 (дата обращения: 19.09.2015).
24. Yun M. Hong Kong Will Ban High-Polluting Vehiches to Smog / M. Yun // Bloomberg Business, 20.12.2012. – URL: Bloomberg.com (дата обращения: 05.10.2015).

 

РЫНКИ: СОСТОЯНИЕ И РАЗВИТИЕ
MARKETS: STATE AND DEVELOPMENT

Современное состояние развития рынка мобильных услуг в Узбекистане
Махкамов Б.Ш., cоискатель Ташкентского государственного технического университета, e-mail: bahtiyor_6222@mail.ru

В статье исследуются современное состояние и тенденции развития рынка мобильных услуг в Узбекистане. Также рассматривается и анализируется деятельность основных сотовых операторов, таких как Beeline Uzbekistan, Ucell, Perfectum Mobile, Uzmobile и UMS, имеющих свою позицию на рынке.
Ключевые слова: мобильная связь, сотовые операторы, абонент, услуги, мобильные стандарты, индекс развития, проникновение мобильной связи.

Используемые источники
1. Ратынский М.В. Основы сотовой связи / под ред. Д.Б. Зимина. – М.: Радио и связь, 2009. – 274 с.
2. Кузовкова Т.А. Прогнозирование объемов услуг связи на основе модульного принципа метода управляемого прогноза. – М.: ЦНТИ «Информсвязь», 2011.
3. Махкамов Б.Ш. Инновационное развитие услуг мобильной связи в Узбекистане. – Ташкент: Экономика и образование (Иктисодиёт ва таълим) // 2009. – № 6. – С. 142–146.
4. Махкамов Б.Ш. Особенности развития рынка мобильных услуг в Узбекистане // Журнал налогоплательщика (г. Ташкент). – 2010. – № 2 (24). – С. 33–34.
5. Отчет Министерства по развитию информационных технологий и коммуникаций Республики Узбекистан за I полугодие 2015 г. [Электронный ресурс]. URL: ccitt.uz
6. МахкамовБ.Ш.  Problems of formation of insurance mechanism of information risks. Межд. конференция, 8–9 октября 2013, Гунадарма, Вест-Ява, Индонезия.
7. beeline.uz, perfectum.uz, ucell.uz, uzmobile.uz, ums.uz

Current status of mobile services market in Uzbekistan
Makhkamov B.S., Competitor of Tashkent State Technical University, e-mail: bahtiyor_6222@mail.ru

In article the current state and tendencies of development of the market of mobile services in Uzbekistan and what a deal today in the market of mobile operators of the republic are researched. Also considered and analyzed activity of the main mobile operators, such as Beeline Uzbekistan, Ucell, Perfectum Mobile, Uzmobile and UMS where each company has its own positioning in the market.
Keywords:  mobile communication, mobile operators, subscriber, services, mobile standards, index of development, penetration of mobile communication.

Sources
1. Ratinskiy M.V. Fundamentals of mobile communication / Under redaction Zimina D.B. – M.: Radio and communication, 2009. – 274 p.
2. Kuzovkova T.A. Estimates of communication services on the basis of a modular principle of the method managed forecast. - M .: CSTI "Informsvyaz".
3. Makhkamov B.SH. Innovative development of mobile services in Uzbekistan. T.:, Economy and Education (Iqtisodiyot va ta’lim) // 2009, №6, 142-146.
4. Mahkamov B.Sh. Features of development of the market for mobile services in Uzbekistan. T .: Journal taxpayer // 2010, №2 (24), 33-34.
5. Report of the Ministry for Development of Information Technologies and Communications of RUz for the I-half-year of 2015. (ccitt.uz).
6. Makhkamov B.Sh. Problems of formation of insurance mechanism of information risks. Int. conference, 8-9 октябрь 2013, Gunadarma, West Java, Indonesia.
7. beeline.uz, perfectum.uz, ucell.uz, uzmobile.uz, ums.uz.

 

ПРАВОВЫЕ ВОПРОСЫ МАРКЕТИНГА
LEGAL ISSUES OF MARKETING

К вопросу о влиянии внешних правил на внешнеторговую деятельность предприятий  (на примере действия Закона о закупках № 223-ФЗ)
Плещенко В.И., кандидат экономических наук, ФГУП «Гознак», начальник управления, e-mail: v_pl@mail.ru

Несмотря на расширяющуюся практику импортозамещения в России, потребность предприятий в зарубежных материалах, машинах, оборудовании все еще очень велика. При этом довольно весомая доля спроса на них формируется компаниями, находящимися в зоне регулирования Федерального закона от 18 июля 2011 г. № 223-ФЗ «О закупках товаров, работ, услуг отдельными видами юридических лиц» (далее – Закон о закупках № 223-ФЗ). В настоящее время государством планируется принятие очередных изменений в законодательстве о закупках, которые, по мнению автора, могут существенно ограничить прямые контакты российских компаний с зарубежными партнерами и привести к разрастанию посреднических структур.
Ключевые слова: внешнеторговая деятельность, Закон о закупках № 223-ФЗ, внешние правила, закупки в электронной форме, импортные операции, внешнеторговые посредники.

Используемые источники
1. Цухло С. Процесс пошел: как происходит импортозамещение в промышленности [Электронный ресурс]. URL: rbcdaily.ru/economy/562949997519427 (дата обращения: 10.10.2015).
2. Панеях Э.Л. Формальные правила и неформальные институты их применения в российской экономической практике // Экономическая социология. – 2001. – Т. 2. – № 4. – C. 56–68.
3. Цариковский А.Ю.  Государственное регулирование закупок товаров, работ, услуг отдельными видами юридических лиц // Корпоративные закупки – 2015: практика применения Федерального закона № 223-ФЗ: сб. докладов. – М.: ИД «Юриспруденция», 2015. – 256 с.
4. Госкомпаниям укажут место // Ведомости. – 2015. – 1 окт.
5. Госкомпании принуждают к экономии // Коммерсант. – 2015. – 29 сент.
6. Доверенная третья сторона // Аукционный вестник. – 2013. – № 133.

To the question about the influence of external rules on foreign trade of enterprises (on example of procurement law No. 223-FZ)
Pleshchenko V.I., Ph.D. in Economics, FSUE «Goznak», Head of department, e-mail: v_pl@mail.ru

Despite the expanding practice of import substitution in Russia, the need for enterprises to foreign materials, machinery, equipment is still very great. Quite a considerable share of demand is generated by companies located in the area of management of procurement law No. 223-FZ “On procurement of goods, works and services certain types of legal entities”. The State planned adoption of regular changes in the legislation on procurement, which, according to the author, can significantly limit the direct contacts of Russian companies with foreign partners and lead to the widening of the intermediary structures.
Keywords:  foreign trade activities, procurement law No. 223-FZ, external rules, e-procurement, import transactions, foreign trade intermediaries.

Sources
1. Tsukhlo S. Process has run: how does the import substitution in industry [Electronic resource]. – Access mode: URL: rbcdaily.ru/economy/562949997519427 (accessed 10.10.2015).
2. Paneyakh E.L. Formal rules and informal institutions applying them in Russian economic practice // Economic sociology. 2001. Book 2. № 4. pp. 56-68.
3. Tsarikovskiy A.Yu. State regulation of procurement of goods, works, services, specific types of legal entities // Corporate purchasing-2015: practical application of Federal Law No. 223-ФЗ. Collection of reports. – M.: PH «Yurisprudenciya», 2015. – 256 p.
4. State-owned companies will be indicated the place // Vedomosti. – 2015. – 1st of October.
5. State-owned companies are forced to save // Kommersant. – 2015. – 29th of September.
6. Trusted third party // Auction Messenger, No. 133. – 2013. – 15th of March 15.

 

ОСВАИВАЕМ МАРКЕТИНГ
MASTER MARKETING

Деловая ситуация: управление разработкой нового продукта: сравнение компаний Canon и Apple
Голубков Е.П., заслуженный деятель науки РФ, доктор экономических наук, профессор, заведующий кафедрой менеджмента и предпринимательства РАНХиГС при Президенте РФ, e-mail: red@dis.ru

В деловой ситуации рассмотрены две очень различные компании – Canon и Apple. Инновации не всегда подчиняются строгим логическим методам дедукции. Бюрократические и уравновешенные оргструктуры могут быть нарушены, чтобы расчистить место для инноваций. Показана роль лидера как катализатора инновационной деятельности. Обсуждаются возможности инноваций не только с точки зрения разработки новых продуктов, но также как средство обновления всей деятельности компании.
Ключевые слова: деловая ситуация, новый продукт, управление инновациями, высокие технологии, рынок, проектная группа, новые идеи, потребитель, ценообразование на новые продукты, стратегия.

Используемые источники
1. Голубков Е.П. Инновационный менеджмент.: учебное пособие. – М.: ИНФРА-М, 2015.
2. Aoki M.  Information, incentives and bargaining in the Japanese economy. – Cambridge: Cambridge University Press. 1989.
3. Daft R., Weick K.  Toward a model of organizations as interpretation systems // Acad. Manage. Rev. – 1984. – 9(2).
4. Florida R., Kenney M.  The breakthrough illusion: corporate America’s inability to link production and innovation. – New York: Basic, 1990.
5. Guterl F. Design case history: Apple’s Macintosh. – IEEE Spectrum, 1984, December, 1984.
6. Quinn W. Managing innovation: controlled chaos // Harv. Bus. Rev. – 1985. – May-June.
7. Young J. Steven Jobs: the journey is the reward. – Glenview: Scott Foresman, 1988.

Different approaches to managing new product development (case study)
Golubkov E.P., Honored Science Worker of Russia, doctor of economics, professor, chief of chair «Management & Entrepreneurship», the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian Federation, e-mail: red@dis.ru

Two very different firms, Canon Inc. and Apple Computer Inc., are used as case study illustrations. Innovation does not proceed through logical deduction, but rather is furthered by the use of metaphors and analogies. The bureaucratic and staid structures of the firm can be challenged and broken up to provide the space for innovations to emerge. The leader's role in the innovating firm is as a catalyst and facilitator. The importance of innovations is not merely in the new product, but also the “ripple” effects of innovations which can propel the firm into a self-renewal process.
Keywords: case study, new product, innovation management, high-technology, market, project team, new ideas, customer, new product pricing, slogans, strategy.

Sources
1. Golubkov E.P. Innovative management. Text-book. – M.: INFRA-M, 2015.
2. Aoki M.  Information, incentives and bargaining in the Japanese economy. – Cambridge: Cambridge University Press. 1989.
3. Daft R., Weick K.  Toward a model of organizations as interpretation systems // Acad. Manage. Rev. – 1984. – 9(2).
4. Florida R., Kenney M.  The breakthrough illusion: corporate America’s inability to link production and innovation. – New York: Basic, 1990.
5. Guterl F. Design case history: Apple’s Macintosh. – IEEE Spectrum, 1984, December, 1984.
6. Quinn W. Managing innovation: controlled chaos // Harv. Bus. Rev. – 1985. – May-June.
7. Young J. Steven Jobs: the journey is the reward. – Glenview: Scott Foresman, 1988.

Комплекс маркетинговых коммуникаций
Голубкова Е.Н., кандидат экономических наук, профессор РЭУ им. Г.В.Плеханова, e-mail: red@dis.ru
Широченская И.П., кандидат экономических наук, доцент РЭУ им. Г.В. Плеханова, e-mail: shirotchenskaya.ip@rea.ru

Рассматриваются виды маркетинговых коммуникаций. Дается подробная характеристика основных элементов коммуникационного комплекса: рекламы, стимулирования сбыта, паблик рилейшнз, личной продажи, прямого маркетинга. Приводятся приемы разработки рекламных и PR-обращений и выбора средств доставки обращений. Рассматриваются медиапланирование и интегрированные маркетинговые коммуникации.
Ключевые слова: маркетинговые коммуникации, комплекс маркетинговых коммуникаций, элементы коммуникационного комплекса, реклама, личные продажи, стимулирование сбыта, медиапланирование, интегрированные маркетинговые коммуникации.

Используемые источники
1. Алешина И.В. Паблик рилешнз для менеджеров. – М., Эксмо, 2003. – 480 c.
2. Бернет Дж., Мориарти С. Маркетинговые коммуникации: интегрированный подход: пер. с англ. / под ред. С.Г. Божук. – СПб.: Питер, 2001. – 864 с.
3. Викентьев И.Л. Приемы рекламы и Public Relations. Программы-консультанты. – СПб.: ТРИЗ-ШАНС, 2007. – 406 c.
4. Голубков Е.П. Маркетинг. – М.: Финпресс, 2008. – 704 c.
5. Голубков Е.П. Маркетинг: словарь-справочник. – М.: Дело, 2000. – 440 c.
6. Голубкова Е.Н. Маркетинговые коммуникации. – 3-е изд. – М.: Дело и Сервис, 2011. – 336 c.
7. Горохова В.М., Гринберг Т.Э. Общественные связи. Теория, практика, коммуникационные стратегии. – М.: Аспект Пресс, 2011. – 200 c.
8. Дохолян С.Б., Овсянникова Т.С. Основы маркетинга. – М.: Проспект, 2010. – 272 c.
9. Майкл Блэнд, Джон Далтон. Курс лекций Лондонской Школы Паблик Рилейшнз. Лекция № 1 «Введение в PR и маркетинговые коммуникации»; Лекция № 5 «Взаимоотношения со средствами массовой информации»; Лекция № 11 «Проблемы и управление в кризисных ситуациях».
10. Маркетинговые коммуникации: учебник / под ред. И.Н. Красюк. – М.: ИНФРА-М, 2012. – 272 с.
11. Наумова А.В. Интегрированные маркетинговые коммуникации в местах продажи. Ч. 2. Личные продажи. – Новосибирск: Издательство СибУПК, 2007. – 126 c.
12. Ромат Е.В. Реклама: учебник для вузов. – 7-е изд. – СПб.: Питер, 2008. – 512 c.
13. Росситер Дж., Перси Л. Реклама и продвижение товаров. – СПб.: Питер, 2000. – 651 с.
14. Смит П., Бэрри К., Пулфорд А. Коммуникации стратегического маркетинга. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2001. – 415 c.
15. Чумиков А.Н., Бочаров М.П. Связи с общественностью: теория и практика. – М.: Дело, 2010. – 552 с. (Серия: Классический университетский учебник).
16. Fill Ch. Marketing Communications. Prentice Hall, Pearson Education, 2006. – 912 c.
17. Kotler Ph. Marketing Management. Prentice Hall International, 2000. – 805 с.
18. Yeshin T. Integrated Marketing. Communications Butterworth Heinemann, 1998. – 354 c.
19. Сайт Американской Ассоциации рекламных агентств: aaaa.org
20. Сайт Ассоциации прямого маркетинга: the-dma.org
21. Сайт компании «Савушкин продукт»: savushkin.by

Marketing communications mix
Golubkova Eugenia, Ph.D in economics, e-mail: red@dis.ru
Shirochenskaya Irina, Ph.D in economics, e-mail: shirotchenskaya.ip@rea.ru

The artical analyses types of marketing communications, provides a model and system of marketing communications. Detailed characteristics of main communication mix elements such as advertising, sales promotion, public relations, personal selling, direct marketing are provided. The peculiarities of their usage for various goals and tasks are analyzed.Methods of how to develop advertising and PR appeals and to select the method of their delivery to the customers are provided. Media planning and integrated marketing communication are considered in detail.
Keywords:  marketing communications, marketing communications mix (promotional mix), marketing communications system, elements of marketing communications mix (promotional mix), media planning, integrated marketing communication.
Sources
1. Aleshina I. V. Public Relations for Managers, Moscow, Ekmos , 2003–480 p.
2. Burnett John, Moriarty Sandra Introduction to Marketing Communication: An Integrated Approach, (translated from English), St Petersburg, 2001 – 864 p.
3. Vikentev I. L. Methods of Advertising and Public Relations. Programs-consultants. - St Petersburg, TRIS-CHANCE, 2007 – 406 p.
4. Golubkov E. P. Marketing, Moscow, Finpress, 2008. – 704 p.
5. Golubkov E. P. Marketing: glossary-directory, Moscow, Delo, 2000 – 440 p.
6. Golubkova E. N. Marketing Communications, Moscow, D&S, 3-rd edition, 2011 – 336 p.
7. Gorokhova V.M., Grinberg T. E. Public Relations. Theory, Practice, Communication Strategies, Moscow, Aspect Press, 2011– 200 p.
8. Dokhlyan S. B., Ovsyannikova T.S. Principles of Marketing, Moscow, Prospect, 2010– 272 p.
9. London School of Public Relations – course of lectures; Lecture 1 “Introduction to PR and Marketing Communications” Lecture 5 “Media Relations”, Lecture 11 “Issues and Crisis Management”, (by Michael Bland and John Dalton – LSPR)
10. Marketing Communications textbook edited by Krasiuk I.N. Moscow, INFRA-M, 2012 – 272 p.
11. Naumova A. V. Integrated Marketing Communications at Points of Sale, part 2 Personal Sales  – Novosibirsk, SibUPK, 2007– 126 p.
12. Romat E.V. Advertising, textbook for universities, - St Petersburg, Piter 7-th edition, 2008 – 512 p.
13. Rossiter John R, PercyLAdvertising Communication and Promotion Management, (translated from English), St Petersburg, Piter, 2000– 651 p.
14. Smith Paul R, Pulford Alan, Berry, Chris Strategic Marketing Communications, (translated from English), Moscow, UNITI-DANA, 2001 – 415 p.
15. Chumikov A. N., Bocharov M. P. Public Relations: Theory and Practice. A Classical University Textbook Series, Moscow, Delo, 2010 – 552 p.
16. Fill Ch. Marketing Communications. Prentice Hall, Pearson Education, 2006. – 912 c.
17. Kotler Ph. Marketing Management. Prentice Hall International, 2000. – 805 с.
18. Yeshin T. Integrated Marketing. Communications Butterworth Heinemann, 1998. – 354 c.
19. The site of  American Association of Advertising Agencies – aaaa.org
20. The site of  Direct Marketing Association -  the-dma.org
21. The site of  “Savushkin Product Company” savushkin.by

 

КОРОТКИЕ СООБЩЕНИЯ
SHORT MESSAGES

Исследование GFK: что, где и как покупает молодежь в России?
Федотов А.,  менеджер отдела коммуникаций GfK Rus,
e-mail: Aleksandr.Fedotov@gfk.com

GfK study: young shoppers in Russia and what they want?
Alexander Fedotov, Communications Specialist , e-mail: Aleksandr.Fedotov@gfk.com

 

ПУБЛИКАЦИИ
PUBLICATIONS

Принципы анализа потребителей и рынков
Вуд М., независимый эксперт

В статье даны основные принципы анализа потребителей и рынков. Рассматриваются процессы сегментирования, определения целевых потребителей и позиционирования рынков и обосновывается их важность. Детально описаны такие важнейшие элементы планирования маркетинга, как изучение рынка по определениям, изменениям и долям. Объясняются основные типы влияния на поведение покупателей на потребительском и деловом рынках, методы выявления переменных сегментирования для этих рынков. Описываются недифференцированный, дифференцированный, концентрированный и индивидуализированный целевой виды маркетинга. Приводятся критерии эффективного позиционирования.
Ключевые слова: анализ потребителей и рынков, сегментирование рынка, позиционирование рынка, определение целевых потребителей, поведение потребителей, недифференцированный маркетинг, концентрированный маркетинг, индивидуализированный целевой маркетинг, критерии эффективного позиционирования.

Principles of consumers and markets analysis
Wood M., independent expert

In this article are described the main principles of consumers and markets analysis, as well as segmentation, target consumers determination and positioning. This article describes in detail such very important elements as of marketing planning as the study of the market by definitions, changes and shares; are explained the main types of influence on the consumer behavior on consumer and corporate markets. The importance of segmentation, target consumers definition and positioning is grounded; methods of segmentation variables detection for consumer and corporate markets are explained; nondifferentiated, differentiated, concentrated and individualized target marketing is described; efficient positioning criteria are discussed.

Keywords: consumers and markets analysis, segmentation, target consumers definition, positioning, market study by definition, changes and shares, influence types on consumer behavior, segmentation, target consumers definition and positioning, methods of segmentation variables definition for consumer and corporate markets, non-differentiated, concentrated and individualized target marketing, efficient positioning criteria.

Подписаться на издание: Маркетинг в России и за рубежом



Ранее просмотренные страницы