Маркетинг в России и за рубежом №6,  2013

ТЕОРИЯ И МЕТОДОЛОГИЯ МАРКЕТИНГА
MARKETING THEORY AND METHODOLOGY

Особенности трансформации подходов к управлению в маркетинге
Зозулев A.В., к.э.н., доцент кафедры промышленного маркетинга Национального технического университета Украины «Киевский Политехнический Институт», г. Киев, e-mail: zozulyov@ukr.net
Полторак К.А., аспирант кафедры промышленного маркетинга Национального технического университета Украины «Киевский Политехнический Институт», г. Киев, e-mail: murga.k@gmail.com

В данной статье рассмотрены предпосылки трансформации подходов к управлению в маркетинге – от традиционного к сrowd-маркетингу. Обосновано изменение объекта управления в условиях информационного общества и развития сетевой экономики. Предложено определение «сrowd-маркетинг», которое основывается на принципах управления «толпой». Проанализированы принципы нового подхода к управлению в маркетинге.
Ключевые слова: интеграция, краудсорсинг, принцип управления, традиционный маркетинг, crowd-маркетинг.

Используемые источники
1. Длигач А.О. Интеграционные стратегии в системе маркетинга / А. Длиігач // Маркетинг в Украине. – 2006. – №3. – С. 9–12.
2. Зозульов О.В., Пидмогильна О. Принципы формирования маркетинговой стратегии: от унитарных до интегрированных корпоративных маркетинговых стратегий / О.В. Зозульов // Маркетинг в Украине. – 2013. – №3. – С. 41–49.
3. Кастельс М.Г. Галактика Интернет: Размышления об Интернете, бизнесе и обществе. – Екатеринбург: В-Фактория (при участии изд-ва Гуманитарного ун-та), 2004.
4. Wellman B. Computer Networks as Social Networks. Science 293 (September 14, 2001): 2031–34.
5. Dijk J.V. The Network Society. London: Sage. SecondEdition, 2006.
6. Fuchs C. Internet and Society: Social Theory in the Information Age. –NewYork: Routledge, 2008.
7. ХауД. Краудсорсинг. Коллективный разум как инструмент развития бизнеса – Crowdsourcing: WhythePoweroftheCrowdisDrivingtheFutureofBusiness. – М.: Альпина Паблишер, 2012.

Features of transformations approaches to management in marketing
Zozulyov A.V., Ph.D. in Economics., Associate Professor of the Chair “Industrial Marketing”, National Technical University of Ukraine “Kiev Polytechnic Institute”, Kiev, e-mail: zozulyov@ukr.net
Poltorak K.A., Ph.D. student of the Chair “Industrial Marketing”, National Technical University of Ukraine “Kiev Polytechnic Institute”, Kiev, e-mail: murga.k@gmail.com

In this article it was discusses the prerequisites to transformation ofmanagement approachesin marketing-from traditional tocrowd-marketing. Change of management sobjectinconditions of information society and development of network economy was substantiated. It was proposed the definition “crowd marketing”, which is basedon principles of management "crowd". It were analyzed the principles of the new approach to the management of marketing.
Keywords: integration, crowdsourcing, the principle of management, traditional marketing, crowd-marketing.

Sources
1. Dligach , A.
Integration strategy in the marketing / A. Dligach // Marketing in Ukraine. – 2006. – №3. – P.9 – 12.
2. ZozulyovA.V., Pidmohylna O. Principles of marketing strategy: from unitary to the integrated corporate marketing strategies. / O. Zozulyov // Marketing in Ukraine. – 2013. – №3. – P.41 – 49.
3. Castells G. Galaxy Internet: Reflections on the Internet, business and society. - Yekaterinburg: B-factor (with the participation of the publishing house and Humanities University), 2004.
4. Wellman B. Computer Networks as Social Networks. Science 293 (September 14, 2001): 2031–34.
5. Dijk J.V. The Network Society. London: Sage. SecondEdition, 2006.
6. Fuchs C. Internet and Society: Social Theory in the Information Age. –NewYork: Routledge, 2008.
7. Crowdsourcing Jeff Howe. Collective Intelligence as a business development tool - Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd is Driving the Future of Business. – M.: "Alpina Publisher", 2012.

 

МАРКЕТИНГОВЫЙ ИНСТРУМЕНТАРИЙ
MARKETING TOOLS

RFM-анализ: методика и практика применения
Голубков Е.П., заслуженный деятель науки РФ, д. э. н., профессор Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ,e-mail: red@dis.ru

В статье рассмотрены сущность и методика проведения FRM-анализа. Приводятся примеры расчета по FRM-моделям, описываются области их практического использования. Раскрыто содержание модифицированных FRM-моделей, включающих такие дополнительные атрибуты, как длительность взаимодействия компании со своими потребителями и затраты, зависящие от числа потребителей.
Ключевые слова: FRM-модель, FRM-анализ, модифицированная FRM-модель, недавность покупки, частота покупок, стоимость покупок, е-лояльность, ценность, сегментация.

Используемые источники
1. Полежаев И.Е. Метод сегментации клиентских баз данных на основе жизненного цикла клиента // Электронный научный журнал «Исследовано в России» – zhurnal.ape.relarn.ru/articles/2006/200.pdf
2. Blattberg Robert C., Byung-Do Kim, Neslin Scott A. Database Marketing: Analy zing and Managing Customers. – Springer, 2008.
3. Bult Jan Roelf, Wansbee Tom. Optimal Selection for Direct Mail // Marketing Science, volume 14, issue 4, November 1995.
4. Chui-Yu Chiu, Zhi-Ping Lin, Po-Chia Chen and I-Ting Kuo. Applying RFM model to evaluate the e-loyality for information-based website// International Journal of Electronic Business Management, Vol. 7, No. 4, pp. 278–285, 2009.
5. Chan C.H. Intelligent value-based customer segmentation method for campaign management: A case study of automobile retailer // Expert Systems with Applications, Vol. 34, No. 4, May 2008, pp. 2754–2762.
6. Chiu C.Y. and Kuo I.T. Applying honey-bee mating optimization and particle swarm optimization for clustering problems // Journal of the Chinese Institute of Industrial Engineers, Vol. 26, No. 5, 2009, pp. 426–431.
7. Chiu C-Y., Kuo I-T. & Chen P-C. A market segmentation system for consumer electronics industry using particle swarm optimization and honey bee mating optimization // Global Perspective for Competitive Enterprise, Economy and Ecology, Springer London, 2009, pp. 681–689.
8. Chui-Yu Chiu, Zhi-Ping Lin, Po-Chia Chen and I-Ting Kuo. Applying RFM model to evaluate the e-loyality for information-based website// International Journal of Electronic Business Management, Vol. 7, No. 4, pp. 278–285, 2009.
9. Chiu C.Y. and Kuo I.T. Applying honey-bee mating optimization and particle swarm optimization for clustering problems // Journal of the Chinese Institute of Industrial Engineers, Vol. 26, No. 5, 2009, pp. 426–431.
10. Derya Birant Data Mining Using RFM Analysis. – http://cdn.intechopen.com/pdfs/13162/InTech-Data_mining_using_RFM_analysis.pdf
11. Dirk Van den Poel. Predicting Mail-Order Repeat Buying: Which Variables Matter? Ghent University. – Faculty of Economics and Business Administration, Department of Marketing, Hoveniersberg, working papers, D/7012/29, 2003.
12. FM-анализ лояльности клиентов – http://www.basegroup.ru/solutions/scripts/details/RFM_analysis/.
13. Kennedy J. and Eberhart, R.C. Particle swarm optimization // Proceedings of the IEEE International Joint Conference on Neural Networks, 1995, pp. 1942–1948.
14. Hughes, Arthur M. Boosting Response with RFM, Marketing Tools, 1996. – Электронный научный журнал «ИССЛЕДОВАНО В РОССИИ» 1902. – http://zhurnal.ape.relarn.ru/articles/2006/200.pdf
15. Kim H.K., Im K.H. & Park S.C. DSS for computer security incident response applying CBR and collaborative response // Expert Systems with Applications, Vol. 37, No. 1, January 2010, pp. 852–870.
16. Reichheld F.F. and Schefter P. E-loyalty your secret weapon on the Web // Harvard Business Review, Vol. 78, No. 4, 2000, pp. 105–113.
17. Reza Allahyari Soeini and Ebrahim Fathalizade. Customer segmentation based on modified RFM model in the insurance industry
18. Rossi Peter E., Robert McCulloch., Greg Allenby (1996), The Value of Household Information in Target Marketing // Marketing Science, 15, (Summer), 1996.
19. Schmid J., Weber A. Desktop Database Marketing, NTC Business Books, Chicago, IL, 1997.
20. Sheppard D. The New Direct Marketing: How to Implement a Profit-Driven Database Marketing Strategy, Boston: McGraw-Hill, 1999.
21. Swearingen C. Powerful marketing strategies for growing yourbBusiness Now! //SmallBiz Marketing Services, 2009, pp. 24–27.
22. http://atrade.info/RFM.html
23. http://gewissta.livejournal.com/13149.html
24. http://irina-chubukova.blogspot.ru/2012/01/blog-post_18.html
25. http://www.searchengines.ru/articles/RFM_analyz.html
26. http://www.statistica.ru/home/portal/taskboards/skoring.27.html
27. http://insba.ru/articles/article/RFM-analiz//

RFM-analysis: technique and practice of implementaion
lubkоv Е.P.,HE Doctor of Economics., Honored Worker of Science, Professor, Academy of National Economyand Public Serviceat the RF President, e-mail: red@dis.ru

The objective of this paper is to present a comprehensive methodology of conducting FRM analysis, discover the knowledge for selecting and implementing FRM models. Article also considers expanded RFM model by including two parameters: time since first purchase or length of customer relationship and cost of a customer. We in this paper review the different directions of RFM modes practical implementation.
Keywords: RFM-model, expanded RFM-model, recency, frequency, monetary, e-loyalty, customer lifetime, value, segmentstion.

Sources
1. Polezhaev I.E. Methodof segmentation of client databases on the basis of life cycle of the client//Electronic scientific magazine «It is investigated in Russia» – zhurnal.ape.relarn.ru/articles/2006/200.pdf
2. Blattberg Robert C., Byung-Do Kim, Neslin Scott A. Database Marketing: Analy zing and Managing Customers. – Springer, 2008.
3. Bult Jan Roelf, Wansbee Tom. Optimal Selection for Direct Mail // Marketing Science, volume 14, issue 4, November 1995.
4. Chui-Yu Chiu, Zhi-Ping Lin, Po-Chia Chen and I-Ting Kuo. Applying RFM model to evaluate the e-loyality for information-based website// International Journal of Electronic Business Management, Vol. 7, No. 4, pp. 278–285, 2009.
5. Chan C.H. Intelligent value-based customer segmentation method for campaign management: A case study of automobile retailer // Expert Systems with Applications, Vol. 34, No. 4, May 2008, pp. 2754–2762.
6. Chiu C.Y. and Kuo I.T. Applying honey-bee mating optimization and particle swarm optimization for clustering problems // Journal of the Chinese Institute of Industrial Engineers, Vol. 26, No. 5, 2009, pp. 426–431.
7. Chiu C-Y., Kuo I-T. & Chen P-C. A market segmentation system for consumer electronics industry using particle swarm optimization and honey bee mating optimization // Global Perspective for Competitive Enterprise, Economy and Ecology, Springer London, 2009, pp. 681–689.
8. Chui-Yu Chiu, Zhi-Ping Lin, Po-Chia Chen and I-Ting Kuo. Applying RFM model to evaluate the e-loyality for information-based website// International Journal of Electronic Business Management, Vol. 7, No. 4, pp. 278–285, 2009.
9. Chiu C.Y. and Kuo I.T. Applying honey-bee mating optimization and particle swarm optimization for clustering problems // Journal of the Chinese Institute of Industrial Engineers, Vol. 26, No. 5, 2009, pp. 426–431.
10. Derya Birant Data Mining Using RFM Analysis. – http://cdn.intechopen.com/pdfs/13162/InTech-Data_mining_using_RFM_analysis.pdf
11. Dirk Van den Poel. Predicting Mail-Order Repeat Buying: Which Variables Matter? Ghent University. – Faculty of Economics and Business Administration, Department of Marketing, Hoveniersberg, working papers, D/7012/29, 2003.
12. FM-анализ лояльности клиентов – http://www.basegroup.ru/solutions/scripts/details/RFM_analysis/.
13. Kennedy J. and Eberhart, R.C. Particle swarm optimization // Proceedings of the IEEE International Joint Conference on Neural Networks, 1995, pp. 1942–1948.
14. Hughes, Arthur M. Boosting Response with RFM, Marketing Tools, 1996. – Электронный научный журнал «ИССЛЕДОВАНО В РОССИИ» 1902. – http://zhurnal.ape.relarn.ru/articles/2006/200.pdf
15. Kim H.K., Im K.H. & Park S.C. DSS for computer security incident response applying CBR and collaborative response // Expert Systems with Applications, Vol. 37, No. 1, January 2010, pp. 852–870.
16. Reichheld F.F. and Schefter P. E-loyalty your secret weapon on the Web // Harvard Business Review, Vol. 78, No. 4, 2000, pp. 105–113.
17. Reza Allahyari Soeini and Ebrahim Fathalizade. Customer segmentation based on modified RFM model in the insurance industry
18. Rossi Peter E., Robert McCulloch., Greg Allenby (1996), The Value of Household Information in Target Marketing // Marketing Science, 15, (Summer), 1996.
19. Schmid J., Weber A. Desktop Database Marketing, NTC Business Books, Chicago, IL, 1997.
20. Sheppard D. The New Direct Marketing: How to Implement a Profit-Driven Database Marketing Strategy, Boston: McGraw-Hill, 1999.
21. Swearingen C. Powerful marketing strategies for growing yourbBusiness Now! //SmallBiz Marketing Services, 2009, pp. 24–27.
22. http://atrade.info/RFM.html
23. http://gewissta.livejournal.com/13149.html
24. http://irina-chubukova.blogspot.ru/2012/01/blog-post_18.html
25. http://www.searchengines.ru/articles/RFM_analyz.html
26. http://www.statistica.ru/home/portal/taskboards/skoring.27.html
27. http://insba.ru/articles/article/RFM-analiz//

Методические основы оценки уровня ценности портовой услуги и ценности сотрудничества с покупателем
Ботнарюк М.В., к. э. н., доцент кафедры экономики и менеджмента ФГБОУ ВПО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф.Ушакова»,
г. Новороссийск, e-mail: mia-marry@mail.ru

В статье рассмотрены методические основы формирования ценности портовых услуг. Выявлена необходимость установления и развития взаимоотношений с покупателем на основе маркетинга взаимодействия. Представлена методика оценки уровня ценности услуги и ценности сотрудничества с покупателем, применение которой позволит корректировать стратегию взаимоотношений с клиентом, ориентируя их на долгосрочность и взаимную выгоду.
Ключевые слова: деловые отношения, маркетинг взаимоотношений, ценность услуги, ценность сотрудничества.

Используемые источники
1. Кущ С.П. Маркетинг взаимоотношений на промышленных рынках: монография. – СПб.: С.-Петерб. гос. ун-т, 2006.
2. Котлер Ф. Маркетинг – менеджмент. Экспресс-курс / пер. с англ.; под ред. С.Г. Божуг. – 2-е изд. – СПб.: Питер, 2005.
3. Котлер Ф. Основы маркетинга / Ф. Котлер, Г. Армстронг. – 9-е изд. – М.: Вильямс, 2003
4. Лавлок К. Маркетинг услуг: персонал, технология, стратегия. – М.: Вильямс, 2005.
5. Лукина А.В. Маркетинг товаров и услуг: учеб. пособие. – М.: ФОРУМ, 2008.
6. Портер М.Е. Конкурентное преимущество: Как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость / пер. с англ. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2005.
7. Разумовская А.Л. Маркетинг услуг. Настольная книга российского маркетолога-практика /
А.Л. Разумовская, В.М. Янченко. – М.: Вершина, 2006.
8. Berry L.L. Relationship marketing, Emerging Perspectives on Services Marketing /L.L. Berry ,
G.L. Shostack, G.D. Upah. – Chicago, 1983. – Pp. 25–28.
9. Gronroos C. Adopting a service logic for marketing //Marketing Theory. – 2006. – Vol. 6. – No. 3. – Pp. 317–333.
10. Rathmell J. Marketing in the Service Sector. – Cambridge, MA: Winthrop Publishers, 1974.


Methodical bases of estimation of port service value and the value of cooperation with the customer
Botnaryuk M. V., Docent, Candidate of economic science, department of «Economy and management» Admiral Ushakov state maritime university, e-mail: mia-marry@mail.ru

Methodical bases forming of value of port services are considered in the article. The necessity of establishment and development of partnerships relations with a buyer on the basis of relationship marketing is exposed. Methodical bases of estimation of level of port service value and the value of cooperation with the customer application of which will allow to correct the strategy of partnerships relations with a client, is presented, orienting them on long-term and mutual benefit.
Keywords: business relationships, marketing of relations, value of service, value of the cooperation

Sources
1. Kusch S.P. Marketing relationship on the industrial markets: monograph.– С. – Peter. State university, management department, SPb.: S. – Peterb. Satae university, 2006.
2. F. Kotler Marketing management. Express course. / Per. s angl. Ed. S.G. Boguk. – 2 ed.– SPb.: Peter, 2005.
3. F. Kotler Marketing Basics / F. Kotler, Armstrong, 9th edition. – M: Williams, 2003.
4. Lovelock K. Marketing of services: staff, technology, strategy.– M: Publisher: Williams, 2005.
5. Lukina A.V. Marketing of goods and services: a training manual. – M: FORUM, 2008.
6. Porter, M.E. Competitive advantage: How to achieve high results and ensure its sustainability/ translated from English.– M: Alpina Business books, 2005.
7. Razumovskaya A.L. Marketing services. Handbook of Russian marketing practices / A.L. Razumovskaya, V. M. Yanchenko. – M Peak, 2006.
8. Berry L.L. Relationship marketing, Emerging Perspectives on Services Marketing / L.L. Berry , G.L. Shostack, G.D. Upah.– Chicago.–1983.– pp. 25-28.
9. Gronroos C. Adopting a service logic for marketing //Marketing Theory. – 2006. – Vol. 6. – No. 3. – pp. 317-333.
10. Rathmell J.Marketing in the Service Sector. – Cambridge, MA: Winthrop Publishers, 1974.

 

Анализ тезаурусов социальных групп
Панушкин В.Г., бизнес-консультант, индивидуальный предприниматель, MBA,e-mail: sociomas@yandex.ru

Статья раскрывает общие подходы использования в маркетинговых исследованиях экспресс-анализа текстов для оценки эмоционально-смысловой направленности сознания потребителей – представителей различных социальных групп с помощью метода социоматического анализа.
Ключевые слова: маркетинг, анализ, метод, социум, матрица, социома, социальная матрица.

Используемые источники
1. Даль В.И. Большой толковый словарь русского языка. – М.: АСТ, 2010.
2. Ожегов С.И. Словарь русского языка. – М.: АСТ, 2011.
3. Телия В., Брилева И. Большой фразеологический словарь русского языка. – М.: АСТ-Пресс, 2010.
4. Ефремова Т. Толковый словарь омонимов русского языка. – М.: АСТ, 2008.
5. Большой энциклопедический словарь. – М.: АСТ, 2009.
6. Яндекс – поисковая система сети Интернет [Электронный ресурс]. URL: http://yandex.ru
7. ВВП России и стран мира в 2012 году [Электронный ресурс]. URL: http://bs-life.ru/makroekonomika/vvp2012.html

Analysis of social groups thesauri
Panushkin V.G., Business consultant, MBA, e-mail: sociomas@yandex.ru

The article reveals the general approaches to use in the marketing researches method of Express-analysis of the texts for the evaluation of the emotional-semantic orientation of the consumers consciousness from various social groups by the method of analysis of social matrix.
Keywords: marketing, analysis, method, society, the matrix, social matrix

Sources
1.Dal V.I.  Big Dictionary the Russian language. – М.: АSТ, 2010.
2.OzhegovS.I. Russian dictionary. – М.: АSТ, 2011.
3.Teliya V., BrilevI.Bolshoj the phraseological dictionary of Russian. – М.: АSТ-Press, 2010.
4. Efremova T. Explanatory Dictionary of Russian language homonyms. – М.: АSТ, 2008.
5. Encyclopedic Dictionary. – М.: АSТ, 2009.
6. Yandex - search system of a network the Internet [Electronic resource]. URL: http://yandex.ru
7. GDP of Russia and countries of the world in 2012 [Electronic resource]. URL: http://bs-life.ru/makroekonomika/vvp2012.html

 

МАРКЕТИНГОВЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
MARKETING RESEARCH

Анализ туристской привлекательности территории с позиции теории Джона Урри
Волков С.К., к. э. н., доцент кафедры мировой экономики и экономической теории,Волгоградский государственный технический университет,
e-mail: ambiente2@rambler.ru

В статье проводится анализ туристского потенциала и туристской привлекательности г. Волгограда. Туристская привлекательность города анализируется через призму теории «взгляд туризма». Предлагаются практические мероприятия, направленные на повышение туристской привлекательности г. Волгограда.
Ключевые слова: туристская привлекательность, туристский потенциал, бренд территории, теория «взгляд туриста», маркетинг территории, туризм.

Используемые источники
1. Брендинг территорий. Лучшие мировые практики / под ред. Кейта Динни. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013.
2. Волков С.К. Перспективы развития регионального рынка туристских услуг в контексте вступления России в ВТО / С.К. Волков // Региональная экономика: теория и практика. – 2013. – № 12. – С. 10–15.
3. Волков С.К. Современное состояние и перспективы развития рынка гостиничных услуг г. Волгограда / С.К. Волков // Региональная экономика: теория и практика. – 2011. – № 24. – С. 56–59.
4. Линч К. Образ города. – М.: Стройиздат, 1982.
5. Святохо Н.В. Концептуальные основы исследования туристского потенциала региона // Экономика и управление. – 2007. – №2. – С. 30–35.
6. Hospers G.J. City marketing in Perspectief (in Dutch). – IVIO: Lelystad (The Netherlands), 2009.
7. MacCannel D. The tourist: a new theory of the leisure class. – University of California Press: Berkeley, 1999.
8. Urry J. The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies. – London (United Kingdom), 1990.

 Аnalysis of tourist attractiveness of territory from the point of view of John Urry’s theory
Volkov S.K., Ph.D. of Economy, associate professor of chair «World economy and the economic theory», The Volgograd State Technical University,
e-mail: ambiente2@rambler.ru

The article analyses tourist potential and tourist attractiveness of Volgograd. Tourist attractiveness of the city is analyzed through a prism of "tourist gaze" theory. The practical actions directed on increases of tourist attractiveness of Volgograd are offered.
Keywords: tourist attractiveness, tourist potential, territory brand, «tourist gaze» theory, territory marketing, tourism

Sources
1. Branding of territories. The best world practices / Under the editorship of Keith Dinni. – M: Mann, Ivanov and Ferber, 2013.
2. Volkov, S.К.  Prospects of the regional market of tourist services development in the context of Russia's accession to the World Trade Organization / S.К. Volkov // Regional economy: the theory and practice. - 2013. – № 12.
3. Volkov, S.К. Contemporary state and perspectives for development of the hotel service market in Volgograd / S.К. Volkov // Regional economy: the theory and practice. – 2011. – № 24.
4. Lynch, K. Image of the city. – M: Stroyizdat, 1982.
5. Svyatokho N. V. Conceptual bases of research of tourist capacity of the region // Economy and management. - 2007 . – №. 2. – page 30–35.
6. Hospers, G.J. City marketing in Perspectief (in Dutch). – IVIO: Lelystad (The Netherlands), 2009.
7. MacCannel, D. The tourist: a new theory of the leisure class. – University of California Press: Berkeley, 1999.
8. Urry, J. The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies. – London (United Kingdom), 1990.

 

КАНАЛЫ СБЫТА
DISTRIBUTION CHANNELS

Состояние и тенденции развития розничной торговли и розничных торговых сетей Приморского края
Никулина Т.А., ст. преподаватель кафедры маркетинга, коммерции и логистикиДальневосточного федерального университета, г. Владивосток,
e-mail: nikulina_vladivostok@mail.ru

В статье представлен краткий анализ состояния розничной торговли России и Приморского края, рассмотрены отдельные аспекты развития розничных сетей Приморского края, а также выявлены основные тенденции их развития.
Ключевые слова: розничная торговля, розничные торговые сети, показатели состояния розничной торговли и розничных сетей Приморского края, тенденции развития розничных торговых сетей Приморского края.

Используемые источники
1. Регионы России. Социально-экономические показатели. 2012 / Госкомстат России [Электронный ресурс]. URL: http://www.gks.ru/free_doc/doc_2012/region/soc-pok.rar
2. Оборот розничной торговли / Госкомстат России [Электронный ресурс]. URL: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat/rosstatsite/main/enterprise/retail/#
3. Приказ Минпромторга России от 31 марта 2011 г. № 422 «Об утверждении стратегии развития торговли в Российской Федерации на 2011–2015 гг. и период до 2020 года» [Электронный ресурс]. URL: http://www.referent.ru/1/176630
4. Торговля в России. 2011: Стат. сб./ Росстат. – M., 2011.
5. О состоянии розничной торговли в 2011 году и 1-м полугодии 2012 года /Госкомстат России [Электронный ресурс]. URL: http://www.gks.ru/bgd/regl/B12_04/IssWWW.exe/Stg/d05/2-torg-1.htm

Condition and tendencies of development of retail trade and retail trading networks of Primorye territory
Nikulina T.A., Lecturer on marketing, commerce and logistics department of Far Eastern Federal University, Vladivostok, e-mail: nikulina_vladivostok@mail.ru

The article provides a brief analysis of the retail trade in Russia and Primorsky Krai. Presents some aspects of the development of retail networks of Primorsky Krai, as well as identifying the main trends of development.
Keywords: retail, retail chains, indicators of retailers and retail chains of Primorsky Krai, the development trend retailers Primorye

Sources
1. Regions of Russia. Socio-economic indicators. 2012 / State Statistics Committee of Russia
[electronic resource]. - Mode of access: ttp://www.gks.ru/free_doc/doc_2012/region/soc-pok.rar
2. Retail trade turnover / SSC Russia [electronic resource]. - Re-mode access: URL: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat/rosstatsite/main/enterprise/retail/ #
3. Order of the Industry and Trade Ministry of the Russian Federation of 31.03.2011 № 422 g "Approval of trade development strategy in the Russian Federation for the period 2011-2015 and the period up to 2020" [electronic resource]. - Mode of access: URL: http://www.referent.ru/1/176630
4. Trade in Russia. 2011: Stat. Sat / Statistics. - M., 2011. - 519 p.
5. On the state of the retail trade in 2011 and the 1st half of 2012 / SSC Russia [electronic resource]. - Mode of access: http://www.gks.ru/bgd/regl/B12_04/IssWWW.exe/Stg/d05/2-torg-1.htm

 Технология формирования конкурентоспособного потенциала сетевых операторов фэшн-ритейла в условиях современного рынка
Агафонова И.П., к.э.н., бизнес-аналитик ОАО «Оникс», г. Санкт-Петербург,e-mail: irina_agafonova1708@rambler.ru

Статья посвящена вопросу разработки технологии формирования конкурентных преимуществ участников современного рынка розничной торговли модной одеждой и обувью. Обоснован выбор эффективных направлений развития сетевых операторов данного рынка в рамках реализации стратегий географической экспансии и увеличения глубины продаж. Приведен перечень конкретных методов повышения эффективности деятельности данных бизнес-структур за счет применения современных бизнес-технологий в области управления ассортиментом, планирования и организации процесса производства и продаж, логистики.
Ключевые слова: конкурентоспособный потенциал, фэшн-ритейл, стратегическое планирование, бизнес-технологии, технологии увеличения глубины продаж.

Используемые источники
1. Рейтинг INFOLine Retail Russia TOP-100 [Электронный ресурс]. URL: http:// infoline.spb.r u/news/?news=64735
2. Торговцы одеждой и обувью в Интернете лидируют по объемам инвестиций// РБК daily.09.10.2013 [Электронный ресурс]. URL: http://rbcdaily.ru/market/562949989173656
3. Пастушин А. Восточная Европа попала в русские сети [Электронный ресурс]. URL: http://rbcdaily.ru/market/562949986779007
4. Джай К. Шим, Джойл Г. Сигел: Основы коммерческого бюджетирования / пер. с англ. — СПб.: Азбука, 2001.
5. Агафонова И. Формат успеха сетевых операторов на рынке «fashionretail»//«ЛегПромБизнес-Директор». – 2005. – № 11–12. – С. 6–8. – СПб.: изд. «Торговля, промышленность».
6. Дугельный А., Комаров В. Бюджетное управление предприятием. – М.: Дело, 2007.
7. Леонард Блаватник с партнерами вложили рекордные 130 млн долл. в интернет-магазин// «Деловой Петербург»//. 11.06.2013 [Электронный ресурс].URL: http://www.dp.ru/a/2013/06/11/Leonard_Blavatnik_s_partn
8. Москаленко Л. Технологии вытесняют моду// Эксперт. – 2013. – №7 (839).

Technology of competitive potential formation of fashion retail’s network operators in the conditions of the modern market
Agafonova I.P., Ph.D. in Economics, the business analyst of JSC «Оcs» (St. Petersburg), e-mail: irina_agafonova1708@rambler.ru

Article is devoted a question of working out of technology of formation of competitive advantages of participants of the modern market of retail trade by fashionable clothes and footwear. The choice of effective directions of development of network operators of the given market within the limits of realisation of strategy of geographical expansion and increase in depth of sales is proved. The list of concrete methods of increase of efficiency of activity of the given business structures at the expense of application of modern business technologies in the field of management of assortment, planning and the organisation of process of manufacture and sales, logistics is resulted.
Keywords: competitive potential, fashion retail, strategic planning, business technologies, technologies of increase in depth of sales.

Sources
1. Rating of INFOLine Retail Russia TOP-100//URL: http://infoline.spb.ru/news/?news=64735
2. Dealers in clothes and footwear on the Internet are in the lead on the volumes of investment//RBCdaily.09.10.2013. URL: http://rbcdaily.ru/market/562949989173656
3. Alexey Pastushin. Eastern Europe got to the Russian networks//URL: http://rbcdaily.ru/market/562949986779007
4. Dzhay K. Shim, Dzhoil G. Sigel. Bases of the commercial budgeting- SPb.:"Alphabet", 2001.
5. Agafonova I. P. Format of success of network operators in the "fashion-retail" //"LegPromBusiness- Direktor", No. 11-12, 2005. - S-Pb: "Publishing house, trade, industry", p. 6-8
6. Dugelny A., Komarov V. The budgetary business management, - M: "Business", 2007
7. Leonard Blavatnik with partners enclosed record $130 million in online store//"Business Petersburg", 11.06.2013. URL: http://www.dp.ru/a/2013/06/11/Leonard_Blavatnik_s_partn
8. Moskalenko L. Technologies force out fashion//"Expert", No. 7 (839), 2013

МАРКЕТИНГОВЫЕ КОММУНИКАЦИИ
MARKETING COMMUNICATIONS

Восприятие женских образов в рекламе
Смык Ю.В., к. психол. н., доцент, зав. кафедрой рекламы филиала ФГБОУ ВПО ИГУ, г. Ангарск, e-mail: smyk.75@mail.ru
Петрова А.А., студентка 5-го курса специальности «Реклама» филиала ФГБОУ ВПО ИГУ, г. Ангарск

В статье представлены результаты исследования восприятия женских образов в рекламе. Приводится типология часто встречаемых женских рекламных образов. Представлены графические профили женского образа в рекламе с набором характеристик, важных для разных возрастных аудиторий.
Ключевые слова: рекламный образ, женский образ в рекламе, семантический дифференциал, графический профиль женского образа.

Используемые источники
1. Грошев И.В. Рекламные технологии гендера / И.В. Грошев // Общественные науки и современность. – 2000. – №4. – С. 172–187.
2. Дмитриева Л.М. Разработка и технологии производства рекламного продукта / Л.М. Дмитриева. – М.: Экономист. – 2006.
3. Ясная А. Cherchez la femme … внутри себя / А. Ясная // Рекламодатель: теория и практика. – 2011. – №3. – С. 12–15.

The perception of women's images in advertising
Smyk J.V., Head of the department of advertising branch of the Irkutsk State University in the city of Angarsk, Associate Professor, Ph.D., e-mail: smyk.75@mail.ru
Petrova A.A., 5th year student of specialty advertising branch of the Irkutsk State University in the city of Angarsk

The paper presents the results of a study of perception of women's images in advertising. Is a frequently encountered typology of female advertising images. Presented the graphic profiles of the female image in advertising a set of characteristics that are important for different age audiences.
Keywords: promotional image, the image of women in advertising, semantic differential, a graphic profile of the female image.

Sources
1. Grosev I.V. Advertising Technologies gender / I.V. Grosev // Social Sciences and the present. – 2000. – № 4. – P. 172–187.
2. Dmitrieva L.M. Development and production technology product advertising / L.M. Dmitrieva. – Moscow: The Economist. – 2006.
3. Ysnay A. Cherchez la femme ... inside / A. Ysnay // Advertiser: Theory and Practice. – 2011. – № 3. – P. 12–15.

Две стороны одной медали. Цвет
Шкляр Т.Л., к.э.н., генеральный директор ЗАО «ГРАНП полиграф», психолог-консультант, преподаватель МИРБИС, e-mail: tlb@mail.ru
Акаемова А.В., к.ист.н., доцент кафедры маркетинга Киевского университета управления и предпринимательства, e-mail: angel-a@inbox.ru

Авторы данной статьи рассмотрели влияние цвета в политике и экономике, на разных примерах продемонстрировали его общее воздействие на психологию потребителя. Разделяя власть и бизнес, маркетологи многое теряют. Авторы предлагают посмотреть на эти два вектора через единую призму цвета.
Ключевые слова: цвет, психология рекламы, психология цвета в политике, психология цвета в рекламе, цвет в политике, цвет в рекламе, психология цвета.

Используемые источники
1. Браэм Г. Психология цвета. – М.: АСТ, 2009.
2. Грачев М.Н. Политическая коммуникация: теоретические концепции, модели, векторы развития. – М.: Прометей, 2004.
3. Денисенко Д. Тайная власть цвета… // Наш Дом плюс. – 2005. – №6 (189).
4. Доценко Е.Л. Психология манипуляции: феномены, механизмы, защита. – СПб.: Речь, 2003.
5. Драгунский В.В. Цветовой личностный тест: практ. пособие. – М.: АСТ; Минск: Харвест, 2005.
6. Егорова-Гантман Е.В., Плешаков К.В. Политическая реклама. – М.: Центр политического консультирования «Никколо М», 1999.
7. Лебедев-Любимов А. Психология рекламы. – СПб.: Питер, 2002.
8. Подгорная Л.Д. Политическая реклама как форма коммуникации современного общества // Вестник Российского университета дружбы народов. – Серия: Политология. – 2006. – № 8.
9. Семеницкий Д.А. Психологический аспект в рекламе. – М.: Центр, 1996.
10. Сучасні технології та засоби маніпулювання свідомістю, ведення інформаційних війн і спеціальних інформаційних операцій: Навч. посіб./ В.М. Петрик, О.А. Штоквиш, В.І. Полевий та ін. – Киев: Росава, 2006.
11. Ценев В. Психология рекламы. – М.: Бератор, 2003.

Different sides of the same coin. Color
Shkljar T.L., Ph.D. in Economics, General Director of ZAO «GRANP polygraph, consultant psychologist, teacher of MIRBIS, e-mail: tlb@mail.ru
Akaemova A.V., The candidate of historical sciences, the senior lecturer of chair of marketing of the Kiev university of management and business, e-mail: angel-a@inbox.ru

Authors of this article considered color influence in policy and economy. On different examples showed the general impact on psychology of the consumer. Dividing the power and business, marketing specialists lose a lot of things. Authors suggest to look at these two vectors through a uniform prism of color.
Keywords: сolor, Psychology of advertising, colour psychology in politics, colour psychology in advertising, color in politics, colour in advertising, colour psychology.

Sources
1. BraemG.Psihologija of colour. – М.: АSТ, 2009.
2. Grachev M. N. Political communications: theoretical concepts, models, development vectors. – М.: Prometheus 2004.
3. DenisenkoD. Tajnaja the colour power …//Our House plus. - 2005. - №6 (189).
4. DotsenkoE.L. Psychology of manipulation: phenomena, mechanisms, protection. - SPb.: speech, 2003.
5. DragunskiyV.V. Tsvetovoj the personal test: pract. allowance. – М.: АSТ, Minsk: Harvest, 2005.
6. Egorova-Gantman E.V., Pleshakov K.V.Political advertising. - М: the Center of political consultation «Niccolo М», 1999.
7. Lebedev-Ljubimov A.Psihologija of advertising. – SPb.: Peter, 2002.
8. PodgornajaL.D. Political advertising as the form of communications of a modern society//the Bulletin of the Russian university of friendship of the people. – series: Political science. – 2006. – № 8.
9. Semenitsky D.A.Psychological aspect in advertising. – М: the Center, 1996.
10. Modern technology and the means to manipulate consciousness, information warfare, and special information operations: manual. guidances. / VM Petrik, O. Shtokvysh VI Polevyy et al. - Kiev: ROSAVA, 2006.
11. TsenevV. Psihologija of advertising. – М.: Berator, 2003.

 

ТЕРРИТОРИАЛЬНЫЙ МАРКЕТИНГ
MARKETING OF TERRITORY

Актуальные подходы к пониманию лояльности для территориального маркетинга
Хамадиева А.И., аспирант Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики – Пермь», преподаватель кафедры общего менеджмента, e-mail: alexandra.perm@gmail.com

В настоящей работе рассматриваются различные подходы к пониманию лояльности. Сделан вывод о том, что на сегодняшний день не существует общей концепции понимания и измерения лояльности в территориальном маркетинге, которая необходима для определения того, какие факторы влияют на выбор места жительства.
Ключевые слова: территориальный маркетинг, брендинг городов, лояльность.

Используемые источники
1. Арженовский И.В. Маркетинг регионов. – М.: Юнити-Дана, 2011.
2. Котлер, Ф., Асплунд К., Рейн И. и Хайдер Д. Маркетингмест. Привлечение инвестиций, предприятий, жителей и туристов в города, коммуны, регионы и страны Европы, 2005.
3. Ойнер О.К. Управление результативностью маркетинга: учебник для магистров / О.К. Ойнер. – М.: Юрайт, 2012.
4. Панкрухин А.П. Маркетинг территорий. – 2-е изд., дополн. – СПб.: Питер, 2006.
5. Aaker D.A. (1991). Are brand equity investments worthwhile? Admap, pp. 14-17.
6. Adriaanse, С. (2007). Measuring residential satisfaction: a residential environmental satisfaction scale (RESS). Journal of Housing and the Built Environment.Vol. 22, pp. 287–304.
7. Amerigo M., Aragones J.I. (1997).A theoretical and methodological approach to the study of residential satisfaction. J. Environmental Psychology. No. 17, pp. 47–57.
8. Andersson M. and Paajanen, M. (2012). Common or competing products? Towards supra-national branding in BaltMet Promo. Journal of Place Management and Development. Vol. 5, No. 1, pp. 56–69.
9. Atorough P. and Martin A. (2012). The politics of destination marketing: Assessing stakeholder interaction choice orientations toward a DMO formation, using the Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument. Journal of Place Management and Development. Vol. 5, No. 1, pp. 35–55.
10. Baillie S. and Peart V. (1992). Determinants of housing satisfaction for older married and unmarried women in Florida. Housing and Society. Vol. 19. No. 2, pp. 101–116.
11. Bonaiuto M., Aiello A., Perugini M., Bonnes M., & Ercolani A.P. (1999). Multidimensional perception of residential environmental quality and neighbourhood attachment in the urban environment. Journal of Environmental Psychology. Vol. 19, pp. 331–352.
12. Bruin L. and Cook C. (1997). Understanding constraints and residential satisfaction in the urban environment: A contextual approach. Environment and Behaviour. Vol. 23. No. 5, pp. 531–552.
13. Canter D., & Rees K. (1982). A multivariate model of housing satisfaction. International Review of Applied Psychology. Vol. 31, pp. 185–208.
14. Coulombel N. (2011). Residential choice and household behavior: State of the Art, Sustain City Working Paper, 2.2a, ENS Cachan.
15. Cutter S. (1982).Residential satisfaction and the suburban homeowner. Urban Geography. Vol. 3, No. 4, pp. 315–327.
16. Dennis L. Duffy, (2003). Internal and external factors which affect customer loyalty. Journal of Consumer Marketing. Vol. 20, Iss: 5 pp. 480–485.
17. Dick A. & Basu K. (1994). Customer loyalty: toward an integrated conceptual framework. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 22, No. 2, pp. 99–113.
18. Duncombe W., Robbins M., Wolf D., 2001. Retire to where? A discrete choice model of residential location. International Journal of Population Geography, 7 (4), pp. 281–293.
19. Ehrenberg A.S.C. (1988). Repeat Buying Facts, Theory and Applications, Oxford University Press, New York, NY.
20. Fader P. & Hardie B. (1996). Modeling consumer choice among SKUs. Journal of Marketing Research. Vol. 33, November, pp. 442–452.
21. Fang Y. (2006). Residential Satisfaction, Moving Intention and Moving Behaviours: A Study of Redeveloped Neighbourhoods in Inner-City Beijing. Housing Studies, Vol. 21, No. 5, pp. 671–694.
22. Florek M. (2011). No place like home: Perspectives on place attachment and impacts on city management. Journal of Town and City Management, Vol.1, No.4, pp. 346–354
23. Gabriel S.A., Rosenthal S.S. (1989). Household location and race: estimates of a multinomial logit model. Review of Economics and Statistics, 71 (2), pp. 240–249.
24. Galster G. & Hesser G. (1981). Residential satisfaction: compositional and contextual correlates. Environment and Behavior. Vol. 13. No. 6, pp. 735–758.
25. Garasky S., 2002. Where are they going? A comparison of urban and rural youths Locational choices after leaving the parental home. Social Science Research, 31 (3), pp. 409–431.
26. Gilboa S. & Herstein R. (2012). Place status, place loyalty and well being: An exploratory investigation of Israeli residents. Journal of Place Management and Development, Vol. 5 Iss: 2.
27. Guest L. (1955). Brand loyalty – twelve years later. Journal of Applied Psychology, Vol. 39, pp. 405–8.
28. Hospers G-J. (2010). Making sense of place: from cold to warm city marketing. Journal of Place Management and Development. Vol. 3, No. 3, pp. 182–193.
29. Insch A. and Florek M. (2008). A great place to live, work and play. Conceptualising place satisfaction in the case of a city’s residents. Journal of Place Management and Development. Vol. 1. No. 2, pp. 138–149.
30. Jacoby J. and Chestnut R. (1978). Brand Loyalty: Measurement and Management, John Wiley & Sons, New York, NY.
31. Jones T.O. and Sasser W.E. Jr (1995). Why satisfied customers defect. Harvard Business Review,
pp. 88–99.
32. Kalandides A. (2011). City marketing for Bogota : a case study in integrated place branding. Journal of Place Management and Development. Vol. 4. No. 4, pp. 282–291.
33. Kalandides A. and Kavaratzis M. (2009). From place marketing to place branding – and back: a need for re-evaluation: guest editorial. Journal of Place Management and Development. Vol. 2, No.1.
34. Kaplan S., Bekhor S., Shiftan, Y. 2009.Development and estimation of a semicompensatory residential location choice model based on explicit choice protocols. Annals of Regional Science.
35. Kavaratzis M. (2012). From “necessary evil” to necessity: stakeholders’ involvement in place branding. Journal of Place Management and Development. Vol. 5, No. 1, pp. 7–19.
36. Kunzmann K.R., 2009. The strategic dimensions of knowledge industries in urban development. DISP – The Planning Review, 177 (2), pp. 40–47.
37. Kyle G., Graefe A., Manning R. and Bacon J. (2004). Density. Journal of Leisure Research. Vol. 36 No. 2, pp. 209–42.
38. Lee P., Burfitt A., Tice A., 2009. The creative economy and social sustainability: planning for opportunity and growth. Built Environment, 35 (2), pp. 267–280.
39. Lucarelli A. and Berg P.O. (2011). City branding: a state-of-the-art review of the research domain. Journal of Place Management and Development. Vol. 4. No.1, pp. 9–27.
40. Marans R.W. & Rodgers, S.W. (1975).Toward an understanding of community satisfaction. In A. Hawley and V. Rock, Eds. Metropolitan America in Contemporary Perspective. New York: Halstead Press.
41. McCann E.J. (2009). «City marketing» in Rob, K. and Nigel, T. (Eds), International Encyclopedia of Human Geography, Elsevier, Oxford, pp. 119–24.
42. McMullan R. & Gilmore A. (2008). Customer loyalty: an empirical study. European Journal of Marketing. Vol. 42, Iss: 9 pp. 1084–1094.
43. Mellens M., Dekimpe M.G. and Steenkamp, J.-B. (1996). A review of brandloyalty measures in marketing. TijdschriftvoorEconomie en Management, Vol. 41, pp. 507–33.
44. Morgan N., Pritchard A. and Pride R. (2011). Destination Brands – Managing Place Reputation, 3rd ed., Elsevier, Oxford: UK.
45. Niininen O. & Riley M. (2003). Towards the conceptualization of tourism destination loyalty. Tourism Analysis Annual. Vol. 8 No. 2, pp. 243–4.
46. Oliver R.L. (1999). Whence consumer loyalty? Journal of Marketing, Vol. 63, pp. 33–44.
47. Oppermann M. (2000). Tourism destination loyalty”, Journal of Travel Research. Vol. 39, pp. 78–84.
48. Poulakidas D. (2002). Residential Choice and Locational Quality: A Discrete-Choice Modeling Approach. ProQuest Dissertations and Theses. [Электронный ресурс].
URL: http://repository.upenn.edu/dissertations/AAI3043941/
49. Putman S.H. (1991). Integrated Urban Models II: New Research and Applications of Optimization and Dynamics, London; Pion Limited.
50. Reichheld F. (1996). The Loyalty Effect: The Hidden Force behind Growth, Profits, and Lasting Value, Harvard Business School Press, Boston, MA.
51. Skinner H. (2008). The emergence and development of place marketing’s confused identity. Journal of Marketing Management. Vol. 24 Nos 9/10. pp. 915–28.
52. Speare A. (1974). Residential satisfaction as an intervening variable in residential mobility. Demography 11, pp. 173–188.
53. Uncles M. and Laurent G. (1997). Editorial. International Journal of Research in Marketing, Vol. 14, pp. 399-404.
54. Uncles M., Dowling G., Kathy H. and Manaresi A. (1998). University of New South Wales, Sydney.
55. Van Poll R. (1997). The perceived quality of the urban residential environment. A Multi-attribute evaluation. PhD-thesis, Groningen: University of Groningen.
56. Vargo S.L., and Lusch, R.F. (2004). Evolving to a new dominant logic for marketing. Journal of Marketing. Vol. 68, January, pp. 1–17.
57. Vargo S. (2011). Market systems, stakeholders and value propositions. European Journal of Marketing. Vol. 45, No. 1/2, pp. 217–222.
58. Waddell A.P. (1997). Household Choice and Urban Structure: A Reassessment of the Behavioral Foundations of Urban Models of Housing, Labor and Transportation Markets, Texas: The Bruton Center for Development Studies.
59. Weidemann S. and Anderson J.R. (1985). A conceptual framework for residential satisfaction. In I. Altman and C. H. Werner, Eds, Home Environments. New York. Plenum Press, pp. 153–182.
60. Yigitcanlar T. (2010). Making space and place for the knowledge economy: knowledge-based development of Australian cities. European Planning Studies, 18 (11), pp. 1769–1786.

Relevant approaches to the concept of loyalty in territorial marketing
Khamadieva A.I.,postgraduate student, National Research University Higher School of Economics- Perm, lecturer, Department of General Management,
e-mail: alexandra.perm@gmail.com

Competition between countries for human resources leads to the need of creating attractive images of countries and cities. Place marketing and city branding play essential role as they have tools to effective management of the city. However, some theoretical aspects of place marketing remain underdeveloped, for instance, loyalty. In the present work various approaches to conception of loyalty in terms of place marketing are considered. It is concluded that there is no unique concept of understanding and measuring loyalty in city branding, which is important for understanding what determines the choice of residents.
Keywords: territorial marketing, city branding, place loyalty

Sources
1. Arzhenovsky I.V.Marketing of regions. – М.: Juniti-Dana, 2011.
2. Kotler, F., AsplundK., Rein I. and Hajder D. Marketingmest. Attraction of investments, the enterprises, inhabitants and tourists in cities, communes, regions and the countries of Europe, 2005.
3. Ojner O. K. Management of productivity of marketing: the textbook for masters / O.K.Ojner – М.: Yurait, 2012.
4. PankruhinA.P. Marketing of territories. – 2-е иzd., dоpоln. – SPb.: Peter, 2006.
5. Aaker D.A. (1991). Are brand equity investments worthwhile? Admap, pp. 14-17.
6. Adriaanse, С. (2007). Measuring residential satisfaction: a residential environmental satisfaction scale (RESS). Journal of Housing and the Built Environment.Vol. 22, pp. 287–304.
7. Amerigo M., Aragones J.I. (1997).A theoretical and methodological approach to the study of residential satisfaction. J. Environmental Psychology. No. 17, pp. 47–57.
8. Andersson M. and Paajanen, M. (2012). Common or competing products? Towards supra-national branding in BaltMet Promo. Journal of Place Management and Development. Vol. 5, No. 1, pp. 56–69.
9. Atorough P. and Martin A. (2012). The politics of destination marketing: Assessing stakeholder interaction choice orientations toward a DMO formation, using the Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument. Journal of Place Management and Development. Vol. 5, No. 1, pp. 35–55.
10. Baillie S. and Peart V. (1992). Determinants of housing satisfaction for older married and unmarried women in Florida. Housing and Society. Vol. 19. No. 2, pp. 101–116.
11. Bonaiuto M., Aiello A., Perugini M., Bonnes M., & Ercolani A.P. (1999). Multidimensional perception of residential environmental quality and neighbourhood attachment in the urban environment. Journal of Environmental Psychology. Vol. 19, pp. 331–352.
12. Bruin L. and Cook C. (1997). Understanding constraints and residential satisfaction in the urban environment: A contextual approach. Environment and Behaviour. Vol. 23. No. 5, pp. 531–552.
13. Canter D., & Rees K. (1982). A multivariate model of housing satisfaction. International Review of Applied Psychology. Vol. 31, pp. 185–208.
14. Coulombel N. (2011). Residential choice and household behavior: State of the Art, Sustain City Working Paper, 2.2a, ENS Cachan.
15. Cutter S. (1982).Residential satisfaction and the suburban homeowner. Urban Geography. Vol. 3, No. 4, pp. 315–327.
16. Dennis L. Duffy, (2003). Internal and external factors which affect customer loyalty. Journal of Consumer Marketing. Vol. 20, Iss: 5 pp. 480–485.
17. Dick A. & Basu K. (1994). Customer loyalty: toward an integrated conceptual framework. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 22, No. 2, pp. 99–113.
18. Duncombe W., Robbins M., Wolf D., 2001. Retire to where? A discrete choice model of residential location. International Journal of Population Geography, 7 (4), pp. 281–293.
19. Ehrenberg A.S.C. (1988). Repeat Buying Facts, Theory and Applications, Oxford University Press, New York, NY.
20. Fader P. & Hardie B. (1996). Modeling consumer choice among SKUs. Journal of Marketing Research. Vol. 33, November, pp. 442–452.
21. Fang Y. (2006). Residential Satisfaction, Moving Intention and Moving Behaviours: A Study of Redeveloped Neighbourhoods in Inner-City Beijing. Housing Studies, Vol. 21, No. 5, pp. 671–694.
22. Florek M. (2011). No place like home: Perspectives on place attachment and impacts on city management. Journal of Town and City Management, Vol.1, No.4, pp. 346–354
23. Gabriel S.A., Rosenthal S.S. (1989). Household location and race: estimates of a multinomial logit model. Review of Economics and Statistics, 71 (2), pp. 240–249.
24. Galster G. & Hesser G. (1981). Residential satisfaction: compositional and contextual correlates. Environment and Behavior. Vol. 13. No. 6, pp. 735–758.
25. Garasky S., 2002. Where are they going? A comparison of urban and rural youths Locational choices after leaving the parental home. Social Science Research, 31 (3), pp. 409–431.
26. Gilboa S. & Herstein R. (2012). Place status, place loyalty and well being: An exploratory investigation of Israeli residents. Journal of Place Management and Development, Vol. 5 Iss: 2.
27. Guest L. (1955). Brand loyalty – twelve years later. Journal of Applied Psychology, Vol. 39, pp. 405–8.
28. Hospers G-J. (2010). Making sense of place: from cold to warm city marketing. Journal of Place Management and Development. Vol. 3, No. 3, pp. 182–193.
29. Insch A. and Florek M. (2008). A great place to live, work and play. Conceptualising place satisfaction in the case of a city’s residents. Journal of Place Management and Development. Vol. 1. No. 2, pp. 138–149.
30. Jacoby J. and Chestnut R. (1978). Brand Loyalty: Measurement and Management, John Wiley & Sons, New York, NY.
31. Jones T.O. and Sasser W.E. Jr (1995). Why satisfied customers defect. Harvard Business Review, pp. 88–99.
32. Kalandides A. (2011). City marketing for Bogota : a case study in integrated place branding. Journal of Place Management and Development. Vol. 4. No. 4, pp. 282–291.
33. Kalandides A. and Kavaratzis M. (2009). From place marketing to place branding – and back: a need for re-evaluation: guest editorial. Journal of Place Management and Development. Vol. 2, No.1.
34. Kaplan S., Bekhor S., Shiftan, Y. 2009.Development and estimation of a semicompensatory residential location choice model based on explicit choice protocols. Annals of Regional Science.
35. Kavaratzis M. (2012). From “necessary evil” to necessity: stakeholders’ involvement in place branding. Journal of Place Management and Development. Vol. 5, No. 1, pp. 7–19.
36. Kunzmann K.R., 2009. The strategic dimensions of knowledge industries in urban development. DISP – The Planning Review, 177 (2), pp. 40–47.
37. Kyle G., Graefe A., Manning R. and Bacon J. (2004). Density. Journal of Leisure Research. Vol. 36 No. 2, pp. 209–42.
38. Lee P., Burfitt A., Tice A., 2009. The creative economy and social sustainability: planning for opportunity and growth. Built Environment, 35 (2), pp. 267–280.
39. Lucarelli A. and Berg P.O. (2011). City branding: a state-of-the-art review of the research domain. Journal of Place Management and Development. Vol. 4. No.1, pp. 9–27.
40. Marans R.W. & Rodgers, S.W. (1975).Toward an understanding of community satisfaction. In A. Hawley and V. Rock, Eds. Metropolitan America in Contemporary Perspective. New York: Halstead Press.
41. McCann E.J. (2009). «City marketing» in Rob, K. and Nigel, T. (Eds), International Encyclopedia of Human Geography, Elsevier, Oxford, pp. 119–24.
42. McMullan R. & Gilmore A. (2008). Customer loyalty: an empirical study. European Journal of Marketing. Vol. 42, Iss: 9 pp. 1084–1094.
43. Mellens M., Dekimpe M.G. and Steenkamp, J.-B. (1996). A review of brandloyalty measures in marketing. TijdschriftvoorEconomie en Management, Vol. 41, pp. 507–33.
44. Morgan N., Pritchard A. and Pride R. (2011). Destination Brands – Managing Place Reputation, 3rd ed., Elsevier, Oxford: UK.
45. Niininen O. & Riley M. (2003). Towards the conceptualization of tourism destination loyalty. Tourism Analysis Annual. Vol. 8 No. 2, pp. 243–4.
46. Oliver R.L. (1999). Whence consumer loyalty? Journal of Marketing, Vol. 63, pp. 33–44.
47. Oppermann M. (2000). Tourism destination loyalty”, Journal of Travel Research. Vol. 39, pp. 78–84.
48. Poulakidas D. (2002). Residential Choice and Locational Quality: A Discrete-Choice Modeling Approach. ProQuest Dissertations and Theses. [Электронный ресурс].
URL: http://repository.upenn.edu/dissertations/AAI3043941/
49. Putman S.H. (1991). Integrated Urban Models II: New Research and Applications of Optimization and Dynamics, London; Pion Limited.
50. Reichheld F. (1996). The Loyalty Effect: The Hidden Force behind Growth, Profits, and Lasting Value, Harvard Business School Press, Boston, MA.
51. Skinner H. (2008). The emergence and development of place marketing’s confused identity. Journal of Marketing Management. Vol. 24 Nos 9/10. pp. 915–28.
52. Speare A. (1974). Residential satisfaction as an intervening variable in residential mobility. Demography 11, pp. 173–188.
53. Uncles M. and Laurent G. (1997). Editorial. International Journal of Research in Marketing, Vol. 14, pp. 399-404.
54. Uncles M., Dowling G., Kathy H. and Manaresi A. (1998). University of New South Wales, Sydney.
55. Van Poll R. (1997). The perceived quality of the urban residential environment. A Multi-attribute evaluation. PhD-thesis, Groningen: University of Groningen.
56. Vargo S.L., and Lusch, R.F. (2004). Evolving to a new dominant logic for marketing. Journal of Marketing. Vol. 68, January, pp. 1–17.
57. Vargo S. (2011). Market systems, stakeholders and value propositions. European Journal of Marketing. Vol. 45, No. 1/2, pp. 217–222.
58. Waddell A.P. (1997). Household Choice and Urban Structure: A Reassessment of the Behavioral Foundations of Urban Models of Housing, Labor and Transportation Markets, Texas: The Bruton Center for Development Studies.
59. Weidemann S. and Anderson J.R. (1985). A conceptual framework for residential satisfaction. In I. Altman and C. H. Werner, Eds, Home Environments. New York. Plenum Press, pp. 153–182.
60. Yigitcanlar T. (2010). Making space and place for the knowledge economy: knowledge-based development of Australian cities. European Planning Studies, 18 (11), pp. 1769–1786.

 

МАРКЕТИНГ ЗА РУБЕЖОМ
MARKETING ABROAD

Внедрение стратегического маркетинга в деятельность украинских компаний – основа их успешного функционирования
Штейн О.И., к.э.н., доцент Севастопольского национального технического университета, e-mail: shteyn.olga@mail.ru

В статье рассмотрена проблема внедрения стратегического маркетинга в деятельность украинских компаний. Проведен анализ распространенных в зарубежной практике подходов, которые целесообразно использовать при планировании стратегических маркетинговых действий в конкретной рыночной ситуации. Для обеспечения успешности бизнеса компаниям рекомендуется интенсивнее осваивать и применять методы стратегического маркетинга.
Ключевые слова: стратегический маркетинг, маркетинговая стратегия, факторы окружающей среды, сегментация рынка.

Используемые источники
1. Котлер Ф. Основы маркетинга / пер. с англ. – М.: Прогресс, 1990.
2. Диксон П. Управление маркетингом / пер. с англ. – М.: БИНОМ, 1998.
3. Дихтль Е., Хершген X. Практический маркетинг: учеб. пособие / пер. с нем. – М.: Высшая школа, 1995.
4. Ламбен Ж.-Ж. Стратегический маркетин / пер. с франц. – СПб.: Наука, 1996.
5. Ансофф И. Стратегическое управление / пер. с англ. – М.: Экономика, 1989.
6. Ansoff H.I. Strategies for Diversification; Harvard Business Review; September-October 1957.
7. Портер Е. Майкл. Конкурентная стратегия: методика анализа отраслей и конкурентов / пер. с англ. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2005.

Implementation of strategic marketing activities to Ukrainian companies – basis of successful functioning
Shtein O.I., candidate of Economic Sciences, docent of Sevastopol National Technical University, e-mail: shteyn.olga@mail.ru

In the paper the problem of implementing strategic marketing activities in Ukrainian companies. The analysis of a common international practice approaches that are appropriate to use in the planning of strategic marketing solutions to specific market situation. To ensure the success of the business is encouraged to develop and apply more intensive methods of strategic marketing.
Keywords: strategic marketing, marketing strategy, environmental factors, market segmentation.

Sources
1. F. Kotler Principles of Marketing / translation from English. - Moscow: Progress, 1990.
2. Dixon, P. Marketing Management / translation from English. - Moscow: BINOM, 1998.
3. Dihtl E., Hershgen X. Practical Marketing. Textbook. Translation from the German. Moscow: Higher School, 1995.
4. Lamben J-J. Strategic Marketing. Translation from French. - St. Petersburg.: Nauka, 1996.
5. I. Ansoff Strategic Management. Translation from English. - Moscow: Economics, 1989.
6. Ansoff H.I. Strategies for Diversification; Harvard Business Review; September-October 1957.
7. Michael E. Porter Competitive Strategy: Technique for Analyzing Industries and competitors / Michael E. Porter, translation from English. – M.: Alpina Business Books, 2005.

 

МЕЖДУНАРОДНЫЙ МАРКЕТИНГ
INTERNATIONAL MARKETING

Цифровой маркетинг: обращаться с осторожностью
По материалам Найджела Холлисa, главного глобального аналитика Millward Brown, и Гордона Пинкотта, председателя Global Solutions.

В статье показано, что наряду с успехами цифровой маркетинг обладает серьезными недостатками. Во многих случаях цифровая реклама игнорируется или даже имеет отрицательный эффект. Обсуждаются пути снижения риска и уменьшения затрат, связанных с размещением рекламы в неэффективные направления. Показано, как следует адаптировать рекламные идеи к задачам конкретной кампании.
Ключевые слова: маркетинг, цифровой маркетинг, цифровая внешняя среда, реклама, онлайн-реклама, риск.

Используемые источники
1. http://millwardbrown.com/Insights/PointsOfView/Digital_is_Powerful-Handle_With_Care/Page1.aspx
2. www.mb-blog.com

Digital is powerful. Handle with care
On materials: Nigel Hollis, main global analyst Millward Brown, and Gordon Pincott, chairman Global Solutions

The article shows that with all the successes of digital marketing, there are many more failures. Many digital ads are ineffective, ignored or, worse, have a negative effect. The digital space, in all its diversity, represents a huge opportunity with the power to engage people in new ways. But we need to remember that digital business has both risk and opportunity cost. The risk is that it will be negatively received and undermine brand allegiance, and the opportunity cost is in the allocation of precious resources to activities that may be ineffective or even largely unnoticed.
Keywords: marketing, digital media, digital marketing, advertising, online advertising, digital environment, risk, opportunity cost.

Sources
1. http://millwardbrown.com/Insights/PointsOfView/Digital_is_Powerful-Handle_With_Care/Page1.aspx
2. www.mb-blog.com

Войны смартфонов: обмен стратегиями для завоевания потребителей
По материалам Оскар Юан, вице-президента Millward Brown Optimor

Рассматриваются факторы, обеспечивающие эффективность мобильного телефона как канала коммуникации, а также требования к проведению мобильной рекламы.
Ключевые слова: мобильный телефон, рекламная кампания, канал коммуникации, кампании продвижения бренда.

Используемые источники
1. http://insights.wired.com/profiles/blogs/swapping-strategies-winningconsumers#axzz2ebyljx3U
2. http://insights.wired.com/profiles/blogs/swapping-strategies-winningconsumers#ixzz2jmfD53SD

Smartphone wars: swapping strategies, winning consumers
On materials Oscar Yuan, vice-president Millward Brown Optimor

The article considers as Samsung and Apple adapt the best pieces of the others’ strategy for their own purposes. It  was shown what it means for the fortunes of each.
Keywords:  market product, competitive smartphone market, corporate strategy.

Sources
1. http://insights.wired.com/profiles/blogs/swapping-strategies-winningconsumers#axzz2ebyljx3U
2. http://insights.wired.com/profiles/blogs/swapping-strategies-winningconsumers#ixzz2jmfD53SD

Мобильная реклама как важный инструмент продвижения бренда
По материалам Анны Чернек, старшего аналитика по исследованиям
Dynamic Logic / Millward Brown.

Рассматриваются факторы, обеспечивающие эффективность мобильного телефона как канала коммуникации, а также требования к проведению мобильной рекламы.
Ключевые слова: мобильный телефон, рекламная кампания, канал коммуникации, кампании продвижения бренда.

Используемые источники
1. http://www.mediapost.com/publications/article/203088/creative-quality-in-mobile-
matters-more-than-ever.html#ixzz2ZmganHVc

Mobile advertising as important factor of brand promotion
On Anna Chernek's materials, the senior analyst on researches Dynamic Logic / Millward Brown.

The article considers the factors for improving the effectiveness of mobile telephone as communication channel and requirement to mobile advertising.
Keywords: mobile telephone, advertising campaign, communication channel, brand promotion.

Sources
1. http://www.mediapost.com/publications/article/203088/creative-quality-in-mobile-
matters-more-than-ever.html#ixzz2ZmganHVc

 

КОРОТКИЕ СООБЩЕНИЯ
SHORT MESSAGES

Пять секретов эффективных рекламных объявлений
Бровко Д.А., бизнес-консультант, e-mail: brovkofbi@yandex.ru

Five secrets of effective advertising
Brovko D.A., business adviser, e-mail: brovkofbi@yandex.ru

 

ИНТЕРВЬЮ
INTERVIEW

Интервью по проблемам маркетинга и сбыта

Нил Рекхэм и Брайн Трейси, профессионалы с мировым именем в сфере продаж, отвечают на вопросы редакции журнала «Маркетинг в России и за рубежом» относительно актуальных тенденций в области маркетинга и продаж. В интервью рассматривается, что приносит успех, как примирить маркетинг и сбыт, как наиболее эффективно разделить их зоны ответственности, какой стратегии придерживаться в наши непростые времена, что означает «служить клиентам».
Ключевые слова: Нил Рекхэм, Брайн Трейси, маркетинговые коммуникации, продажи, маркетинг, управление продажами, покупка, ценностное предложение, сегментирование, позиционирование, транзакционная продажа, консультационная продажа, сделка, эффективность, потребитель.

Interview on sales and marketing

Neil Rackham and Brian Tracy are worldwide speakers, writers and researchers on marketing and sales. There is their interview to the "Marketing in Russia and abroad journal" on sales and marketing topic. Particularly they enlighten following questions:  actual trends, roots of success in sales, how to build a perfect relationship between marketing and sales, which strategy is a most suitable for hard times, what means "to serve clients".
Keywords: Neil Rackham, Brian Tracy, marketing communications, sales, marketing, sales management, buying, value proposition, segmentation, targeting, transaction sales, consultative sales, transaction, efficiency, effectiveness, consumer, client.

 

PUBLICATIONS
ПУБЛИКАЦИИ

Список диссертаций по маркетингу, защищенных в 2013 г. (второе полугодие)
Лимарев П.В., к.э.н., старший преподаватель кафедры экономики и маркетинга,ГОУ ВПО «Магнитогорский государственный технический университет
им. Г.И. Носова», e-mail: lavrenty_p@mail.ru

The list of dissertations on the marketing, protected in 2013 (second half of the year
Limarev P.V., candidate of the economic sciences,senior lecturer in economics and marketing, GOU VPO Magnitogorsk State Technical University. GI Nosov,
e-mail: lavrenty_p@mail.ru

20.12.2013