Маркетинг в России и за рубежом №2,  2016

ТЕОРИЯ И МЕТОДОЛОГИЯ МАРКЕТИНГА
MARKETING THEORY AND METHODOLOGY

Роль и место клубных институтов в процессах  товарообмена и межфирменной координации  в условиях новой экономики
Плещенко В.И., кандидат экономических наук, ФГУП «Гознак», начальник управления, e-mail: v_pl@mail.ru

Развитие современного общества потребления, становление «новой экономики» инициировали возникновение новых форм и механизмов сетевого взаимодействия, происходящего как на уровне экономических агентов, так и на уровне индивидов. В условиях «новой экономики» развитие межфирменного взаимодействия идет по пути образования клубных бизнес-сообществ как институтов сетевой координации. Применительно к индивидуальному потреблению клубы становятся непосредственными участниками процессов товарообмена, стимулируя дополнительный спрос на продукцию и услуги. Вместе с тем современные клубы способствуют рационализации потребления и обеспечению комфортной среды для рабочего процесса.
Ключевые слова: общество потребления, экономическая теория клубов, «новая экономика», межфирменная координация, институты, сетевые структуры, бизнес-сообщества, программы лояльности, совместное потребление.

Используемые источники
1. Веблен Т.Б. Теория праздного класса. – М.: Прогресс, 1984. – 367 с.
2. Ольсевич Ю.А. Худокормов А.Г. Наследие варварства и цивилизованные институты / Мировая экономическая мысль. Сквозь призму веков: В 5 т. Т. III. Эпоха социальных переломов; отв. ред. Ю.А. Ольсевич. – М.: Мысль, 2005. – С. 322–337.
3. Долгин А.Б. Манифест новой экономики. Вторая невидимая рука рынка. – М.: АСТ, 2010. – 256 с.
4. Долгин А.Б. Как нам стать договоропригодными, или Практическое руководство по коллективным действиям. – М.: ОГИ, 2013. – 192 с.
5. Сакоян А. Клубы на благо общества [Электронный ресурс]. URL: polit.ru/article/2012/11/01/clubs/ (дата обращения: 15.01.2016).
6. Мовсесян А.Г. Либерализм и экономика. – М.: Логос, 2003. – 240 с.
7. Клейнер Г. Микроэкономика знаний и мифы теории // Высшее образование в России. – 2006. – № 9. – С. 32–37.
8. Плещенко В.И. Особенности функционирования клубов потребителей и поставщиков промышленной продукции в условиях экономического кризиса // Маркетинг в России и за рубежом. – 2015. – № 3. – С. 15–20.
9. Катуков Д.Д., Малыгин В.Е., Смородинская Н.В. Институциональная среда глобализированной экономики: развитие сетевых взаимодействий. – М.: Институт экономики РАН, 2012. – 45 с.
10. Попов Н.И., Третьяк О.А. Управление сетями: новые направления исследований // Российский журнал менеджмента. – 2008. – Т. 6. – № 4. – C. 75–82.
11. Ёлкина В.Н. Роль общественных объединений предпринимателей в социально-экономическом развитии территорий // Сибирский торгово-экономический журнал. – 2013. – № 1. – С. 23–29.
12. Институциональная экономика: учеб. пособие / под рук. акад. Д.С. Львова. – М.: ИНФРА-М, 2001. –  318 с.
13. Голубков Е.П. Теория и методология маркетинга: настоящее и будущее. – М.: Дело и Сервис, 2008. –  208 с.
14. Метод Facebook в коворкинге: как зарабатывают коллективные офисы в России [Электронный ресурс]. URL: riarealty.ru/analysis_trends/20130329/400036754.html (дата обращения: 15.01.2016).

The role and place of club institutions in the processes of exchange and coordination among firms in the «new economy»
Pleshchenko V.I., Ph.D. in Economics, FSUE «Goznak», Head of department, e-mail: v_pl@mail.ru

The development of modern consumer society, the emergence of the “new economy” have initiated the origin of new forms and mechanisms of networking occurs both at the level of the economic agents and individuals. In the context of the “new economy” the development of inter-firm interaction goes on a journey of education club business communities as institutions network coordination. With respect to the individual consumption of clubs to become direct participants in the processes of exchanges, encouraging additional demand for products and services. On the other hand modern clubs contribute to rationalizing consumption and ensure comfortable environment for the workflow.
Keywords:  consumer society, the economic theory of clubs, the “new economy”, the intercompany co-ordination, institutions, networks, business community, business reputation (goodwill).

Sources
1. Veblen Thorstein Bunde. The theory of the leisure class. – М.: Progress, 1984. – 367 з.
2. Ol’sevich Yu.A. Khudokormov A.G. Heritage of barbarism and the civilized research institutes / World economic thought. Through the prism of centuries. In 5 b. / Co-chairmans of Editorial Board. G.G. Fetisov, A.G. Khudokormov. B. III. The era of social fractures / Resp. Ed. Yu.A. Ol’sevich. – M.: Mysl, - 2005. – pp. 322-337.
3. Dolgin A.B. The manifesto of the new economy. The second invisible hand of the market. – М.: «AST», 2010. – 256 p.
4. Dolgin A.B. How to become agreement-suitable or a practical guide to collective action. – M.: OGI, 2013. – 192 p.
5. Sakoyan A. Clubs for the benefit of society [Electronic resource]. – Access mode: URL: polit.ru/article/2012/11/01/clubs/ (accessed on 15.01.2016).
6. Movsesyan A.G. Liberalism and Economics. – M.: Logos, 2003. – 240 p.
7. Kleiner G. Microeconomics of knowledge and myths of the theory // Higher education in Russia. – 2006. – No. 9. – pp. 32-37.
8. Pleshchenko V.I. Features of functioning clubs consumers and suppliers of industrial products during the economic crisis // Marketing in Russia and abroad. – 2015. – No. 3. – pp. 15–20.
9. Katukov D.D., Malygin V.E., Smorodinskaya N.V. Institutional Wednesday globalized economy: development of network interactions. – M.: Institute of Economics of RAS, 2012. – 45 p.
10. Popov N.I., Tret’yak O.A. Network management: new research directions//Russian Journal of management. – 2008. – Book 6. - No 4. – pp. 75–82.
11. Elkina V.N. The role of public associations of entrepreneurs in the socio-economic development of the territories//Siberian magazine of trade and economics. – 2013. – No. 1. – pp. 23–29.
12. Institutional Economy: Tutorial / under the direction of Academician D.S. Lvov. – M.: INFRA-M, 2001.
13. Golubkov E.P. Theory and methodology of marketing: present and future. – M.: Delo i Servis, 2008. – 208 p. 
14. Facebook co-working method: how to earn collective offices in Russia [Electronic resource]. – Access mode: URL: riarealty.ru/analysis_trends/20130329/400036754.html (accessed on 15.01.2016).

Понятие маркетинга сельских территорий
Чулкова Г.В., кандидат экономических наук, доцент кафедры экономики и организации производства ФГБОУ ВО «Смоленская ГСХА», e-mail: chu-gal@mail.ru

На основе понятий «маркетинг» и «сельская территория» дано определение маркетинга сельских территорий. Определены наиболее значимые составляющие, характеризующие понятие маркетинга сельских территорий. Раскрыто их содержание.
Ключевые слова: маркетинг сельских территорий, цели маркетинга сельских территорий, субъектно-объектная взаимосвязь в маркетинге сельских территорий, стратегии маркетинга сельских территорий.

Используемые источники
1. Котлер Ф., Асплунд К., Рейн И., Хайдер Д. Маркетинг мест / пер. с англ. М. Акая, В. Мишучков. – СПб.: Стокгольмская школа экономики в Санкт-Петербурге, 2005. – 376 с.
2. Панкрухин А.П. Маркетинг территорий. – СПб.: Питер, 2006. – 416 с.
3. Радченко В.П. Концепция маркетинга сельских территорий: принципы, инструментарный аппарат. – СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2010. – 415 с.
4. Семченкова С.В.  Сельская экономика: проблемы развития и организационно-экономический механизм их решения // Творческое наследие А.С. Посникова и современность: сб. науч. тр. / ФГБОУ ВПО СмолГУ. – Смоленск, 2015. – № 9. – С.141–148.
5. Семченкова С.В., Чулкова Г.В. Маркетинг сельских территорий в системе концепции устойчивого развития // Агроэкологический туризм как инструмент устойчивого развития сельских территорий в регионах России и за рубежом: материалы Международной научной конференции. – Волгоград, 2015. – С. 293–300.
6. Чулкова Г.В. Локализация территории как элемент традиционного комплекса маркетинга и возможности его применения для развития сельского туризма // Агроэкологический туризм как инструмент устойчивого развития сельских территорий в регионах России и за рубежом: материалы Международной научной конференции. – Волгоград,  2015. – С. 325–330.

The concept of rural areas marketing
Chulkova G.V., Ph.D. in Economics, Assistant Professor of Department of Economics and Production Organization The Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education “Smolensk State Agricultural Academy” Smolensk, Russia, e-mail: chu-gal@mail.ru

Identified the definition of “marketing of rural territories” on the basis of the transformation of the concepts “marketing” and “rural area”. The most significant elements that characterize the marketing of rural areas. The basic elements of the content marketing of rural areas.
Keywords: marketing of rural areas, the objectives of rural areas marketing, the subject-object relationship marketing, strategies for rural areas marketing.

Sources
1. Kotler F., Asplund K., Rein I., Haider D. Marketing places [Text] / per. s angl. Akaya M., V. Mishukov. – SPb.: Stockholm school of Economics in Saint-Petersburg, 2005. – 376 р. ISBN 5-315-00027-3
2. Pankruhin, A. P. Marketing of territories [Text] / A. P. Pankruhin. – SPb.: Peter, 2006. – 416 р. ISBN 5-469-00706-5
3. Radchenko, V. P. marketing Concept of rural areas: principles, instrumentation machine [Text] / V. P. Radchenko. – SPb.: Publishing house of the Polytechnic. University press, 2010. – 415 р. ISBN 978-5-7422-2855-4
4. Semchenkova, S. V. Rural economy: problems of development and of organizational-economic mechanism of their solution [Text] / S. V. Semchenkova // Creative heritage of A. S. Posnikov and modernity: collection of scientific papers. Tr./ FGBOU VPO Smolensk state University. – Smolensk, 2015. – No. 9. p. 141-148.- Bibliogr.: p. 148
5. Semchenkova, S. V., Chulkovа, G. B. Marketing of rural areas in the concept of sustainable development [Text] / S. V. Semchenkova, G. V. Chulkova // Agri-tourism as a tool for sustainable development of rural territories in the regions of Russia and abroad: materials of the international scientific conference. – Volgograd, 2015. – p. 293-300 ISBN 978-5-85536-753-9
6. Chulkovа, G. V. Localization of the territory as an element of the traditional marketing mix and its application for the development of rural tourism [Text] / G. V. Chulkova // Agri-tourism as a tool for sustainable development of rural territories in the regions of Russia and abroad: materials of the international scientific conference. – Volgograd, 2015. – p. 325-330 ISBN 978-5-85536-753-9

Маркетинговая составляющая социального капитала
Короткова Т.Л., доктор экономических наук, профессор кафедры маркетинга и управления проектами национального исследовательского университета МИЭТ, e-mail: korotkova3@rambler.ru

На современном этапе развития маркетинга особенно сложными и актуальными являются проблемы взаимопонимания и доверия, которые приходится решать в процессе становления, функционирования и развития бизнеса. В связи с этим становится особенно актуальным применение концепции социального капитала при разработке маркетинговых стратегий и тактики их реализации.
Ключевые слова: социальный капитал, маркетинговая структура социального капитала, направления реализации, синергетический эффект.

Используемые источники
1. Schultz T. Investment in Human Capital. N.Y., 1971.
2. Loury G.  Dynamic Theory of Racial Income Differences // Women, Minorities and Employment Discrimination. Lexington, 1976.
3. БурдьеП. Практический смысл. – СПб., 2001. – С. 230.
4. Бурдье П. Формы капитала / пер. с англ. М.С. Добряковой // Экономическая социология. – 2002. – Т. 3. – № 5. – С. 60–74.
5. Багиев Г.Л., Тарасевич В.М. Маркетинг. – СПб.: Питер, 2010. – 576 с.
6. Короткова Т.Л. Методология социально-этического маркетинга как основа реструктуризации бизнеса в сфере потребительских товаров и услуг. – М.: РИО МИЭТ, 2006.
7. Бориснёв С.В. Социология коммуникации: учеб. пособие для вузов. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. – С. 14.

The marketing component of the social capital
Korotkovа T.L., Doctor of Economics, Professor, Department of Marketing and Project Management, National Research University of Electronic Technology, e-mail: korotkova3@rambler.ru

At the present stage of marketing development it is particularly complex and pressing issues are mutual understanding and trust, which should be solved in the process of formation, functioning and development of the business. In this connection becomes particularly important application of the concept of social capital in the development of marketing strategies and tactics to implement them.
Keywords: social capital, marketing, the structure of social capital, areas of implementation, synergistic effect.

Sources
1. Schultz, T. Investment in Human Capital. N.Y., 1971.
2. Loury, G. Dynamic Theory of Racial Income Differences // Women, Minorities and Employment Discrimination. Lexington, 1976.
3. Bourdieu, P. practical sense. SPb., 2001, p. 230.
4. Bourdieu, P. 'forms of capital "translated from English. MS Dobryakova, Economic Sociology. - 2002. - T. 3. - № 5.- pp. 60-74.
5. Bagiev GL, Tarasevich VM Marketing. - SPb .: Peter, 2010. - 576 p.
6. Korotkov TL "The methodology of social-ethical marketing as the basis for the restructuring of the business in the field of consumer goods and services." M .: RIO MIET, 2006.
7. Borisnёv SV Communications Sociology: Textbook. manual for schools. - M .: UNITY-DANA, 2003. - S. 14

Маркетинговый подход к фандрайзингу: теоретический аспект
Корнеева И.Е., научный сотрудник Центра исследований гражданского общества и некоммерческого сектора Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики», e-mail: ikorneeva@hse.ru

В данной научной работе использованы результаты проекта «Мониторинг состояния гражданского общества», выполненного в рамках Программы фундаментальных исследований НИУ ВШЭ в 2016 г.

Данная статья посвящена теоретическим аспектам применения маркетингового подхода к фандрайзингу в некоммерческих организациях. Автор дает содержательную трактовку концепции маркетинговой ориентации фандрайзинга, приводит  основные подходы к ее измерению и подробно описывает основные компоненты: сбор информации о потребностях, предпочтениях, мотивах доноров, распространение информации между сотрудниками/подразделениями организации и согласованные ответные действия, предпринимаемые на основе полученной информации и предусматривающие планирование и реализацию маркетинговых программ.
Ключевые слова: негосударственные некоммерческие организации, некоммерческий сектор, фандрайзинг, маркетинговый подход, маркетинговая ориентация, MARKOR, донор.

Используемые источники
1. Корнеева И.Е. Сегментация доноров как эффективный инструмент фандрайзинга в НКО // Гражданское общество в России и за рубежом. – 2014. – № 4.
2. Котлер Ф., Андреасен А. Стратегический маркетинг некоммерческих организаций. – Изд. 6-е – Ростов н/Д: Феникс, 2007. – 854 с.
3. Манн И., Турусин Д. Точки контакта. Простые идеи для улучшения вашего маркетинга. – М.: ООО «Манн, Иванов и Фербер», 2013.
4. Орлова Н.А. Теоретические и прикладные аспекты маркетинга общественных организаций // Вестник Оренбургского государственного университета. – 2006. – № 8. – С. 228–233.
5. Привлечение частных пожертвований в НКО // под ред. А.А. Клециной, Е. Гусевой. – СПб.: БОО «Центр развития некоммерческих организаций», 2013.
6. Роль маркетинга и практика применения маркетинговых подходов в деятельности НКО. Отчет по результатам исследования // Центр исследований граждан ского общества и некоммерческого сектора ГУ ВШЭ. И.В. Мерсиянова / рук. М.В. Власова, Д.М. Рогозин. – М.: ГУ-ВШЭ. 2011.
7. Шекова Е.Л. Некоммерческий маркетинг и маркетинг некоммерческих субъектов: «за» и «против» // Маркетинг и маркетинговые исследования. – 2004. – № 1 (49).
8. Balabanis G., Stables R., Phillips H. Market orientation in the top 200 British charity organizations and its impact on their performance // European Journal of Marketing. – 1997. – V. 31 (8). – P. 583–603.
9. Balog A. Applying Social Marketing in Fundraising Activities to Civil Society Organizations // International Journal of Management Cases. Special Issue CIRCLE Conference. – 2011. – V. 13. – P. 416–430.
10. Bennett R.  Factors underlying the inclination to donate to particular types of charity // International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing. – 2003. – V. 8 (1). – P. 12–29.
11. Bennett R. Predicting the Lifetime Durations of Donors to Charities // Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing. – 2006. – V. 15 (1/2). – P. 45–67.
12. Bennett R. Regret and Satisfaction as Determinants of Lapsed Donor Recommencement Decisions // Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing. – 2009. – V. 21. – P. 347–366.
13. Bennett R. The use of marketing metrics by British fundraising charities: a survey of current practice // Journal of marketing management. – 2007. – V. 23. – P. 959–989.
14. Booms B., Bitner M. Marketing Strategies and Organisation Structures for Service Firms’, In Marketing of Services: 1981 Special Educators’ Conference Proceedings, James Donnelly and William George, (Eds), Chicago, American Marketing Association. – 1981. – P. 46–51.
15. Clohesy W. Fund-Raising and the Articulation of Common Goods // Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly. – 2003. – V. 32 (1). – P. 128–140.
16. Dolnicar S., Lazarevski K. Marketing in non-profit organizations: an international perspective // International Marketing Review. – 2009. – V. 26 (3). – P. 275–291.
17. Drucker P.F. The Practice of Management. New York: Perennial Library. 1954.
18. Gonzalez L., Vijande L., Vazquez Casielles R. The market orientation concept in the private nonprofit organization domain // International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing. – 2002. – V. 7 (1). – P. 55–67.
19. Hudson J. The branding of charities. The Routledge companion to nonprofit marketing / Ed. by A. Sergeant, W. Wymer. London: Routledge, 2008. – P. 70–90.
20. Kara A., Spillan, J., Deshields O. An empirical investigation of the link between market orientation and business performance in non-profit service providers // Journal of Marketing Theory and Practice. – 2004. – V. 12 (1). – P. 59–71.
21. Kohli A., Jaworski B., Kumar A. MARKOR: A Measure of Market Orientation // Journal of Marketing Research. – 1993. – Vol. 11. – P. 467–477.
22. Kohli A.K., Jaworski B. Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications // Journal of Marketing. – 1990. – V. 54 (4). – P. 1–8.
23. Levitt T. Marketing Myopia // Harvard Business Review. – 1960. – V. 38 (May-June). – P. 45–56.
24. Liao M., Foreman S., Sargeant A. Market versus societal orientation in the nonprofit context // International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing. – 2001. – V. 6 (3). – P. 254–268.
25. Lloyd T. 2006. Cultural Giving. London: DSC.
26. McCarthy E.J. Basic marketing: A managerial approach. 3rd ed. Homewood, Ill: Richard D. Irwin, Inc., 1968.
27. Modi P., Mishra D. Conceptualizing market orientation in non-profit organization: Definition, performance, and preliminary construction of a scale // Journal of Marketing Management. – 2010. – V. 26. – P. 548–569.
28. Morris M., Coombes S., Schindehutte M., Allen J.  Antecedents and Outcomes of Entrepreneurial and Market Orientations in a Non-profit Context: Theoretical and Empirical Insights // Journal of Leadership and Organizational Studies. – 2007. – V. 13 (4). – P. 12–39.
29. Narver J.C., Slater S.F. The Effect of a Market Orientation on Business Profitability // Journal of Marketing. – 1990. – V. 54 (4). – P. 20–35.
30. Sargeant A., Foreman S., Liao M. Operationalizing the Marketing Concept in the Nonprofit Sector // Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing. – 2002. – V. 10 (2). – P. 41–65.
31. Sargeant A., Jay E. Fundraising Management: analysis, planning and practice. London and New York, Routledge. – 2004.
32. Sargeant A., Shang J. Growing Philanthropy in the United States. Blacbaud Inc. – 2011.
33. Sargeant A., Woodliffe L. Building Donor Loyalty: The Antecedents and Role of Commitment in the Context of Charity Giving // Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing. – 2007. – V. 18 (2). – P. 47–68.
34. Schulman K., Sargeant A. Measuring donor loyalty: key reasons why Net Promoter Score (NPS) is not the way // International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing. – 2013. – V. 18. – P. 1–6.
35. Vasquez R., Alvarez L., Santos M. Market orientation and social services in private non-profit organizations // European Journal of Marketing. – 2002. – V. 36 (9/10). – P. 1022–1046.
36. Webster F. Rediscovering the Marketing Concept // Business Horizons, 1988. – V. 31 (May-June). – P. 29–39.

The marketing approach to fundraising: theoretical aspect
Korneeva I.E., Research Fellow National Research University Higher School of Economics (Moscow, Russia) Center for Studies of Civil Society and the Not-For-Profit Sector, e-mail: ikorneeva@hse.ru

The article discusses theoretical aspects of marketing approach to fundrasing in nongovernmental organizations. The author analyzes the marketing concept of fundraising, discusses major approaches to its measuring and provides and in-depth account of its major components: collecting information about needs, preferences, motives of donors, distribution of information between employees and departments of an organization, coordinated response initiated on the basis of this information and providing for planning and realization of marketing programs.
Keywords:  nongovernmental nonprofit organizations, nonprofit sector, fundraising, marketing approach, marketing orientation, MARKOR, donor.

Sources
1. Korneeva I.E. Segmentacija donorov kak jeffektivnyj instrument fandrajzinga v NKO // Grazhdanskoe obshhestvo v Rossii i za rubezhom. 2014. № 4
2. Kotler F., Andreasen A. Strategicheskij marketing nekommercheskih organizacii. Izd. 6-e – Rostov n/D: Feniks, 2007. - 854 S.
3. Mann I., Turusin D. Tochki kontakta. Prostye idei dlja uluchshenija vashego marketinga. Izdanie, oformlenie. OOO «Mann, Ivanov i Ferber», 2013
4. Orlova N.A. Teoreticheskie i prikladnye aspekty marketinga obshhestvennyh organizacij // Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta. 2006. № 8. S. 228-233.
5. Privlechenie chastnyh pozhertvovanij v NKO // Pod redakciej: Klecinoj A. A., Gusevoj E. SPb BOO «Centr razvitija nekommercheskih organizacij», 2013
6.  Rol' marketinga i praktika primenenija marketingovyh podhodov v dejatel'nosti NKO. Otchet po rezul'tatam issledovanija // Centr issledovanij grazhdan¬skogo obshhestva i nekommercheskogo sektora GU VShJe. I.V. Mersijanova (ruk.), M.V. Vlasova, D.M. Rogozin. M.: GU-VShJe. 2011
7. Shekova E.L. Nekommercheskij marketing i marketing nekommercheskih sub#ektov: «za» i «protiv» // Zhurnal: «Marketing i marketingovye issledovanija», 2004. №1 (49).
8. Balabanis G., Stables R., Phillips H. Market orientation in the top 200 British charity organizations and its impact on their performance // European Journal of Marketing. – 1997. – V. 31 (8). – P. 583–603.
9. Balog A. Applying Social Marketing in Fundraising Activities to Civil Society Organizations // International Journal of Management Cases. Special Issue CIRCLE Conference. – 2011. – V. 13. – P. 416–430.
10. Bennett R.  Factors underlying the inclination to donate to particular types of charity // International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing. – 2003. – V. 8 (1). – P. 12–29.
11. Bennett R. Predicting the Lifetime Durations of Donors to Charities // Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing. – 2006. – V. 15 (1/2). – P. 45–67.
12. Bennett R. Regret and Satisfaction as Determinants of Lapsed Donor Recommencement Decisions // Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing. – 2009. – V. 21. – P. 347–366.
13. Bennett R. The use of marketing metrics by British fundraising charities: a survey of current practice // Journal of marketing management. – 2007. – V. 23. – P. 959–989.
14. Booms B., Bitner M. Marketing Strategies and Organisation Structures for Service Firms’, In Marketing of Services: 1981 Special Educators’ Conference Proceedings, James Donnelly and William George, (Eds), Chicago, American Marketing Association. – 1981. – P. 46–51.
15. Clohesy W. Fund-Raising and the Articulation of Common Goods // Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly. – 2003. – V. 32 (1). – P. 128–140.
16. Dolnicar S., Lazarevski K. Marketing in non-profit organizations: an international perspective // International Marketing Review. – 2009. – V. 26 (3). – P. 275–291.
17. Drucker P.F. The Practice of Management. New York: Perennial Library. 1954.
18. Gonzalez L., Vijande L., Vazquez Casielles R. The market orientation concept in the private nonprofit organization domain // International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing. – 2002. – V. 7 (1). – P. 55–67.
19. Hudson J. The branding of charities. The Routledge companion to nonprofit marketing / Ed. by A. Sergeant, W. Wymer. London: Routledge, 2008. – P. 70–90.
20. Kara A., Spillan, J., Deshields O. An empirical investigation of the link between market orientation and business performance in non-profit service providers // Journal of Marketing Theory and Practice. – 2004. – V. 12 (1). – P. 59–71.
21. Kohli A., Jaworski B., Kumar A. MARKOR: A Measure of Market Orientation // Journal of Marketing Research. – 1993. – Vol. 11. – P. 467–477.
22. Kohli A.K., Jaworski B. Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications // Journal of Marketing. – 1990. – V. 54 (4). – P. 1–8.
23. Levitt T. Marketing Myopia // Harvard Business Review. – 1960. – V. 38 (May-June). – P. 45–56.
24. Liao M., Foreman S., Sargeant A. Market versus societal orientation in the nonprofit context // International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing. – 2001. – V. 6 (3). – P. 254–268.
25. Lloyd T. 2006. Cultural Giving. London: DSC.
26. McCarthy E.J. Basic marketing: A managerial approach. 3rd ed. Homewood, Ill: Richard D. Irwin, Inc., 1968.
27. Modi P., Mishra D. Conceptualizing market orientation in non-profit organization: Definition, performance, and preliminary construction of a scale // Journal of Marketing Management. – 2010. – V. 26. – P. 548–569.
28. Morris M., Coombes S., Schindehutte M., Allen J.  Antecedents and Outcomes of Entrepreneurial and Market Orientations in a Non-profit Context: Theoretical and Empirical Insights // Journal of Leadership and Organizational Studies. – 2007. – V. 13 (4). – P. 12–39.
29. Narver J.C., Slater S.F. The Effect of a Market Orientation on Business Profitability // Journal of Marketing. – 1990. – V. 54 (4). – P. 20–35.
30. Sargeant A., Foreman S., Liao M. Operationalizing the Marketing Concept in the Nonprofit Sector // Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing. – 2002. – V. 10 (2). – P. 41–65.
31. Sargeant A., Jay E. Fundraising Management: analysis, planning and practice. London and New York, Routledge. – 2004.
32. Sargeant A., Shang J. Growing Philanthropy in the United States. Blacbaud Inc. – 2011.
33. Sargeant A., Woodliffe L. Building Donor Loyalty: The Antecedents and Role of Commitment in the Context of Charity Giving // Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing. – 2007. – V. 18 (2). – P. 47–68.
34. Schulman K., Sargeant A. Measuring donor loyalty: key reasons why Net Promoter Score (NPS) is not the way // International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing. – 2013. – V. 18. – P. 1–6.
35. Vasquez R., Alvarez L., Santos M. Market orientation and social services in private non-profit organizations // European Journal of Marketing. – 2002. – V. 36 (9/10). – P. 1022–1046.
36. Webster F. Rediscovering the Marketing Concept // Business Horizons, 1988. – V. 31 (May-June). – P. 29–39.

 

АНТИКРИЗИСНЫЙ МАРКЕТИНГ
ANTI-CRISIS MARKETING

Российский косметический рынок  в условиях экономического кризиса
Сейфуллаева М.Э., доктор экономических наук, профессор кафедры маркетинга РЭУ им. Г.В. Плеханова, e-mail: maisa2000@mail.ru
Ласкина О.С., руководитель отдела трейд-маркетинга ОАО «Лореаль», подразделение LUX, e-mail: o.padalkina@bk.ru

В статье анализируются состояние и актуальные тенденции российского косметического рынка, проявившиеся на фоне экономического кризиса. Показано влияние кризиса на развитие рынка и отечественной индустрии красоты в среднесрочной перспективе.
Ключевые слова: российский косметический рынок, импорт, экспорт, импортозамещение, прогноз рынка, лидеры рынка, экономические санкции, кризис.

Используемые источники
1. «От рецессии к стабилизации и экономическому росту» // Материалы VIII Международной научно-практической конференции «Современная экономика: концепции и модели инновационного развития». – М.: РЭУ им. Г.В. Плеханова, 2016
2. Сейфуллаева М.Э. Международный маркетинг: учебник для вузов. – М.: ЮНИТИ, 2004.
3. Королёва Ю., Болотова С. Состояние российского косметического рынка: тенденции и перспективы // Проблемы современной экономики. – 2013. – № 2 (46) – С. 181–184.
4. BusinesStat.2015 [Электронный ресурс]. URL: marketing.rbk.ru./research (дата обращения: 18.10.2011).
5. Росстат. Индекс потребительских цен в 2015 г. [Электронный ресурс]. URL:
spbdnevnik.ru/rosstat-ofitsialnaya-bednost (дата обращения: 25.12.2015).
6. Глобальный рынок кoсметики-2014: результаты, динамика, прогнозы и бренды [Электронный ресурс]. URL: cosmetology-info.ru/5618/news-Globalnyy-rynok-kosmetiki--2014-rezultaty--dinamika--prognozy-i-brendy/ (дата обращения: 16.02.2016).
7. Исследование: рынок косметики самый стабильный за последние 10 лет, L’Oreal уверенно лидирует [Электронный ресурс]. URL: intercharm.net/tendencies/index.phtm?id=1312&anons=0 (дата обращения 16.02.2016).
8. DISCOVERY Research Group [Электронный ресурс]. URL: marketing.rbc.ru/news_research. 11.01.2011, 16.11.2015.
9. Euromonitor International Research [Электронный ресурс]. URL: euromonitor.com (дата обращения: Jul 2015).
10. Потребители стали реже покупать косметику  в аптеках [Электронный ресурс].
URL: remedium.ru/news/relis/detail (дата обращения: 26.08.2015).
11. Russian cosmetics market expected to bounce back [Электронный ресурс]. URL: cosmeticsbusiness.com/news/article_page/Russian_cosmetics_market_expected_to_bounce_back/115363 (дата обращения: 18.02.2016).
12. «Statista», The Statistics Рortal. Темпы роста мирового рынка косметики [Электронный ресурс]. URL: //statista.com (дата обращения: 28.02.2016).

Russian cosmetic market in terms of economic crisis
Seyfullaeva Maisa, Doctor of Economics, Professor of the Department for Marketing Plekhanov Russian University of Economics, e-mail: maisa2000@mail.ru
Laskina Olga, Head of Trade Marketing Department LLC L’Oréal, LUX division, e-mail: o.padalkina@bk.ru

The article is analyzed the state and actual tendencies of the Russian cosmetic market in economic crisis. Shows the influence of the crisis on the development of the market and the domestic beauty industry in the medium term.
Keywords: russian cosmetics market, imports, exports, import substitution, market forecast, market leaders, economic sanctions, the crisis.

Sources
1. "From recession to stabilization and economic growth. Materials V111 international scientific-practical Conference "Modern Economics: concepts and models for innovative development": Plekhanov Russian University of Economics. 2016
2. Seyfullayeva M.Е. International marketing . M-ÛNITI, 2004
3.  Korolewa  J., Bolotowa S. State Russian cosmetic market: trends and prospects a//Problems of modern economy.-2013.-N 2 (46)-p. 181-184.
4. BusinesStat.2015 [Eleltronnyy resurs]. URL: marketing.rbk.ru./research (data obrascheniya: 18.10.2011).
5. Rosstat, November, December 2015, January  2016. [Eleltronnyy resurs]. URL: spbdnevnik.ru/rosstat-ofitsialnaya-bednost
6. Analiz rynka kosmeticheskih izdeliy v Rossii v 2009-2013 gg., prognoz na 2014-2018 gg. [Eleltronnyy resurs] // BusinesStat: Rezhim dostupa - businesstat.ru/images/demo/beauty_products_russia_2014.pdf (data obrascheniya 15.02.2016).
7. Issledovanie: rynok kosmetiki samyy stabilnyy za poslednie 10 let, L'Oreal uverenno lidiruet [Eleltronnyy resurs] // Parfyumerno-kosmeticheskiy portal InterCharm.net; Rezhim dostupa - intercharm.net/tendencies/index.phtm?id=1312&anons=0 (data obrascheniya 16.02.2016).
8. DISCOVERY Research Group [Eleltronnyy resurs]. URL: marketing.rbc.ru/news_research. 11.01.2011, 16.11.2015.
9. Euromonitor International Research [Eleltronnyy resurs]. URL: euromonitor.com (data obrascheniya: Jul 2015).
10.Potrebiteli stali rezhe pokupat kosmetiku v aptekah [Eleltronnyy resurs] // Biznes-portal kosmeticheskoy promyshlennosti I industrii chistoty «Syre I upakovka»; Rezhim dostupa - cosmetic-industry.com/potrebiteli-stali-rezhe-pokupat-kosmetiku-v-aptekax.html (data obrascheniya 15.02.2016).
11. Russian cosmetics market expected to bounce back [Eleltronnyy resurs] // Cosmetics business; Rezhim dostupa  cosmeticsbusiness.com/news/article_page/Russian_cosmetics_market_expected_to_bounce_back/115363 (дата обращения 18.02.2016).
12. «Statista», The Statistics Рortal. The pace of the global cosmetics market growth [Eleltronnyy resurs]. URL: //statista.com (data obrascheniya: 28.02.2016).

 

МАРКЕТИНГОВЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
MARKETING RESEARCH

Маркетинговые аспекты влияния фоносемантического звучания названия товара на сенсорные реакции потребителей
Заворохина Н.В., доктор технических наук, профессор кафедры технологии питания Уральского государственного экономического университета, эксперт-дегустатор, e-mail: degustator@olympus.ru
Чугунова О.В., доктор технических наук, заведующая кафедрой технологии питания Уральского государственного экономического университета, эксперт-дегустатор, e-mail: fecla@e1.ru

Статья посвящена исследованию влияния звучания слова на ассоциативные сенсорные подсознательные реакции потребителя. Авторы приводят результаты собственных исследований по определению механизма возникновения визуальных, слуховых, обонятельных ассоциаций для слов, имеющих ментальный образ, и незнакомых слов.
Выявлено, что механизм восприятия слова (названия) и, соответственно, сенсорные ассоциации, с ним связанные, зависят от того, является ли язык, на котором данное слово произнесено, родным. Рассмотрена гипотеза о прямой связи между фоносемантическим звучанием названия товара и его ассоциативным сенсорным восприятием, что позволяет использовать данный факт в маркетинге и при продвижении товаров.
Ключевые слова: звучание, нейминг, сенсорный, фоносемантика, товар, маркетинг.                       

Используемые источники
1. Нурбаева Д.Б. Санкции: влияние на поведение потребителей // Экономика и менеджмент инновационных технологий. – 2015. – № 10 [Электронный ресурс]. URL:
ekonomika.snauka.ru/2015/10/9948 (дата обращения: 12.11.2015).
2. Кувалин Д.Б., Моисеев А.К. Российские предприятия в конце 2014 г.: адаптация к кризисным явлениям в национальной экономике и взгляды на последствия экономических санкций // Проблемы прогнозирования. – 2015. – № 3.
3. Зельдер А.Г.  Конструктивные возможности преодоления кризисных тенденций в экономике России: потребительский аспект // Экономические науки. – 2013. – № 8(105).
4. Куминская Я.А. Особенности нейминга в формировании бренда компании / Я.А. Куминская, Е.О. Криворотько // Молодой ученый. – 2014. – № 21. – С. 360–363.
5. Osgood C.E. The nature and measurement of meaning // Psychological Bulletin, 49 (1952), 197–237.
6. Kelly G. The psychology of personal constructs. Vol. I, II. Norton, New York. 1955 (Republished by Routledge, London-New York, 1991).
7. Архипова О.Н. Повышение эффективности сравнительных исследований с помощью использования качественно-количественного метода семантического дифференциала // Маркетинг в России и за рубежом. – 2005. – № 1. – С. 7–12.
8. Заворохина Н.В. Использование специфики механизма обоняния человека и ольфакторных тенденций в качестве инструмента сенсорного маркетинга // Практический маркетинг. – 2009. – № 09 (151). – С. 3–9.
9. Ломоносов М.В. Краткое руководство к красноречию. Книга первая, в которой содержится риторика, показующая общие правила обоего красноречия, то есть оратории и поэзии, сочиненная в пользу любящих словесные науки // Полное собрание сочинений в 11 томах. – Т. 7: Труды по филологии 1739–1758 гг. – М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1952. – С. 89–378.
10. Линдстром М. Чувство бренда. Воздействие на пя ть органов чувств для создания выдающихся брендов. – М.: Эксмо, 2006. – С. 470.
11. Федеральный орган государственной статистики по Свердловской области. Офиц. сайт [Электронный ресурс]. URL: sverdl.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_ts/sverdl/ru/census_and_researching/census/microcensus_2015
12. Кравков С.В. (ред.) Опыт выработки сенсорных условных рефлексов у человека // Физиологический журнал СССР. 20. – 1936. – Вып. 6 [Электронный ресурс]. URL: synaesthesia.ru/Kravkov.pdf

Marketing aspects of phonosemantic sounding influence of goods names on consumers sensory reactions
Zavorokhina N.V., pHD., professor chair of technology of food, The Ural state economic university, e-mail: degustator@olympus.ru
Tchugunova O.V., pHD., manager chair of technology of food, The Ural state economic university, e-mail: fecla@e1.ru

Article is devoted to research of influence of sounding of the word on associative sensory subconscious reactions of the consumer. Authors give results of own researches on definition of the mechanism of emergence of visual, acoustical, olfactory associations for words of the having amental image and unknown words. It is revealed that the mechanism of perception of the word (name) and, respectively, sensory associations connected with it whether depend on that language in which this word is told, native is. The hypothesis of direct link between sounding of the name of goods and its associative sensory perception that allows to use this fact in marketing and at advance of goods is considered.
Keywords: sounding, naming, sensory, phonosemantics, goods, marketing.                                                     

Sources
1. Nurbayeva D.B. Sanctions: influence on behavior of consumers//Economy and management of innovative technologies. 2015. No. 10 [An electronic resource]. URL: ekonomika .snauka.ru/2015/10/9948 (date of the address: 12.11.2015).
2. Kuvalin D.B., Moiseyev A.K. The Russian enterprises at the end of 2014: adaptation to the crisis phenomena in national economy and views of consequences of economic sanctions / Kuvalin D.B., Moiseyev A.K.//forecasting Problems. – 2015. - No. 3.
3. Zelder A. G. Constructive opportunities of overcoming of crisis tendencies in economy of Russia: consumer aspect / Zelder of A.G.//Economic sciences. - 2013. No. 8(105).
4. KuminskayaYa. A. Features of a naming in formation of a brand of the company [Text] / Ya. A. Kuminskaya, E. O. Krivorotko//the Young scientist. — 2014. — No. 21. — Page 360-363.
5. Osgood C.E. The nature and measurement of meaning // Psychological Bulletin, 49 (1952), 197–237.
6. Kelly G. The psychology of personal constructs. Vol. I, II. Norton, New York. 1955 (Republished by Routledge, London-New York, 1991).
7. Arkhipova O. N. Increase of efficiency of comparative researches by means of use of a qualitative and quantitative method of semantic differential. Marketing in Russia and abroad, No. 1 - 2005. - Page 7-12
8. Zavorokhina N.V. Use of specifics of the mechanism of sense of smell of the person and the olfaktornykh of tendencies as the instrument of touch marketing Practical marketing, No. 09 (151), 2009 of, erased 3-9
9. Lomonosov M. V. The short management to eloquence. The book the first which contains rhetoric, pokazuyushchy the general rules oboye-go eloquence, that is the oratorio and poetry, composed in favor of the complete works / Academy of Sciences of the USSR loving verbal sciences//Lomonosov of M. V. — M.; L., 1950 — 1983. T. 7: Works on philology of 1739 — 1758 — M.; L.: Publishing house of Academy of Sciences of the USSR, 1952. — Page 242 (§ 173).
10. Lindstr M. Chuvstvo of a brand. Impact on five sense organs for creation of outstanding brands / M. Lindstr. – M.: Eksmo, 2006. – Page 470.
11. Federal body of the state statistics on Sverdlovsk region.Ofits. The site [An electronic resource] - the access Mode - sverdl.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_ts/sverdl/ru/census_and_researching/census/microcensus_2015/
12. Kravkov S. V. (edition). Experience of development of touch conditional reflexes at the person.Fiziol. Journe. USSR. 20. vyp-6,1936. [Eleltronnyy resurs]. URL: synaesthesia.ru/Kravkov.pdf

Маркетинговые исследования и управление отношениями с клиентами: возможности  эффективного сосуществования в организации
Ветрова Т.В., старший преподаватель кафедры стратегического маркетинга НИУ «Высшая школа экономики», e-mail: tvetrova@hse.ru
Долженко Р.А., кандидат экономических наук, доцент кафедры стратегического маркетинга НИУ «Высшая школа экономики», e-mail: rdolzhenko@hse.ru
Манин А.В., кандидат технических наук, доцент кафедры стратегического маркетинга НИУ «Высшая школа экономики», управляющий партнер ГК «Business-Garden», e-mail: amanin@crm-design.ru

В статье рассматриваются сущность и компоненты концепции управления отношениями с клиентами (CRM), выделены предпосылки ее появления. Конкретизированы типовые цели и задачи внедрения CRM в компании. Разграничены операционная и аналитическая компоненты CRM. Сопоставлены между собой возможности и ограничения маркетинговых исследований и CRM как источников информации для принятия стратегических решений менеджмента. Выделены особенности проведения маркетинговых исследований при решении типовых задач CRM. Показано, что ключевое значение в формировании высокой лояльности клиентов имеет эффективное использование CRM. Рассмотрены возможности интеграции функций маркетинговых исследований и CRM в компании, выделены ключевые обязанности и компетенции, которыми должны обладать сотрудники маркетингового подразделения в этих условиях.
Ключевые слова: маркетинг, маркетинг взаимоотношений, маркетинговые исследования, управление взаимоотношениями с клиентами.

Используемые источники
1. Голубкова Е.Н. Внедрение концепции CRM на предприятии / Е.Н. Голубкова, Д.М. Давтян // Маркетинг в России и за рубежом. – 2003. – № 3. – С. 123–131.
2. Карташов С.В. Управление комплексом маркетинга предприятия на основе CRM-технологий / С.В. Карташов, И.А. Кульчицкая, Н.М. Поташников // Маркетинг в России и за рубежом. – 2002. – № 2. – С. 14–22.
3. CRM Data Strategies: The Critical Role of Quality Customer Information, 2003 [Электронный ресурс]. URL: //gartner.com/5_about/news/crm_sample.pdf
4. Nancarrow C. New directions in customer research and the issue of ownership: A marketing research viewpoint / C. Nancarrow, S. Rees, M. Stone // Journal of database marketing & customer strategy management. – 2003. – № 11 (1). – P. 26–39.

Marketing research and CRM: possibilities of effective coexistence in the organization
Vetrova T.V., senior lecturer, Department of Strategic Marketing, National Research University Higher School of Economics, e-mail: tvetrova@hse.ru
Dolzhenko R.A., Candidate of Economic Sciences, assistant professor, Department of Strategic Marketing, National Research University Higher School of Economics, e-mail: rdolzhenko@hse.ru
Manin A.V., Candidate of Engineering Sciences, assistant professor, Department of Strategic Marketing, National Research University Higher School of Economics, managing partner of GK «Business-Garden», e-mail: amanin@crm-design.ru

The article examines the nature and components of the customer relationship management (CRM). The preconditions of its occurrence and the typical CRM implementation aims and objectives are highlighted. The operational and analytical CRM component are delineated. The capabilities and limitations of marketing research and CRM as a source of information for making strategic management decisions are compared. The features of marketing research for solving typical CRM tasks are highlighted. It is shown that the key to the formation of high customer loyalty is the effective use of CRM. The possibilities of integration the marketing research and CRM functions in the company are studied. The key responsibilities and competencies required of employees of marketing departments in these conditions are highlighted.
Keywords: marketing, relationship marketing, marketing research, customer relations management.       

Sources
1. Golubkova, E.N. Vnedrenie koncepcii CRM na predprijatii / E. N. Golubkova, D. M. Davtjan // Marketing v Rossii i za rubezhom. - 2003. - N3. – S.123-131
2. Kartashov, S.V. Upravlenie kompleksom marketinga predprijatija na osnove CRM-tehnologij / S.V. Kartashov, I.A. Kul'chickaja, N.M. Potashnikov // Marketing v Rossii i za rubezhom. 2002.- №2. - S. 14-22
3. CRM Data Strategies: The Critical Role of Quality Customer Information, 2007. Jelektronnyj resurs. Rezhim dostupa: //gartner.com/5_about/news/crm_sample.pdf
4. Nancarrow, C. New directions in customer research and the issue of ownership: A marketing research viewpoint / C. Nancarrow, S. Rees, M. Stone // Journal of database marketing & customer strategy management. – 2003. - №11(1). – P. 26-39

Виральность медицинского контента в социальных медиа
Тхориков Б.А., кандидат социологических наук, доцент, заведующий кафедрой менеджмента организации Белгородского государственного национального исследовательского университета, e-mail: tkhorikov@bsu.edu.ru

В статье представлены результаты оригинального социологического исследования, направленного на определение оптимального содержания специального медицинского контента для социальных медиа. Приводится оценка виральности различных типов контента.
Ключевые слова: контент-маркетинг, входящий маркетинг, виральность, медицинские организации.

Используемые источники
1. Эффективная медицинская реклама // Центр креативных технологий [Электронный ресурс]. URL: inventech.ru/technologies/marketing (дата обращения: 21.02.2016).
2. Вюббен Дж. Контент – это валюта, как разрабатывать продающий контент.– М.: Издательство: Манн, Иванов и Фербер. – 2014. – 448 с.
3. Ивлева А.Я., Бурков С.Г. Избыточный вес проблема медицинская, а не косметическая // Ожирение и метаболизм.– 2010 – № 3. – С. 15–19.

Virality of medical content in social media
Tkhorikov B.A., Head of the Department of Management Organizations of Belgorod State National Research University, PhD in Sociology, Associate Professor, e-mail: tkhorikov@bsu.edu.ru

The article presents the results of the original sociological study aimed at determining the optimal content of special medical content for social media, provides an assessment of different types of content virality.
Keywords: content marketing, inbound marketing, virality, medical organizations.

Sources
1. Effective health promotion // Center for Creative Technologies [electronic resource]. URL: inventech.ru/technologies/marketing (date of the application: 21.02.2016).
2. Vyubben J. (2014) Content is Currency: Developing Powerful Content for Web and Mobile.
3. Ivlev A.Y, Burkov S.G. Overweight problem is medical, not cosmetic // Obesity and metabolizm. –  2010  –  № 3. –  P. 15-19.

Конъюнктура рынка как направление маркетинговых исследований
Анохин Е.В., кандидат экономических наук, доцент кафедры менеджмента и маркетинга Нижегородского филиала Московского государственного университета экономики, статистики и информатики (НФ МЭСИ), e-mail: avafin@mail.ru
Анохин В.А., кандидат экономических наук, доцент кафедры финансов и кредита Нижегородского государственного университета им. Н.И. Лобачевского, e-mail: avafin@mail.ru

В статье дана характеристика сущности рынка, изложены точки зрения отечественных и зарубежных ученых на классификацию видов рынка. Рассмотрены особенности процедуры маркетингового исследования (методы, принципы, заказчики и исполнители исследований). Проанализированы методология исследования конъюнктуры рынка, место конъюнктуры рынка среди других направлений маркетинговых исследований.
Ключевые слова: конъюнктура, рынок, маркетинговые исследования, направления маркетинговых исследований, факторы.

Используемые источники
1. Анохин Е.В., Анохин В.А. Эволюция маркетинговых исследований за рубежом и в России // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия «Экономика». – 2015. – № 3. – С. 33–42.
2. Анохин Е.В. История и организация рынка маркетинговых исследований (на примере рынка г. Н. Новгорода) // Экономика и предпринимательство. – 2015. – № 1. – С. 930–935.
3. Анохин В.А., Анохин Е.В. Исследование конъюнктуры рынка // Управление коммуникациями в бизнесе и политике: Материалы Х региональной научно-практической конференции, Н. Новгород, 28–29 ноября 2012 г. – Н. Новгород: Изд-во ННГУ им. Н.И. Лобачевского, 2013. – С. 16–21.
4. Арженовский И.В. Введение в экономику региона. Ч. 1. Теоретические основы экономики региона: учеб. пособие. – Н. Новгород: ВВАГС, 1999. – 63 с.
5. Багиев Г.Л., Тарасевич В.М., Анн Х. Маркетинг: учебник. – СПб.: Питер, 2007. – 736 с.
6. Беляевский И. Статистика товарного рынка: оценка рыночной конъюнктуры // Вопросы статистики. – 1997. – № 4.
7. Большой коммерческий словарь / под ред. Т.Ф. Рябовой. – М.: Институт новой экономики, 1996.
8. Голубков Е.П. Маркетинговые исследования: теория, методология и практика. – М.:  Финпресс, 1998. – 416 с.
9. Каменева Н.Г., Поляков В.А. Маркетинговые исследования: учеб. пособие. – М.: Вузовский учебник, 2006. – 439 с.
10. Котлер Ф. Основы маркетинга / пер. с англ.; под общ. ред. Е.М. Пеньковой. – М.: Прогресс, 1990. – 736 с.
11. Ноздрева Р., Цыгичко Л. Маркетинг. Как победить на рынке. – М: Финансы и статистика, 1991.
12. Черчилль Гилберт А. Маркетинговые исследования. – СПб.: Питер, 2000. – 752 с.

Market conditions as a line of marketing research
Anokhin E. V., PhD in Economics, Associate Professor at the Chair of Management and Marketing Nizhny Novgorod Branch of Federal State-Financed Educational Institution of Higher Professional Education Moscow State University of Economics, Statistics and Informatics, e-mail: avafin@mail.ru
Anokhin V. A., PhD in Economics, Associate Professor at the Chair of Finance and Credit Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod, e-mail: avafin@mail.ru

This paper gives the description of the core of the market, states viewpoints of domestic and foreign scientists on the classification of types of market. The peculiarities of marketing research procedures (methods, principles, customers and research performers) are considered herein. It analyzes the methodology of the market situation survey, the market conjuncture position among other lines of marketing research.
Keywords:  market conditions (conjuncture), market, marketing research, lines of marketing research, factors.

Sources
1. Anokhin E. V., Anokhin V. A. Evolution of Marketing Research Abroad and in Russia//Vestnik of Astrakhan State Technical University. Series Economics, no 3, 2015. P. 33-42.
2. Anokhin E.V. History and Organization of Marketing Research (by the Example of Nizhny Novgorod market) // Economy and Entrepreneurship, 2015, no. 5, pp. 930-935.
3. Anokhin V.A. The Market Situation Survey / Anokhin V.A., Anokhin E.V.// Communications Management in Business and Policy: Proceedings of the 10th  Regional Scientific and Practical Conference (N. Novgorod, 28-29 November 2012) - N. Novgorod: Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod Press, 2013. – 221 p.- P. 16-21.
4. Arzhenovsky I.V. Introduction to Regional Economy. Part 1. Theoretical Basis of Regional Economy: Manual. N. Novgorod: VVPAA, 1999. – 63 p.
5. Bagiev G.L., Tarasevich V.M., Ann Kh. Marketing: Student’s Textbook. St. Petersburg, Piter Publ., 2007, 736 p.
6. Belyavsky I. Commodity Market Statistics: Assessment of Market Conditions // Issues of Statistics, 1997. № 4.
7. Large Commercial Dictionary /edited by T.F. Ryabova. – М., institute of new economy, 1996.
8. Golubkov Е.P. Marketing Research: Theory, Methodology and Practice.  Мoscow, Finpress Publ., 1998, 416 p.
9. Kameneva N.G., Polyakov V.А. Marketing Research: Manual. Мoscow: Vuzovskii uchebnik Publ., 2006, 439 p.
10. Kotler F. Principles of Marketing: Transl. from Eng. / under the general editorship of E.M. Penkova/ - M.: Progress, 1990. –736 p.
11. Nozdreva N., Tsygichko L. Marketing. How to Win in the Maket. – М: Finance and Statistics, 1991.
12. Churchill G.A. Marketing Research. St. Petersburg, Piter Publ., 2000, 752 p.

КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТЬ
COMPETITIVENESS

Конкурентное позиционирование хозяйствующих субъектов российского рынка печей для бань
Голубева М.А., кандидат экономических наук, доцент кафедры менеджмента и маркетинга ФГБОУ ВПО «Костромской государственный университет имени Н.А. Некрасова», е-mail: mariya-golubeva-2012@mail.ru

В статье представлены основные результаты конкурентного позиционирования хозяйствующих субъектов российского рынка печей для бань на основе разработанной методики оценки качественных и количественных параметров. Определен интегральный уровень конкурентоспособности стратегической группы товаропроизводителей и обоснованы перспективные направления его повышения.
Ключевые слова: конкурентное позиционирование, сегментация, стратегическая группа конкурентов, конкурентная карта рынка, конкурентные преимущества, уровень конкурентоспособности.

Используемые источники
1. Белоусова А.Н. Качество услуг как один из основных показателей обслуживания потребителей // Вестник Самарского государственного университета. – 2013. – № 2. – С. 13–16.
2. Вайсман Е.Д. Карты позиционирования в стратегии развитии фирмы / Е.Д. Вайсман, И.А. Соловьева // Маркетинг. – 2010. – № 1. – С. 39–47.
3. Официальный сайт ООО «Деро и К°» [Электронный ресурс]. URL: pech-varvara.ru/ (дата обращения: 05.01.16).
4. Официальный сайт ИП «Куткин» [Электронный ресурс]. URL: kutkin.ru/ (дата обращения: 05.01.16).
5. Официальный сайт ООО «Печи «Тройка» [Электронный ресурс]. URL: pechi-troyka.ru/ (дата обращения: 05.01.16).
6. Официальный сайт ООО «Теплодар» [Электронный ресурс]. URL: teplodar.ru/ (дата обращения: 05.01.16).

The marketability of Russian business entities in the sphere of bath-house stoves
Golubeva Mrs. M., Ph.D in Economics, “Management and Marketing” A.P. of FGBOU VPO “Kostroma State university of N.Nekrasov”, е-mail: mariya-golubeva-2012@mail.ru

In the present article you can find the general results concerning the market positioning of Russian business entities in the sphere of bath-house stoves, the research is done basing the integrated method of the quality and quantity parameters. The integral level of the marketability is determined in respect of the strategic group of the goods’ manufacturers as well as the perspective directions for its increase.
Keywords: marketability, segmentation, strategic group of the business rivals, the competitor map of the market, competitive advantage, the level (degree) of the marketability.

Sources
1. Belousova A. N. “The quality of service as the basic criterion for the consumers” text by Mrs. A.Belousova // Samara State Univerisity Vestnik - 2013, No2, page 13-16.
2. Vaisman E.D. “The positioning maps in the strategy of the company development” text/ Mrs. E.Vaisman, Mrs.I.Solovyeva // Marketing. - 2010, No1, page 39-47.
3. Internet site “Dero & К°”,  URL: pech-varvara.ru/ – 05.01.16.
4. Internet site IP “Kutkin”,  URL: kutkin.ru/ – 05.01.16.
5. Internet site “Pechi “Troyka” LLC.  URL: pechi-troyka.ru/ – 05.01.16.
6. Internet site “Teplodar” LLC.  URL: teplodar.ru/ – 05.01.16.

 

МАРКЕТИНГ В НЕПРОИЗВОДСТВЕННОЙ СФЕРЕ
MARKETING FOR NON-PRODUCTIVE SPHERE

Клиентоориентированный маркетинг (анализ опыта зарубежных вузов)
Шаляпина М.А., старший преподаватель кафедры менеджмента Калининградского государственного технического университета (КГТУ), e-mail: taruta87@mail.ru

В статье приводятся результаты проведенных автором кабинетных исследований маркетинговой деятельности зарубежных вузов и изменений, вносимых в их маркетинговые стратегии. Рассмотрены современные подходы к роли маркетинга в повышении конкурентоспособности вуза, представленные в зарубежной маркетинговой литературе; обобщены современные маркетинговые практики вузов ЕС, США и Канады. В результате исследования автором обобщен опыт разработки маркетинговых стратегий зарубежных вузов и выявлены отдельные тенденции клиентоориентированного онлайн-маркетинга образовательных услуг.
Ключевые слова: вуз, маркетинг, клиентоориентированный подход, целевая аудитория, онлайн-маркетинг, брендинг, зарубежный опыт.

Используемые источники
1. Кузьмина Е.Е. Конкуренция на рынке образовательных услуг // Вестник университета.
Серия: Развитие образования в области менеджмента. – М.: ГУУ, 2001. – № 2. – С. 15–21.
2. Кушель Е.С. Конкурентоспособность вузов: принципы обеспечения // Управленческие науки в современной России. – 2014. – Т. 1. – № 1. – С. 297–299.
3. Старкова Н.О., Соколова И.В.  Виды маркетинговых коммуникаций в интернет-среде // Экономика и предпринимательство. – 2014. – № 11-3 (52-3). – С. 422–426.
4. Шаляпина М.А. Роль дистанционных образовательных технологий в современной системе высшего образования. Глобализация науки: проблемы и перспективы: сб. статей Международной научно-практической конференции. 7 февраля 2014 г. / отв. ред. А.А. Сукиасян. – Уфа: РИЦ БашГУ, 2014. – С. 154–155.
5. Best and Innovative Practices in Higher Education Assessment. April 2013. Hanover Research [Электронный ресурс]. URL: grip.umn.edu/assets/best-and-innovative-practices-in-higher-education-assessment-(4).pdf
6. Bruneau W., Schuetze H.G. Less state, more market: University reform in Canada and abroad // Canadian Journal of Higher Education. – 2004. – № 34 (3). – Pp. 1–12.
7. Competing Globally: Understanding the decision making processes of prospective international students. Hobsons, May 2013. p. 6 [Электронный ресурс]. URL: hobsons.com/uploads/documents/hobsons_international_student_decision_making.pdf.
8. Garrido J.L.G. The Evolution of European University // European Education. – 2002. – Vol. 34. – № 3. – P. 54–58.
9. International Education: A Key Driver of Canada’s Future Prosperity. Advisory Panel on Canada’s International Education Strategy, Foreign Affairs and International Trade Canada, August 2012. p. 45–55.
10. International Trends in Higher Education 2015. University of Oxford International Strategy Office [Электронный ресурс]. URL: //ox.ac.uk/sites/files/oxford/International%20
Trends%20in%20Higher%20Education%202015.pdf
11. Kotler P., Fox K. Strategic Marketing for Educational Institutions. – 2 nd Ed. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, 1995. – P. 11.
12. Kotler P., Karen F. Strategic Marketing for Educational Institutions // Second Edition, Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 1995. – Р. 245.
13. Lauer L. Advancing Higher Education in Uncertain Times. Washington, DC: Council for Advancement and Support of Education, 2006.
14. Lynch R., Baines P. Strategy Development in UK Higher Education: Towards Resource-Based Competitive Advantages // Journal of Higher Education and Management. – 2004. – Vol 26. – № 2. – Pp. 171–187.
15. Machado R., Cassim S. Marketing for Entrepreneurs. Juta Academic, 2004. – 224 p.
16. Maringe F., Gibbs P. Marketing Higher Efucation, Theory and Practice, McGraw Hill, England, 2009. – Р. 44.
17. Morrison M. Why Higher Education Needs Marketing More Than Ever. Advertising Age, October 22, 2013 [Электронный ресурс]. URL: adage.com/article/cmo-strategy/higher-education-marketing/244820
18. Natale M.S., Doran C. Marketization of Education: An Ethical Dilemma // Journal of Business Ethics. – 2012. – № 105. – P. 187–196.
19. Perkins+Will. Harnessing the Power of the University Brand: Five Steps to an Effective Branded Facility [Электронный ресурс]. URL: perkinswill.com
20. Quinn P. Consistent Website Experiences with Intuitive Navigation. Higher Education Marketing, November 13, 2013 [Электронный ресурс]. URL: higher-education-marketing.com/blog/intuitive-navigation
21. Ratliff A. Are They Listening? Social Media on Campuses of Higher Education // The Journal of Technology in Student Affairs, Summer 2011 [Электронный ресурс]. URL:
studentaffairs.com/ejournal/Summer_2011/AreTheyListening.html
22. Schmidt V.  Academic Values & Student Identity in the Marketized Higher Education Sector. Student Perceptions of Transforming Universities in Germany and Denmark. Master’s Thesis in Culture, Communication and Globalisation. Aalborg University Denmark, 2013. URL: projekter.aau.dk
23. Stimac H., Simić L.M. Competitiveness in Higher Education: a Need for Marketing Orientation and Service Quality // Economics & Sociology. – 2012. – Vol. 5, No 2. – Pp. 23–34.
24. UNICON. Executive Education Consortium. Best Practices in Marketing Executive Education. Research Study. November, 2012 [Электронный ресурс]. URL: uniconexed.org
25. Witt/Kieffer. Best Practices in Higher Education Presidential Search [Электронный ресурс]. URL: wittkieffer.com

Customer-oriented marketing (analysis of higher education institutes experience)
Shalyapina M.A., senior lecturer, Kaliningrad state technical university (KGTU), e-mail: taruta87@mail.ru

The article presents the results o fauthor desk research of HEI marketing activities and relevant changes to their marketing strategies. Proceeding from this goal, we set the following tasks: to identify modern approaches to the role of marketing in increasing of HEI competitivenesspresented in foreign marketing literature; to summarize current marketing practices of in the EU, the US and Canada.The main results of the study are the generalized experience in HEI developing marketing strategies and identified some trends in educational services online marketing.The findings may be taken into account in the development of HEI online marketing activities, as well as the assessment of their effectiveness.
Keywords:  HEI, marketing, customer-oriented approach, target audience, online marketing, branding, foreign experience.

Sources
1. Kuzmina E.E. Konkurencija na rynke obrazovatel'nyh uslug [The Competition on the market of educational services]. Vestnik universiteta. Seriya: Razvitie obrazovaniya v oblasti menedzhmenta- Bulletin of the University. Series: the Development of education in the field of management. Moscow: State university of management, 2001. No. 2. P. 15-21.
2. Kushel' E.S. Konkurentosposobnost' vuzov: printsipy obespecheniya [The competitiveness of higher education institutions: principles]. Upravlencheskie nauki v sovremennoi Rossii - Management science in modern Russia. 2014. Vol. 1.  No 1. P. 297-299.
3. Starkova N.O., Sokolova I.V. Vidy marketingovykh kommunikatsii v internet-srede [Types of marketing communications in the Internet environment]. Ekonomika i predprinimatel'stvo - Economics and Entrepreneurship. – 2014. – No 11-3 (52-3). P. 422-426.
4. Shaljapina M.A. Rol' distancionnyh obrazovatel'nyh tehnologij v sovremennoj sisteme vysshego obrazovanija. Globalizacija nauki: problem i perspektivy [The role of distance learning technologies in the modern system of higher education. Globalization of Science: problems and prospects]: a digest of articles of the International scientific and practical conference. the 7th of February 2014. / Ed. A.A. Sukiasyan. Ufa: RIC BashSU, 2014. P.154-155.
5. Best and Innovative Practices in Higher Education Assessment. April 2013. Hanover Research [Electronic resource]. URL: grip.umn.edu/assets/best-and-innovative-practices-in-higher-education-assessment-(4).pdf
6. Bruneau W., Schuetze H.G. Less state, more market: University reform in Canada and abroad // Canadian Journal of Higher Education. – 2004. – № 34 (3). – Pp. 1–12.
7. Competing Globally: Understanding the decision making processes of prospective international students. Hobsons, May 2013. p. 6 [Electronic resource]. URL: hobsons.com/uploads/documents/hobsons_international_student_decision_making.pdf.
8. Garrido J.L.G. The Evolution of European University // European Education. – 2002. – Vol. 34. – № 3. – P. 54–58.
9. International Education: A Key Driver of Canada’s Future Prosperity. Advisory Panel on Canada’s International Education Strategy, Foreign Affairs and International Trade Canada, August 2012. p. 45–55.
10. International Trends in Higher Education 2015. University of Oxford International Strategy Office [Electronic resource]. URL: //ox.ac.uk/sites/files/oxford/International%20
Trends%20in%20Higher%20Education%202015.pdf
11. Kotler P., Fox K. Strategic Marketing for Educational Institutions. – 2 nd Ed. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, 1995. – P. 11.
12. Kotler P., Karen F. Strategic Marketing for Educational Institutions // Second Edition, Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 1995. – Р. 245.
13. Lauer L. Advancing Higher Education in Uncertain Times. Washington, DC: Council for Advancement and Support of Education, 2006.
14. Lynch R., Baines P. Strategy Development in UK Higher Education: Towards Resource-Based Competitive Advantages // Journal of Higher Education and Management. – 2004. – Vol 26. – № 2. – Pp. 171–187.
15. Machado R., Cassim S. Marketing for Entrepreneurs. Juta Academic, 2004. – 224 p.
16. Maringe F., Gibbs P. Marketing Higher Efucation, Theory and Practice, McGraw Hill, England, 2009. – Р. 44.
17. Morrison M. Why Higher Education Needs Marketing More Than Ever. Advertising Age, October 22, 2013 [Electronic resource]. URL: adage.com/article/cmo-strategy/higher-education-marketing/244820
18. Natale M.S., Doran C. Marketization of Education: An Ethical Dilemma // Journal of Business Ethics. – 2012. – № 105. – P. 187–196.
19. Perkins+Will. Harnessing the Power of the University Brand: Five Steps to an Effective Branded Facility [Electronic resource]. URL: perkinswill.com
20. Quinn P. Consistent Website Experiences with Intuitive Navigation. Higher Education Marketing, November 13, 2013 [Electronic resource]. URL: higher-education-marketing.com/blog/intuitive-navigation
21. Ratliff A. Are They Listening? Social Media on Campuses of Higher Education // The Journal of Technology in Student Affairs, Summer 2011 [Electronic resource]. URL:
studentaffairs.com/ejournal/Summer_2011/AreTheyListening.html
22. Schmidt V.  Academic Values & Student Identity in the Marketized Higher Education Sector. Student Perceptions of Transforming Universities in Germany and Denmark. Master’s Thesis in Culture, Communication and Globalisation. Aalborg University Denmark, 2013. URL: projekter.aau.dk
23. Stimac H., Simić L.M. Competitiveness in Higher Education: a Need for Marketing Orientation and Service Quality // Economics & Sociology. – 2012. – Vol. 5, No 2. – Pp. 23–34.
24. UNICON. Executive Education Consortium. Best Practices in Marketing Executive Education. Research Study. November, 2012 [Electronic resource]. URL: uniconexed.org
25. Witt/Kieffer. Best Practices in Higher Education Presidential Search [Electronic resource]. URL: wittkieffer.com

Mice как инструмент для продвижения вуза  на рынке высшего профессионального образования
Спирина Н.А., кандидат экономических наук, доцент кафедры экономической теории Уральского института управления – филиала РАНХиГС, начальник отдела образовательного маркетинга, e-mail: natalya.spirina@uapa.ru

Статья посвящена анализу перспектив внедрения MICE-мероприятий в работу по продвижению высших учебных заведений. Автор рассматривает проведение MICE-мероприятий как одно из необходимых условий повышения эффективности внутреннего и внешнего маркетинга, проводит обзор MICE-средств для внедрения в систему коммуникаций вуза.
Ключевые слова: MICE, инструменты MICE, высшее профессиональное образование, образовательный маркетинг, имидж вуза.

Используемые источники
1. Пришло время MICE [Электронный ресурс]. URL: conference.ru/articles/7/ (дата обращения: 08.02.2016).
2. Александров С.А. Выставочный маркетинг – мощный инструмент продвижения компании на рынке [Электронный ресурс]. URL: mmkc.su/blog/vystavochnyy-marketing-moshchnyy-instrument-prodvizheniya-kompanii-na-rynke/ (дата обращения: 10.02.2016).
3. MICE – это… [Электронный ресурс]. URL: solbylab.ru/rynok-mice/mice-eto/ (дата обращения: 10.02.2016).
4. World Tourism Organisation, официальный портал [Электронный ресурс]. URL: unwto.org/ (дата обращения: 11.02.2015).

MICE as a tool for the promotion of the university on the market of higher education
Spirina N.A., Candidate of Science (Economics), Head of the Educational Marketing Department, Associate Professor, Department of Economic Theory of the Ural Institute of Management – branch of the Russian Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian Federation,  e-mail: natalya.spirina@uapa.ru

The article analyzes the prospects for implementation of MICE-activities in the work on promoting higher education. The author examines the business event in MICE-activities system as one of the necessary conditions for increasing the efficiency of internal and external marketing, reviews the MICE-tools for implementation in the university system of communications.
Keywords: MICE, MICE tools, higher education, educational marketing, university image.

Sources
1. It’s time for MICE [e-resource] // URL: conference.ru/articles/7/ (access date: 08.02.2016 г.).
2. Aleksadrov S.A. Exhibition marketing - a powerful tool to promote the company in the market  [e-resource] // URL: mmkc.su/blog/vystavochnyy-marketing-moshchnyy-instrument-prodvizheniya-kompanii-na-rynke/ (access date: 10.02.2016 г.).
3. MICE – is… [e-resource] // URL: solbylab.ru/rynok-mice/mice-eto/ (access date: 10.02.2016 г.).
4. World Tourism Organisation, official portal [e-resource] // URL: unwto.org/solbylab.ru/rynok-mice/mice-eto/ (access date: 11.02.2016 г.).

Планирование качества услуг  в учреждениях культуры (г. Пенза)
Молькин А.Н., ассистент кафедры маркетинга и экономической теории Пензенского государственного университета архитектуры и строительства,
e-mail: 19-93285@rambler.ru
Черниковская М.В., кандидат экономических наук, доцент кафедры менеджмента Пензенского государственного университета архитектуры и строительства, e-mail: cherimar@rambler.ru

Предоставление качественных услуг учреждениями культуры оказывает положительное влияние как на внутренние, так и на внешние факторы его развития. Театры, имеющие отлаженную систему контроля качества, могут предоставлять более качественные услуги, чем те театры, у которых отсутствует система контроля качества.
Ключевые слова: контроль качества, услуги, некоммерческая организация, театр, культура, управление ресурсами.

Используемые источники
1. Жигалов Д.В. Как оценить работу «новых» бюджетных учреждений? // Руководитель бюджетной организации. – 2011. – № 8. – С. 10–24.
2. Ильина Т.Ф. Роль процессного подхода в управлении театрально-зрелищными учреждениями культуры // Руководитель автономного учреждения. – 2012. – № 2. – С. 38–46.
3. Карташова Н.Н. Практика применения механизма АУ на основе функционально-целевой модели управления // Руководитель автономного учреждения. – 2012. – № 6. – С. 34–41.
4. Фахрутдинова А.З. Оценка качества услуг в сфере культуры: методология и методика формирования и измерения показателей // Руководитель автономного учреждения. – 2012. – № 4. – С. 44–53.
5. Резник С.Д. Организационное поведение: учебник. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: ИНФРА-М, 2008.
6. Резник Г.А., Молькин А.Н. Рынок инноваций: формирование и условия возникновения // Экономика и предпринимательство. – 2015. – № 1 (54). – С. 911–915.

Planning service quality in the institutions of culture (Penza town)
Mol'kin A.N., assistant of the Department “Marketing and Economic theory”, Penza state University of architecture and construction, e-mail: 19-93285@rambler.ru
Chernikov M.V., candidate of economic Sciences, associate Professor in the Department of Management, Penza state University of architecture and construction,
e-mail: cherimar@rambler.ru

Providing quality services cultural institutions have a positive impact, both internal and external factors of its development. Theatres that have established a quality control system can provide better services than those theatres do not have the quality control system.
Keywords: control of services quality, non-profit organization, theatre, culture, resource management.

Sources
1. Zhigalov D.V., How to evaluate the performance of "new" budget institutions? // The head of the budget organization. 2011. N 8. S. 10 - 24.
2. Ilyin T.F., The role of the process approach in the management of theaters cultural institutions // The head of an autonomous institution. 2012. N 2. S. 38 - 46.
3. Kartashov N.N., Practical Application AU mechanism on the basis of functional target model management // The head of an autonomous institution. 2012. N 6. P. 34 - 41.
4. Fakhrutdinova A.Z., Assessment of the quality of services in the field of culture: methodology and methods of formation and measurement // Head autonomous institution. 2012. N 4. S. 44 - 53.
5. Reznik S. D. Organizational behavior: Textbook — 2nd ed. Rev. and extra-M.: INFRA-M, 2008. - 430 p.
6. Reznik G.A., Molkin A.N., Market innovation: formation and occurrence conditions// Economics and entrepreneurship. - №1 (54) 2015. p 911-915

Стратегия важных стейкхолдеров как наиболее эффективная маркетинговая стратегия охвата рынка (на примере организаций культуры)
Самойленко Г.Ю., аспирант кафедры маркетинга и рекламы ФГБОУ ВПО «Омский государственный университет им. Ф.М. Достоевского», e-mail: sciencesgy@gmail.com

Предлагается маркетинговая стратегия, обеспечивающая наилучшую широту анализа рынка при сегментации потребителей, выявление латентных потребителей, логичное индивидуальное группирование ключевых заинтересованных сторон, установление прочной взаимосвязи организации культуры с потребителями. В сумме указанные положительные составляющие создают определенный синергетический эффект – важное стратегическое преимущество современного маркетинга взаимоотношений.
Ключевые слова: стратегия маркетинга, стратегия важных стейкхолдеров, маркетинг культуры, охват рынка, сегментация, синергетический эффект, маркетинговые роли (статусы), латентные потребители, маркетинг взаимоотношений.

Используемые источники
1. Магретта Дж. Ключевые идеи. Майкл Портер. Руководство по разработке стратегии. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013.
2. Котлер Ф. Маркетинг менеджмент. – СПб.: Питер, 2006.
3. Neil G. Kotler, Philip Kotler, Wendy I. Kotler. Museum marketing and strategy: designing missions, building audiences, generating revenue and resources. – San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2008.
4. Сторчевой М.А. Маркетинг и торговля. Новый англо-русский толковый словарь. – М.: Экономическая школа, 2006.
5. Тульчинский Г.Л., Шекова Е.Л. Менеджмент в сфере культуры: учеб. пособие. – СПб.: Лань; Планета музыки, 2009.
6. Одегов Ю.Г., Руденко Г.Г. Экономика труда: учебник. – М.: Волтерс Клувер, 2011.

The main stakeholders’ strategy as the most effective market coverage strategy (on example of cultural organizations)
Samoilenko G.Y., Postgraduate of the Department for Marketing and Advertising of the OmSU n.a. F.M. Dostoevskiy, e-mail: sciencesgy@gmail.com

The article is actual because marketing management theory doesn’t have practice-relevant strategy that includes more optimal overall market coverage though market segmentation, latent consumers identification taking into account specifics of consumers in cultural sphere, logical making groups of stakeholders in every organization, building strong connection between organization and consumer. Together these components make synergistic effect. It is important strategic advantage of modern relationship marketing.
Keywords:  marketing strategy, the main stakeholders strategy, marketing of culture, market coverage, segmentation, synergetic effect, status in the marketing mix, latent consumers, relationship marketing.

Sources
1. Joan Magretta. Kliuchevye idei. Michael Porter. Rukovodstvo po razrabotke strategii [Understanding Michael Porter: The Essential Guide to Competition and Strategy], Moscow, «Mann, Ivanov i Ferber», 2013. (In Russ.).
2. Kotler F. Marketing menedzhment [Marketing. Management], Saint Petersburg, Piter, 2006. (In Russ.).
3. Neil G. Kotler, Philip Kotler, Wendy I. Kotler. Museum marketing and strategy: designing missions, building audiences, generating revenue and resources.  – San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2008.
4. Storchevoi M.A. Marketing i torgovlia. Novyi anglo-russkii tolkovyi slovar' [Marketing and Sales. New English-Russian Dictionary], Moscow, Ekonomicheskaia shkola, 2006. (In Russ.).
5. Tulchinskii G. L., Shekova E. L. Menedzhment v sfere kul'tury: Uchebnoe posobie [Management in Cultural Sphere], Saint Petersburg, Izdatel'stvo «Lan'»; Izdatel'stvo «Planeta muzyki», 2009. (In Russ.).
6. Odegov Y.G., Rudenko G.G. Ekonomika truda: uchebnik [Labour Economics], Moscow, Izdatel'stvo Volters Kluver, 2011. (In Russ.).

 

ТЕРРИТОРИАЛЬНЫЙ МАРКЕТИНГ
MARKETING OF TERRITORY

Имидж г. Магнитогорска в сознании его жителей
Лимарев П.В., кандидат экономических наук, доцент кафедры экономики и маркетинга ФГБОУ ВПО «Магнитогорский государственный технический университет им. Г.И. Носова», e-mail: lavrenty_p@mail.ru
Субач И.А., кандидат педагогических наук, доцент кафедры экономики и маркетинга ФГБОУ ВПО «Магнитогорский государственный технический университет им. Г.И. Носова», e-mail: irulya4@yandex.ru
Лимарева Ю.А., кандидат педагогических наук, доцент кафедры экономики и маркетинга ФГБОУ ВПО «Магнитогорский государственный технический университет им. Г.И. Носова», e-mail: y.limareva@mail.ru

Жизненный уровень региона напрямую зависит от отношения жителей региона к месту своего проживания. Если регион привлекателен для проживающих в нем людей, то в нем складывается благоприятный инвестиционный климат, не возникает демографических проблем, увеличивается количество предприятий, наблюдается экономический рост. В статье описано проведение исследования, позволяющего оценить привлекательность г. Магнитогорска для его жителей.
Ключевые слова: территориальный маркетинг, маркетинговое исследование, имидж города, человеческие ресурсы.

Используемые источники
1. Александрова М.В. Анализ мероприятий по совершенствованию структуры управления персоналом // Экономика и политика. – 2015. – № 2 (5). – С. 11–13.
2. Банчева А.А. К вопросу о маркетинговой политике предприятия// Маркетинг в России и за рубежом. – 2011. – № 6. – С. 14–23.
3. Визгалов Д.В. Маркетинг города: практ. пособие. – М.: Фонд «Институт экономики города», 2008. – 110 с.
4. Воронин В.Г., Целых Т.Н. Маркетинг территории // Евразийский международный научно-аналитический журнал – 2011. – № 4 (40). – С. 25.
5. Гладышева Я.С. Оценка современного состояния процесса развития и продвижения регионов и городов России // Евразийский международный научно-аналитический журнал. – 2014. – № 4 (52). – С. 15–18.
6. Егорова С.И., Зиновьева Е.Г. Позитивный имидж организации // Вестник магистратуры. – 2014. – № 7–2 (34). – С. 48–51.
7. Калиева О.М., Кудрявцева И.В., Чарикова А.А. Исследование имиджа города Оренбурга // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук – 2013. – № 5. – С. 6–10.
8. Майкова С. Имидж города в системе территориального маркетинга // Маркетинг. – 2011. – № 4. – С. 56–66.
9. Мещеряков Т.В. Имидж города как стратегический фактор эффективного маркетинга территорий // Евразийский международный научно-аналитический журнал. – 2009. – № 2 (30). – С. 21–24.
10. Морозова Т.А. Имидж города как основа его продвижения // Вестник Адыгейского государственного университета. – 2010. – № 1. – С.6.
11. Панкрухин А.П. Маркетинг территорий: учеб. пособие. – 2-е изд., доп. – СПб.: Питер, 2006. – 416 с.
12. Администрация города Магнитогорска [Электронный ресурс]. URL: magnitogorsk.ru/
13. Анкета. Исследование имиджа г. Перми [Электронный ресурс]. URL: ianketa.ru/anketa/217396137/1/

The Magnitogorsk city’s image in the minds of its inhabitants
Limarev P., PhD economic, associated professor in economics and marketing, Nosov Magnitogorsk State Technical University, e-mail: lavrenty_p@mail.ru
Subach I., PhD pedagogic, associated professor in economics and marketing, Nosov Magnitogorsk State Technical University, e-mail: irulya4@yandex.ru
Limareva Ju., PhD pedagogic, assosiated professor in economics and marketing, Nosov Magnitogorsk State Technical University, e-mail: y.limareva@mail.ru

The standard of living of the region depends on the attitude of people in the region to their place of residence. If the region is attractive for living in it people, there is a favorable investment climate, there is no demographic problems, an increasing number of enterprises, there is economic growth. The article describes a study that evaluates the attractiveness of the city of Magnitogorsk for its residents.
Keywords:  territorial marketing, marketing research, city’s image, human resources.

Sources
1. Aleksandrova M. Analiz meroprijatij po sovershenstvovaniju struktury upravlenija personalom // Economy and Politic. – 2015. – № 2 (5). P. 11-13.
2. Bancheva A. K voprosu o marketingovoj politike predprijatija // Marketing in Russia and Abroad. – 2011. – № 6. – P. 14-23
3. Vizgalov D. Marketing goroda: Prakticheskoe posobie / D.V. Vizgalov. – M.: Fond «City Economy Institute », 2008. – 110 p.
4. Voronin V., Celyh T., Marketing territorii // Eurasian international scientific-analytical journal – 2011. – №4 (40) – P. 25
5. Gladysheva Ja. Ocenka sovremennogo sostojanija processa razvitija i prodvizhenija regionov i gorodov Rossii // Eurasian international scientific-analytical journal – 2014 – №4 (52) – P.15-18
6. Egorova S.I., Zinoveva E.G. Pozitivnyj imidzh organizacii // Magistrates Herald. – 2014. – № 7-2 (34). P. 48-51.
7. Kalieva O. M., Kudrjavceva I. V., Charikova A. A., Issledovanie imidzha goroda Orenburga // Actual problems of the humanities and natural sciences – 2013. – №5 – P. 6-10
8. Majkova S. Imidzh goroda v sisteme territorialnogo marketinga// Marketing. – 2011. – № 4. – P. 56-66
9. Mesсherjakov T. Imidzh goroda kak strategicheskij faktor effektivnogo marketinga territorij // Eurasian international scientific-analytical journal – 2009 – №2 (30) – S. 21-24
10. Morozova T. Imidzh goroda kak osnova ego prodvizhenija // Adygea State Univercity Herald – 2010 – № 1 – S.6
11. Pankruhin A. Marketing territorij: Uchebnoe posobie / A.P. Pankruhin. – 2-e izd., dop. – SPb.: Piter, 2006. – 416 p.
12. Administracija goroda Magnitogorska. magnitogorsk.ru/
13. Anketa. Issledovanie imidzha g. Permi. ianketa.ru/anketa/217396137/1/

 

ИНТЕРНЕТ-МАРКЕТИНГ
INTERNET-MARKETING

Трансформация взаимоотношений с потребителем в уcловиях развития интернет-бизнеса
Зеркалий Н.Г., кандидат экономический наук, старший преподаватель кафедры стратегического маркетинга Омского государственного университета
им. Ф. М. Достоевского, e-mail: zerkalnaia@mail.ru

Активное развитие сети Интернет привело не только к формированию интернет-бизнеса, но и к принципиальному изменению форм и содержания взаимодействия между потребителем и компаниями. В статье рассмотрена эволюция Интернета и связанная с ней трансформация взаимоотношений бизнеса с потребителем, выделены перспективные направления для построения таких отношений.
Ключевые слова: интернет-бизнес, интернет-маркетинг, маркетинг взаимоотношений.

Используемые источники
1. Бродовская Е.В., Шумилова О.Е. Результаты исследования «Интернет в России: российские пользователи и непользователи: соотношение и основные особенности» [Электронный ресурс]. URL: wciom.ru/fileadmin/file/monitoring/2013/115/2013_115_2_%20Brodovskaya_Shumilova.pdf
2. Вертайм К. Цифровой маркетинг: как увеличить продажи с помощью социальных сетей, блогов, вики-ресурсов, мобильных телефонов и других современных технологий. – М.: Альпина Паблишерз, 2010. – 377 с.
3. Игнатьева Э.А., Софронова Н.В. Психологические особенности взаимодействия людей в информационном обществе. – М.: «Спутник+», 2014. – 158 с.
4. Кожушко О.А. Интернет-маркетинг и digital-стратегии. Принципы эффективного использования / О.А. Кожушко, И. Чуркин, А. Агеев и др. – Новосибирск: РИЦ НГУ, 2015. – 327 с.
5. Котлер Ф., Картаджайя Х., Сетиаван А. Маркетинг 3.0: от продуктов к потребителям и далее – к человеческой душе. – М.: Эксмо, 2011. – 240 с.
6. Результаты исследования «Интернет-активность россиян» [Электронный ресурс]. URL: tns-global.ru/press/news/355273/?sphrase_id=98715
7. Результаты исследования «О пользе и вреде Интернета и особенностях его использования» [Электронный ресурс]. URL: fom.ru/SMI-i-internet/12494
8. Рублевская Ю.В., Попов Е.В. Моделирование бизнеса в интернет-среде // Маркетинг в России и за рубежом. – 2001. – № 2 [Электронный ресурс]. URL: cfin.ru/press/marketing/2001-2/08.shtml
9. Шиляева И.Ф. Интегративный подход к психологии человека и социальному взаимодействию людей // Материалы научно-практической заочной конференции «Интегративный подход к психологии человека и социальному взаимодействию людей». – М.: НИИРРР, 2011. – С. 92–94.

Transformation of interactions with consumers in conditions of business development
Zerkaliy N.G., Candidate of economic sciences, Senior Lecturer, Department of Strategic Marketing, Omsk F.M. Dostoevsky State University, e-mail: zerkalnaia@mail.ru

The brisk growth of Internet network has resulted not only in the uprise of Internet-business, but also in fundamental changes in manners and matters of interactions with consumers and companies. Evolution of Internet and thereto related transformation of interactions of business and consumers is considered in the article, upcoming trends of building of such relations were emphasized.
Keywords: Internet business, Internet marketing, marketing of interrelations.

Sources
1. Brodovskaja E.V., Shumilova O.E. Results of research «Internet in Russia: Russian users and non-users: correlation and basic aspects». [Electronic resource]. Access: wciom.ru/fileadmin/file/monitoring/2013/115/2013_115_2_%20Brodovskaya_Shumilova.pdf
2. Vertajm K. Digital marketing: how to increase sales with social networks, blogs, wiki-resources, cell phones and other modern technologies. – M.: Al'pina Pablisherz, 2010. – 377 p.
3. Ignat'eva Je. A., Sofronova N. V. Psychological features of people interactions in information-oriented society. – M: «Sputnik+», 2014. – 158 p.
4. Kozhushko O. A. Internet marketing and digital strategies. Principles of effective use / O. A. Kozhushko, I. Churkin, A. Ageev etc. – Novosibirsk: RIC NGU, 2015. – 327 p.
5. Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit. – M.: Jeksmo, 2011. – 240 p.
6. Results of research «Internet activity of Russians». [Electronic resource]. Access: tns-global.ru/press/news/355273/?sphrase_id=98715
7. Results of research on benefits and drawbacks of Internet and aspects of it’s usage.  [Electronic resource]. Access: fom.ru/SMI-i-internet/12494
8. Rublevskaja Ju.V., Popov E.V., Modelling of business in Internet-media // Marketing in Russia and abroad, 2001. № 2. [Electronic resource]. Access: cfin.ru/press/marketing/2001-2/08.shtml
9. Shiljaeva I. F. Integrative approach to human psychology and social interactions of people // proceedings of distant Research-to-Practice Conference «Integrative approach to human psychology and social interactions of people». – M.: NIIRRR, 2011. – P. 92-94.

 

КОРОТКИЕ СООБЩЕНИЯ
SHORT MESSAGES

Итоги 15-летней эпохи развития  российского потребительского общества
Демидов А.М., генеральный директор GfK Rus

Russian Consumer 2000–2015
Demidov Alexander, Managing director, GfK Russia

 

ПУБЛИКАЦИИ
PUBLICATIONS

Список диссертаций по маркетингу и рекламе,  защищенных в 2015 г. (второе полугодие)
Лимарев П.В., кандидат экономических наук, доцент кафедры экономики и маркетинга Магнитогорского государственного технического университета им. Г.И. Носова, e-mail: lavrenty_p@mail.ru

List of marketing and advertising thesises, defended in 2015 (second half-year)

Limarev P., PhD economy, associate professor in economics and marketing, Nosov Magnitogorsk State Technical University, e-mail: lavrenty_p@mail.ru
28.04.2016

Ранее просмотренные страницы

Список просмотренных товаров пуст
Список сравниваемых товаров пуст
Список избранного пуст
Ваша корзина пуста